Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
5. B.1 ALGEMEEN BELEID. AKTENAME BESTUURSAKKOORD N-VA/PLE – VOORUIT. (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Eva Eyckmans (Gemeenteraadslid)
- Judith Francken (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Johnny Hendrikx (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Emma Lambregts (Gemeenteraadslid)
- Ellen Maas (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Steve Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kenny Van Dyck (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Verleysen (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
AKTENAME BESTUURSAKKOORD N-VA/PLE – VOORUIT.
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Emma Lambregts
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Emma Lambregts
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
B.1 ALGEMEEN BELEID. AKTENAME BESTUURSAKKOORD N-VA/PLE – VOORUIT.
AKTENAME BESTUURSAKKOORD N-VA/PLE – VOORUIT.
De gemeenteraad,
Gehoord de toelichting door burgemeester Geert Vandekeybus over het bestuursakkoord, opgemaakt door N-VA/PLE en Vooruit Essen voor de bestuursperiode 2025-2030;
Gehoord raadslid Marc Scheepers;
We hebben dit in onze afdeling uitvoerig besproken en geëvalueerd . We moeten vaststellen dat hier veel werk en aandacht is in gestoken waardoor het ook heel uitgebreid is. Na het grondig doorlezen hiervan kunnen we het opdelen in 3 grote groepen, nl., een groep waar we ons volledig achter kunnen scharen en er ook ten volle aan mee willen werken, een groep waar we ons niet in kunnen vinden en een groep waar we de nodige vragen bij hebben. Maar wat nog belangrijker is, is wat er niet in staat.Globaal is dit een goed bestuursakkoord. Maar zoals altijd is wat er in het bestuursakkoord staat en er uiteindelijk wordt uitgevoerd niet altijd hetzelfde.
Meer nog dit bestuursakkoord is zo ambitieus dat er in vergelijking met vorige akkoorden procentueel nog minder van zal worden uitgevoerd dan van vorige.Men heeft in dit akkoord veel aandacht voor verschillende zaken wat er in vorige niet te vinden was, inclusie is daar een voorbeeld van, maar zal dan toch ook verder besproken moeten worden, we gaan daar dan ook achter staan maar het gaat verder dan hierin wordt besproken.
Veiligheid;
Voor onze bewoners, zoniet het belangrijkste punt van onze partij, wordt hier ook meermaals aangehaald maar zoals het hier wordt vertaald gaat men het niet redden, er staat hier ook niet veel meer in van aanpak en bestrijding en de tijd van praten hierover is ver voorbij.
En hieraan vast hangend drugsproblematiek, hier moet dringend werk van worden gemaakt. Die overlast is enorm in onze gemeente en de aanpak ontoereikend ook in dit akkoord. Men heeft weliswaar aandacht voor de dealers, maar het zijn ook de gebruikers die de drugsmaffia van inkomsten voorzien en ook moeten worden aangepakt.
Milieu;
We zijn een groene gemeente en die willen we ook zo behouden. Het inplanten van groene zone’s in bebouwde kommen is een prachtig initiatief en zullen we waar nodig ondersteunen. Het sluikstorten en zwerfvuil hopen wij dat dit college er eens dringend werk van gaat maken. Men spreekt hier in dit gedeelte ook over het aanleggen van kleine landschapselementen terwijl enkele weken geleden de gemeente de opruiming heeft laten uitvoeren aan het Rose Grononpad aan welke John Van Den Bemt en zijn werkgroep jaren hebben gewerkt en hier een prachtig voorbeeld van was.
Betaalbaar wonen;
Hier zitten toch wat tegenstrijdigheden in. Het bouwen en renoveren in België is een dure onderneming, grotendeels door de verplichtingen die eraan verbonden zijn, en nu wil men hier nog een aantal extra verplichtingen aan toevoegen, zoals groendaken wat de prijs nog meer de hoogte in doen jagen.
Melissa Depraetere vindt nu al de huurprijzen te hoog.Het Woonbos/Weekendzone;
Eindelijk gaat men er hier werk van maken waar het voor het vorige bestuur eerder een onbespreekbaar gegeven was. Dit gaat een dossier van lange adem worden en we zullen daar dan ook de ondersteuning in geven die nodig is.
Het mobiliteitsplan;
We zijn blij te vernemen dat men hier eindelijk werk van gaat maken, hierin gaan er onpopulaire beslissingen genomen gaan worden maar we zijn het er over alle partijgrenzen over eens dat dit niet meer kan wachten. We hebben er allen wel een ander beeld hierover maar hopen toch op een gezamenlijk overeenkomst waarin de Essenaar zich in kan vinden.
Lokale economie;
We zijn hoopvol dat er in de lokale economie terug nieuw leven wordt ingeblazen, de oudere bewoners kunnen zich nog levendig het winkelgebeuren in de Stationsstraat en Nieuwstraat voorstellen , de achteruitgang werd toen ingezet door de herinrichting van de Stationsstraat jaren geleden en het online shoppen heeft er ook geen goed aan gedaan, we zijn dan ook hoopvol dat met het nieuw mobiliteitsplan daar een andere richting aan wordt aangegeven. En de landbouw hoort ook bij lokale economie.
De boeren die voor ons dagdagelijks eten zorgen, waren voor de verkiezingen niet meer zeker van hun bestaansrecht, maar door dit akkoord verliezen ze al hun hoop op een betere toekomst.Sport en vrije tijd;
Essen heeft een breed aanbod van sport en vrijetijdsbesteding, en daar mogen we fier op zijn. Vanuit de gemeente kregen ze al een goede ondersteuning, en aangezien NV-A in vorige legislaturen pleitbezorger waren voor maximale ondersteuning kunnen we ervan uitgaan dat ze dit willen doortrekken naar deze, althans sommige vrijetijdsbestedingen en sporten krijgen de wind van voren en dat is spijtig.
Er wordt door dit akkoord ook op verschillende plaatsen melding gemaakt van participatie, op zich is dit een lege doos aangezien men kan luisteren naar de bewoners maar men kan dit gewoon naast zich neer leggen, daarom hadden wij liever gezien dat er gesproken zou worden over een bindend referendum waar belangrijke beslissingen moeten worden genomen zoals daar zijn Woonbos/Weekendzone en mobiliteitsplan.
Verder willen we nog aanhalen dat ondanks dat de mensen ook bij nieuwbouw moeten investeren in een gescheiden rioolstelsel de gemeente geen aanstalten maakt om bij wegvernieuwingen de weg ook van een gescheiden stelsel te voorzien ondanks dat dit een tiental jaren in de raad werd beslist.
En om te eindigen, de vorige jaren wanneer er een begrotingsbespreking was , was
NV-A er als eerste bij om te verkondigen dat de Essenaar teveel belasting betaalt en dat de roerende voorheffing en opcentiemen naar beneden moesten, nu kunnen we lezen dat ze de belastingdruk die men vorige bestuur verweet, wenst te behouden. Ook al behouden ze deze, nog zullen ze bij volledig uitvoering van dit akkoord financieel niet rondkomen en zal het spaarpotje dat in de gemeente aanwezig is snel verdwenen zijn;
Gehoord raadslid Steff Nouws die de burgemeester bedankt voor de toelichting bij dit bestuursakkoord;
Het is een lijvig document en een belangrijk richtsnoer voor het planningsjaar 2025 binnen het meerjarenplan. Als CD&V Essen hebben we dit akkoord met een open blik bestudeerd en nemen we graag de gelegenheid om hierop te repliceren. Ik probeer dit zo gebald en tot the point mogelijk te doen. De voorzitter kreeg al wat stress bij het verschijnen van het artikel in het HLN waarmee men zich kon verwachten aan een “spervuur” aan vragen. Ik kan je gerust stellen, Dirk. Ik ben niet van plan om er een marathonzitting van +45 uur van te makenHet bestuursakkoord telt 620 “doelstellingen”, maar bij nadere analyse blijkt dat 248 daarvan starten met termen als “we behouden”, “we blijven”, “we bestendigen”, “we zetten verder”. Dat roept de vraag op: hoe vernieuwend is dit akkoord werkelijk?
De stilstand die de vorige besturen werd verweten, lijkt in dat opzicht relatief.
We noteren met enige ironie dat N-VA/PLE nu veel van het bestaande beleid voortzet. We zijn blij dat de goede zaken van het vorige bestuur dan eindelijk worden opgemerkt!Daarnaast vinden we een aantal doelstellingen eerder oppervlakkig of vanzelfsprekend voor een openbaar bestuur. Enkele voorbeelden:
“We zoeken actief naar een geschikte locatie voor een volwaardige Kringwinkel met een breder aanbod.”
“We zorgen voor een goede huisvesting voor de Oxfam-Wereldwinkel en Coopsaam.”
“Het bestuur aanvaardt niet dat mensen ongelijk behandeld worden.”
Dit zijn zaken die óf zonder grote bestuurlijke inspanningen gerealiseerd kunnen worden, óf evidenties zijn die in elk beleid thuishoren.
Wat vinden we positief?
Uiteraard herkennen we in het bestuursakkoord ook positieve punten die we graag ondersteunen. De verdere investeringen in verkeersveiligheid zijn van groot belang en zullen tastbaar zijn voor onze inwoners. Al wil ik hier meegeven dat er in het bestuursakkoord weinig concrete maatregelen worden genomen, op wat vage plannen en de “doorstart” van het mobiliteitsplan. Het vrijetijdsleven – de mayonaise die onze gemeenschap verbindt – krijgt de ruimte om zich verder te ontwikkelen. We juichen toe dat er aandacht blijft voor de gemeentelijke infrastructuur en dat er een langetermijnvisie wordt gehanteerd. Duidelijkheid in de doelstellingen is een pluspunt, zowel voor de onderhandelaars als voor de inwoners.
Waar maken we ons zorgen over?
Toch zijn er ook een aantal zaken die ons zorgen baren. Zo wordt er expliciet gesproken over beslissingen rond de kerken, het (niet) voortbestaan van adviesraden, het VVV-kantoor en ’t Kabaske. We horen van betrokkenen dat zij niet akkoord zijn met bepaalde doelstellingen en zich zorgen maken over de toekomst. Dit kan leiden tot polarisatie en weerstand, wat we als contraproductief beschouwen.
Verder zien we tegenstrijdigheden in het bestuursakkoord:
Er wordt gesproken over het vermijden van een hoge personeelsdruk, terwijl er tegelijkertijd meer rapportering en hogere investeringen worden gevraagd.
Er wordt gesteld dat zwaar verkeer via de N117 moet worden omgeleid, maar er is nauwelijks aandacht voor veilige oversteekpunten.
Het vrijetijdscentrum moet in eigen beheer worden uitgebaat, maar dat mag niet ten koste gaan van de dienst vrije tijd – hoe verzoen je die twee?
Sommige voorgestelde maatregelen, zoals een uitbreiding van GAS-boetes, zijn wettelijk niet eens mogelijk.
Betaalbaar wonen en de stationsomgeving
Het akkoord stelt dat er meer sociale woningen komen, maar geeft geen antwoord op bestaande problematieken. Wonen moet betaalbaar blijven voor jonge gezinnen, maar tegelijkertijd wordt de belasting op onbebouwde percelen afgeschaft, een duurzame bouwcode ingevoerd en regels voor grote projecten aangescherpt. Dit lijkt de woningprijzen eerder te zullen opdrijven dan te verlagen.
Over de toekomst van het oude Gasthuis wordt met geen woord gerept, terwijl dat nochtans een strategische site is in Essen.
En wat met de stationsomgeving? Ik mis het plan voor de stationsomgeving.
Tijdens het debat op ATV werd gesproken over de hoge onveiligheid in deze omgeving en dringende maatregelen die er nodig zijn. In dit bestuursakkoord wordt er enkel gesproken over een lange termijn visie. Het streng controlen van vapeshops en nachtwinkels heeft niets met deze buurt te maken.Landbouw en lokale economie;
Op het vlak van landbouw vinden we weinig vertrouwen in de sector terug. Zonevreemde functiewijzigingen moeten maximaal worden beperkt, er wordt maximaal gesproken over van kleine landschapselementen en minder interessante landbouwgrond moet worden herbestemd. Ook over de LAR wordt, in tegenstelling tot andere adviesraden, in het bestuursakkoord niet gesproken. Hoewel er wordt gesproken over een visie op landbouw, klinkt die voorlopig weinig hoopvol. Essen is een plattelands- en landbouwgemeente bij uitstek. Dit moet zo blijven. Er staat terecht in het bestuursakkoord dat landbouw en milieu geen tegenstellingen moeten zijn.
Het bestuursakkoord geeft alvast geen evenwicht tussen deze 2 domeinen.Ook de plannen rond lokale economie blijven onduidelijk. Het resterende deel van Rijkmaker moet zinvol ingevuld worden, o.a. met de technische dienst van de gemeente. Maar hoe kan de nieuwe medewerker rond lokale economie Essen aantrekkelijk maken voor bedrijven? Waar is de brede strategie om ondernemers aan te trekken en de werkgelegenheid te stimuleren? Er zullen nochtans grote uitdagingen rond werkgelegenheid komen als de werkloosheidssteun stopt na 2 jaar.
Financiën en investeringen;
Het bestuursakkoord bevat veel ambitieuze investeringen: de Kapelstraatsite, een nieuwe sporthal, een zwembad, extra subsidies, een vrijetijdscentrum… Maar hoe zal dit allemaal worden gefinancierd? Een zwembad bouwen met enkel de bovenlokale subsidies van 150.000 euro per jaar is bij lange na niet voldoende. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden, en we verwachten dat de gemeenteraad, samen met de adviesraden en de inwoners, hierin een centrale rol krijgt. Participatie stond namelijk hoog op de agenda. Hoe ziet het nieuwe bestuur communicatie en participatie met en door de burgers?
We merken ook dat een externe firma werd aangesteld om het Beleids- en BeheersCyclus (BBC)-document op te stellen, met een kostenplaatje van 25.000 euro. Daarin werd geen enkele participatie opgenomen. Dit is een gemiste kans en past niet binnen de beloofde transparante besluitvorming.
Conclusie;
Het bestuursakkoord bevat goede elementen en continuïteit waar nodig, maar mist nog heel wat duidelijkheid op cruciale punten. Het blijft te vaak bij vage intenties zonder concreet plan van aanpak. Het is tijd dat die mist opklaart. We hopen dat de gemeenteraad en adviesraden wél de kans krijgen om actief mee te sturen en zullen dit kritisch blijven opvolgen;
Gehoord raadslid Emma Lambregts die meedeelt dat haar fractie staat achter dit bestuursakkoord en dat zij uitkijkt naar de verdere en concrete uitwerking ervan;
Gehoord raadslid Tom Bevers die het raadslid Emma Lambregts en ook de burgemeester bijtreedt. Zijn hele fractie is trots op het resultaat. Er is hard aan gewerkt, niet alleen de voorbije weken maar eigenlijk al vanaf het moment dat we allemaal over onze verkiezingsprogramma’s zijn beginnen nadenken. Datzelfde geldt voor de collega’s van Vooruit en eigenlijk ook voor de andere partijen. Rechtstreeks of onrechtstreeks beïnvloeden we elkaar. Dank aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt. Het bestuursakkoord is een compromis tussen twee partijen. Het is de bedoeling dat hiermee nu aan de slag wordt gegaan. Het is voor een stuk een openingsbod om gesprek aan te gaan om zo tot een inhoudelijk financieel meerjarenplan te komen met bijhorende timing. Dat neemt niet weg dat veel van wat hierin staat al onmiddellijk kan gebeuren. Daarom roept hij het college van burgemeester en schepenen op tot quickwins.
Alle 620 punten realiseren zal ook niet mogelijk zijn. De wereld staan ook niet stil waardoor er onderweg inzichten zullen wijzigen en plannen bijgestuurd zullen moeten worden. Uit de tussenkomsten van Vlaams Belang en cd&v Essen blijkt dat niet overal al antwoorden zullen zijn op al hun vragen. Het is de bedoeling dat dat in de komende maanden ingevuld wordt.
Zijn fractie heeft in het verleden altijd de opmerking gemaakt bij het budget dat het niveau van de belastingen niet in overeenstemming was met de geplande investeringen. Deze legislatuur is men ambitieuzer om te investeren.
Het gevoel van Vlaams Belang en cd&v dat het bestuursakkoord niet goed is voor landbouw is niet terecht. Platteland zonder landbouw kan niet. Dat lijkt vergezocht.
Er zal in dialoog met hen moeten worden gegaan. Dat staat drie keer in het document. Er had misschien een verwijzing naar de landbouwadviesraad LAR kunnen instaan, maar zij gaan wel betrokken worden. Maar Essen is ook geen eiland en dus ook niet louter landbouw.
Vlaams Belang is van mening dat er te weinig aandacht zou zijn voor veiligheid.
Maar wellicht nog nooit een bestuur dat zo hard hierop heeft ingezet. Maar veel acties zijn ook voor de politie en dit bestuursakkoord is niet een akkoord voor de hele politiezone. Een tekst vol harde taal heeft ook geen zin. Veiligheid is een combinatie van velerlei factoren. Wat in de tekst staat over veiligheid geldt ook voor de stationsomgeving. Veilig verkeer, gerust wonen, criminaliteit weghouden, samenleven bevorderen… op die manier is veiligheid een rood-gele draad door dit akkoord.
Hij is blij dat de oppositie ook goede dingen vindt in het akkoord. Cd&v moet dan wel kiezen wat ze willen: ofwel is dit een goed akkoord omdat het dingen verder zet wat al gebeurt, ofwel gaat dit de foute richting uit, maar hij kan bevestigen dat ook in het verleden goede dingen zijn gebeurd door het bestuur en Essenaren en die moeten versterkt worden. Als antwoord op de opmerking over te weinig aandacht voor verkeersveiligheid verwijst hij naar het mobiliteitsplan dat daar een eerste stap voor is;
Gehoord burgemeester Geert Vandekeybus die antwoordt op de opmerking over de participatie bij de opmaak van de BBC. De begeleiding door de externe firma heeft niet met ene en andere te maken. Er is wat personeelsverloop geweest, er starten een aantal nieuwe afdelingshoofden. Er is een vrij nieuw Mat en college met telkens een meerderheid aan nieuwe leden waarom het opportuun en goed is om zich te laten begeleiden door een externe firma. De participatie heeft niets te maken met het externe bureau dat zal begeleiden;
Gehoord schepen Arno Aerden die aanhaalt dat dit bestuursakkoord een overeenkomst is tussen twee partijen, maar ook de richtsnoer voor de opmaak van het BBC-meerjarenplan in dit planningsjaar. In veel actiepunten staat ‘behouden’, ‘bestendigen’ en ‘bevestigen’. Dat is correct want in het verleden is er inderdaad ook veel goed gebeurd en het is logisch om dat dan graag te willen behouden. De opmerking over het willen onderzoeken om ‘t Kabaske te willen inkantelen in de gemeente, wil hij nuanceren: in actiepunt 355 staat dat het doel is om de werking ervan te behouden en een goede samenwerking met het bestuur op te zetten. Dus om net niet te polariseren. Door de vraag zo te stellen polariseert men net. Als er over ’t Kabaske gesproken wordt in het bestuursakkoord ,is dat net omdat wat ze doen zo belangrijk is en omdat de wens er is dat ze blijven bestaan. Over wonen staat er ook veel in het bestuursakkoord en is er ook al veel gaande m.b.t. huidige woningen. Zo starten dit jaar nog de renovatiewerken in de Dokter Jef Goossenaertsstraat en de Burgemeester Dierckxsensstraat. Het voormalig ziekenhuis is eigendom van woonmaatschappij
De Voorkempen en daarover moet een visie met hen worden bepaald. Hij verwijst naar een schriftelijke vraag die raadslid Steff Nouws hierover ook heeft gesteld.
Voor de zonevreemde functiewijzigingen in landbouw verwijst hij naar actiepunt 226 waarin staat dat hiervoor net het afwegingskader van de provincie zal worden aangewend om zodat de landbouw die functie kan blijven gebruiken;
Gehoord raadslid Dirk Konings die erop wijst dat er in het bestuursakkoord net het tegenovergestelde staat: er staat ‘niet’ agrarisch gebruik;
Gehoord schepen Arno Aerden dat dit dan een tikfout want het was net wel de bedoeling dat de agrarische functie blijft gewaarborgd;
Beslist,
Enig artikel
Akte wordt genomen van het bestuursakkoord N-VA/PLE – Vooruit.