Uittreksel van Gemeenteraad Essen , zitting van 21 december 2021, 19:29
Datum publicatie: 3 januari 2022
Openbare behandeling van agendapunt
B.6 MILIEU. Retributie inzake milieu en veiligheid - inzameling papier en karton in containers. (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden ( Gemeenteraadslid )
- Annemie Baeyaert ( Gemeenteraadslid )
- Tom Bevers ( Gemeenteraadslid )
- Joris Brosens ( Gemeenteraadslid )
- Tuur Goormachtig ( Gemeenteraadslid )
- Jokke Hennekam ( Gemeenteraadslid )
- Robin Jacobs ( Gemeenteraadslid )
- Helmut Jaspers ( Gemeenteraadslid )
- Bob Konings ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Konings ( Gemeenteraadslid )
- Steff Nouws ( Gemeenteraadslid )
- Kevin Ooye ( Gemeenteraadslid )
- Brigitte Quick ( Gemeenteraadslid )
- Marc Scheepers ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Smout ( Gemeenteraadslid )
- Anne Somers ( Gemeenteraadslid )
- Ludo Somers ( Gemeenteraadslid )
- Jan Suykerbuyk ( Gemeenteraadslid )
- Brigitte Van Aert ( Gemeenteraadslid )
- Liesje Van Loon ( Gemeenteraadslid )
- Gaston Van Tichelt ( Gemeenteraadslid )
- Guy Van den Broek ( Gemeenteraadslid )
- Geert Vandekeybus ( Gemeenteraadslid )
- Marita Verpalen ( Gemeenteraadslid )
Voorzitter: Ludo Somers
Secretaris: Ivan Kockx
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
retributies inzake milieu en veiligheid
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden ( Gemeenteraadslid )
- Annemie Baeyaert ( Gemeenteraadslid )
- Tom Bevers ( Gemeenteraadslid )
- Joris Brosens ( Gemeenteraadslid )
- Tuur Goormachtig ( Gemeenteraadslid )
- Jokke Hennekam ( Gemeenteraadslid )
- Robin Jacobs ( Gemeenteraadslid )
- Helmut Jaspers ( Gemeenteraadslid )
- Bob Konings ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Konings ( Gemeenteraadslid )
- Steff Nouws ( Gemeenteraadslid )
- Kevin Ooye ( Gemeenteraadslid )
- Brigitte Quick ( Gemeenteraadslid )
- Marc Scheepers ( Gemeenteraadslid )
- Dirk Smout ( Gemeenteraadslid )
- Anne Somers ( Gemeenteraadslid )
- Ludo Somers ( Gemeenteraadslid )
- Jan Suykerbuyk ( Gemeenteraadslid )
- Brigitte Van Aert ( Gemeenteraadslid )
- Guy Van den Broek ( Gemeenteraadslid )
- Liesje Van Loon ( Gemeenteraadslid )
- Gaston Van Tichelt ( Gemeenteraadslid )
- Geert Vandekeybus ( Gemeenteraadslid )
- Marita Verpalen ( Gemeenteraadslid )
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Brigitte Van Aert
- Guy Van den Broek
- Liesje Van Loon
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Totaal aantal voorstanders: 24
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Brigitte Van Aert
- Guy Van den Broek
- Liesje Van Loon
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Met als gevolg,
goedgekeurd
Openbare titel besluit:
B.6 MILIEU. Retributie inzake milieu en veiligheid - inzameling papier en karton in containers.
Korte openbare beschrijving:
MILIEU. Retributie inzake milieu en veiligheid - inzameling papier en karton in containers.
de gemeenteraad,
Gelet op artikel 170, § 4, Grondwet;
Gelet op artikel 40, § 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
Overwegende dat de gemeente Essen lid is van IGEAN milieu & veiligheid en beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid heeft gedaan;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van de gemeente met prioritaire doelstelling ‘Leven in een propere en nette gemeente’ en bijhorend actieplan ‘Strijd tegen zwerfvuil en sluikstort intensifiëren’;
Gelet op het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2016-2022 dat het beleid in Vlaanderen vaststelt rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
Gelet op dit Uitvoeringsplan dat het algemeen kader vormt voor de selectieve inzameling van diverse fracties;
Gelet op het Materialendecreet en op het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, VLAREMA;
Gelet op Artikel 26 van het Materialendecreet dat aan de gemeenten de opdracht geeft om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen;
Overwegende dat de ophaling van huisvuil en gft gebeurt via containers met een chip die bij de lediging worden gewogen;
Overwegende dat de ophaling van papier en karton éénmaal om de 4 weken aan huis gebeurt;
Overwegende dat het papier en karton momenteel enkel in dozen of samengebonden met natuurtouw kan aangeboden worden voor de inzameling aan huis;
Overwegende dat het gebruiksvriendelijker is voor de inwoners en meer ergonomisch voor de ophaler om het papier en karton in te zamelen in containers;
Overwegende dat het aanbieden van papier en karton in containers zorgt voor een properder straatbeeld tijdens de ophaaldagen;
Overwegende dat het bijgevolg is aangewezen dat de inwoners de keuze hebben om het papier en karton op de huidige aanbiedingswijze in bulk aan te bieden of via een papiercontainer van 120 of 240 liter. Het gebruik van een papiercontainer dus niet te verplichten;
Overwegende dat de gele papiercontainer aan huis wordt geleverd en een chip bevat om de container te identificeren en toe te kennen aan het aansluitpunt;
Overwegende dat per aansluitpunt er maximaal 1 papiercontainer van 120 l of 240 l ter beschikking gesteld wordt. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden, en enkel op aanvraag en na goedkeuring van de gemeente, kan gebruik gemaakt worden van een container van 1 000 liter of van meer dan 1 papiercontainer;
Overwegende dat de aankoop en verdeling van de containers kosten met zich meebrengt evenals de ophaling van het papier en karton. De gemengde ophaling is duurder dan de papierinzameling in bulk. Een deel van deze kosten wordt betaald door Fost Plus;
Overwegende er wordt voorgesteld om een retributie aan te rekenen voor het gebruik van de papiercontainer en dit via hetzelfde voorschot als voor de ophaling van huisvuil en gft;
Overwegende dat een goede verhouding tussen de tarieven voor de verschillende fracties zoals het gft, papier en karton, pmd en huisvuil noodzakelijk is om een correcte sortering te stimuleren. Voor de papiercontainers wordt daarom enkel een gebruiksrecht aangerekend.
Gehoord de toelichting door schepen Helmut Jaspers. Een container is niet alleen handig in gebruik, maar voorkomt ook rondvliegend of doorweekt papier op straat. Naast het gebruiksgemak zorgt dit ongetwijfeld ook voor nettere straten. Bovendien komt er een duidelijker ophaalschema. Oud papier & karton wordt vanaf nieuwjaar in heel de gemeente om de vier weken op donderdag opgehaald. In het voorjaar ontvangen alle alleenstaanden en gezinnen een schrijven met uitgebreide informatie.
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen
Na beraadslaging;
Beslist,
Besloten wordt de retributies inzake milieu en veiligheid, ter vervanging van het gemeenteraadsbesluit van 30 maart 2021, goed te keuren als volgt:
Hoofdstuk 1 : Retributie voor de selectieve inzameling en verwerking van huisvuil en gft met diftar
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2020 en voor een periode eindigend op 31 december 2025 legt de gemeenteraad de retributie vast voor de inzameling en verwerking van gft en huisvuil via het diftarsysteem.
Onder gft wordt verstaan: groente-, fruit- en tuinafval
TOEGELATEN: Schillen en resten van fruit, groenten en aardappelen, plantaardig en dierlijk keukenafval en etensresten, vlees- en visresten, vaste zuivelproducten (bv. kaasresten), broodresten, koffiedik, theebladeren, eieren en eierschalen, doppen van noten en pitten van vruchten, fijn tuin- en snoeiafval (bv. gras, bladeren, onkruid, haagscheersel, kamerplanten incl. potgrond, snijbloemen), niet recycleerbaar papier (bv. broodzakken, slagerspapier, pizzadozen, papieren koffiefilters, keukenrolpapier, papieren servetten en zakdoekjes …), schaafkrullen en zaagmeel van onbehandeld hout
NIET TOEGELATEN: Grof ongesnipperd snoeihout en dikke takken, beenderen en dierlijk (slacht)afval (bv. visgraten en botjes van vlees), schelpen van mosselen en oesters, kattenbakvulling en vogelkooizand, mest van dieren, dierenkrengen, plastic, glas, metalen, batterijen, houtskool en asresten, aarde, zand en stenen, stof uit de stofzuiger, wegwerpluiers en ander hygiëneafval, sauzen, vet en olie, vloeistoffen (bv. soep, melk, koffie), theezakjes en koffiepads (wegens microplastics), behandeld hout (met verf, vernis …)
Onder huisvuil wordt verstaan: Alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van de particuliere huishouding met uitzondering van papier en karton, PMD, glas, textiel, KGA, gft, snoeihout, oude metalen, houtafval, herbruikbare goederen en andere selectief ingezamelde afvalstoffen.
NIET TOEGELATEN: Alle fracties die selectief worden ingezameld, scherpe voorwerpen, dode dieren of slachtafval, steengruis en bouwafval, afbraakmaterialen, tuinafval, glas, injectienaalden
Artikel 2
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
· de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
· de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
· iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening,
· verenigingen, gemeenschapshuizen, kerkfabrieken, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doen op de dienstverlening
Artikel 3 Containers
Het huisvuil en gft wordt aangeboden in respectievelijk grijze en groene container(s) die in opdracht van de gemeente door IGEAN milieu & veiligheid ter beschikking worden gesteld. De containers zijn eigendom van de gemeente Essen. De containers bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Het gebruik van een huisvuilcontainer is verplicht voor alle gezinnen in Essen die als zodanig ingeschreven zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister.
120 liter is het standaard volume maar aansluitpunten kunnen ook kiezen voor een container van 40 liter of 240 liter. Om het thuiscomposteren te promoten is het gebruik van een gft-container van 40 liter of 120 liter niet verplicht. Het gft mag evenwel niet bij huisvuil worden gesorteerd.
Per aansluitpunt worden er maximaal 3 gft- en/of huisvuilcontainers ter beschikking gesteld. Het maximaal toekenbaar volume bedraagt in totaal 240 liter voor gft en 240 liter voor huisvuil.
Slechts in uitzonderlijke omstandigheden en enkel op aanvraag en na goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen, kan gebruik gemaakt worden van 1.100 l containers of van meer dan 2 gft- en/of huisvuilcontainers.
Artikel 4
Op bepaalde adressen, aangeduid door de gemeente, wordt gewerkt met ondergrondse containers. Afhankelijk van de locatie werden ondergrondse containers voorzien voor één of meer van volgende fracties: huisvuil, glas, pmd, gft en papier en karton. De ondergrondse containers voor huisvuil, gft, pmd en papier en karton kunnen enkel gebruikt worden door de inwoners die hiervoor aangeduid worden door de gemeente; in de glascontainer kan iedereen hol en bol glas deponeren.
De inwoners die gebruik maken van de ondergrondse containers ontvangen hiervoor een toegangskaart. Er wordt één toegangskaart per gezin voorzien die gebruikt kan worden door alle gezinsleden.
De vulopening van de ondergrondse containers voor glas en papier en karton is niet gekoppeld aan een volume waardoor deze containers onbeperkt gebruikt kunnen worden.
De vulopening van de ondergrondse containers is beperkt voor volgende afvalfracties:
· huisvuil: 40 liter
· gft: 30 liter
· pmd: 30 liter
Per aanbieding en per fractie kan slechts éénmaal gebruik gemaakt worden van voormeld volume.
Voor het bepalen van de retributie voor de inzameling van huisvuil, gft en pmd via de ondergrondse containers wordt gewerkt met twee parameters:
1. maandelijks gebruiksrecht: kost voor gebruik van de containers via de toegangskaart
2. kost per aanbieding inclusief de verwerking van het aangeboden afval
De retributies voor het gebruik van de ondergrondse containers zijn afgestemd op de retributies voor de huis-aan-huisinzameling van de verschillende fracties.
De retributies zijn afhankelijk van het type afval en het maximale volume dat per keer kan aangeboden worden via de ondergrondse containers.
Artikel 5 Retributies
De retributies voor het gft en huisvuil zijn:
gft | 40 l | 120 l | 1.100 l |
gebruiksrecht / maand (€) | 0,2525 | 0,9090 | 7,2722 |
ledigingskost (€) | 0,1212 | 0,3030 | 3,0301 |
verwerking ( € per kg) | 0,1010 | 0,1010 | 0,1010 |
Huisvuil | 40 l | 120 l | 240 l | 1.100 l |
gebruiksrecht / maand (€) | 0,2525 | 0,9090 | 1,5150 | 7,2722 |
ledigingskost (€) | 0,1212 | 0,3030 | 0,6060 | 3,0301 |
verwerking ( € per kg) | 0,2525 | 0,2525 | 0,2525 | 0,2525 |
Voor de ondergrondse containers gelden volgende retributies:
· huisvuil: 1,3837 euro per aanbieding van maximum 40 liter
· gft: 0,7070 euro per aanbieding van maximum 30 liter
· pmd: 0,10 euro per aanbieding van maximum 40 liter
· papier/karton: 0,00 euro per aanbieding
· glas: 0,00 euro per aanbieding
Voor het ter beschikking stellen van de toegangskaart wordt een gebruiksrecht gevestigd van 0,25 euro per maand. Voor de vervanging van een toegangskaart wegens verlies, beschadiging of vernietiging wordt een retributie aangerekend van 7,00 euro.
De aanrekening van het gebruiksrecht gebeurt maandelijks. Bij een wisseling van volume in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het initiële volume aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het nieuwe volume aangerekend worden.
- Voorschot
De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd. Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt beroep doet op de selectieve inzameling en verwerking van gft of huisvuil of afval aanbiedt via de ondergrondse containers, wordt het daarmee samenhangend bedrag van de retributies van het voorschot afgehouden.
- Drempelbedrag
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op het reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging het initiële voorschot.
- Minimum bedrag
Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal er geen dienstverlening meer zijn of zal geen toegang meer verkregen kunnen worden tot de ondergrondse containers totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd.
Voorschot-, drempel- en minimumbedragen zijn:
huisvuil | 40 l | 120 l | 240 l | 1.100 l |
voorschotbedrag (€) | 40,00 | 70,00 | 100,00 | 400,00 |
drempelbedrag (€) | 6,00 | 12,00 | 20,00 | 100,00 |
minimumbedrag (€) | 1,50 | 3,00 | 5,00 | 25,00 |
gft | 40 l | 120 l | 240 l | 1.100 l |
voorschotbedrag (€) | 20,00 | 35,00 | - | 320,00 |
drempelbedrag (€) | 6,00 | 12,00 | - | 100,00 |
minimumbedrag (€) | 1,50 | 3,00 | - | 25,00 |
Als een Als een aansluitpunt gebruik maakt van zowel een huisvuilcontainer als een gft-container, worden de voorschot-, drempel- en minimumbedragen samengeteld.
De voorschot-, drempel- en minimumbedragen voor de ondergrondse containers zijn:
voorschotbedrag (€) | 60,00 |
drempelbedrag (€) | 12,00 |
minimumbedrag (€) | 3,00 |
Artikel 6 Straten niet toegankelijk voor perswagen met weegsysteem
Gezinnen die in een straat wonen die onbereikbaar is voor perswagen met weegsysteem en daardoor hun container op een afgesproken inzamelpunt dienen te plaatsen krijgen omwille van de beperktere dienstverlening het gebruiksrecht van de container jaarlijks bijgestort op hun diftarrekening.
Artikel 7 Tarief omruiling container / plaatsen slot
De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume na de opstart van diftar met weging of na 30 kalenderdagen na de inhuizing van een nieuw aansluitpunt, bedraagt 15,00 euro.
De retributie voor het leveren en plaatsen van een kantelslot bedraagt 20,00 euro.
Deze retributies worden van het voorschot afgehouden onmiddellijk na de uitvoering van deze opdracht.
Artikel 8 Eindafrekening
Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.
Artikel 9 Containers voor evenementen
Voor evenementen kunnen tijdelijk containers aangevraagd worden voor gft of huisvuil. Dit voor een minimum periode van 1 dag en een maximum periode van 1 maand.
De containers worden op de gevraagde datum door de gemeentelijke diensten geplaatst en na lediging terug opgehaald. Voor deze dienstverlening (leveren, ophalen, lediging & verwerking ) wordt een vast bedrag van 52,00 euro per container aangerekend.
Na de huurperiode wordt er een factuur opgemaakt aan de organisator van het evenement.
Artikel 10
De retributie, bepaald in hoofdstuk 1, wordt ingevorderd via factuur. Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, gebeurt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte. Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen gebeurt de invordering overeenkomstig de procedure voorzien in artikel 177,2° van het Decreet Lokaal Bestuur.
Hoofdstuk 2 : Retributie op het ophalen van grof huisvuil
Artikel 11
Er wordt een retributie gevestigd die verschuldigd is voor het verzoek ophalen met speciale ophaalbeurten van grof vuil (inclusief sloophout) als ook de selectieve inzameling van metalen gemengd en afgedankte elektrische en elektronische apparaten (AEEA), overeenkomstig de politieverordening betreffende het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen van 28 juni 2011, voor een termijn aanvangend op 1 januari 2020 en eindigend op 31 december 2025.
Artikel 12
De retributie is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de gemeentelijk huis-aan-huisophaling voor de materialen zoals omschreven in artikel 11.
Artikel 13
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
· 35,00 euro voor de ophaling van maximum 3 m³ recupereerbaar grof vuil, metalen, sloophout, en AEEA.
· 45,00 euro voor de ophaling van maximum 3 m³ niet-recupereerbaar grof vuil of waarbij zich recupereerbaar grof vuil, metalen, sloophout of AEEA bij bevindt.
Artikel 14
De retributie, bepaald in Hoofdstuk 2, worden ingevorderd via factuur. Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, gebeurt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte. Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen gebeurt de invordering overeenkomstig de procedure voorzien in artikel 177,2° van het Decreet Lokaal Bestuur.
Hoofdstuk 3 : Retributie op het gebruik van het containerpark
Artikel 15
Met ingang van 1 januari 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd op de aanvoer van volgende afvalstoffen op het containerpark.
1. Grof vuil
2. Gemengd bouw- en sloopafval
3. Asbesthoudend afval (cementgebonden)
4. Kalkplaten en cellenbeton
5. Grond
6. Vlak glas
7. Zuiver steenpuin
8. Houtafval
9. Groenafval
10. Landbouwfolie: enkel voor KMO’s en zelfstandige ondernemers
11. Piepschuim: enkel voor KMO’s en zelfstandige ondernemers
12. Zuivere plastic folie: enkel voor KMO’s en zelfstandige ondernemers
Artikel 16
Het bedrag van de retributie dat is verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van het containerpark voor de aanvoer van de in artikel 15 genoemde afvalstoffen, wordt als volgt vastgesteld:
| Particulieren | Bedrijven en zelfstandigen |
Grof vuil (€/kg) | 0,25 | 0,25 |
Gemengd bouw- en sloopafval (€/kg) | 0,25 | 0,25 |
Asbesthoudend afval (cementgebonden) (€/kg) | 0,25 | 0,25 |
Grond (€/kg) | 0,04 | 0,08 |
Kalkplaten en cellenbeton (€/kg) | 0,04 | 0,08 |
Vlak glas (€/kg) | 0,04 | 0,08 |
Zuiversteenpuin(€/kg) | 0,04 | 0,08 |
Houtafval (€/kg) | 0,04 | 0,08 |
Groenafval (€/kg) | 0,04 | 0,08 |
Landbouwfolie (€/kg) | NVT | 0,08 |
Piepschuim (€/zak) | NVT | 5,00 |
Zuivere plastic folie (€/zak) | NVT | 4,00 |
Artikel 17 Vrijstellingen
§1 Elk gezin krijgt jaarlijks volgende vrijstellingen:
· 300 kg voor groenafval (snoeihout, groenafval en boomstronken)
· 1.000 kg voor asbesthoudend afval
Vrijstellingen kunnen niet opgebouwd worden. Op het einde van het jaar vervalt de resterende vrijstelling. Ze kan dus niet overgedragen worden naar een volgend jaar. Een gezin bestaat uit alle personen die in het bevolkingsregister aan elkaar gekoppeld zijn via het ‘gezinshoofd’.
§2 KMO’s en zelfstandige ondernemers krijgen geen vrijstellingen.
§3 Er wordt maximaal 1.000 kg per dag per KMO en zelfstandige ondernemer aanvaard. De afvalstoffen moeten gesorteerd naar het containerpark gebracht worden. Alleen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden aanvaard. Vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen zijn afvalstoffen die ontstaan zijn ten gevolge van activiteiten die van dezelfde aard zijn als van deze van de normale werking van een particuliere huishouding, en die omwille van de aard, de samenstelling en de hoeveelheid vergelijkbaar zijn met huishoudelijke afvalstoffen.
Artikel 18
§1. De gemeentelijke diensten en de diensten van andere lokale openbare instellingen (zoals het OCMW, de politie, de brandweer, de kerkfabriek, de gemeentelijke IVA’s en EVA’s) gevestigd op het grondgebied van de gemeente Essen worden vrijgesteld van de retributie.
§2. Erkende verenigingen die handelen in het algemeen en gemeentelijk belang waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is op het grondgebied van de gemeente Essen en die een lokaal in eigendom of in beheer bezitten kunnen tevens vrijgesteld worden van de retributie. Het college van burgemeester en schepenen oordeelt gemotiveerd over deze vrijstelling.
Artikel 19
De betaling van de retributie, bepaald in hoofdstuk 3, gebeurt ter plaatse aan de betaalterminal met bancontact, kredietkaart of contant (enkel munten met een waarde van 0,10 euro t/m 2,00 euro). KMO’s en zelfstandige ondernemers krijgen regelmatig een factuur voor de retributies die ze in voorafgaande periode betaald hebben.
Bij ontstentenis van betaling kan de toegang tot het containerpark geweigerd worden.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie geïnd worden overeenkomstig artikel 177,2° van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 20
§1. De toegelaten gebruikers die niet beschikken over een elektronische identiteitskaart dienen zich te registreren op het containerpark en verwerven maximaal twee toegangskaarten per gezin om het containerpark te betreden. Voor elke toegangskaart wordt een retributie gevraagd van 5,00 euro met uitzondering van een defect van de toegangskaart dat niet te wijten is aan het verlies of misbruik door de gebruiker op voorwaarde dat de defecte kaart overhandigd wordt aan het containerpark.
§2. Erkende verenigingen die handelen in het algemeen en gemeentelijk belang waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is op het grondgebied van de gemeente Essen en die een lokaal in eigendom of in beheer bezitten verwerven eveneens één toegangskaart per vereniging conform de bepalingen van § 1. Het college van burgemeester en schepenen oordeelt gemotiveerd over de toekenning op basis van bovenstaande criteria.
Hoofdstuk 4 : Retributiereglement voor de verkoop van diverse recipiënten
Artikel 21
§1. Met ingang van 1 januari 2020 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd voor de verkoop van volgende recipiënten:
· Compostvat (incl. beluchtingsstok)
· Compostbak
· Aanbouwmodule compostbak
· Dak voor compostbak
· Beluchtingsstok
· Compost in zakken
· Vat 30 l medisch afval
· Vat 60 l medisch afval
§2. Met ingang van 1 januari 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd voor de verkoop van volgende recipiënten:
· verpakkingen bestemd voor de inzameling van asbestcement: buisfolie en minibag
§3. Met ingang van 1 maart 2021 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd voor de verkoop van volgende recipiënten:
· PMD zak 60 liter
· PMD zak 30 liter
§4. Met ingang van 1 april 2021 wordt een retributie gevestigd voor de verkoop van regenwatertonnen op de recyclageparken en via de website van IGEAN voor de duurtijd van de raamovereenkomst
Artikel 22
De retributie waarvan sprake in artikel 21 wordt vastgesteld als volgt:
Compostvat (incl. beluchtingsstok) | 18,00 euro |
Compostbak | 30,00 euro |
Aanbouwmodule compostbak | 25,00 euro |
Dak voor compostbak | 20,00 euro |
Beluchtingsstok | 5,00 euro |
Compost in zakken | 3,00 euro |
Potgrond in zak van 50L | 6,00 euro |
Vat 30 l medisch afval | 20,00 euro |
Vat 60 l medisch afval | 30,00 euro |
Verpakkingen van asbestcement: buisfolie en minibag (per verpakking) | 1,00 euro |
PMD zak 60 liter | 0,125 euro/zak of 2,50 euro/rol van 20 zakken |
PMD zak 30 liter | 0,0625 euro/zak of 1,25 euro/rol van 20 zakken |
Standaard regenwaterton rond groen inclusief voet en kraan – 310l | 50 euro |
Standaard regenwaterton rond groen inclusief voet en kraan – 510l | 85 euro |
Design regenwaterton elegance grijs inclusief kraan -400l | 200 euro |
Regenwaterton met plantenbak inclusief kraan – 350l | 375 euro |
Regenwaterton rond groen met waterdichte afsluiting tussen slang en koppeling-1000l | 215 euro |
|
|
Artikel 23
De retributie, bepaald in hoofdstuk 4, wordt ingevorderd tegen afgifte van de materialen. De betaling gebeurt ter plaatse aan de betaalterminal met bancontact, kredietkaart, contant (enkel munten met een waarde van 0,10 euro t.e.m. 2 euro) of via factuur.
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie geïnd worden overeenkomstig de procedure zoals voorzien in artikel 177,2° van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 24
De gemeentelijke diensten, diensten van andere lokale openbare instellingen en erkende verenigingen die handelen in het algemeen en gemeentelijk belang waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is op het grondgebied van de gemeente en die een lokaal in eigendom of in beheer bezitten kunnen vrijgesteld worden van de retributie. Het college van burgemeester en schepenen oordeelt over deze vrijstelling.
Hoofdstuk 5: Retributies voor de selectieve inzameling van papier en karton met containers
Artikel 25
§1. Met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025 wordt een retributie gevestigd voor het gebruik van een papiercontainer.
120 l | 240 l | 1.000 l | |
Gebruiksrecht papiercontainer (€/maand) | 0,25 | 0,35 | 3,00 |
§2. De aanrekening van het gebruiksrecht gebeurt maandelijks. Bij een wisseling van volume in de loop van de maand, zal het maandelijkse bedrag voor het initiële volume aangerekend worden tot het einde van die maand. De volgende maand zal het maandbedrag van het nieuwe volume aangerekend worden.
Artikel 26
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
- de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister;
- de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in de bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening;
- iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening;
- verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doet op de dienstverlening;
Artikel 27
§1. Inwoners hebben de keuze om het papier en karton op de huidige aanbiedingswijze in bulk aan te bieden of via een papiercontainer van 120 of 240 liter. Het gebruik van een papiercontainer is niet verplicht.
§2. De gele papiercontainer wordt aan huis geleverd en bevat een chip om de container te identificeren en toe te kennen aan het aansluitpunt.
§3. Per aansluitpunt wordt er maximaal 1 papiercontainer van 120 l of 240 l ter beschikking gesteld. Slechts in uitzonderlijke omstandigheden, en enkel op aanvraag en na goedkeuring van de gemeente, kan gebruik gemaakt worden van een container van 1 000 liter of van meer dan 1 papiercontainer.
§4. Het gebruiksrecht voor de papiercontainer zal geïnd worden via hetzelfde voorschottensysteem als voor huisvuil en gft. Voor de papiercontainers wordt enkel een gebruiksrecht aangerekend.
Artikel 28
§1. Voorschot
De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.
Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Maandelijks wordt het gebruiksrecht voor de papiercontainer van het voorschot afgehouden.
§2. Drempelbedrag
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.
§3. Minimum bedrag
De voorschot-, drempel- en minimumbedragen voor de papiercontainers zijn:
120 l | 240 l | 1.000 l | |
voorschotbedrag (€) | 3,00 | 4,20 | 36,00 |
drempelbedrag (€) | 1,50 | 2,00 | 8,00 |
minimumbedrag (€) | 0,00 | 0,00 | 4,00 |
§4. Als een aansluitpunt gebruik maakt van meerdere containers (huisvuil, gft, papier en karton) worden de voorschot-, drempel- en minimumbedragen samengeteld.
Artikel 29 tarief omruiling container/plaatsen slot
§1. De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume na 30 kalenderdagen na de inhuizing van een nieuw aansluitpunt, bedraagt 15 euro.
§2. De retributie voor het leveren en plaatsen van een slot bedraagt 20 euro. De retributie voor het plaatsen of wisselen van volume en voor het leveren en plaatsen van een slot worden van het voorschot afgehouden onmiddellijk na de uitvoering van deze opdracht.
Artikel 30 Eindafrekening
Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.
Artikel 31
De retributie, bepaald in hoofdstuk 5, wordt ingevorderd via factuur. Bij weigering of nalatigheid om de retributie te betalen, gebeurt de invordering volgens de regels van de burgerlijke rechtspleging voor het betwiste gedeelte. Voor het niet-betwiste gedeelte van de niet-fiscale vorderingen gebeurt de invordering overeenkomstig de procedure voorzien in artikel 177,2° van het Decreet Lokaal Bestuur.
Hoofdstuk 6 : Slotbepalingen
Artikel 32 Indexaanpassing
Voor de huis-aan-huisinzameling met diftar ( huisvuil en gft ), de selectieve inzameling van papier en karton met containers en de betalende fracties op het recyclagepark, wordt de indexaanpassing jaarlijks door IGEAN berekend en toegepast.
Voor de huisvuil- en gft-ophaling worden de tarieven, zoals bepaald in art.5 , en voor de selectieve inzameling van papier en karton met containers, zoals bepaald in artikel 28, jaarlijks geïndexeerd op 1 januari.
De voorschotbedragen, drempel- en minimumbedragen blijven ongewijzigd.
De aanpassing gebeurt op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt afgerond op vier decimalen. De totale retributie zal bij afrekening afgerond worden op twee decimalen.
Voor de betalende fracties op het recyclagepark zullen de retributies , zoals bepaald in art. 16, jaarlijks aangepast worden op 1 juli . rekening houdend met de recyclageparkindex.
Om de totale recyclageparkindex (RI) samen te stellen worden de verschillende kostensoortindexen gewogen volgens het aandeel van de kostensoort (O,E en P) in de totale betrokken kosten (K) in jaar x.
Dit geeft volgende formule:
RI(x+1)=(Iox*Ox/Kx) + (Iex*Ex/Kx) + (Ipx*Px/Kx)
RI wordt naar boven afgerond op vier decimalen.
De drie kostensoorten volgen elk een eigen index:
1. Ophaalkosten
Iox = kost per opgehaalde ton jaar x / kost per opgehaalde ton jaar x-1
2. Exploitatiekosten
Iex= afgevlakte gezondheidsindex december jaar x / afgevlakte gezondheidsindex december jaar x-1
3. Personeelskosten
Personeelskosten stijgen telkens de spilindex overschreden wordt
Ipx = gemiddelde overschreden spilindex jaar x / gemiddelde overschreden spilindex jaar x-1
De index RI(x+1) zal telkens toegepast worden vanaf 1 juli in jaar x+1, en dit voor de eerste maal vanaf 1 juli 2021.
De aangepaste retributies, na toepassing van de index RI(x+1), zullen worden afgerond op dire decimalen. Indien het vierde decimaal 5 of hoger is, gebeurt er een afronding naar boven, indien 4 of lager is er een afronding naar beneden. De totale retributie zal bij afrekening afgerond worden op twee decimalen.
Voorafgaand aan de toepassing zal het resultaat van de index RI(x+1) telkens ter goedkeuring worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen van alle gemeenten van regio noord, uiterlijk op 15 mei . Indien een college niet akkoord is om de index RI(x+1) toe te passen dienen zij dit uiterlijk te laten weten aan IGEAN op 15 juni.
Daarnaast mag de indexering er niet toe leiden dat de geïndexeerde maximumbedragen van het VLAREMA overschreden worden. De bedragen in het VLAREMA worden geïndexeerd overeenkomstig art. 5.1.4; met name de minima en maxima, vermeld in bijlage 5.1.4, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt afgerond tot twee decimalen na de komma. Het derde decimaal uit de voormelde berekening wordt altijd naar boven afgerond.”
Het retributiereglement van 30 maart 2021 houdende retributies inzake milieu en veiligheid wordt opgeheven met ingang van 22 december 2021.
Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285-288 van het Decreet Lokaal Bestuur en overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van de bekendmaking van dit besluit.
Een afschrift van het reglement wordt overgemaakt aan IGEAN milieu & veiligheid die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht voor de exploitatie van het containerpark aan IGEAN milieu & veiligheid.