Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

B.5 VRAGENRONDE (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
  • Bob Konings (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)
  • Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
  • Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
  • Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)

Jokke Hennekam

  • Wijkbrunches

Het raadslid wil weten hoe de gemeente de 4500 65+ ‘ers heeft uitgenodigd. In het bijzonder hoe de mensen zijn bereikt die niet in een seniorenvereniging zitten.

 

Antwoord:   Schepen Brigitte Quick antwoordt dat elke 65+  een schriftelijke uitnodiging heeft gekregen van de gemeente om zich voor 15 oktober  in te schrijven voor één van de wijkbrunches. Momenteel zijn er al 1220 mensen ingeschreven. Het is zo een succes dat de er bijkomende zalen in LDC ’s  moeten worden bijgehuurd, vooral in Centrum en Heikant. Ook de brunches van Horendonk, Wildert en Hoek zitten mooi vol. Voor Centrum en Heikant krijgen de eerste 150 ingeschrevenen een plaatsje op de voorziende datum. De volgende 150 inschrijvers krijgen een voorstel van een nieuwe datum en in Centrum krijgen de daaropvolgende 150 inschrijvers nog een ander moment voorgesteld.

Raadslid Jokke Hennekam vraagt of die bijkomende momenten aansluitend zijn of op latere data.

Schepen Brigitte Quick antwoordt dat de brunches ingepland zijn in de Week van de Oudere. In Essen zal het een 14-daagse worden.  

Raadslid Jokke Hennekam vraagt of de wijkbrunches in de plaats van het verdelen van koekendozen komt.

Schepen Brigitte Quick verduidelijkt dat er in eerste plaats is beslist om wijkbrunches te organiseren om mensen terug bijeen te brengen.

Seniorenverenigingen hebben na corona te kampen gekregen met mensen die niet vaak meer buiten kwamen. Om mensen terug fysiek samen te krijgen is er beslist geen koeken aan de deur te brengen maar een brunch te organiseren.

Op de wijkbrunches zullen er trouwens placemats zijn en een banner aan de deur staan waar alle seniorenverenigingen met hun contactgegevens opstaan.
De buurtzorg wordt extra gepromoot zoals o.a. ook de buurtzorgfoon. In elke wijk zijn ook vertegenwoordigers van de seniorenverenigingen aanwezig. Het wordt hopelijk een gezellig samenzijn voor al die wijken.

Raadslid Jokke Hennekam probeert samen te vatten dat de seniorenverengingen de senioren uitnodigen in hun lokalen.

Schepen Brigitte Quick onderbreekt haar en verduidelijkt dat mensen niet specifiek  in de seniorenlokalen worden uitgenodigd, maar door het gemeentebestuur in onder andere de lokale dienstencentra.

Raadslid Jokke Hennekam vraagt of er ook een extra tafeltje komt met infofolders.

Schepen Brigitte Quick bevestigt dit. Er is een extra zorgfolder opgemaakt met alle info over zorg in Essen. Er wordt die middagen ook een woordje toegelicht.

Raadslid Jokke Hennekam merkt op dat er ook seniorenverenigingen zijn waarvoor het werkingsgebied niet is beperkt tot één wijk, maar gemeentebreed werken. Zij vraagt of die ook aan bod komen en overal aanwezig zijn.

Schepen Brigitte Quick bevestigt dat ook zij daar zijn, overal infofolders kunnen leggen en hun contactgegevens ook in de Zorgfolder staan.

  • Poppy-auto’s

Het raadslid verwijst naar een mededeling in de seniorenraad van april over Poppy-deelauto ‘s. Er is toen gemeld dat er in september meer duidelijkheid zou zijn rond de voorwaarden. Zij vraagt daarom hoever het staat met het dossier.

             Antwoord:           Schepen Brigitte Quick antwoordt dat in het klimaatadaptatieplan deelauto ’s zijn opgenomen en dat het daarover ging. Zij heeft toen niet gezegd dat dit Poppy-auto ’s gingen zijn.

                                               Raadlsid Jokke Hennekam verwijst naar het verslag van die seniorenraad

                                               Schepen Brigitte Quick verduidelijkt dat zij toen aangehaald heeft dat er een prijsvraag toen liep voor een elektrische en een hybride deelauto.

                                               Schepen Helmut Jaspers vult aan dat bij de eerste prijsvraag bleek dat er geen inschrijvers waren die hybride voertuigen wilde aanbieden, waardoor de prijsvraag is aangepast naar enkel elektrische deelauto ‘s.  De inschrijvingen voor deze nieuwe prijsvraag moeten deze of volgende week binnen zijn. Nadien gaat het dossier naar het college voor de gunning.

.

               Jokke Hennekam/Anne Somers

  • Serviceflats

Raadsleden Anne Somers en Jokke Hennekam vragen wat er gebeurt met de vraag van de bewoners van de serviceflats naar zonnewering. Ze informeert naar wat de stand van zaken is na de klachten van de bewoners.

Antwoord:   Schepen Brigitte Quick antwoordt dat er een hele oplijsting is gemaakt van de noodzakelijke herstellingen. Er is al budget uitgetrokken. Daarbij is naar prioriteit van uitvoering veiligheid als eerste aangepakt: vernieuwen van personenalarmen, vervangen van de de nooddeuren, … Er zijn kleinere maar ook grotere aanpassingen gedaan aan schilderwerk, stukwerk, dampkappen, terrassen, ….
Nu is ook geraamd wat de zonnewering gaat kosten en zal dit zal ook deel uitmaken van de bespreking op de planningsdagen. In de petitie werd onder andere ook verwezen naar de warme dagen, maar die waren er ook elders in Essen. Op het college van morgen staat trouwens een airco voor de gezamenlijke zaal geagendeerd.

Raadslid Jokke Hennekam vraagt of alle kleine mankementen zijn opgelijst.

Schepen Brigitte Quick antwoordt dat er al veel op de lijst is afgewerkt.

Er moeten nog enkele onderzoeken voor de huidige verwarming en het verluchtingssysteem gebeuren. De bewoners zullen één van de dagen een brief krijgen vanuit de gemeente met daarin antwoorden op de punten uit de enquête.

Burgemeester Gaston Van Tichelt vult aan dat niet alle ondertekenaars van de petitie zullen worden beantwoord want de helft van Heikant had die ingevuld. Maar zeker aan de bewoners zal worden medegedeeld waar we mee bezig zijn de laatste maanden. Ondertussen is er ter plaatse ook elke woensdagvoormiddag een medewerker die kan aangesproken worden en waar ze mankementen kunnen melden. Daarnaast zijn ook er grotere projecten zoals verluchting en verwarming wat in een groter plan wordt bekeken. Het is natuurlijk wel zo dat we weten dat verwarming wel heel belangrijk is.

                        

Anne Somers
                 

  • Aziatische hoornaar

Het raadslid verwijst naar haar mail waarin zij de problematiek van de Aziatische hoornaars aankaart. Zij vraagt hoe die mail is opgevolgd en wat er is gedaan aan de problematiek.

 

Antwoord:          Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat er al een paar keer contact is geweest met de Ambrosiusgilde en er vertrekt een vraag naar het provinciebestuur Antwerpen dat zij net zoals de provincie Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen een coördinerende en ondersteunende rol zouden opnemen. Een half jaar geleden is geopteerd om lokpotten te willen aankopen, maar vanuit INBO, het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek, werd niet aan- of afgeraden dit te doen, omdat er impact kan zijn op andere waardevolle insecten. Door de grotere problematiek is nu toch beslist om er 50 aan te kopen en gericht ter beschikking te stellen.
De burgemeester heeft de problematiek ook opgenomen in brandweerzoneraad. De wachtpost Essen is trouwens voorzien van de nodige beschermingskledij om ze te verdelgen. Het punt is vorige week met hoogdringendheid op het college geagendeerd. Het college heeft nog niet beslist tot een reglement voor de terugbetaling. Er is hierover contact opgenomen met Kalmthout, waaruit blijkt dat het niet over heel veel aanvragen gaat. Daarom heeft het college wel geopteerd om een terugbetaling te doen tot 30m hoog zoals in Kalmthout en dan te evalueren.

Raadslid Anne Somers vraagt dat wanneer het nest is gemeld, hoe het dan direct wordt opgevolgd.

Schepen Helmut Japsers antwoordt dat er vandaag nog contact is geweest tussen diensten over één nest in Steenoverstraat. Het betreft dan o.a.Vespawatch uit Kapellen en ook de voorzitter van de gilde om concrete afspraken te maken. Dit weekend is ook één nest verdelgd. Het belangrijkste is dat er één meldpunt is.

Burgemeester Gaston Van Tichelt verduidelijkt dat als er dus geen reglement voor terugbetaling is, dit ook kan op basis van een burgemeesterbevel. We kunnen dan terugvallen op kader van veiligheid.  In Kalmthout waren het maar 4 gevallen.

Raadslid Anne Somers wijst erop dat het belangrijk is dat het nu gebeurt omdat de koningin nu uitvliegt. Zij vraagt of er naar de bevolking toe is gecommuniceerd  dat wanneer ze een nest zien ze dit best onmiddellijk melden.

Burgemeester Gaston Van Tichelt deelt mee dat er heel wat meldingen komen bij de brandweer, maar dat het niet altijd over nesten van de Aziatisch hoornaar blijkt te gaan. Hij heeft niet het gevoel dat mensen berusten en het niet melden.

Raadslid Anne Somers antwoordt dat sommige mensen het niet durven melden uit angst om de kosten van de verdelging te krijgen.

Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat als mensen een nest melden en dat daardoor een bijenbestand kan worden beschermd, zij die kosten niet moeten voordragen.

Raadslid Anne Somers antwoordt dat niet enkel bijen zijn bedreigd.

Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat het enkel voor bijen geldt.
Er moet over gewaakt worden geen verschil te maken tussen verdelging wespen en hoornaarbestrijding naar mensen toe.

Raadslid Anne Somers verduidelijkt dat zij andere insecten bedoelde zoals bijvoorbeeld vlinders. 

 

              Joris Brosens

 

  • Ontharding

In het klimaatadaptatieplan is sprake van ontharding. Hij vraagt naar een plan daartoe en specifiek welke ontharding er is voorzien in de wijk van de A. Yssackersstraat. Daarnaast vraagt hij wat er gebeurt met schade door boomwortels (van gemeentelijke bomen) op privédomein.

 

Antwoord:         Schepen Brigitte Quick antwoordt dat het plan van ontharding in
A.Yssackersstraat nog in opmaak is met de diensten milieu en openbare werken. Er zullen bomen die schadelijk zijn weggaan en vervangen worden door wortelgeleide versies. Dit moet nog verder worden uitgewerkt en nadien nog besproken op bewonersvergaderingen.

Dit zal nog niet voor de komende maanden zijn, eerder wat betreft timing begin 2024.

Schepen Helmut Jaspers vult aan dat de gemeente voor het algemeen plan een vrij intensief begeleidingstraject vanuit de provincie volgt waar dit ook inzit.

Raadslid Tom Bevers vraagt naar een antwoord over de schade door gemeentelijke bomen op privé-domein, wie is er dan verantwoordelijk.

Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat dat niet zo eenzijdig verhaal is en een verzekeringskwestie. Als het hier over het dossier gaat dat hij vermoedt waarvoor deze vraag wordt gesteld, is het niet 1-2-3 opgelost.

Burgemeester Gaston Van Tichelt vult aan dat het voor wortels minder vaak opgaat, maar bijvoorbeeld wel bij putten in de weg: het is het principe van buitencontractuele aansprekelijkheid, wat bijgevolg telkens geval per geval moet worden bekeken en beoordeeld.

 

  •    Uitbating JOT

Het raadslid vraagt hoe de uitbating van de JOT nu gebeurt. In coronatijd zijn er daarbij dingen verandert. Hij vraagt of het nu al terug is gebracht naar de oorspronkelijke voorwaarden, mag een vereniging met andere woorden zelf drank aankopen.

              

Antwoord:   Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat de voorwaarden van tijdens de coronaperiode zijn verlengd en nog van toepassing. De drank in de Jot wordt beheerd door Kobie. Hetzelfde geldt voor de Oude Pastorij. Na reservatie wordt het verbruik geteld en door Kobie aangerekend aan brouwersprijzen plus 20%.

Raadslid Joris Brosens vraagt of dit dan niet moet worden opgenomen in een reglement als de voorwaarden zijn verlengd.

Schepen Helmut Jaspers antwoordt dat de voorwaarden in principe gelden tot het eind van dit jaar.   

  • Fietssuggestiestroken Nieuwstraat

Het raadslid geeft aan dat uit de antwoorden op de vraag in de gemeenteraad van augustus 2023 de indruk was gegeven dat de fout bij het aanbrengen van de fietssuggestiestroken in de Nieuwstraat bij de aannemer lag. Hij vraagt of het uiteindelijk dan toch een fout van het gemeentebestuur was en wanneer de strook wordt gecorrigeerd.

              

Antwoord:   Schepen Brigitte Quick antwoordt dat het een gedeelde fout is. De aannemer had de juiste plannen doorgestuurd gekregen en de toezichter van de gemeente heeft het bij het aflijnen niet opgemerkt. 

Voor de herstelling werd in een nota aan het college voorgesteld om het foutief gedeelte zwart te schilderen en daarnaast een nieuwe gele strook te belijnen. Het college heeft geoordeeld dat dit dan ook lapwerk is.
Die slemwerken hebben ook een aanzienlijke kost en zijn maar goed voor enkele jaren. Daarom werd geoordeeld de fietssuggestie op de voorziene plaats aan te brengen als ze toch moeten worden herschilderd. Tegen dan is er ook een beter beeld van de maatregelen op het Heuvelplein. Dus de fietssuggestiestroken gaan zo blijven liggen.

Raadslid Joris Brosens geeft aan dat fouten gebeuren als men veel werkt.
Hij wijst wel op het feit dat de situatie voor fietsers raar blijft omdat de fietssuggestiestrook bruusk stopt. Hij vraagt of er niet met een kleine ingreep iets aan kan worden gedaan om een geleidelijke overgang te hebben.

Schepen Brigitte Quick antwoordt dat het misschien kan met een kleine verbetering. 
Raadslid Bob Konings wijst op een tegenstrijdigheid tussen een oude en een nieuwe nota: in de oude nota werd voorgesteld het aan te passen in de nieuwere nota werd voorgesteld het zo te laten.
Burgemeester Gaston Van Tichelt antwoordt dat in ieder geval worden gekeken naar wat beslist is op het college. Er zijn geen twee beslissingen geweest          

 

                Tom Bevers

  • Vermijden willekeur bij omgevingsvergunningen

Het raadslid verwijst naar een recent onderzoek waaruit bleek dat 50% van de (anoniem bevraagde) ambtenaren van gemeentebesturen aangeven dat er een vermoeden is van belangenvermenging of partijpolitieke beïnvloeding bij omgevingsvergunningen. Hij heeft geen concrete aanwijzingen dat dit in Essen zo is, maar het risico bestaat. Hij vraagt welke maatregelen het gemeentebestuur neemt om dit in Essen te voorkomen in het behandelen van dossiers.

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt heeft het artikel ook gelezen en vroeg zich toen ook af of het zich ook zou kunnen voordoen in Essen en hoe je dat het best zou kunnen vermijden. Op het eerste zicht maakt onze schaalgrootte dat wij er niet heel kwetsbaar voor zijn. De aanleiding voor de enquête was de situatie in sommige kustgemeentes waar men te maken heeft met meer projectontwikkelingen. Maar toch is het goed beducht te zijn en te zorgen voor schotten zodat een beslissing objectief en rationeel worden genomen, zonder inmenging, van welk aard dan ook.
Hij heeft het gevoel dat wij in Essen hierbij goed bezig zijn en dat er geen aanleiding is. Als het al zo zou zijn, zal de algemeen directeur als eerste zijn vinger opsteken. Hij heeft ook geen berichten van medewerkers over inmenging. Bij beslissingen waarbij collegeleden betrokken zijn als familielid of als bestuurder verlaten zij op dat moment ook fysiek de collegzaal om niet deel te nemen aan de beraadslaging. Hij heeft het gevoel dat de situatie onder controle is. De klokkenluidersprincipe zal ook worden opgenomen in toekomstige aanpassing van het arbeidsreglement. Het principe gaat trouwens niet alleen op voor omgevingsvergunningen. Het geldt ook voor beslissingen die impact kunnen hebben op ondernemingen en verenigingen. Naar buiten toe heeft de gemeente de naam van een integer bestuur te zijn, hoog kunnen houden. Er is geen indicatie dat het niet zo is. Als het wel zo is, maakt hij de uitnodiging aan iedereen om dan de vinger op te steken of te melden en dan zal er mee aan de slag worden gegaan.

                               

              Marc Scheepers

  • Buitenschoolse opvang

Het raadslid verwijst naar het VVSG-magazine ‘Lokaal’ (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten) van oktober jl. waarin een artikel stond over de kinderopvang. In dit artikel wordt onder andere gesproken over de wijzigingen aan het BOA-decreet (decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten). Vanaf 2026 zullen lokale besturen een regierol opnemen in alle na- en buitenschoolse activiteiten. De financiering verandert ook. Zo krijgen lokale besturen voortaan middelen gekoppeld aan het Gemeentefonds. De criteria die daarvoor gehanteerd worden, maken dat in bepaalde gevallen gemeenten meer middelen zullen ontvangen, maar in andere gevallen tot bijna 50% van hun middelen kunnen verliezen. Hij vraagt of Essen middelen zal verliezen vanaf 2026 en hoeveel dan of hoeveel wordt er dan meer ontvangen ten opzichte van nu. Hij vraagt welke stappen de gemeente onderneemt met het oog op de wijzigingen aan het BOA-decreet vanaf 2026.

 

Antwoord:          Schepen Arno Aerden nodigt het raadslid uit om de verslagen van het college te lezen want daarin zijn de antwoorden op deze vragen te vinden. In de gemeenteraad van augustus 2023 is er nog een beslissing genomen over huistakenbegeleiding. Er is ook al een omgevingsanalyse opgesteld.
Er loopt nu een testproject op Wigo voor naschoolse opvang. Momenteel gebeurt de financiering voor de buitenschoolse opvang rechtstreeks aan Felies. Vanaf 2026 komt die dus naar de gemeente. Op financiële middelen gaat de gemeente er zeker niet op achteruit. Er zal tegen dan nog veel moeten worden getest en uitgetekend worden ivm buitenschoolse opvang en activiteiten in Essen. Er is aan andere scholen ook aangeboden te doen wat we op Wigo nu aan het testen zijn, maar niemand bleek geïnteresseerd want het vraagt wel wat bijkomende inspanning.

Schepen Dirk Konings vult aan dat het de bedoeling is om een kwaliteitsvol aanbod te hebben. Voor het testproject krijgen we nu al €47.000. Vanaf 2026 krijgen we € 245.000, waardoor Essen één van de weinige gemeentes is die er zeker niet op achteruit gaat.

 

  • Essen en de oorlog in het Midden Oosten

Het raadslid verwijst naar het conflict in het Midden Oosten wat niet het onze is.

Hoe verschrikkelijk deze ook is, we moeten ons onthouden van een kant te kiezen in deze. Maar spijtig genoeg moet hij vaststellen dat sommige mensen deze toch wel tot hier willen brengen. Sinds kort hangt er in de Stationsstraat een Palestijnse vlag te wapperen. De gemeente kan niet verplichten om deze weg te halen, maar we moeten ook voorkomen dat het door deze ook niet gaat escaleren. Hij vraagt

wat de gemeente hiertegen kan ondernemen opdat het hierdoor niet uit de hand gaat lopen, want het kan als provocerend worden ervaren.

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat toen hij de vlag voor de eerste keer zag, dit een mening oproept van wat is dat hier. Het is echter de job van een burgemeester ook om te zorgen dat de consternatie niet in huis komt. Men moet dus niet enkel het emotionele, maar ook het rationele vooropstellen. Wij moeten allen de vrije meningsuiting blijven uitdragen. Het is zeer belangrijk dat het er is omdat het op vele plaatsen in de wereld er niet is. Het moet wel worden afgewogen tegen andere regels. De vlag die wordt bedoeld, is niet die van Hamas, maar van de Palestijnse bevolking. Hij heeft sympathie voor de Palestijnse bevolking net zoals hij dat heeft voor de Israëlische bevolking. Een vlag van Hamas wil hij niet. Dan zou er een andere benadering moeten volgen dan bij een vlag van Denemarken, Zweden of Palestina. Toch is het goed de vinger aan de pols te houden omdat het belangrijk is dat we in Essen op een vreedzame manier kunnen samenleven. Dat terwijl er niet ver van hier een verschrikkelijke oorlog bezig. Is. Hij heeft alle respect voor de emoties van mensen die daar persoonlijk bij betrokken zijn, desnoods moeten we gesprekken met hen voeren. Op het moment ziet hij geen vlag van een oorsprong die hem verontrust.

Raadslid Jokke Hennekam geeft aan het helemaal eens te zijn met de burgemeester. Zij heeft er een probleem mee dat de opmerking over de vlag komt van iemand die zelf de vlag uithangt van de collaboratie, de Vlaamse leeuw met zwarte klauwen.

Raadslid Tom Bevers reageert direct naar het raadslid Jokke Hennekam met de vraag of dit nu nodig was. Hij geeft aan dat hij nog zou kunnen volgen als het ging over een andere vlag die door het raadslid
Marc Scheepers soms wordt uitgehangen, maar niet de vlag die zij vermeldt. Hij geeft aan dat zij zich vergist: de Vlaamse Leeuw met zwarte klauwen en tong is die van de Vlaamse Beweging.  Die vlag, maar ook de Belgische vlag is door collaborateurs gebruikt. Dat wil niet zeggen dat dat dan ook de vlag van de collaboratie is, de Belgische vlag dan evenzeer.
Zo kan je geen enkele vlag meer hangen, want elke vlag zal wel ooit door iemand zijn misbruikt.


  • Onderhoud lokale wegen

Het raadslid deelt mee dat het onderhoud van lokale wegen vaak te wensen over laat. Dikwijls hebben plattelandsgemeenten met een uitgestrekt wegennet moeite om dit te onderhouden. Enerzijds hebben zij niet altijd de middelen voor structureel onderhoud. Anderzijds ontbreekt het hen soms aan de nodige mankracht en expertise. In het VVSG-magazine ‘Lokaal’ van oktober stond een artikel over het efficiënt beheren van het lokaal wegennet. Vooral het efficiënt beheer lijkt een struikelblok te zijn.
Dit omvat een (visuele) inspectie van alle wegen tot de opmaak van een structureel plan van aanpak. In het artikel legt men de nadruk op de OCW-methodiek (Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw).

Hij vraagt of onze gemeente de OCW-methodiek voor het beheer van het wegennet gebruikt en op welke wijze deze concreet wordt toegepast. Indien dit niet het geval is, waarom niet en of dit in de toekomst alsnog zal gebeuren.

Tussen 9 en 13 oktober organiseerde de VVSG een vierdaagse OCW-opleiding
 ‘Visuele inspectie voor wegennetbeheer’. Hij vraagt of medewerkers van de gemeente deelnamen aan deze opleiding. Hij wil weten hoeveel personen dan en welke zaken zullen worden toegepast. En de reden indien niemand de cursus heeft gevolgd.

 

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick antwoordt dat de gemeente die methode al langer toepast. Al bij het begin van de legislatuur heeft de toezichter visueel de straten geïnspecteerd. Daarbij wordt de toestand van de weg en de gebruikersintensiteit gekoppeld. Aan de hand daarvan wordt een
 5-jarenplan voor de wegen opgesteld. De toezichter heeft de toelichting van het OCW begin dit jaar bijgewoond. Het is al de tweede of derde keer dat bij het begin van de legislatuur een meerjarenplanning voor de wegen is voorgelegd, wat dus het raadslid ook gekend zou moeten zijn. De ene weg is er al slechter aan toe dan de andere. De Stationsstraat hebben we vooruitgeschoven om dat die meer zwaar verkeer heeft. Als ze de toestand van de wegen met andere gemeentes vergelijkt, dan liggen die in Essen er toch nog redelijk goed bij ten opzichte van die andere gemeentes.


  • Verplicht onderhoud CV-ketel

Het raadslid verwijst naar de verplichting in Vlaanderen voor het onderhoud van een ketel van de centrale verwarming, een verplichting zowel voor bedrijven als voor particulieren. Voor wie verwarmt op gas, moet het onderhoud en nazicht van dat toestel elke twee jaar gebeuren. Bij stookolie is dat jaarlijks. Vanaf 1 januari zijn erkende installateurs die het onderhoud doen, verplicht om dat digitaal in te geven in een platform van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). Zo zal er tegen eind volgend jaar een compleet overzicht zijn van alle ketels die wel en niet in orde zijn. Hij vraagt of de gemeente in orde is met deze verplichting en wanneer de

CV-ketels voor het laatst gekeurd. Hij vraagt of hij daar een lijst van kan krijgen.

Antwoord:          Schepen Brigitte Quick antwoordt dat er in de gemeentelijke gebouwen op de site Heuvelplein er alleen al 6 branders zijn. Het is de gemeente zeker gekend dat deze periodiek moeten worden gereinigd, getest en goedgekeurd.   Voor gasketels is dit om de twee jaar.

                                De lijst van de gemeentelijke gebouwen is groot  maar vanaf volgend jaar komt er een databank.

                                Installateurs moeten vanaf 1 januari 2023 het onderhoud ingeven op een platform.  We gaan er nu vanuit dat het onderhoud systematisch gebeurt Vanaf volgend jaar kunnen we het dan opvolgen via dit systeem.

              Jan Suykerbuyk

  • Inbraak tuinhuizen

Het raadslid verwijst naar het feit dat er ook in de zone Grens wordt ingebroken in tuinhuisjes en (losstaande) garages. Op de politieraad van juni deelde de politie mee dat er 107 vaststelling waren dit jaar. Deze maand staat de teller op bijna 150.
Zoals ook in de politieraad gesteld door het college moet hierover worden gecommuniceerd. Zeker nu de donkere maanden er aan komen. Hij vraagt of er meer preventieve info via Essen Info en andere gemeentelijke kanalen kan worden verspreid. Het is dan ook het moment om de premie voor inbraakbeveiliging nog eens bekend te maken.

 

 Antwoord:         Burgemeester vindt het een terechte vraag om te communiceren over de materie. Essen is trouwens één van de weinige gemeentes die een premie hebben voor inbraakpreventie. Het is in deze legislatuur door de gemeenteraad nog uitgebreid naar tuinhuizen.

We gaan mensen doen bewegen hun woningen en tuinhuizen veiliger te maken zodat er minder aanleiding is tot inbraak.  Dit gaan we zeker doen volgende maand

Het is dus goed dat huizen en tuinbergingen goed zijn beveiligd. Er zal de volgende maand over worden gecommuniceerd in Essen info met ineens ook een campagne op de sociale media.