Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
B.3a Voorstel project boekstart (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Bianca De Backer (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Voorstel project Boekstart
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
- Marita Verpalen
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
B.3a Voorstel project boekstart
Korte openbare beschrijving:
Voorstel project boekstart
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het toegevoegd punt “Voorstel Boekstart” dat door de raadsleden Steff Nouws en Jan Suykerbuyk enerzijds en de raadsleden Anne Somers en Bianca De Backer anderzijds conform de voorschriften werd ingediend;
Overwegende dat de gemeente, het Huis van het Kind en de medewerkers van de sociale dienst de afgelopen jaren hard gewerkt hebben rond kinderarmoede;
Overwegende dat boeken lezen erg belangrijk is voor de opvoeding;
Overwegende dat de bibliotheek zich hard inzet om de leesvaardigheid in onze gemeente te verhogen;
Overwegende dat de gemeente Essen daartoe al verschillende initiatieven heeft genomen, onder meer via de erg succesvolle “Essen leest” en in de bibliotheek met de Bieblo-uil getracht wordt om kinderen vanaf 6 jaar aan te trekken en te motiveren om te lezen.
Overwegende dat het initiatief Boekstart hier mooi bij aansluit.
Overwegende dat de domeinen kinderarmoede en leesvaardigheden nog verder kunnen worden verbonden met het project Boekstart door (groot)ouders en hun (klein)kinderen samen te laten genieten van een boek en kinderen vanaf jonge leeftijd in contact te brengen met lezen en taal;
Overwegende dat kinderen 2 keer een boekstart-pakket kunnen ontvangen;
Overwegende dat het eerste pakket op een consultatie bij Kind en Gezin wordt meegegeven of kan opgehaald worden in de bib als het kind zes maanden oud is;
Overwegende dat het eerste pakket een eerste zacht voelboekje, een infobrochure ‘Baby’s houden van boeken. Een gids voor grote mensen’ en de Boekstart-groeimeter bevat.
Overwegende dat het kind op de leeftijd van 15 maanden een tweede pakket ontvangt nadat de ouders bij Kind en Gezin een bon zijn gaan ophalen waarmee de tas in de bibliotheek kan opgehaald worden;
Overwegende dat ook ouders die geen afspraken maken bij Kind en Gezin zelf het pakket kunnen ophalen;
Overwegende dat het tweede pakket een mooie tas, twee kartonboeken (een aanwijsboek en een eerste peuterverhaaltje) en een brochure ‘Peuters houden van boeken. Met boeken de wereld ontdekken’ bevat.
Overwegende dat alle ouders die in een Boekstart-gemeente wonen een babypakket krijgen dankzij de financiële middelen van de Vlaamse Overheid;
Overwegende dat Iedereen Leest op basis van het geboortecijfer in een gemeente berekent
hoeveel peutertassen nodig zijn die door de gemeente betaald worden en 12 euro per stuk kosten.
Overwegende dat o.a. de gemeenten Kalmthout, Kapellen, Stabroek en Brasschaat ook meedoen aan het project;
Overwegende dat de samenwerking tussen gemeente, Kind & Gezin, het Huis van het Kind en de bibliotheek belangrijk is om van Essen een Boekstart-gemeente te maken om zo boeken en informatie over voorlezen aan gezinnen met baby’s en peuters te bezorgen én om die gezinnen te laten kennismaken met onze bibliotheek.
Overwegende dat de gemeenteraad zich positief zou kunnen uitspreken over dit punt, waarna de beheerraad van de bibliotheek het verder zou kunnen uitwerken, in overleg met Kind en Gezin, de buitenschoolse opvanginitiatieven en andere mogelijke partners.
Gehoord de toelichting door raadslid Steff Nouws;
Gehoord de toelichting door raadslid Anne Somers;
Gehoord schepen Helmut Jaspers die aangeeft verrast te zijn door het voorstel want het is al een aantal malen aan bod gekomen in de beheerraad en zit al vervat in de meerjarenplanning van de bibliotheek;
Boekstart voor 0 tot 3 jarigen is financieel voorzien voor 25.000,00 euro: het geboortecijfer maal 12,00 euro. Binnen het investeringsbudget is ook geschikt meubilair voorzien. De timing was normaal gezien voor 2020, maar noodgedwongen werd het achteruit geschoven omdat corona, het belangrijke project ‘Essen leest’ en de invoering van het bibliotheekbeheerssysteem Wise er zijn tussengekomen. Zoals besproken op de beheerraad van december 2022 zijn de projecten voor 2023: de frontale opstelling, waarbij boeken frontaal en niet met de zijkant naar voren worden uitgestald. Boekstart is een boekbeleidsplan. De meubels voor de frontale opstelling worden deze week geleverd.
De ontwerpnota voor de opstart Boekstart zal één van de weken op het college worden geagendeerd. Het komt ook aan bod in één van de volgende beheerraden. Het is correct dat het een dienstoverschrijdend project is en dat er zal worden samengewerkt met K&G. Boekstart zat dus in het meerjarenplan en is een meerwaarde als leesbevorderend karakter project.Gehoord raadslid Steff Nouws die opmerkt dat de raadsleden geen map hebben met de verslagen van de beheerraad.
Gehoord schepen Helmut Jaspers die antwoordt dat het verslag wel zit bij de leden van de beheerraad, waarvan er toch ook vertegenwoordigers zijn aangeduid door de fracties;
Na beraadslaging;
Beslist,
Besloten wordt zich positief uit te spreken over het project “Boekstart”.
Besloten wordt dat het schepencollege de opdracht heeft om Essen in te schrijven voor dit project, het voor te leggen aan de beheerraad van de bibliotheek, dit verder te laten uitwerken door de diensten en het project daarna terug te koppelen naar de gemeenteraad.