Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

B.8 VRAGENRONDE (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
  • Bob Konings (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)
  • Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
  • Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
  • Guy Van den Broek (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)

Vervolgens worden vragen en opmerkingen geformuleerd door :

 

Jan Suykerbuyk

  • Vuilnisbakken

In verschillende openbare vuilnisbakken wordt ook veel huisvuil en sluikafval achtergelaten. De bewuste vuilnisbakken kregen een waarschuwingsbord en een bord met vuilmetingen. Hoeveel vuilnisbakken kregen dergelijk bord, per wijk? Hoe verloopt deze actie verder? Wordt er ook politie ingeschakeld? Hoe vaak al?

 

Antwoord:          Schepen Helmut Jaspers geeft aan dat de gemeente is ingestapt in het traject Mooimakers. Een onderdeel van dit traject is het vuilnisbakkenplan. Alle vuilnisbakken in onze gemeente zijn genummerd. Er zijn er een 300-tal.

Essen is de eerste gemeente in Vlaanderen die dubbele vuilnisbakken heeft geplaatst om afval gescheiden te verzamelen (pmd en restafval).

Bij de opmaak van het vuilnisbakkenplan is het doel om tijdswinst te hebben bij het ledigen van de bakken en minder sluikstort te bekomen in de bakken.

Met een tablet heeft onze vuilnisophaler tellingen gedaan naar de graad van gebruik: wat zit erin, hoe vol zit de vuilnisbak, is er sluikafval naast de vuilnisbakken, zit er huishoudelijk afval in,….  Een 20-tal vuilnisbakken blijken overlast te geven met sluikstort. Dat wil zeggen op meer dan 50% van de metingen. Het gaat daarbij voornamelijk om keukenafvalzakjes die eigenlijk in de eigen grijze vuilnisbakken horen.

Als eerste stap komen er op deze vuilnisbakken bordjes met de melding dat de vuilnisbakken niet voor huishoudelijk afval zijn. Dit is een tijdelijke maatregel van 3 maanden. Nadien zal er weer geturfd worden om te zien of de maatregeling impact heeft gehad. Indien er nadien nog overlast is, moet gekeken worden naar welke maatregelen genomen moeten worden bv. wegnemen van vuilnisbakken of verplaatsen naar plaatsen waar meer sociale controle is. Mooimakers zal ons hierin begeleiden.

Er is een periodiek overleg met de coach van Mooimakers en daar is het hoofd van de wijkagenten en de gemeenschapswacht ook aanwezig.

Onze diensten zijn tevreden over deze samenwerking.

Raadslid Jan Suykerbuyk vraagt in welke wijk het grootste probleem is.

Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat hij dit zal navragen en het antwoord schriftelijk zal bezorgen.

 

Marc Scheepers

  •  Windturbine industriepark

We hebben allemaal de beelden gezien van de windturbine die kort na Nieuwjaar bij onze noorderburen in twee is geknakt. Het gaat hier wel om een oudere turbine, maar toch stel ik mij hierbij de vraag hoe het staat met de veiligheid van de turbine die op het industrieterrein in onze gemeente staat.

Ik heb hier een paar vragen over, zowel informatieve als vragen over veiligheid.

  1. Heeft de gemeente een plan voor de werknemers die onder deze turbine zijn tewerkgesteld voor moest het mis gaan? Zo niet, waarom niet en wat gaat men hiervoor ondernemen?

  2. Vorig jaar vloog in Hull een windturbine in brand. Heeft onze brandweer kennis van hoe men hiermee moet omgaan? Zo niet, waarom niet en wat gaat men hiervoor ondernemen?

  3. Jaarlijks vinden er volgens Vlaamse cijfers 21 vogels per turbine per jaar de dood. Klopt dit cijfer ook voor Essen, rekening houdend met het natuurgebied de Maatjes in de directe omgeving?

  4. Hoeveel liter olie zit in deze windturbine en om de hoeveel tijd wordt deze ververst? En om welke olie gaat het fossiele of synthetische?

  5. Wordt er voor deze turbine ook gebruik gemaakt van het broeikasgas SF6 om kortsluiting te voorkomen?

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat de vragen schriftelijk beantwoord zullen worden, maar dat voor sommige vragen wij niet over de info beschikken omdat ze niet van gemeentelijk belang zijn.

De gemeente heeft geen bijzonder nood- en interventieplan (BNIP) voor windmolens, maar de brandweer heeft wel een standaard werkmethode cfr. hoe omgaan met brand elektrische wagen.

De vraag zal ook overgemaakt worden aan de brandweerzone.

De andere vragen zijn niet duidelijk bv. hoeveel vogels in Essen gestorven zijn. Hierop kunnen wij waarschijnlijk niet antwoorden. Hetzelfde met de vraag over welke soort olie.

 

 

 

  • Stand van zaken migrantenhotel

In de raad van november werden er door mezelf en collega Dirk Smout  vragen gesteld over de eventuele komst van een migrantenhotel over de grens. We zijn nu enkele maanden verder. Is er nu meer geweten over dit? Zo ja, graag een toelichting hierover.

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat hij op 10 februari een telefoongesprek heeft gehad met René van Ginderen (wethouder Roosendaal) voor de stand van zaken.

Het gaat over twee mogelijke projecten.

Op de oude grensovergang, kant Nispen, is de aanvraag lopende binnen het bestuur van Roosendaal. Waarschijnlijk, want de aanvraag is nog lopende, zal de aanvraag niet worden goedgekeurd, maar dat moet nog blijken.

Aan de grenssite op Ringweg is nog niets formeel binnengekomen bij de gemeente Roosendaal.

 

 

Dirk Smout

  • Huur station Essen

Wat is de verhouding tussen de huurders van het stationsgebouw (Oxfam, Rode Kruis), de gemeente en de NMBS op dit ogenblik ?

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat het een technische vraag is en daarom zal er schriftelijk geantwoord worden op deze vraag.

Er is geen schriftelijke overeenkomst, maar de situatie gaat verder want er zijn gesprekken geweest tussen onze financiële dienst en de NMBS.

Raadslid Dirk Smout vraagt of wij huur betalen.

Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat de bedragen in het budget staan. Dus geen probleem om de huur te betalen, maar of deze effectief betaald zijn, moet hij schuldig blijven.

Schepen Brigitte Quick verwijst naar een collegenota van 30 juni 2021 waarin in de besluitvorming is opgenomen dat er een voorstel is om een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten met NMBS vanaf mei 2016 voor een bepaald bedrag per jaar en dat het achterstallige huurbedrag voldaan zal worden.

Verder staat hierin ook dat er een nieuw huurovereenkomst met Oxfam en het Rode Kruis wordt afgesloten.

De energiekost is altijd gedragen door de gemeente.

Raadslid Dirk Smout heeft zelf geïnformeerd en er zou geen overeenkomst zijn, ondanks de besluitvorming in de nota.

Hij maakt zich zorgen of de mensen die de ruimte huren er niet ineens uitgezet kunnen worden.

Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat dit zeker niet het geval is. In de binnenkoer zijn nog werken uitgevoerd in overleg met alle betrokkenen. Dus beide organisaties zitten niet op een schupstoel.

 

                                               

Geert Vandekeybus

  • Elektriciteitskeuringen gemeente

De elektriciteitskeuring voor verenigingen wordt steeds duurder. Overweegt het college om tussen te komen ?

Raadslid Geert Vandekeybus geeft aan dat hij een mail van Gert Jaspers heeft ontvangen.

 

Antwoord:          Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat hij deze mail ook heeft gekregen en dat we dit momenteel aan het bekijken zijn. Het situeert zich vooral bij de sector jeugd.

De gemeente geeft al ondersteuning aan verenigingen die andere gemeentes niet geven.

We worden er zelf ook mee geconfronteerd. Bij aanleg van een kring vraagt men al een keuring en dus bijkomende kosten. We gaan dit bekijken met de diensten.

 

Bob Konings

  • Security op fuiven en evenementen

Het raadslid vraagt naar de stand van zaken.

Raadslid Bob Konings heeft in het verslag van de jeugdraad gelezen dat er problemen zijn

met security op fuiven. Er zou geen inzet van vrijwilligers meer zijn. De jeugd vraagt of de

gemeente een plan aan het uitwerken is voor de ondersteuning van security.

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoord dat als het zo in het verslag staat, deze info foutief is.

De politie adviseert de burgemeester over de manier van bewaking en het voeren van security op evenementen. Afhankelijk van de risicofactor wordt ingeschat of professionele of vrijwillige security nodig is. Bij het gros van evenementen Exit Summer, Pullenbal, Waaifeesten, Horrordonk, Mug Shot,… wordt nog altijd vrijwillige security toegestaan.

Voor de organisatie is het vaak niet comfortabel om alleen met vrijwilligers te werken en daarom gaan jeugdverenigingen op zoek naar professionele security. Dit wordt wel moeilijker na het conflict op Bal-tazaar in Kalmthout waarbij een firma niet meer naar Kalmthout, Wuustwezel en Essen wil komen.

Burgemeester Gaston Van Tichelt zegt dat hij gebeld heeft met de bedrijfsleider van deze firma. De zaakvoerder bevestigde dit, maar wilt erover spreken. Hij kijkt vooral naar grote fuiven zoals Beachparty in Loenhout en Bal-tazaar in Kalmthout.

We weten dat de jeugdverenigingen moeite hebben om een securityfirma te vinden.

De gemeente heeft een overleg ingepland hierover met de politie en de organisatoren van jeugdverenigingen. Er zijn namelijk nog andere firma’s.

Raadslid Joris Brosens vraagt of hij op de hoogte gehouden kan worden wanneer dit overleg zal plaatsvinden om eventueel aanwezig te kunnen zijn.

Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan hierover terug te koppelen.

 

 

  • Nieuwe picknicktafels

Zijn deze aangepast voor personen met een handicap ?

 

Antwoord:          Schepen Brigitte Van Aert geeft aan dat opdracht is gegeven om de nieuwe tafels toegankelijk te maken voor rolstoelgebruikers.

 

 

  • Tegelwippen

Het gemeentebestuur is ingeschreven in het project tegelwippen. Wat gaat er concreet gebeuren ?

 

Antwoord:          Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat enkel de kandidatuur nog maar ingediend is. We moeten nu concreet zien wat we kunnen doen en acties verder uitwerken.

 

 

Joris Brosens

  • PFAS Rijkmaker

In Rijkmaker is PFAS-verontreiniging vastgesteld. Hoe wordt dit aangepakt ?

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat dit niet enkel op de Rijkmaker is. Er is in het verleden een zelfde melding geweest voor de zone achter de brandweerkazerne. Er is toen een folder opgesteld om te verspreiden.

De gemeente moet twee zaken doen:

Wanneer op een peilpunt een indicatie is van PFAS, dan moeten wij een beschrijvend bodemonderzoek laten doen. Dit gebeurt door het gemeentebestuur of door de gebruiker/eigenaar van het terrein. Meestal gebeurt dit door de gemeente zelf. Op de Rijkmaker is een peilpunt waar vroeger de brandweer oefende. Nu is dit eigendom van privé eigenaar , maar wij zijn hierover in overleg en zullen dat op ons nemen omdat het terrein nog maar pas verkocht is.

Van Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) moeten wij communiceren op een manier die wij bepalen, maar het moet binnen de perimeter die AZG heeft vooropgesteld. Afhankelijk van de resultaten en hoe AZG de resultaten percipieert.

Daarom hebben wij bij Rijkmaker een folder aan de bedrijven en de mensen die er wonen bezorgd. Een deel van de perimeter viel op Kalmthouts grondgebied. In overleg met de Gemeente Kalmthout heeft gemeente Essen ook die communicatie gedaan omdat het vertrekt vanuit Essens grondgebied.

In eerste instantie was het achter de brandweerkazerne en Rijkmaker, maar gelijktijdig ook in de bossen van Horendonk. In het bos woont niemand en daarom hebben we daar borden geplaatst. Zodat we onszelf nog in de spiegel kunnen kijken.

Mogelijks volgen er nog locaties de komende maanden. Op een negental locaties zijn er peilpunten bepaald. Dit zijn plekken waar de brandweer heeft geoefend of waar zware industriebranden met schuim zijn geblust.

 

 

Tom Bevers

  • Treinverkeer weekends

Er rijden zeer regelmatig geen treinen richting Antwerpen tijdens het weekend. Het lijkt om een slechte planning van werken te gaan. Werd dit besproken met NMBS/Infrabel ?

Raadslid Tom Bevers geeft aan dat het carnavalsweekend belangrijk is voor Essen en net

dan rijden er geen treinen. Vanaf begin vorig jaar is het minstens één weekend op de drie

dat er geen treinen rijden. Er zijn wel vervangbussen voorzien, maar deze doen lang over

het traject en werken niet optimaal bv. bestuurder vraagt aan de passagier de weg naar

Heide. Ook de planning lijkt hem niet optimaal. Er zijn werken aan lijn 12, maar altijd over

een ander stuk. Kan dit niet samen?

Hij weet dat NMBS geen gemakkelijke gesprekspartner is, maar vraagt zich of er een overleg is geweest met NMBS of Infrabel.

 

 

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick antwoord dat de problemen zich niet enkel voordoen in het weekend. In januari werden veel treinen afgeschaft tijdens de piekuren, veel vertragingen, onderweg stoppen,.. Het zijn een tal van mankementen. Er wordt telkens gemeld dat er een personeelstekort is. Nu is het voor vier weken aangekondigd, maar de gemeente heeft deze melding twee weken voordien ontvangen. Het is niet enkel het carnavalsweekend, maar ook voor de komende drie weekenden.

De uitleg van de NMBS is telkens verbeteringswerken, maar de problemen stapelen zich op.

Via politieke weg is het probleem van lijn 12 reeds aangehaald.  Sinds enkele weken zijn de afgeschafte treinen beter, los van de werken.

Vanuit het schepencollege zal een brief gestuurd worden waarin we de manier van communiceren en timing aankaarten.

Het zou beter zijn dat er duidelijke vaste periodes zouden zijn wanneer de werken aan het spoor worden uitgevoerd. Nu wordt er telkens maar kort voor de werken verwittigd dat voor meerdere weekends het treinverkeer niet mogelijk is.

Het zou goed zijn dat er vanuit de gemeente naar NMBS en/of Infrabel een brief zou worden gestuurd waarin de huidige late manier van communiceren en de keuze van de weekends waarop wordt gewerkt, wordt aangekaart.

In de vervoerregio is een poging gedaan om meer mensen het openbaar vervoer te laten nemen, maar tijdens de spitsuren zijn het overvolle treinen. Dus er mogen extra inspanningen gedaan worden. Dit werd aangehaald en hopelijk krijgt de NMBS het opgelost. Wij willen meehelpen om meer mensen naar het openbaar vervoer te begeleiden, maar dan moet de dienstverlening ook goed zijn. De treinen moeten rijden en moeten ook comfortabel zijn en niet overvol.

Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat er begin september ook problemen waren. Deze problemen werden via mail gecommuniceerd aan Geert Dierckx, dienst public affairs van NMBS. Hij gaf als antwoord dat het te wijten was aan het personeelstekort. Het antwoord gaf niet direct voldoening aangezien er dit jaar 1.300 aanwervingen zijn gebeurd.

Schepen Brigitte Quick stelt voor dat het misschien goed is dat we nog eens formeel reageren per brief. Baat het niet dan schaadt het niet.

Raadslid Tom Bevers haalt aan dat dat in het verleden ook in naam van de gemeenteraad is gebeurd via een motie, maar de klachten blijven oplopen dus kan er vanuit het college ook een brief gestuurd worden. Baat het niet dan schaadt het niet.

 

 

Ronald Goormachtig

  • Gebruik bakfietsen, cargobikes,……..

Aanpassen voorzieningen voor bakfietsen, cargobikes ?

Raadslid Tuur Goormachtig geeft aan dat er geen grote parkeerplaatsen aan bushaltes of

stations zijn voorzien voor bakfietsen, cargobikes,… Op de parkeervakken aan winkels

mogen enkel auto’s staan en op het voetpad belemmeren ze de doorgang voor de

voetgangers. Hij vraagt of er grote fietsparkings voorzien kunnen worden bv. aan station

van Essen en Wildert en aan 1 centraal gelegen bushalte in de wijk. Verder vraagt hij ook

of hiermee in de toekomst rekening gehouden kan worden in het mobiliteitsplan.

 

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick antwoordt dat hiermee al rekening werd gehouden bij de herinrichting van de veilige schoolomgeving aan kleuterschool Mariaberg (Grensstraat) en bij kleuterschool Heikant. Voor openbaar domein zal men dit meenemen in het mobiliteitsplan, zeker voor de Stationsparking.

Raadslid Tuur Goormachtig geeft aan dat ouders hun kinderen aan school afzetten en doorrijden naar hun werk. Dus ze zijn zo terug weg. Wanneer zij gebruik maken van het openbaar vervoer is er momenteel geen voorziening om hun dure fiets (5.000 à 6.000 euro) te stallen.

Schepen Brigitte Quick antwoordt dat de fiets dan eigenlijk in een gesloten locker geplaatst moet worden. In Antwerpen zijn er bv. kettingen aan de muur geboord aangezien een klein fietsslot niet voldoende is voor zo een dure fiets.  

Het punt zal mee opgenomen worden in de discussie van het mobiliteitsplan.

Schepen Arno Aerden geeft aan dat het niet enkel in het mobiliteitsplan is, maar ook in vergunningen bv. bij Spar Heikant dienen meerdere parkeerplaatsen voor bakfietsen geïnstalleerd te worden.

 

 

Steff Nouws

  • Scheldeprijs door Essen

Er is een korte passage in Essen. Wordt er vanuit de gemeente een oproep gedaan naar horeca en middenstand om iets te organiseren met ev. gemeentelijke promotie ? Een leuke kans om Essen op de kaart te zetten in de vakantie.

Raadslid Steff Nouws meldt dat de Scheldeprijs langs Essen passeert tijdens de

paasvakantie. Er zijn dus veel kinderen thuis en dat kan een leuke middag voor hen zijn.

In totaal zullen ze 16 min rijden in Essen en passeren ze veel middenstanders en horeca.

Het zou misschien leuk zijn dat zij terrassen kunnen opstellen zodat het een leuk gebeuren

is. De Scheldeprijs is een Vlaamse klassieker die hopelijk ook de komende jaren door Essen

kan blijven rijden.

 

Antwoord:          Schepen Brigitte Van Aert zegt dat ze ongelooflijk blij is dat de Scheldeprijs doorheen Essen rijdt.  Het is de 111ste editie.

Ze zullen als een wervelwind door onze gemeente rijden waardoor het eerder max. 10 min. zal zijn i.p.v. 16 min.

Ze geeft aan dat iedereen zo goed mogelijk geïnformeerd zal worden via onze EssenInfo magazine en de sociale media zodat fietsliefhebbers weten waar ze moeten staan om de fietsers goed te zien.

De horecapartners zullen op de hoogte gebracht worden en het staat hen vrij om acties te doen.

Het is een gratis cadeautje met minimale mobiliteitshinder en waarvan we met zen allen van gaan genieten.