Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
A.2F.2 INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING. Jaarvergadering en buitengewone algemene vergadering PIDPA (fusie en opsplitsing) (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
buitengewone algemene vergadering PIDPA fusie en opsplitsing
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Annemie Baeyaert
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Gaston Van Tichelt
- Geert Vandekeybus
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
A.2F.2 INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING. Jaarvergadering en buitengewone algemene vergadering PIDPA (fusie en opsplitsing)
Korte openbare beschrijving:
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING. Jaarvergadering en buitengewone algemene vergadering PIDPA (fusie en opsplitsing)
de gemeenteraad,
Gelet op Decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat Pidpa een buitengewone algemene vergadering organiseert met het oog op de goedkeuring van het voorstel van overdracht van de watervoorzieningsactiviteiten tussen Pidpa en Water-link en de verlenging van Pidpa voor de activiteit riolering;
1. MOTIVERING
1.1 Feiten en context
(a) Deelnemerschap van de gemeente
De gemeente Essen is enkel voor de activiteit watervoorziening aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
(b) Voorgenomen transactie
De bestuursorganen van Pidpa en water-link hebben te kennen gegeven te willen overgaan tot een herstructureringsoperatie teneinde hun krachten geografisch te bundelen en samen aan integraal waterbeheer te doen. De voorgenomen herstructurering zal leiden tot een schaalvergroting, risicospreiding, de mogelijkheid tot slim investeren en synergievoordelen.
In het kader van deze verregaande samenwerking wordt gekozen voor een opsplitsing tussen water en riolering in twee juridische entiteiten. De achterliggende redenen hiervoor zijn de verschillende achtergronden en historieken van beide bedrijven alsook de verschillende organisatie van de twee hoofdactiviteiten (drinkwater‐ en riolering) waardoor er juridische, financiële en fiscale belemmeringen zouden ontstaan in geval van de keuze voor één entiteit. Daarnaast zullen de entiteiten onderworpen worden aan een verschillend belastingstatuut. De fusie tussen Pidpa en water‐link zal aldus bestaan uit twee fusie‐entiteiten: Water‐Entiteit (het huidige water-link) en Rio‐Entiteit (het huidige Pidpa).
De Water-Entiteit zal alle watervoorzieningsactiviteiten (distributie, productie, transport en industrie) van beide verenigingen combineren. De Rio-Entiteit zal de rioleringsactiviteiten van beide verenigingen samenbrengen, vertrekkende vanuit de huidige rioleringsformules bij Pidpa en water-link. De Water-Entiteit zal alle personeel van de huidige waterbedrijven Pidpa en water-link omvatten en fungeren als werkmaatschappij voor de Rio-Entiteit. Dit laat toe om maximaal de beoogde synergie-effecten te realiseren.
Overwegende dat Pidpa volgende motivering aanleverde :
De duurtijden van Pidpa resp. water-link verstrijken in principe eind 2023 resp. eind 2025. Om te vermijden dat op korte termijn na goedkeuring van de transactie door de algemene vergaderingen moet worden besloten tot verlenging, hebben de raden van bestuur van beide verenigingen ervoor gekozen om het verlengingsbesluit samen met de transactie ter goedkeuring voor te leggen aan hun respectievelijke algemene vergaderingen. Tevens zullen de duurtijden van de verenigingen in het kader van de transactie worden gelijkgeschakeld, zodat zij beide een resterende duurtijd van 18 jaar zullen hebben.
De voorgenomen transactie is deels goed te keuren door de algemene vergaderingen van de betrokken verenigingen en deels goed te keuren door hun respectievelijke raden van bestuur. Aan de algemene vergaderingen van de verenigingen die worden gehouden in juni 2023 wordt gevraagd onder meer de aan de transactie verbonden statutenwijzigingen en verlengingsdossiers goed te keuren. De raden van bestuur van de verenigingen zullen worden gemachtigd de inwerkingtreding van de besluiten van de respectievelijke algemene vergaderingen vast te stellen in functie van de goedkeuring van de overige transactiestappen. De raden van bestuur zullen vervolgens in het najaar van 2023 de meer technische aspecten verbonden aan de transactie goedkeuren en de inwerkingtreding vaststellen.
Momenteel is voorzien dat de inwerkingtreding op of omstreeks het jaareinde zal plaatsvinden. De inwerkingtreding van de transactie zal in ieder geval na het behalen van alle goedkeuringen binnen een korte tijdsperiode gefaseerd plaatsvinden. Er wordt echter over gewaakt dat er volledige continuïteit van de dienstverlening is.
(c) Procedurele aspecten
Op hoofdlijnen zal de realisatie van de transactie tot stand komen door (1) het onderbrengen van de bestaande rioleringsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit Pidpa, (2) het onderbrengen van de bestaande watervoorzieningsactiviteiten van water-link en Pidpa in de bestaande entiteit water-link, en (3) het omvormen van de bestaande entiteit Pidpa tot de Rio-Entiteit en de bestaande entiteit water-link in de Water-Entiteit. De deelnemers die op vandaag aangesloten zijn bij de ene vereniging voor de activiteit die wordt ingekanteld in de andere vereniging, zullen in het kader van de transactie deelnemer worden van de andere entiteit.
Concreet zullen daartoe volgende stappen moeten worden doorlopen.
(i) water-link treedt uit Pidpa aan nominale waarde
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link als deelnemer uittreden uit Pidpa aan nominale waarde overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Ingevolge de uittreding worden 4.550 aandelen Pidpa vernietigd en ontvangt water-link een scheidingsaandeel van 11.375 euro van Pidpa (zijnde 2,50 euro per aandeel). Ten minste drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten moet voorafgaand aan de algemene vergadering met deze uittreding instemmen. Bovendien moet deze uittreding worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
(ii) Verlenging watervoorzieningsactiviteit water-link
In de marge van de voorgenomen transactie werd overwogen dat de duurtijd van water-link eind 2025 zou verstrijken.
Teneinde te vermijden dat deelnemers van de Water-Entiteit zich na de inwerkingtreding van de transactie op korte termijn opnieuw zouden moeten buigen over de verlenging van de vereniging, is ervoor gekozen om als onderdeel van de transactie de buitengewone algemene vergadering te laten besluiten tot verlenging van de duur voor de activiteit watervoorziening van water-link. Sinds het decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het Decreet Lokaal Bestuur dient dit besluit in bepaalde gevallen niet langer genomen te worden door de laatste algemene vergadering voorafgaand aan het verstrijken van de duurtijd. De transactie bevindt zich in het toepassingsgebied van het nieuwe decreet.
De verlenging van de watervoorzieningsactiviteit tot en met 31 december 2041 zal aan de algemene vergadering worden voorgelegd, zodat deze een resterende duurtijd van 18 jaar heeft.
De algemene vergadering van water-link heeft op 18 december 2013 besloten om de duur van de vereniging te verlengen tot 31 december 2025. Gezien deze verlengingsbeslissing, zal de algemene vergadering van water-link tevens moeten besluiten tot niet-verlenging en vervroegde ontbinding van diens rioleringsactiviteit overeenkomstig artikel 425 van het Decreet Lokaal Bestuur.
(iii) Verlenging rioleringsactiviteit Pidpa
Eind 2023 verstrijkt de duurtijd van Pidpa in ieder geval.
In het kader van de voorgenomen transactie zal aan de algemene vergadering van Pidpa de verlenging van de rioleringsactiviteit ter goedkeuring worden voorgelegd.
In navolging van het bovenstaande wordt aan de deelnemers van Pidpa verzocht te besluiten tot verlenging van Pidpa en, in de mate zij op vandaag zij aangesloten bij de rioleringsactiviteit, deel te nemen aan de verlenging. De verlenging van de rioleringsactiviteit zal aan de algemene vergadering van Pidpa worden voorgelegd voor een periode van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041.
Pidpa werd ruim 110 jaar geleden opgericht om de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare drinkwatervoorziening. Sinds meer dan 15 jaar is Pidpa ook een toonaangevende speler op de rioleringsmarkt. Haar rioleringsoplossingen op maat werden ondertussen in 46 steden en gemeenten geïmplementeerd. Met het oog op een verhoogde samenwerking tussen verschillende actoren binnen de watersector zal Pidpa samen met water-link ingevolge de transactie een integraal waterbedrijf vormen, bestaande uit twee afzonderlijke entiteiten.
Jaren geleden heeft Pidpa de omslag gemaakt van een traditioneel nutsbedrijf naar een klant- en marktgedreven onderneming. Zij voorziet voor haar klanten, onze burgers en bedrijven, in uitgebreide communicatiemogelijkheden, zoals een gratis klantenservicelijn, de website en sociale media. Op deze manier kunnen klanten snel bij Pidpa terecht met hun vragen.
Bij Pidpa staat ‘duurzaamheid’ in al haar betekenissen centraal in haar werking, waarbij Pidpa in een duurzaam rioleringsbeleid investeert door middel van het voldoen van wettelijke verplichtingen en het ontwikkelen van innovatieve oplossingen. Daardoor is het als bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke sociaaleconomische partner, die een toekomstgericht beleid voert op het vlak van milieu, economie en maatschappij. Dit duurzaamheidsbeleid werd doorgetrokken tot in haar werking.
Pidpa blinkt uit in haar activiteiten. De kwaliteit van de door haar geleverde goederen en diensten staan steeds voorop. Pidpa laat hier niets aan het toeval over. Dankzij de verdere professionalisering van het assetmanagement onderhoudt zij als een goed huisvader haar uitgebreide infrastructuur. Daardoor wordt niet alleen het comfort van de gebruikers en de efficiëntie van haar werkzaamheden verhoogd, maar ook aandacht gegeven aan een milieubewust en toekomstgericht resultaat.
Daarnaast is Pidpa een financieel gezond bedrijf dat blijft investeren in het voortdurend optimaliseren van en investeren in haar werking met een nadrukkelijke focus op kostenbesparing en efficiëntieverbetering.
Het voorliggende verlengingsdossier geeft een duidelijk beeld over Pidpa, haar dagelijkse werking en hetgeen zij reeds verwezenlijkt heeft voor de aangesloten steden en gemeenten en hun inwoners en bedrijven.
De bovenstaande principes die Pidpa hanteert in haar bedrijfswerking vertalen zich concreet als volgt:
Via de opmaak van strategische onderhoudsplannen en risicokaarten kan Pidpa de risico’s per rioleringsleiding inschatten. Deze werkwijze stelt haar in staat om een doorgedreven inspectieplanning op te maken die vastleggen welke riolen wanneer en met welke techniek zullen geïnspecteerd worden. Op die manier worden de nodige maatregelen, evaluaties en potentiële synergieën geïdentificeerd. Op basis daarvan kan ook een up-to-date toestandskaart vorm krijgen.
Door het professioneel assetmanagement blijven het aantal incidenten en de omvang van de schade die daaruit voortvloeit beperkt.
Via de inzet van het personeel van water-link/de Water-Entiteit kan Pidpa flexibel inspelen bij wegenis- en rioleringswerken en op die manier de hinder zoveel als mogelijk beperken.
Pidpa heeft actief meegewerkt aan de opmaak en actualisering van de ‘code voor Infrastructuur- en nutswerken langs gemeentewegen’ en past de principes ervan ook toe in haar dagelijkse werking zodat de hinder op gemeentewegen zoveel als mogelijk beperkt blijft.
Met betrekking tot investeringsprojecten en (private) ontwikkelingsprojecten zorgt Pidpa voor een volledige ontzorging van de betrokken deelnemers door middel van een doorgedreven begeleiding en opvolging van A tot Z via advisering, concept en exploitatie.
Pidpa hanteert korte communicatielijnen en stelt zich zeer aanspreekbaar op, zodat de betrokken deelnemers maximaal op de hoogte worden gehouden van lopende projecten en zodat de betrokken deelnemers met vragen en problemen steeds tijdig en op een correcte wijze worden verder geholpen.
In het kader van haar rioleringsopdracht heeft Pidpa een gedegen knowhow vergaard op het vlak van zowel collectieve als individuele sanering, wat zich op het terrein concreet vertaalt naar een efficiënt onderhoud van het rioleringsstelsel en een degelijke uitvoering van wegenis- en rioleringsprojecten afgestemd op de noden en timing van de betrokken deelnemers.
Via de opmaak van hemelwater –en droogteplannen is Pidpa in staat om een algemene visie uit te werken en overleg te plegen met de gemeentelijke diensten met betrekking tot de waterhuishouding op het grondgebied van de betrokken gemeente.
Pidpa neemt de rapporteringsverplichting aan de VMM over van de gemeentelijke administratie, hetgeen een tijdrovende en arbeidsintensieve aangelegenheid is waarvoor een grondige kennis van het rioleringsbeheer nodig is.
In het kader van het rioleringsbeheer dient de betrokken gemeente zelf niet in te staan voor de investerings- en onderhoudsuitgaven.
Door de gespreide aanwezigheid van Pidpa in verschillende steden en gemeenten is een gecoördineerde aanpak mogelijk. Zo worden via Pidpa schaal- en synergievoordelen bekomen, onder andere op het vlak van de unieke veldkennis bij de exploitatie van het rioleringsstelsel (ruimen van grachten, reinigen van sifons en kolken, onderhoud van pompstations) en risico-gebaseerd assetmanagement.
Pidpa onderschrijft een degelijk, duurzaam rioleringsbeleid. Daarbij zorgt Pidpa sinds kort ook voor de mogelijkheid tot uitwerking en uitvoering van projecten die het mogelijk maken om de doelstellingen van reduceren van vuilvracht te behalen. De duurzaamheid blijkt ook uit de ambitieuze hemelwater- en droogteplannen die Pidpa voorbereidt, en de ondersteuning bij het opmaken en opvolgen ervan, wat toelaat om naar de toekomst toe een duurzaam waterbeleid te voeren en daartoe watergerelateerde subsidies te ontvangen.
Voor de buitengebieden waar geen riolering is voorzien, neemt Pidpa dankzij haar uitstekende expertise het voortouw bij de aankoop, plaatsing, controle en onderhoud van IBA’s.
Doorheen de voorbije jaren heeft Pidpa getimmerd aan een uitgebreid gamma van innovatieve producten en diensten, gericht op het beperken van watergebruik, het hergebruiken en het recycleren van water. In het kader daarvan kunnen de inwoners en actieve ondernemingen bijgestaan worden door middel van een door Pidpa uitgevoerde wateraudit. Tevens kan men genieten van de onderzoeksresultaten die Pidpa hierbij behaalt.
In december 2022 heeft Pidpa een strategische samenwerking afgesloten met Aquafin, waardoor de vruchten kunnen worden geplukt van de ervaring van Aquafin in de sector van het (boven)gemeentelijk rioleringsbeheer. Dit zal bijkomende efficiëntiewinsten opleveren en meer waarborgen bieden bij het behalen van de reductiedoelstellingen.
Rekening houdende met de elementen aangebracht in het bijgevoegde verlengingsdossier en de bovenstaande argumenten, die onze gemeente Essen zich eigen maakt, verzoekt onze gemeente om de opdrachthoudende vereniging Pidpa te verlengen voor wat de rioleringsactiviteit betreft. Aangezien onze gemeente niet aangesloten is bij de rioleringsactiviteit van Pidpa, noch bij die van water-link, zal onze gemeente echter niet deelnemen aan de verlenging van Pidpa en bijgevolg (na sluiting van de vereffening van de activiteit watervoorziening) uit Pidpa treden.
De duurtijd van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa zal bijgevolg niet worden verlengd. Om aan de raad van bestuur van de Vereniging de nodige flexibiliteit te bieden met betrekking tot de inwerkingtreding van die ontbinding, wordt voorgesteld aan de gemeenten om voor de goede orde en voor zoveel als nodig te verzoeken en te besluiten tot vervroegde ontbinding van de watervoorzieningsactiviteit.
(iv) Omvorming tot Rio- en Water-Entiteit
In het kader van de voorgenomen transactie zal water-link nadien worden omgevormd tot de nieuwe Water-Entiteit, waarin de watervoorzieningsactiviteit van water-link behouden blijft. Tevens zal Pidpa worden omgevormd tot nieuwe Rio-Entiteit, waarin de rioleringsactiviteit van Pidpa behouden blijft.
Naar aanleiding van de omvorming tot de Rio-Entiteit resp. de Water-Entiteit dienen de statuten van Pidpa en water-link gewijzigd te worden teneinde ze in overeenstemming te brengen met de principes die waren overeengekomen tussen de raden van bestuur van de betrokken verenigingen op vlak van compartimentering, bestuur, e.d. De gemeente heeft samen met de oproepingsbrief de ontwerpen van nieuwe statuten en artikelsgewijze commentaren ontvangen.
Als onderdeel van het globaal akkoord met betrekking tot de transactie werd onder meer overeengekomen op welke manier de aandelen in de betrokken verenigingen moeten worden aangehouden na inwerkingtreding van de transactie. De aandelenverdeling binnen de Rio-Entiteit zal volledig worden bepaald op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023. De aandelenverdeling binnen de Water-Entiteit zal worden bepaald op basis van een economische waardering van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa en water-link. Vervolgens zal afhankelijk van de deelactiviteit het aantal aandelen verder worden verdeeld op basis van het bevolkingsaantal van de deelnemers per 1 januari 2023 of worden toegewezen aan een specifieke deelnemer. Dat betekent dat de aandelenverdeling binnen de bestaande verenigingen dient te worden herschikt ingevolge de transactie. Iedere individuele deelnemer heeft in dat verband ook een technische fiche ontvangen waarin zijn huidige en toekomstige situatie wordt beschreven.
(v) Overdracht watervoorzieningsactiviteit Pidpa
Uit het voorgaande blijkt dat enkel de rioleringsactiviteit van Pidpa zal worden verlengd in het kader van de omvorming van de Rio-Entiteit, terwijl diens watervoorzieningsactiviteit niet zal worden verlengd. Bijgevolg dient naar een alternatieve beheersvorm te worden gezocht voor de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa. In het kader van de beoogde samenwerking werd geoordeeld dat water-link daarvoor de meest geschikte partner is.
Om die reden zal Pidpa op haar beurt door middel van een koop-verkoop haar watervoorzieningsactiviteit overdragen aan water-link. De koopprijs voor deze koop-verkoop zal blijven uitstaan als een vordering, waarna deze door Pidpa in water-link zal worden ingebracht tegen uitgifte van aandelen door deze laatste. Overeenkomstig artikel 420, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur dient de toetreding van een opdrachthoudende vereniging tot een andere opdrachthoudende vereniging te worden goedgekeurd door de algemene vergadering van de toetredende opdrachthoudende vereniging. Bijgevolg zal de toetreding door Pidpa ter goedkeuring worden voorgelegd aan de algemene vergadering van Pidpa. Aangezien Pidpa op vandaag nog niet is aangesloten bij water-link/de Water-Entiteit, dient ook de algemene vergadering van water-link haar goedkeuring te verlenen aan deze toetreding.
(vi) Rioleringsgemeenten water-link treden uit water-link en treden toe tot Pidpa
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen uittreden uit water-link overeenkomstig de procedure gebiedsuitwisseling zoals voorzien in artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur. Deze uittreding behoeft in principe geen voorafgaand besluit van de algemene vergadering.
De gemeenten die op vandaag zijn aangesloten bij water-link voor de activiteit riolering, zullen in het kader van dezelfde procedure kort nadien toetreden tot Pidpa.
De Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove zijn op vandaag nog geen deelnemer van Pidpa. Bijgevolg moet de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa worden goedgekeurd door de algemene vergadering van Pidpa.
Bij de inwerkingtreding wordt erover gewaakt dat er volledige continuïteit van dienstverlening is.
(vii) Watergemeenten Pidpa treden toe tot Water-link
Pidpa zal deze aandelen in de watervoorzieningsactiviteit water-link slechts voor een zeer beperkte periode aanhouden. Kort na de aandelenuitgifte zal Pidpa de betrokken aandelen overdragen aan haar deelnemers die waren aangesloten bij diens watervoorzieningsactiviteit. Deze uitkering zal gebeuren overeenkomstig hun bevolkingscijfer per 1 januari 2023. Pidpa zal een aandeel in water-link blijven aanhouden in het kader van de dienstverlening door water-link. In het kader van die overdrachten dienen de deelnemers van Pidpa toe te treden tot water-link, welke toetreding overeenkomstig artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur de goedkeuring vereist van de algemene vergadering van water-link.
In navolging van het voorgaande wordt aan de deelnemers van Pidpa voorgelegd om in het kader van de transactie toe te treden tot water-link en om aan deze laatste een beheersoverdracht te doen voor wat de watervoorziening op hun grondgebied betreft. Voor de gemeente Baarle-Hertog zal deze beheersoverdracht beperkt zijn tot het gedeelte van het grondgebied dat niet in de exclave ligt.
Voor deze toetreding en beheersoverdracht verwijst onze gemeentenaar de elementen aangehaald in de beschrijvende nota die zij samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering heeft ontvangen. In het bijzonder verwijst zij naar het feit dat de Water-Entiteit als integraal waterbedrijf als gevolg van de voorgenomen fusie tussen Pidpa en water-link een circulair waterbeheer zal aanbieden.
Rekening houdende met de elementen aangehaald in de begeleidende nota, de unieke samenwerking die wordt beoogd tussen de Rio-Entiteit (het huidige Pidpa) en de Water-Entiteit (het huidige water-link) ingevolge de inwerkingtreding van de transactie en het feit dat water-link/de Water-Entiteit de watervoorzieningsactiviteit van het huidige Pidpa vanuit een continuïteitsgedachte zal verderzetten, besluit onze gemeente:
dat een toetreding tot water-link/de Water-Entiteit de meest passende beheersvorm is onder de vormen die zich reëel aanbieden;
om met ingang van de inwerkingtreding van de transactie toe te treden tot de opdrachthoudende vereniging water-link;
om met ingang van de inwerkingtreding van de transactie een beheersoverdracht te doen voor wat de watervoorziening van de gemeente betreft; en
akte te nemen van de niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit en de uittreding van de gemeente uit het betrokken compartiment van Pidpa, daarbij bevestigend dat ons scheidingsaandeel zal worden uitbetaald in aandelen water-link/Water-Entiteit gelet op de opdracht die de gemeente geeft aan water-link/de Water-Entiteit en de manier waarop de transactie geïmplementeerd wordt.
(viii) Afsluiten concessieovereenkomst met Water-Entiteit
Onze gemeente zal naar aanleiding van de toetreding tot de Water-Entiteit een concessieovereenkomst afsluiten met de Water-Entiteit. Die concessieovereenkomst zal de samenwerking tussen onze gemeente en Water-Entiteit mee vorm geven. Via deze overeenkomst zal onze gemeente immers bepaalde algemene exploitatierechten en concessies op infrastructuur toestaan aan Water-Entiteit teneinde deze laatste toe te laten om haar voorwerp en maatschappelijke doelstelling na te streven. Aldus is het noodzakelijk voor de goede werking van Water-Entiteit en dus de productie, transport en distributie van water om deze concessieovereenkomst af te sluiten. In ruil voor de onder de concessieovereenkomst toegestane rechten kan onze gemeente aanspraak maken op de vergoedingen die in deze overeenkomst zijn voorzien.
Daarnaast regelt de concessieovereenkomst andere rechten en plichten van zowel onze gemeente als de Water-Entiteit. Het afsluiten van deze overeenkomst zal dus eveneens de rechtszekerheid van onze gemeente met betrekking tot de watervoorziening ten goede komen.
(ix) Afsluiten overeenkomst met betrekking tot deelnemerschap Water-Entiteit
In het kader van de transactie wenst de gemeente, samen met de andere deelnemers van de Water-Entiteit die daartoe bereid zijn, een overeenkomst af te sluiten teneinde bepaalde van de rechten en verplichtingen als deelnemers van de Water-Entiteit vast te leggen. In het bijzonder zullen deze afspraken onder meer betrekking hebben op de modaliteiten van mogelijke dividenduitkeringen door de Water-Entiteit aan de gemeentelijke deelnemers. De partijen bij deze overeenkomst zijn mening dat de betrokken afspraken in het belang van de Water-Entiteit zijn.
1.2 Buitengewone algemene vergaderingen
Om tot voornoemde transactie te kunnen komen, dienen de buitengewone algemene vergaderingen van Pidpa en water-link zich over de transactie in het algemeen en de daarmee samenhangende besluiten te buigen.
In dit verband heeft Pidpa een buitengewone algemene vergadering samengeroepen op 16 juni 2023 te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen met volgende agendapunten:
Nazicht van de volmachten/raadsbesluiten voor de afgevaardigden;
Kennisname en goedkeuring van het voorstel tot herstructureringsoperatie tussen de Vereniging en water-link, een opdrachthoudende vereniging opgericht onder het Decreet Lokaal Bestuur, met zetel te Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen) 0476.567.235 (hierna “water-link”), bestaande uit :
De uittreding van water-link uit de Vereniging aan nominale waarde;
De partiële vereffening en verlenging van water-link voor wat diens
watervoorzieningsactiviteit betreft en de partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding voor wat diens rioleringsactiviteit betreft;
De partiële vereffening en verlenging van de Vereniging voor wat diens rioleringsactiviteit betreft en de partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding voor wat diens watervoorzieningsactiviteit betreft;
De wijziging van de statuten van water-link en de Vereniging;
De herschikking van de bestaande aandelen onder de huidige deelnemers van water-link aangesloten bij de watervoorzieningsactiviteit en onder de huidige deelnemers van de Vereniging aangesloten bij de rioleringsactiviteit;
De overdracht van de watervoorzieningsactiviteit van de Vereniging naar water-link via een koop-verkoop conform de procedure overdracht van bedrijfstak in de zin van artikel 12:103 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
De inbreng door de Vereniging in Water-link van diens vordering op deze laatste ingevolge voormelde koop-verkoop in ruil voor nieuwe aandelen in water-link;
De gehele resp. gedeeltelijke uittreding uit water-link van de gemeenten-deelnemers aangesloten bij water-link voor hun rioleringsactiviteit via gebiedsuitwisseling;
De toetreding tot de Vereniging van de gemeenten-deelnemers voordien aangesloten bij water-link voor de rioleringsactiviteit via gebiedsuitwisseling;
De toetreding tot water-link van de huidige deelnemers van de Vereniging voor de activiteit watervoorziening door middel van een toekenning van aandelen water-link aan die deelnemers door de Vereniging in ruil voor de vernietiging van hun huidige aandelen watervoorziening in de Vereniging;
Het afsluiten van een concessieovereenkomst met water-link door de deelnemers die aangesloten zijn of zich in het kader van de operatie dienen aan te sluiten bij water-link; en
Het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit door de deelnemers die aangesloten zijn of zich in het kader van de operatie dienen aan te sluiten bij water-link met de overige gemeenten-deelnemers van water-link;
(hierna de “Transactie”);
Kennisname van de instemming door ten minste drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten met en goedkeuring van de uittreding van water-link uit de Vereniging in toepassing van artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur en van de ontwerpovereenkomst die in dat verband zal worden afgesloten tussen water-link en de Vereniging;
Kennisname van het verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers en van ten minste een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten tot en goedkeuring van de verlenging van de rioleringsactiviteit van de Vereniging en dit voor een bijkomende duurtijd van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041;
Goedkeuring en bevestiging van de niet-verlenging en invereffeningstelling van de watervoorzieningsactiviteit van de Vereniging (ingevolge vervroegde ontbinding of verstrijken van de duur);
Kennisname van de deelname door de deelnemers van de Vereniging aan de verlenging van de duurtijd van de rioleringsactiviteit van de Vereniging, resp. de uittreding van deelnemers uit de Vereniging ingevolge niet-deelname aan de verlenging van de rioleringsactiviteit van de Vereniging;
Verplaatsing van de zetel van de Vereniging naar Desguinlei 246, 2018 Antwerpen;
Kennisname van het ontwerp van statutenwijziging en begeleidende artikelsgewijze commentaar gevoegd als bijlage (*) en artikelsgewijze goedkeuring van de statutenwijziging door algehele vervanging van de huidige tekst van de statuten door de tekst gevoegd als bijlage (*);
Goedkeuring van de herverdeling van de aandelen van de rioleringsactiviteit uitgegeven door de Vereniging conform het criterium voorzien in de voorgesteld statutenwijziging, als gevolg waarvan :
De aandelencategorie B (HidoRio) wordt afgeschaft en ingekanteld in het toekomstige Compartiment Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023;
De aandelencategorieën C (HidroSan) worden afgeschaft en ingekanteld in het hoofdcompartiment van het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023;
De aandelencategorie D (HidroGem) wordt afgeschaft en ingekanteld in het subcompartiment van het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering en de aandelen in dit toekomstige compartiment zullen worden aangehouden in functie van het bevolkingsaantal van de gemeenten-deelnemers op 1 januari 2023;
Goedkeuring van de toetreding van de Steden Antwerpen en Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot het toekomstige Compartiment Niet-Solidaire Sanering van de Vereniging ingevolge gebiedsuitwisseling;
Goedkeuring van de toetreding van de Vereniging tot water-link in het kader van de inbreng van de schuldvordering die zij zal verkrijgen ingevolge koop-verkoop van vermogensbestanddelen verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit van de Vereniging, alsook tot het toekomstige Compartiment Dienstverlening van water-link;
In het algemeen, casu quo goedkeuring van alle handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de Transactie;
Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen in het kader van de Transactie;
Verlenen van de desbetreffende machten naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de Transactie, met inzonderheid machtiging aan de raad van bestuur van de Vereniging om:
De inwerkingtreding van (de verschillende tussenstappen van) de Transactie, met inbegrip van de respectieve besluiten goedgekeurd door de algemene vergadering, vast te stellen;
Het bovenstaande te bevestigen en bijgevolg de verwezenlijking van de Transactie vast te stellen;
Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn; en
Alle formaliteiten te vervullen m.b.t. de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de gewone en buitengewone algemene vergadering en de uitvoering van de Transactie in de meest brede zin.
Samen met deze oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering, ontving de gemeente eveneens een kopie van een beschrijvende nota, een technische presentatie, een individuele fiche, het verlengingsdossier van Pidpa, de template concessieovereenkomst voor de deelnemers van Pidpa, het ontwerp van overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit, het ontwerp van uittredingsovereenkomst tussen Pidpa en water-link en de ontwerpstatuten voor zowel Pidpa als water-link na inwerkingtreding van de voorgestelde transactie. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden. Een kopie van deze documenten wordt bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegd.
Juridische grond
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de toetreding van een gemeente afhankelijk is van een beslissing van de gemeenteraad die daarvoor wordt genomen op basis van een onderzoek.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat toetredingsbeslissing van een opdrachthoudende vereniging wordt genomen door de algemene vergadering.
Artikel 420, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat alle toetredingen worden aanvaard door de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging.
Artikel 422, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat een beslissing tot uittreding van een deelnemer tijdens de duur die bij de oprichting van een opdrachthoudende vereniging is vastgesteld, alleen mogelijk is als drie vierde van het aantal deelnemende gemeenten vóór de algemene vergadering waarop over de uittreding wordt beslist, daarmee instemt. Voor die beslissing is een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen vereist van het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen en van de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten.
Artikel 422, tweede lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat uittreding uit een opdrachthoudende vereniging, die een opdracht hebben verkregen die een onderdeel vormt van het beheer van de waterketen ten gevolge van een gebiedsuitwisseling, mogelijk is als de gemeente en de betrokken opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Artikel 423, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat een opdrachthoudende vereniging in geval van enige vorm van herstructurering, zoals bedoeld in boek 12 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, in een periode van drie jaren voorafgaand aan de statutair bepaalde einddatum tot haar verlenging besluiten.
Artikel 425, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de verlenging van een opdrachthoudende vereniging een verzoek van de gewone meerderheid van het totale aantal deelnemers vereist dat gedragen wordt door een drievierdemeerderheid van het aantal deelnemende gemeenten. Het besluit tot verlenging dient bovendien te worden goedgekeurd met een drievierdemeerderheid van het aantal stemmen.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt. Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.
Artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Regelgeving : bevoegdheid
Artikel 41, tweede lid, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de beslissingen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.
;
Financiële gevolgen
Ingevolge deelname aan de transactie en toetreding tot de concessieovereenkomst, zal de gemeente op het moment van de inwerkingtreding van de transactie aanspraak kunnen maken op de volgende vergoedingen:
Ingevolge deelname aan het A-compartiment, een forfaitaire onkostenvergoeding in functie van het aantal inwoners resp. het aantal brandkranen op het grondgebied van de gemeente;
Ingevolge deelname aan het B-compartiment: een variabele vergoeding berekend op basis van de omzet gerealiseerd binnen het Compartiment Productie, Transport en Industrie voor water bestemd voor menselijke aanwending en dit pro rata het aantal gehouden B-aandelen.
Deze vergoedingen komen in de plaats van de bestaande vergoedingen.;
Beslist,
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de
algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 met
bijhorende agenda en stukken.
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 16 juni 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
De gemeenteraad keurt de deelname aan de transactie bestaande uit :
De uittreding van water-link uit Pidpa aan nominale waarde;
De partiële vereffening en verlenging van water-link voor wat diens watervoorzieningsactiviteit betreft en de partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding voor wat diens riolerings betreft;
De partiële vereffening en verlenging van Pidpa voor wat diens rioleringsactiviteit betreft en de partiële niet-verlenging en vervroegde ontbinding voor wat diens watervoorzieningsactiviteit betreft;
De wijziging van de statuten van water-link en Pidpa;
De herschikking van de bestaande aandelen onder de huidige deelnemers van water-link aangesloten bij de watervoorzieningsactiviteit en onder de huidige deelnemers van Pidpa aangesloten bij de rioleringsactiviteit;
De overdracht van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa naar water-link via een koop-verkoop conform de procedure overdracht van bedrijfstak in de zin van artikel 12:103 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
De inbreng door Pidpa in water-link van diens vordering op deze laatste ingevolge voormelde koop-verkoop in ruil voor nieuwe aandelen in water-link;
De gehele resp. gedeeltelijke uittreding uit water-link van de gemeenten-deelnemers aangesloten bij water-link voor hun rioleringsactiviteit via gebiedsuitwisseling;
De toetreding tot Pidpa van de gemeenten-deelnemers voordien aangesloten bij water-link voor de rioleringsactiviteit via gebiedsuitwisseling;
De toetreding tot water-link van de huidige deelnemers van Pidpa voor de activiteit watervoorziening door middel van een toekenning van aandelen water-link aan de deelnemers door Pidpa in ruil voor de vernietiging van hun huidige aandelen watervoorziening in Pidpa;
Het afsluiten van een concessieovereenkomst met water-link door de deelnemers die aangesloten zijn of zich in het kader van de operatie dienen aan te sluiten bij water-link; en
Het afsluiten van een overeenkomst met betrekking tot het deelnemerschap van de Water-Entiteit door de deelnemers die aangesloten zijn of zich in het kader van de operatie dienen aan te sluiten bij water-link met de overige gemeenten-deelnemers van water-link;
(hierna de “Transactie”), goed, met dien verstande dat de verschillende deelbesluiten pas uitwerking zullen hebben in de mate de volledige Transactie wordt goedgekeurd
De gemeenteraad stemt in met de voorgestelde uittreding van water-link uit
Pidpa, evenals met het feit dat het scheidingsaandeel van water-link gelijk zal zijn
aan de nominale waarde van 2,50 euro per aandeel waarop water-link had ingeschreven.
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd
voorgelegd integraal goed.
De gemeenteraad keurt het voorstel tot toetreding van de Steden Antwerpen en
Mortsel en de gemeenten Edegem en Hove tot Pidpa toe.
De gemeenteraad verzoekt, overeenkomstig artikel 423, eerste lid van het
Decreet Lokaal Bestuur, tot verlenging van de rioleringsactiviteit van Pidpa voor
een duur van 18 jaar met ingang van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2041,
en tot niet-verlenging van de watervoorzieningsactiviteit.
De gemeenteraad besluit, overeenkomstig artikel 423, vierde lid van het Decreet
Lokaal Bestuur, tot niet-deelname aan de verlenging van Pidpa aangezien zij geen
deelnemer is wat de activiteit riolering betreft. Zij zal bijgevolg uit Pidpa treden na
de sluiting van de vereffening van het huidige compartiment watervoorziening
van Pidpa.
De gemeenteraad beslist tot toetreding tot de opdrachthoudende vereniging
water-link voor diens activiteit watervoorziening, verzoekt de toetreding van de
gemeente tot de opdrachthoudende vereniging door de algemene vergadering te
laten aanvaarden en besluit tot beheersoverdracht aan water-link voor wat de
watervoorziening betreft.
Tevens keurt de gemeenteraad de concessieovereenkomst met en de
overeenkomst betreffende deelnemerschap van de Water-Entiteit goed.
Tevens keurt de gemeenteraad de vervroegde ontbinding van de
watervoorzieningsactiviteit van Pidpa goed. In ieder geval verzoekt de
gemeenteraad akte te nemen van de niet-verlenging van de
watervoorzieningsactiviteit en de uittreding van de gemeente uit het betrokken
compartiment, daarbij bevestigend dat het scheidingsaandeel van onze gemeente
zal worden uitbetaald in aandelen water-link/Water-Entiteit gelet op de opdracht
die de gemeente geeft aan water-link/Water-Entiteit en de manier waarop de
Transactie geïmplementeerd wordt.
De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig
in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
De gemeenteraad keurt goed om Kevin Ooye, Over d’Aa 255 Essen, aan te duiden als afgevaardigde op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa, met als plaatsvervanger een ander lid van het college of de gemeenteraad, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad. De afgevaardige kan zijn volmacht tevens laten uitvoeren door enig ander persoon mits deze handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op
de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de
agenda goed te keuren.
Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter
kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.