Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

18.  B.4F1B INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING. IGEAN DIENSTVERLENING – GOEDKEURING AGENDA BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VAN 12 MAART 2025. (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Eva Eyckmans (Gemeenteraadslid)
  • Judith Francken (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Johnny Hendrikx (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Emma Lambregts (Gemeenteraadslid)
  • Ellen Maas (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)
  • Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Steve Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Kenny Van Dyck (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Verleysen (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

IGEAN DIENSTVERLENING – GOEDKEURING AGENDA BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VAN 12 MAART 2025.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Arno Aerden
  • Tom Bevers
  • Joris Brosens
  • Eva Eyckmans
  • Judith Francken
  • Tuur Goormachtig
  • Johnny Hendrikx
  • Jokke Hennekam
  • Robin Jacobs
  • Helmut Jaspers
  • Dirk Konings
  • Emma Lambregts
  • Ellen Maas
  • Steff Nouws
  • Kevin Ooye
  • Brigitte Quick
  • Marc Scheepers
  • Dirk Smout
  • Anne Somers
  • Katrien Somers
  • Jan Suykerbuyk
  • Steve Suykerbuyk
  • Kenny Van Dyck
  • Geert Vandekeybus
  • Jeroen Verleysen

Effectieve stemmers

  • Arno Aerden
  • Tom Bevers
  • Joris Brosens
  • Eva Eyckmans
  • Judith Francken
  • Tuur Goormachtig
  • Johnny Hendrikx
  • Jokke Hennekam
  • Robin Jacobs
  • Helmut Jaspers
  • Dirk Konings
  • Emma Lambregts
  • Ellen Maas
  • Steff Nouws
  • Kevin Ooye
  • Brigitte Quick
  • Marc Scheepers
  • Dirk Smout
  • Anne Somers
  • Katrien Somers
  • Jan Suykerbuyk
  • Steve Suykerbuyk
  • Kenny Van Dyck
  • Geert Vandekeybus
  • Jeroen Verleysen

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

B.4F1B INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING. IGEAN DIENSTVERLENING – GOEDKEURING AGENDA BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VAN 12 MAART 2025

IGEAN DIENSTVERLENING – GOEDKEURING AGENDA BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING VAN 12 MAART 2025

De gemeenteraad,


  • Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

    Gelet op het K.B. van 3.01.1969 waarbij werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969;

    Gelet op de Buitengewone Algemene Vergadering van 8.11.2003 waarbij IGEAN cv werd omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003;

    Gelet op de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 waarbij de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging werden goedgekeurd;

    Gelet op de Buitengewone Algemene Vergadering van 15.06.2007 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366;

    Gelet op de Buitengewone Algemene Vergadering van 18.12.2013 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand;

    Gelet op de Buitengewone Algemene Vergadering van 17.06.2016 waarbij de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 werd goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;

    Gelet op de Buitengewone Algemene Vergadering van 19.12.2018 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe Decreet Lokaal Bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding;

    Gelet op de Algemene Vergadering van 28.06.2019 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe Decreet Lokaal Bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;

    Gelet op de Algemene Vergadering van 19.06.2020 waarbij de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering werd goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;

    Gelet op de Algemene Vergadering van 25.06.2021 waarbij een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening werd goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen;

    Overwegende dat de gemeente lid is bij IGEAN dienstverlening;

    Overwegende de volgende bepalingen voor het benoemen van de bestuurders met stemrecht en leden met raadgevende stem voor de Raad van Bestuur;

    Gelet op artikel 431 van het Decreet Lokaal Bestuur waarbij IGEAN dienstverlening naast een Algemene Vergadering beschikt over een Raad van Bestuur. Artikel 434 van het Decreet Lokaal Bestuur en artikel 15§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze Raad van Bestuur maximaal 15 bedraagt;

    Overwegende dat iedere bestuurder met stemrecht één stem heeft;

    Overwegende dat de concrete voordracht regeling is opgenomen in artikel 17 van de statuten van IGEAN dienstverlening;

    Overwegende dat een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:

    Indeling in regio’s – 6 leden;

    De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:

    Regio noord:      Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel;

    Regio midden:   Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel;

    Regio zuid:          Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht;

    Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid;

    Indeling volgens inwonersaantal– 7 leden;

    Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:

    Categorie 1 - klein:                          tot 13.000 inwoners;

    Categorie 2 - middelgroot:          > 13.000  tot 20.000 inwoners;

    Categorie 3 - groot:                        > 20.000 inwoners;

    Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid;

    Indeling volgens geslacht;

    Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht;

    Overwegende dat op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, de vergadering volgende beslissing heeft genomen:

    Art. 1:   De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit.  Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.

    Art. 2:   De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:

    1.            De heer Jurgen Callaerts

    2.            De heer Lukas Jacobs.

    Art. 3:   De vergadering vraagt aan de formateurs om maximaal rekening te houden met:

    -              De voorkeur te komen tot een identieke raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening en IGEAN milieu & veiligheid.

    -              De oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.

    Art. 4:   De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.

    Art. 5:   De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.

    Art. 6:   IGEAN bekijkt wat de mogelijkheden zijn om de timing van de eerste buitengewone algemene vergadering aan te passen en zal daar nog voor de kerstperiode duidelijkheid over geven.

    Overwegende dat de formateurs het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN hebben bezorgd, die op basis hiervan ontwerpbeslissingen aan de deelnemers heeft bezorgd;

    Overwegende dat met een afzonderlijk besluit alle deelnemers de voordracht of vertegenwoordiging in de Raad van Bestuur aan IGEAN hebben bezorgd. Aan de buitengewone algemene vergadering wordt gevraagd de voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur te benoemen;

    Overwegende dat de aanduiding én het mandaat van de leden van de Raad van Bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur;

    Gelet op het artikel 440, 4de lid van het Decreet Lokaal Bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximum aantal leden van de Raad van Bestuur, vermeld in artikel 434§ 1 van het decreet lokaal bestuur;

    Overwegende dat de statuten de criteria vermelden die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen;

    Gelet op het Artikel 15§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening concreet uitvoering geeft aan voormelde bepaling van het Decreet Lokaal Bestuur;

    Overwegende dat per regio er maximaal 1 bestuurder met raadgevende stem kan worden benoemd;

    Overwegende dat hiertoe alle gemeenten worden onderverdeeld in de regio, noord, midden en zuid en de stad Antwerpen en wel als volgt:

    Regio noord:      Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel

    Regio midden:   Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel

    Regio zuid:          Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht

    Overwegende dat elke gemeente bijgevolg één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem kan voordragen (geen plaatsvervanger);

    Overwegende dat indien binnen elke regio slechts één afgevaardigde wordt aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de Raad van Bestuur bij;

    Overwegende dat indien binnen één of meerdere regio’s meerdere afgevaardigden worden aangeduid, dan neemt de Algemene Vergadering akte van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wordt er per regio een rangorde gemaakt op basis van de volgende criteria in dalende volgorde:

    1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de Raad van Bestuur;

    2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad;

    3. de jongste kandidaat;

    Overwegende dat met een afzonderlijk besluit de gemeenten de voordracht van een bestuurder met raadgevende stem in de Raad van Bestuur aan IGEAN hebben bezorgd. Aan de buitengewone algemene vergadering wordt gevraagd om per regio de best gerangschikte kandidaat-bestuurders met raadgevende stem voor de Raad van Bestuur aan te stellen, rekening houdend met de statutair voorziene criteria.

    Overwegende dat de aanstelling én het mandaat van de leden van de Raad van Bestuur met raadgevende stem gelden voor de volledige legislatuur;

    Overwegende dat op deze Buitengewone Algemene Vergadering ook de leden van het algemeen comité en de adviescomités zullen worden aangeduid met onderstaande bepalingen;

    Gelet op Artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening dat bepaalt dat er algemeen comité en één of meerdere adviescomités kunnen opgericht worden.

    Overwegende dat een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen.

    Overwegende dat de intergemeentelijke werking van het EnergieK huis een van de activiteiten is die IGEAN dienstverlening uitvoert als zelfstandige groepering. Om deze intergemeentelijke werking invulling te geven en op te volgen, werd in 2019 de vroegere beleidsgroep Energie omgevormd tot een adviescomité EnergieK Huis;

    Overwegende dat enkel de gemeenten die deel uitmaken van het EnergieK Huis zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité met één effectief lid. Het adviescomité bestaat bij voorkeur uit de bevoegde schepen (energie, klimaat of duurzaamheid). De voordracht én het mandaat van het lid van het adviescomité geldt bij voorkeur voor de volledige legislatuur;

    Gelet op Artikel 442 van het Decreet Lokaal Bestuur en artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening bepalen dat de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur leden voor de adviescomités voordragen, die door de Algemene Vergadering worden benoemd;

    Overwegende dat het algemeen comité als doel heeft de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren en te stroomlijnen en is samengesteld uit uitvoerende mandatarissen van de deelnemende gemeenten. IGEAN dienstverlening heeft tot op heden geen algemeen comité;

    Overwegende dat in voorbereiding op de nieuwe legislatuur 2025-2030 IGEAN een “Inspiratienota voor een efficiënt bestuur van IGEAN – governance 2025-2030” heeft opgemaakt. In zitting van 16.10.2024 heeft de Raad van Bestuur van IGEAN dienstverlening kennis genomen van deze inspiratienota en deze eveneens onderschreven. In de nota wordt verwezen naar de (statutair voorziene) mogelijkheid om een algemeen comité op te richten om de verbinding en het overleg tussen de Raad van Bestuur en de deelnemers te faciliteren en stroomlijnen en te zorgen voor de informatiedoorstroming, maar ook om een orgaan te hebben waarop regionale thema’s kunnen besproken worden en gezamenlijke prioriteiten kunnen worden vastgelegd. Het algemeen comité bestaat uit de burgemeesters van de aangesloten besturen;

    Overwegende dat de inspiratienota kort werd besproken met de algemeen en financieel directeurs op de bijeenkomst van 18.10.2024. Nadien werd de nota op het infonet ter beschikking gesteld;

    Overwegende dat voormelde nota eveneens werd voorgelegd en besproken op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters van 18.12.2024, op basis waarvan aan de formateurs (die aangesteld werden om uitvoering te geven aan de consultatie- en formatieopdracht in het kader van de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur) werd gevraagd om maximaal rekening te houden met de oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters;

    Overwegende dat op basis van dit alles en rekening houdend met artikel 27 van de statuten van IGEAN dienstverlening, de oprichting van een algemeen comité voorgelegd zal worden aan de eerste raad van bestuur van IGEAN dienstverlening in de nieuwe legislatuur (voorzien op 19.03.2025), waarna dit ter bekrachtiging aan de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening zal worden voorgelegd (juni 2025). Bij die gelegenheid kunnen dan eveneens de leden van het algemeen comité benoemd worden;

    Overwegende de uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering met dagorde;

    Overwegende dat de Raad van Bestuur van 22.01.2025 heeft beslist om de eerste buitengewone algemene vergadering in de nieuwe legislatuur te organiseren op woensdag 12.03.2025 om 19.00 uur in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem;

    Overwegende dat de dagorde als volgt werd vastgelegd:

    1.            Benoemen van de leden van de raad van bestuur;

    2.            Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités;

    Overwegende dat met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 23.01.2025 de uitnodiging en de dagorde voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 12.03.2025 aan alle deelnemers werd bezorgd;

    Overwegende dat volgende documenten op dat ogenblik via het infonet ter beschikking werden gesteld van de deelnemers:

    1.            de uittreksels uit de beslissingen van de Raad van Bestuur van 22.01.2025;

    2.            de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal;

    Overwegende dat de gemeenteraad met een afzonderlijk besluit de vertegenwoordiger van de gemeente voor de Algemene Vergadering van IGEAN dienstverlening reeds heeft aangeduid. Artikel 432 van het decreet en artikel 33§1 van de statuten bepalen dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke Algemene Vergadering.
    Met onderstaande beslissing wordt aan de vertegenwoordiger een mandaat gegeven.

    Gehoord de toelichting door voorzitter Dirk Smout;



Beslist,

Artikel 1.

Besloten wordt goedkeuring te geven aan de volledige dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die zal gehouden worden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem op woensdag 12.03.2025 om 19.00 u evenals van alle daarbij horende documenten en neemt op basis hiervan volgende beslissingen:

1.            Benoemen van de leden van de raad van bestuur

2.            Benoemen van de leden van het algemeen comité en van de leden van de adviescomités.

Art. 2.

De vertegenwoordiger Dirk Smout of plaatsvervanger
Kevin Ooye van de gemeente, die met een afzonderlijk besluit werd benoemd, wordt gemandateerd om op de Buitengewone Algemene Vergadering van IGEAN dienstverlening van 12.03.2025 deel te nemen aan de bespreking over de in artikel 1 vermelde agendapunten en te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig dit besluit en verder al het nodige te doen om de volledige agenda af te werken.

Art. 3.

Een uittreksel van onderhavige beslissing wordt digitaal aan IGEAN dienstverlening bezorgd.