Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
9. B.4A2 INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING. PIDPA – BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING. (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Eva Eyckmans (Gemeenteraadslid)
- Judith Francken (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Johnny Hendrikx (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Emma Lambregts (Gemeenteraadslid)
- Ellen Maas (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Steve Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kenny Van Dyck (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Verleysen (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
PIDPA – BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Emma Lambregts
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Emma Lambregts
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Kenny Van Dyck
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
B.4A2 INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING. PIDPA – BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING.
PIDPA – BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en meer bepaald artikel 423 hiervan, kan een opdrachthoudende vereniging na afloop van de statutair bepaalde duur opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar;
Gelet op de statuten van de opdrachthoudende vereniging PIDPA;
Gelet op het artikel 424 van het Decreet Lokaal Bestuur waarin staat vermeld dat indien de termijn verstrijkt in een jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, pas over de verlenging beslist worden in het daaropvolgende jaar en wordt bijgevolg en de duur van PIDPA verlengd tot de eerste Algemene Vergadering in het jaar volgend op het verkiezingsjaar. Gezien de duurtijd van PIDPA verstrijkt op het tijdstip van de eerste Algemene Vergadering van 2025, dient onze gemeente uiterlijk tegen de Buitengewone Algemene Vergadering van PIDPA van 28 maart 2025 een beslissing te nemen aangaande de verlenging van PIDPA;
Overwegende dat er aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
Kennis te nemen van en goedkeuring te hechten aan het verlengingsdossier – houdende de argumenten om de deelneming van onze gemeente in de opdrachthoudende vereniging PIDPA te verlengen;
Te verzoeken om over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor een termijn van 18 jaar;
Te beslissen om over te gaan tot de verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA, voor een termijn van 18 jaar;
Te beslissen om deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging PIDPA en de daarbij horende beheersoverdracht(en) te bevestigen;
Overwegende dat er op deze Algemene Vergadering tevens een statutenwijziging zal voorgelegd worden om de statuten van PIDPA in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken;
Gelet dat overeenkomstig de decretale bepalingen dat bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een Algemene Vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan. Ook dienen er eventuele voordrachten te worden gedaan betreffende de afgevaardigden op de Algemene Vergadering;
Overwegende PIDPA op 20 december 2024 de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering digitaal heeft aangeleverd;
Overwegende dat volgende agendapunten op de Buitengewone Algemene Vergadering op 28 maart 2025 om 11u30 die zal plaatsvinden in de kantoren van PIDPA, gelegen aan de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen, zullen worden behandeld:
Nazicht raadsbesluiten voor de afgevaardigden;
Verlening PIDPA;
Statutenwijziging – goedkeuring;
Benoeming nieuwe bestuurders;
Bepaling rangorde voorgedragen bestuurders met raadgevende stem;
Varia;
Vragen van deelnemers;
Overwegende de brief van PIDPA van 20 december 2024 waarin de agenda en volgende bijlagen werden aangeleverd:
Een indicatief model van raadsbesluit;
Het verlengingsdossier;
Het voorstel van statutenwijziging met artikelsgewijze toelichting;
Het advies van de Vlaamse Regering op het ontwerp van statutenwijziging;
V/A AV bestuursorganen;
Overwegende de financiële aspecten:
De gemeente dient geen financiële tussenkomsten te doen voor wat betreft saneringen en verplaatsingen van drinkwaterleidingen. PIDPA draagt deze investeringen zelf;
De gemeente ontvangt jaarlijks incentives van PIDPA;
Door de aansluiting(en) bij PIDPA te verlengen zijn er geen financiële implicaties;
Overwegende de volgende argumenten wat betreft de verlening van PIDPA:
De gemeenteraad neemt kennis van de in het bijgevoegde verlengingsdossier uitgebreide toelichting en maakt zich deze eigen;
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering i.v.m. de saneringsplicht, waarbij de verantwoordelijkheid voor de sanering van het geleverde drinkwater duidelijker bij de drinkwaterproducent gelegd wordt;
De gemeenteraad houdt rekening met de voordelen om minstens voor deze periode en tot zolang onderzoek eventueel anders heeft uitgewezen, zowel de drinkwateropdracht als de rioleringsopdracht bij dezelfde partner te houden;
De gemeenteraad het volgende overweegt:
Oorspronkelijk opgericht met als doel de ‘droge’ gemeenten in de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare watervoorziening, levert PIDPA sindsdien elke dag zuiver, kwaliteitsvol drinkwater aan al haar klanten, 24/24, aan een betaalbare prijs. Vandaag betekent dit dat er dagelijks zo’n 175 miljoen liter drinkwater geleverd wordt aan de meer dan 1.500.000 gebruikers van de 64 gemeentelijke deelnemers. Meer dan 100 jaar ervaring maakt van PIDPA dé specialist op het gebied van grondwaterwinning, waterkwaliteit en waterdistributie;
Sinds 2005 zorgt PIDPA als integraal waterbedrijf voor drinkwater;
Met circulair waterbeheer wordt de waterkringloop nu rondgemaakt. Stroomopwaarts zet PIDPA in op biodiversiteit, natuur- en bronbescherming. Centraal wordt gestreefd naar structureel hergebruik van regenwater. Stroomafwaarts staat het hergebruik van afvalwater en voedingsstoffen centraal. Doorheen de hele kringloop is er bijzondere aandacht voor energie-efficiëntie en voor het monitoren van pathogenen of vervuilende stoffen. Zo beschermt PIDPA het universele recht op water en sanitaire voorzieningen;
PIDPA is een financieel gezond bedrijf dat inspeelt op de huidige en toekomstige uitdagingen aan de hand van de onderstaande pijlers:
Klimaatrobuustheid: De gevolgen van klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en voelbaarder: langdurige droogteperiodes wisselen af met periodes van intense neerslag, met grote impact op onze leefomgeving en op de waterlagen. Een stabiele drinkwaterinfrastructuur, leveringszekerheid en hoogstaande kwaliteitsnormen vereisen bijkomende investeringen binnen een doordacht assetbeleid. Bronbescherming en diversifiëring van bronnen dringen zich dwingender op dan ooit. Circulair watergebruik, met hergebruik van hemel- en afvalwater, is essentieel. Concreet vertaald dit zich naar:
De leveringszekerheid door PIDPA gegarandeerd wordt, ook in langdurige periodes van droogte, zoals bijvoorbeeld tijdens de jaren 2020 en 2022;
Er lekker, gezond en kwaliteitsvol drinkwater wordt aangeboden waarbij tijdens het zuiveringsproces geen chemicaliën gebruikt worden;
PIDPA de kwaliteit van het drinkwater intensief monitort onder andere via een uitgebreid staalnameprogramma en haar gecertifieerd labo;
Een doorgedreven en innovatief assetmanagement de nodige data en inzichten biedt voor een efficiënt investeringsmodel waarin de kosten worden geoptimaliseerd. Zo kunnen bv. drinkwaterleidingen precies op tijd worden vervangen, d.w.z. met een maximale levensduur maar vóór problemen zich voordoen;
Door het professioneel assetmanagement blijven het aantal incidenten en de omvang van de schade die daaruit voortvloeit in onze gemeente beperkt;
Er door PIDPA sterk wordt geïnvesteerd in haar centrale infrastructuur, zoals onder andere haar waterproductiecentra, maar ook aangevuld wordt met decentrale infrastructuur die ingaan op de plaatselijke noden van onze burgers zoals collectieve regenwaterrecuperatie of thermische energie uit drinkwater;
Met betrekking tot investeringsprojecten en (private) ontwikkelingsprojecten zorgt PIDPA voor een volledige ontzorging van onze [stad/gemeente] door middel van een doorgedreven begeleiding en opvolging van A tot Z via advisering, concept en exploitatie:
Voor het volledig werkingsgebied (46 gemeenten) van PIDPA-Riolering de vooropgestelde reductiedoelen uit het stroomgebiedsbeheersplan generatie 3 zullen behaald zijn tegen 31 december 2027;
PIDPA maximaal inzet op het reduceren van lekverliezen en hier bij de beste van de klas op Europees niveau behoort;
Betaalbaarheid: Water blijft, als essentiële bron van leven, betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Continue efficiëntieverbetering en kostenoptimalisatie zorgen voor een gezonde bedrijfsvoering. PIDPA maakt daarbij volop gebruik van digitale vooruitgang en procesoptimalisatie. Investeringen in de toekomst zijn noodzakelijk. Een doordacht asset management bewaakt het lange termijn evenwicht tussen investeringen en kosten. Concreet vertaald dit zich naar:
Door de nauwe samenwerking tussen PIDPA en de gemeente/het OCMW, betalingsproblemen vroegtijdig opgespoord kunnen worden en er samengewerkt worden kan aan oplossingen zoals flexibele betalingsplannen of budgetbeheer;
PIDPA zeer veel belang hecht aan de bereikbaarheid voor haar klanten en dit enerzijds via het digitaal toegankelijk maken van de website en MijnPIDPA, o.a. door contrast en leesbaarheid aan te passen. Anderzijds telefonisch via een gratis telefoonnummer. De wachtdiensten zijn zelfs 24/24 – 7/7 telefonisch bereikbaar;
Voor de uitvoering van investeringsprojecten door PIDPA maximaal ingezet wordt op het bekomen van subsidies;
PIDPA inzet op Business Project Management (BPM) en Project Management Office (PMO) met als doel om, door kansen voor vereenvoudiging, automatisering, uniformisering en toekomstgerichte verbeteringen te identificeren, een essentiële bijdrage aan efficiëntieverhoging in haar bedrijfsvoering, kwaliteitsverbetering en een hogere klantentevredenheid te bekomen;
Als gemeente aangesloten bij PIDPA hebben wij het voordeel dat PIDPA door haar gespreide aanwezigheid in verschillende steden en gemeenten een gecoördineerde aanpak mogelijk maakt. Zo worden via PIDPA schaal- en synergievoordelen bekomen;
Door de samenwerking met verschillende partners er op diverse vlakken vele synergievoordelen kunnen gerealiseerd worden; onder andere op het vlak van:
De uitrol van de digitale watermeters in samenwerking met De Watergroep, Farys en Fluvius; ten gevolge van gezamenlijke aanbestedingen maar ook door het gezamenlijk plaatsen van digitale elektriciteits-, gas- en watermeters;
Samenwerking met Aquafin inzake rioolbeheer, onder andere bij het ontwerp en de uitvoering van rioleringsprojecten;
Minder hinder, door samen te werken binnen Synductis waarbij gezamenlijke aanbestedingen met meerdere partijen werden gelanceerd;
Duurzame transitie: Vanuit haar maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid wil PIDPA de overstap maken naar zowel circulair waterbeheer als een circulaire bedrijfsvoering. PIDPA wil proactieve maatregelen nemen om de klimaatimpact te verminderen en haar activiteiten veerkrachtig te maken tegen de veranderingen die plaatsvinden. Concreet vertaald dit zich naar:
De carbon footprint van haar bedrijfsprocessen met 25% gereduceerd heeft sinds 2016, welk resultaat een positief effect heeft op onze leefomgeving;
Volop inzet op energie-efficiëntie en hernieuwbare energie door te investeren in eigen duurzame energiebronnen maar ook door het beperken van de exploitatiekosten van onze infrastructuur door o.a. de waterdruk in het leidingnet slim af te stemmen op de noden en door het aantal watertorens te beperken tot wat strikt noodzakelijk is;
Volop inzet op thermische energie uit drinkwater (TED) en riothermie waarbij in samenwerking met onder andere de streekontwikkelingsintercommunales en de gemeentelijke deelnemers projecten zullen opgezet worden;
Haar reststromen uit zowel haar drinkwateractiviteiten als haar rioleringsactiviteiten voor een groot deel hergebruikt, onder andere als brandstof binnen de biovergisting;
Inzet op een ethisch aankoopbeleid en het gebruik van duurzame materialen onder andere in de uitvoering van infrastructuurwerken;
Zich Zich als duurzame partner opstelt aangezien zij in 2023 het Unitar Charter Sustainable Development Goals (SDG) Champion ontving;
Veerkracht: PIDPA vindt het belangrijk dat we ons als bedrijf flexibel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. De uitdagingen zijn uiteenlopend, denk aan de verwachtingen van PIDPA’s klanten en partners, klimaatuitdagingen, technologische evoluties, wetgeving, politieke evoluties,… Dit vraagt een wendbare organisatie, met teams en processen die inspelen op uitdagingen en er zelfs sterker door worden. Concreet vertaald dit zich naar:
Een professionele bedrijfsvoering nastreeft waarbij onder andere ingezet wordt op heldere besluitvorming, een transparante rapportering, een formeel auditplan en de 3LoD structuur om maximaal risico’s te detecteren, te beheersen en te mitigeren;
De rapporteringsverplichting aan de VMM overneemt van de gemeentelijke administratie, hetgeen een tijdrovende en arbeidsintensieve aangelegenheid is waarvoor een grondige kennis van het rioleringsbeheer nodig is;
Mede dankzij haar proactieve planning de werking en dienstverlening tijdens de Covid-19 pandemie kon blijven waarborgen;
De focus legt op de beveiliging van haar bedrijfssystemen, hetgeen aansluit bij de implementatie van de NIS1- en de NIS2-wet, waarbij de drinkwater- en afvalwatersector zijn toegevoegd als essentiële dienstverlener;
Een sterk maatschappelijke engagement toont d.m.v.:
HidroPlus: waarbij door de gemeente gesteunde projecten in ontwikkelingslanden ook van PIDPA financiële steun ontvangen;
De drink’bar: de waterbar die kan geplaatst worden op evenementen in onze gemeente;
Het wetenschappelijk doe-centrum Hidrodoe;
Partnerschappen aangaat waar nodig om zichzelf te versterken en waarde te creëren zoals onder andere met:
Aquafin, in het kader van rioolbeheer (niet van toepassing Essen)
Maatwerkbedrijven, in het kader van onderhoud van brandkranen en het maaien van grachten
Synductis, met het oog op minder hinder
ANB en Natuurpunt met het oog op het natuurbeheer van de terreinen
Koepelorganisatie AquaFlanders
Verschillende onderzoeksinstellingen
De provincie Antwerpen, in het kader van het PIDPA-streekfonds, waarbij heel wat projecten van de provincie of lokale besturen rond het hergebruik van water of de efficiënte infiltratie van regenwater in de ondergrond worden gerealiseerd.
Een belangrijke lokale werkgever is voor 760 medewerkers, waarvan het merendeel in de provincie Antwerpen woont;
In hoge mate investeert in een veiligheidscultuur met het oog op het garanderen van een veilige werkomgeving en veilige werven;
Digitale transformatie: Digitale transformatie staat centraal bij PIDPA’s streven naar een betere dienstverlening. Digitale transformatie speelt hierbij een belangrijke rol, zoals bijvoorbeeld de invoering van digitale watermeters waarmee klanten hun verbruik beter kunnen monitoren en meldingen ontvangen bij mogelijke lekken. Daarnaast zet PIDPA in op artificiële intelligentie om de kwaliteit en efficiëntie van haar werkzaamheden verder te verbeteren. Concreet vertaald dit zich naar:
Volop inzet op het verder uitrollen van de digitale watermeter, in samenwerking met andere waterbedrijven en Fluvius, dewelke het comfort van de klant en het duurzaam waterverbruik zal verhogen;
Haar geografisch informatiesysteem (GIS), waarin de leidingnetgegevens van het drinkwater- en rioleringsnet beheerd worden, al jaren ter beschikking stelt aan de gemeente. Via het GeoLink-platform hebben wij toegang tot de ligging en opbouw van de leidingnetten, de status van de toestellen en de geplande en uitgevoerde werken;
Met haar webservice ‘MijnPIDPA’ ervoor zorgt dat de klanten op elk gewenst moment zelf hun betalingen kunnen afhandelen, verbruiksgegevens opvragen of contactgegevens wijzigen;
Een succesvolle transitie gemaakt heeft naar een nieuw SAP-platform dat de nieuwste technologie op - onder andere - het gebied van klantenbeheer bevat. Een volwaardig klantenbeheersysteem zorgt ervoor dat PIDPA’s contactcenter een volledig zicht heeft op alle klantgegevens en klanten snel en accuraat kunnen geholpen worden;
Afzonderlijke platforms ontwikkeld heeft op maat van de samenwerking met verschillende externe partners zoals onder andere een extranet voor de gemeentelijke deelnemers waarop alle beleidsinformatie en technische informatie terug te vinden is en een extranet ter ondersteuning van de werking van de lokale adviescommissies en OCMW’s;
Inzet op nieuwe technologieën zoals onder andere artificiële intelligentie met het oog op onder andere de verdere optimalisering van de interne werking en processen, op toekomstgericht assetbeheer, het creëren van klantoplossingen en het ontwikkelen van nieuwe waardevolle producten en diensten die bijdragen aan de evolutie van het waterbeheer;
Overwegende de volgende argumenten wat betreft de verlening van PIDPA:
PIDPA is ertoe gehouden haar statuten aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken;
Gelet op het feit dat dergelijke wijziging noodzakelijk en nuttig is en gelet op het onvoorwaardelijke positieve advies van de Vlaamse Regering, stemt de raad in met de voorgenomen statutenwijziging;
Overwegende de volgende argumenten wat betreft de benoeming van nieuwe bestuurders betreft:
Bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden dienen er voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden de nodige voordrachten gedaan te worden voor de vorming van een nieuwe Raad van Bestuur en de afgevaardigden op de (Buitengewone) Algemene Vergadering;
Gehoord de toelichting door voorzitter Dirk Smout;
Beslist,
Artikel 1.
Besloten wordt kennis te nemen van en goedkeuring te hechten aan het verlengingsdossier van PIDPA houdende de argumenten om de opdrachthoudende vereniging te verlengen voor een termijn van 18 jaar.
Art. 2.
Besloten wordt te verzoeken om over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor een termijn van 18 jaar, met ingang van de datum van de Algemene Vergadering van PIDPA die zal beslissen over de verlenging, en dus tot en met 28 maart 2043 indien die Algemene Vergadering plaatsvindt op 28 maart 2025.
Art. 3.
Besloten wordt akkoord te gaan met de verlenging van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor een termijn van 18 jaar vanaf de datum van de Algemene Vergadering van PIDPA die zal beslissen over de verlenging, deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging PIDPA voor de activiteit watervoorziening en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
Art. 4.
Besloten wordt goedkeuring te verlenen aan de door de Raad van Bestuur van PIDPA voorgelegde wijzigingen aan de statuten van PIDPA.
Art. 5.
Besloten wordt kennis te nemen van het voorstel betreffende de samenstelling van de nieuwe Raad van Bestuur. Alle voorgestelde mandatarissen worden voorgedragen als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur.
Art. 6.
Besloten wordt kennis te nemen van het feit dat aan de vergadering van de raad van bestuur kan worden deelgenomen door een lid met raadgevende stem dat dient te behoren tot de oppositie. Navolgend gemeentelijk oppositielid wordt voorgedragen als kandidaat mandataris met raadgevende stem voor de Raad van Bestuur van PIDPA: Brigitte Quick, raadslid,
Kerkstraat 41 te 2910 Essen.
Art. 7.
Besloten wordt aan de vertegenwoordiger de opdracht te geven om op de Buitengewone Algemene Vergadering van 28 maart 2025, evenals op elke andere Algemene Vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze Algemene Vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.
Art. 8.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan PIDPA.