Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
12. B.4 OPENBARE INFRASTRUCTUUR. AANSTELLEN ONTWERPER HEUVELPLEIN – KAPELSTRAAT – GOEDKEURING LASTVOORWAARDEN EN GUNNINGSWIJZE.
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Eva Eyckmans (Gemeenteraadslid)
- Judith Francken (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Johnny Hendrikx (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Emma Lambregts (Gemeenteraadslid)
- Ellen Maas (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Steve Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Verleysen (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Kenny Van Dyck (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
AANSTELLEN ONTWERPER HEUVELPLEIN – KAPELSTRAAT – GOEDKEURING LASTVOORWAARDEN EN GUNNINGSWIJZE.
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Emma Lambregts
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Eva Eyckmans
- Judith Francken
- Tuur Goormachtig
- Johnny Hendrikx
- Jokke Hennekam
- Robin Jacobs
- Helmut Jaspers
- Dirk Konings
- Emma Lambregts
- Ellen Maas
- Steff Nouws
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Katrien Somers
- Jan Suykerbuyk
- Steve Suykerbuyk
- Geert Vandekeybus
- Jeroen Verleysen
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
B.4 OPENBARE INFRASTRUCTUUR. AANSTELLEN ONTWERPER HEUVELPLEIN – KAPELSTRAAT – GOEDKEURING LASTVOORWAARDEN EN GUNNINGSWIJZE.
AANSTELLEN ONTWERPER HEUVELPLEIN – KAPELSTRAAT – GOEDKEURING LASTVOORWAARDEN EN GUNNINGSWIJZE.
De gemeenteraad,
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 41, §1, 1° (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van Europese aanbestedingen voor diensten € 221.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat er in de meerjarenplanning de herinrichting van het Heuvelplein is opgenomen en dat het gewenste projectgebied om te ontwerpen uitgebreid is met de Kapelstraat en met veel aandacht voor groen en voor wateradaptatie;
Overwegende dat dit een volledige herinrichting van het projectgebied van gevel tot gevel omvat;
Overwegende dat een ontwerper gezocht wordt voor een klimaatrobuuste en toekomstgerichte inrichting van de Kapelstraat en het Heuvelplein;
Overwegende dat het Heuvelplein momenteel fungeert als parking, maar dat er een “Leefplein”, centraal gelegen Essen van gemaakt moet worden;
Overwegende dat het Heuvelplein een aantrekkelijke, verkeersluwe ontmoetingsplek voor de Essenaar moet worden en het hart van de gemeente meer uitstraling geeft, met accent op het gemeentehuis;
Overwegende dat de Kapelstraat de belangrijkste toegang tot het centrum van Essen is, maar nog ingericht is als een voormalige gewestweg met zeer veel verharding van gevel tot gevel;
Overwegende dat in het beleidsplan ruimte Essen, evenals in het nieuwe mobiliteitsplan dat in opmaak is, de Kapelstraat opgenomen is als te vergroenen. Bovendien is de Kapelstraat dé inkompoort van Essen en zou dit ook moeten uitstralen;
Overwegende dat in dit kader een opdracht “Aanstellen ontwerper Heuvelplein – Kapelstraat” een bestek met nr. 2024 – 036 werd opgesteld door de dienst openbare infrastructuur;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 160.000,00 (incl. 21% btw);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget op budgetcode IPGE020000 020000_S06 020000/2240007 en dat de financiering gebeurt met eigen middelen;
Gehoord de toelichting door schepen Joris Brosens;
Gehoord raadslid Brigitte Quick die stelt dat de doelstelling van leefbaar Heuvelplein ook in het meerjarenplan stond. Het participatietraject dat daar aan vooraf is gegaan, is volledig opgenomen. Ze stelt dat ze er dan ook helemaal mee akkoord zijn. De uitbreiding is erbij gekomen, dus niet enkel de poort, maar een volledige inrichting van de Kapelstraat, dus van gevel tot gevel, met klimaatrobuuste doelstellingen. Dit wil zeggen dat er ook een gescheiden rioleringsstelsel moet zijn. Er is hierbij wel de bezorgdheid dat de subsidies hiervoor niet perse zullen binnen komen omdat Essen het de afgelopen jaren te goed heeft gedaan met gescheiden riolering. Ze vraagt zich dan ook of de 2 miljoen die hiervoor is uitgetrokken dan wel voldoende zal zijn om tot die klimaatrobuuste doelstellingen te komen. Ze geeft verder aan het bijzonder jammer te vinden dat het stuk maar loopt tot aan Essendonk en dat dat niet eventjes verder doorgetrokken is tot aan de lichten van de Watermolenstraat zodat de inrij voor zwakkere weggebruikers ook groener en comfortabeler wordt en het sluipverkeer nog meer geweerd wordt in de Dreef en Essendonk. Haar fractie zal positief stemmen met de nodige bezorgdheid en teleurstelling van het niet opnemen van dat stuk van de Watermolenstraat;
Gehoord schepen Joris Brosens die antwoordt dat, zoals ook aangehaald tijdens de commissie, het gebied is afgebakend. Er zijn nog een aantal andere aansluitingswegen die hij ook graag had meegenomen maar er zijn keuzes gemaakt moeten worden. Over de bezorgdheid i.v.m. de riolering geeft hij aan in overleg te zijn met Fluvius;
Gehoord raadslid Tom Bevers die zegt dat het levendig maken van het Heuvelplein het onderwerp was van een folder waar hij twintig jaar geleden met 3 gemeenteraadsleden aan gewerkt heeft en waar hij nu zelf nog als enige is overgebleven. Toen dachten heel veel Essenaren dat die plannen uit de folder ook zouden uitgevoerd worden. De folder bleek echter heel geschikt om mensen te overtuigen om aan politiek te gaan doen waarvan één ervan nu zelf de huidige burgemeester is. Het aanstellen van een ontwerper vindt hij een eerste stap naar waar men al twee decennia op heeft gewacht. De inzichten zijn ondertussen geëvolueerd maar de uitgangspunten dat het een levendig plein moet zijn en geen parking blijven overeind. Met N-VA/PLE kan hiermee een programmapunt met een heel grote veeg afgevinkt worden;
Gehoord raadslid Steff Nouws die stelt dat het ontwerp geraamd wordt op 160.000 € omdat het hele werk geraamd is op 2 miljoen € en vraagt waarop dat bedrag van 2 miljoen € geraamd is;
Gehoord schepen Joris Brosens die hierop antwoordt dat dit gebaseerd is op informatie die de diensten hebben van de hedendaagse prijzen van werken.
Gehoord raadslid Steff Nouws die terugkomt op die uitbreiding en beaamt dat we natuurlijk allemaal andere straten willen meenemen. Hij vraagt of er geen mogelijkheid is om plan te laten maken voor de Melkerijstraat die er ook niet goed uitziet en doodlopend is. Als die dan toch zal moeten worden aangelegd, dan gaan de machines over de nieuwe weg moeten komen. Ook al wordt die weinig gebruikt. De Doornboom ziet er veel beter uit. Hij roept dan ook op om die ineens mee te nemen en het ontwerp ook te laten maken voor ineens ook de Watermolenstraat. Bijvoorbeeld met de opname van een clausule dat dat bij de uitvoering opdeelbaar moet zijn. Hij vervolgt dat het de bedoeling is via het Heuvelplein fietsverbindingen te stimuleren waarbij de hoop is dat heel veel jongens en meisjes van Chiro, scouts, KLJ dat gaan gebruiken. En nu stopt het bij Essendonk? Hij begrijpt dat de middelen niet toereikend zijn maar misschien kan het stuk tot aan de chiro meegenomen worden. Al is het maar dat dat kleine stuk door de eigen diensten kan uitgevoerd worden. Vandaar de vraag om het projectgebied een beetje te verruimen;
Gehoord schepen Joris Brosens die antwoordt dat er dat plan in opmaak is. Men is bezig met een mobiliteitsplan waarin die zaken, de fietsassen beschreven zullen worden.
Het projectgebied is nu afgebakend tot waar de klinkers van het plein stoppen. Er komen heel veel fietsers over het plein en de oversteek naar de Beliestraat wordt zeker meegenomen. Hij begrijpt de vraag. Ook in de vorige legislatuur zijn er voorbeelden van waar keuzes gemaakt moesten worden;Gehoord raadslid Steff Nouws die aangeeft dit jammer te vinden maar uiteraard het plan zelf wel te zullen steunen;
Gehoord burgemeester Geert Vandekeybus die aangeeft volop bezig te zijn met de opmaak van een mobiliteitsplan waarin de fiets- en voetgangersverbindingen bekeken worden en waarbij die straten uniform aangepakt zullen worden. De straten die benoemd werden, zullen daarin ook opgenomen worden;
Gehoord raadslid Steff Nouws die vraagt dat hierbij aandacht zal zijn voor de fietsers naar Horendonk;
Gehoord schepen Arno Aerden die aanvult dat dit over een infrastructuurproject gaat van onze eigen wegen waarbij het de bedoeling is om een aangenaam en mooi centrum te maken zonder de gewestweg-indruk die er nu is. Er zal ook gewerkt worden aan een beeldkwaliteitsplan. Er zijn heel wat private eigenaren rondom het Heuvelplein en het is de bedoeling om via dit beeldkwaliteitsplan richtsnoeren te geven aan toekomstige private ontwikkelaars over wat hier mogelijk is;
Gehoord raadslid Steff Nouws die vraagt wat daar de timing van is;
Gehoord schepen Arno Aerden die antwoordt dat dat nog bekeken moet worden en in het meerjarenplan zal opgenomen worden. Het kadert bovendien ook in het beleidsplan Ruimte Essen;
Beslist,
Artikel 1.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024 – 036 en de raming voor de opdracht “Aanstellen ontwerper Heuvelplein – Kapelstraat”, opgesteld door de dienst openbare infrastructuur. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 160.000,00 (incl. 21% btw).
Art. 2.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Art. 3.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.