Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
B.3 BUITENSCHOOLSE OPVANG EN ACTIVITEITEN. Goedkeuring subsidiereglement testfase (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
subsidiereglement testfase decreet BOA
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
B.3 BUITENSCHOOLSE OPVANG EN ACTIVITEITEN. Goedkeuring subsidiereglement testfase
Korte openbare beschrijving:
BUITENSCHOOLSE OPVANG EN ACTIVITEITEN. Goedkeuring subsidiereglement testfase
de gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet het BVR over het lokaal beleid, de samenwerking en subsidies voor buitenschoolse opvang en activiteiten van 9 juli 2021;;
Overwegende dat het gemeentebestuur Essen tijdens de overgangsperiode extra financiële middelen krijgt voor de uitrol van het BOA-decreet;
Overwegende de omgevingsanalyse, de scholen- en ouderbevraging en de SWOT-analyse;
Overwegende het voorstel om een subsidiereglement goed te keuren om dit BOA-decreet praktisch uit te rollen;
Overwegende de vraag vanuit de Essense basisscholen naar huiswerkbegeleiding;
Overwegende de noodzaak aan pedagogische kennis voor huiswerkbegeleiding en het voorstel om deze huiswerkbegeleiding met vergoeding te laten uitvoeren door leerkrachten zelf;
Overwegende dat de bijdrageregeling van de ouders wordt gelijkgesteld met de bijdrageregeling voor de reguliere voor- en naschoolse opvang;
Overwegende dat door te organiseren vanuit de gemeente ook het
UiTPAS-kansentarief kan worden aangeboden aan zij die daar behoefte aan hebben;Gehoord de toelichting door schepen Arno Aerden;
Gehoord raadslid Geert Vandekeybus die aangeeft dat waarschijnlijk niemand iets heeft tegen het decreet. Hij voelde bij het scholenoverleg aan dat het voorstel bij de basisscholen niet goed ontvangen is. Vooral de huiswerkbegeleiding zagen zij niet zitten, onder andere omdat in het basisonderwijs huiswerkbegeleiding enkel voor het automatiseren van tafels en lezen is aangewezen. Als kinderen dat moeten doen, is het met een intensieve bijna persoonlijke begeleiding. Het kan dus niet zomaar voor een groep van 20 leerlingen. Hij vindt het wel fijn dat de gemeente zoekt om een zo goed mogelijke invulling aan het decreet te geven. Er wordt moeite gedaan om de middelen zinvol te besteden. De Potlodenschool is nu een testcase, wat goed is. Hij zit bijgevolg met een dilemma: Het is een goed decreet, maar nog niet goed geland. Er is weinig draagvlak bij de scholen. Het betreft een testfase en als daar nu niet in wordt ingestapt, wordt het geld ook niet besteed;
Gehoord schepen Arno Aerden die opmerkt dat het een copy-paste verhaal is van de huiswerkbegeleiding op bijna vrijwillige basis, ook al worden ze deels vergoed, van de gemeente Wuustwezel. Waar het project wel zo werkt. Hij ziet dus niet in waarom dat niet in Essen zou gebruikt kunnen worden. We bieden het aan, als het niet wordt aangevraagd, moeten we bijsturen. We gaan nu naar scholen, maar ook op termijn naar verenigingen;
Gehoord raadslid Geert Vandekeybus die duidt dat de naschoolse opvang een verliespost is voor de scholen en men heeft bij de scholen dan ook schrik dat dit voorstel het verlies nog groter gaat maken. Het gaat verder dan één leerkracht die begeleiding doet. Op zijn school doet men de begeleiding van een 11 à 12 leerlingen komende vanuit bijvoorbeeld kansarmoede. Het is een tendens dat steeds meer ouders vragen naar begeleiding terwijl zij dit perfect thuis zelf kunnen. Hij stelt voor het punt te laten goedkeuren en het in het scholenoverleg blijvend te evalueren;
Gehoord schepen Dirk Konings geeft aan dat er meer kanten zijn aan het verhaal. Uit een onderzoek is er voor de naschoolse opvang een analyse gekomen rond verwachtingen van ouders waaruit blijkt dat zij kwalitatievere opvang willen of gecombineerd aan andere naschoolse activiteiten van bijvoorbeeld verenigingen bv. op woensdag naar muziekschool, waardoor er een win-win is in tijdsbesteding. Het is de bedoeling om het nu uit te proberen en als het niet lukt dan bij te sturen;
Gehoord raadslid Geert Vandekeybus die verwijst naar een studie waaruit blijkt dat het leesniveau in ons land lager ligt dan in sommige andere landen. Dit komt vooral omdat wij in heel Europa als minste tijd besteden aan het thuis samenlezen met onze kinderen. Ouders moeten hun verantwoordelijkheid nemen;
Gehoord raadslid Steff Nouws die aanhaalt dat in de documenten bij dit agendapunt staat dat vanuit de hogere overheid middelen worden voorzien. Hij vraagt of dit om een vast bedrag gaat of hoe dit wordt bepaald;
Gehoord schepen Dirk Koning die antwoordt dat het gaat over een vast bedrag. In het verleden werkten we bijvoorbeeld met Felies samen en daar gaat ook deel naartoe. Die samenwerking blijft. We gaan onder andere een marktbevraging moeten doen. In het verleden waren er vaste plaatsen en konden we anderen niet bevragen omdat anders mogelijks subsidies verloren gingen;
Gehoord raadslid Tom Bevers die begrijpt dat dit een verhaal is van het kip of het ei. Hij vraagt of er al verenigingen zijn die aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn;
Gehoord schepen Arno Aerden die de vraag negatief beantwoordt. We hebben alle sport- en cultuurverenigingen en scholen aangeschreven. Er is een infoavond geweest voor hen in de Oude Pastorij, maar er waren niet veel geïnteresseerden toen het werd bevraagd. In één van de commissies zou er eens kunnen gekeken worden naar resultaten als die er zijn. Zowel de verenigingen die aanwezig waren op de infoavond als die niet aanwezig waren, moeten geïnformeerd worden wat er van hen verwacht wordt.
Gehoord schepen Dirk Konings die aanvult dat het voorliggend voorstel hen toelaat een testfase van 10 lessen in te richten waardoor ze zich niet ineens voor een heel schooljaar moeten engageren. Daardoor is het voor hen ook een kleinere drempel om het uit te proberen. Zo is er bijvoorbeeld vanuit Muzarto een leerkracht geïnteresseerd om bv in een school een schoolkoor in te richten.
Na beraadslaging;;
Beslist,
Goedkeuring wordt gehecht aan het subsidiereglement testfase decreet BOA als volgt:
Artikel 1 – Doel
Het decreet BOA (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) streeft naar een geïntegreerd aanbod van buitenschoolse opvang en activiteiten en kent 3 doelstellingen:
Speelmogelijkheden en ontplooiingskansen voor elk kind
Mogelijkheden voor ouders om werk, opleiding en gezin te combineren
Toegankelijk en betaalbaar aanbod buitenschoolse opvang en activiteiten
Artikel 2 – Begunstigden
§1 De aanvrager is een vereniging, zelfstandige, organisatie die in de school of in de onmiddellijke omgeving van de school activiteiten voor kinderen organiseert.
§2 Voor huiswerkbegeleiding is de aanvrager een school die met eigen leerkrachten huiswerkbegeleiding organiseert.
Artikel 3 – Toelage
§1 De gemeente Essen kent een toelage toe ten bedrage van 400 euro per lessenreeks van 10 lessen (tot 2 begeleiders) en van 500 euro per lessenreeks van 10 lessen (vanaf 3 begeleiders).
§2 Verenigingen die hun activiteit in gemeentelijke infrastructuur organiseren krijgen voor deze lessenreeks gratis toegang tot die infrastructuur.
§3 De gemeente Essen kent een toelage toe ten bedrage van 300 euro per reeks van 20 sessies huiswerkbegeleiding (van een half uur).
Artikel 4 – Aanvraag
§1 De vereniging, zelfstandige, organisatie, school bezorgt voorafgaandelijk aan het bestuur een aanvraagformulier met hierin:
De naam en contactgegevens van de aanvrager
Welke activiteit(en) men plant
Vermelding van het aantal kinderen dat men kan animeren
Vermelding van de medewerkers, met een uittreksel uit het strafregister ‘voor de uitoefening van een activiteit die onder opvoeding, psychomedische-sociale begeleiding, hulpverlening aan de jeugd, kinderbescherming, animatie of begeleiding van minderjarigen valt’.
Vermelding van de uren en locatie
Alvorens van start te kunnen gaan moet het schepencollege goedkeuring geven aan het voorstel. Het schepencollege kan eventueel bijkomende voorwaarden opleggen.
§2 Na afloop van de lessenreeks bezorgt de aanvrager een verklaring op eer met vermelding van de data van de activiteiten, het aantal kinderen, het aantal begeleiders met handtekening van de directeur van de school ter verificatie.
Artikel 5 – Voorwaarden
De toelage wordt verleend onder volgende voorwaarden:
§1 De vereniging, zelfstandige, organisatie zorgt voor een kwaliteitsvol aanbod, aansluitend op de schooluren en dit per lessenreeks van 10 lessen van 1 uur of voor de duur van het hele schooljaar.
§3 De vereniging, zelfstandige, organisatie maakt met de school zelf praktische afspraken m.b.t. openen en sluiten en het gebruik van de school.
§4 De vereniging, zelfstandige, organisatie zorgt zelf voor het overbrengen van de leerlingen van de school tot eventueel de externe locatie en terug tot de school.
§5 Alle inschrijvingen gebeuren via Ticketgang bij de gemeente. Via de gemeente worden de lijsten van de deelnemers bezorgd. De vereniging, zelfstandige, organisatie, school voorziet zelf in vervanging mocht een medewerker niet aanwezig kunnen zijn.
Artikel 6 – Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in voege op 1 september 2023 en loopt tot en met 31 december 2025.
Dit reglement wordt bekend gemaakt conform het Decreet Lokaal Bestuur.