Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

18.  B.6B JEUGD- EN KINDER OPVANG. SUBSIDIEREGLEMENT VOOR- EN NASCHOOLSE OPVANG: RANDVOORWAARDEN EN IMPULSEN VOOR KWALITEITSVOLLE OPVANG

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Eva Eyckmans (Gemeenteraadslid)
  • Judith Francken (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Johnny Hendrikx (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Emma Lambregts (Gemeenteraadslid)
  • Ellen Maas (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)
  • Katrien Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Steve Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Verleysen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Kenny Van Dyck (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

SUBSIDIEREGLEMENT VOOR- EN NASCHOOLSE OPVANG: RANDVOORWAARDEN EN IMPULSEN VOOR KWALITEITSVOLLE OPVANG

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Arno Aerden
  • Tom Bevers
  • Joris Brosens
  • Eva Eyckmans
  • Judith Francken
  • Tuur Goormachtig
  • Johnny Hendrikx
  • Jokke Hennekam
  • Robin Jacobs
  • Helmut Jaspers
  • Dirk Konings
  • Emma Lambregts
  • Ellen Maas
  • Steff Nouws
  • Brigitte Quick
  • Marc Scheepers
  • Dirk Smout
  • Anne Somers
  • Katrien Somers
  • Jan Suykerbuyk
  • Steve Suykerbuyk
  • Geert Vandekeybus
  • Jeroen Verleysen

Effectieve stemmers

  • Arno Aerden
  • Tom Bevers
  • Joris Brosens
  • Eva Eyckmans
  • Judith Francken
  • Tuur Goormachtig
  • Johnny Hendrikx
  • Jokke Hennekam
  • Robin Jacobs
  • Helmut Jaspers
  • Dirk Konings
  • Emma Lambregts
  • Ellen Maas
  • Steff Nouws
  • Brigitte Quick
  • Marc Scheepers
  • Dirk Smout
  • Anne Somers
  • Katrien Somers
  • Jan Suykerbuyk
  • Steve Suykerbuyk
  • Geert Vandekeybus
  • Jeroen Verleysen

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

B.6B JEUGD- EN KINDER OPVANG. SUBSIDIEREGLEMENT VOOR- EN NASCHOOLSE OPVANG: RANDVOORWAARDEN EN IMPULSEN VOOR KWALITEITSVOLLE OPVANG

SUBSIDIEREGLEMENT VOOR- EN NASCHOOLSE OPVANG: RANDVOORWAARDEN EN IMPULSEN VOOR KWALITEITSVOLLE OPVANG.

De gemeenteraad,


  • Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

    Gelet het BVR over het lokaal beleid, de samenwerking en subsidies voor buitenschoolse opvang en activiteiten van 9 juli 2021;

    Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2020 betreffende de herziening van het subsidiereglement voor- en naschoolse opvang;

    Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 27 augustus 2024 betreffende de goedkeuring ‘leidraad toewijzing partnerschap buitenschoolse kinderopvang’;

    Overwegende dat geen enkele aanbieder intekende op deze opdracht;

    Overwegende dat de organisatie van de voor- en naschoolse opvang aldus bij de scholen blijft;

    Overwegende dat het gemeentebestuur hier extra middelen tegenover wil zetten om de opvang kwaliteitsvoller te maken;

    Overwegende dat de herziening dan ook een basissubsidie van € 5 per leerling bevat, alsook een subsidie voor de aankoop van kwaliteitsvolle educatieve materialen van
    €  15 per leerling;

    Overwegende dat hierbij er een uniforme ouderbijdrage komt voor alle scholen en het invoeren van een kansentarief via UiTPAS, waarbij we de 5%-regel hanteren zoals die geldt voor lidmaatschappen en kampen en het bepalen van een kindratio;

    Overwegende dat de subsidie wordt opgesplitst via een basissubsidie voor de praktische organisatie en een subsidie voor de aankoop van kwaliteitsvolle educatieve materialen;

    Overwegende de kostenraming t.b.v. €  33.540 per jaar;

    Gehoord de toelichting van schepen Arno Aerden;

    Gehoord raadslid Jokke Hennekam die zich afvraagt wie bepaalt wat educatief goed materiaal is en of de scholen dat zelf bepalen;

    Gehoord schepen Arno Aerden die antwoordt dat hij ervan uitgaat dat de scholen dat zelf weten en dat de gemeente dat niet tot in de treure gaan controleren;

    Gehoord raadslid Jokke Hennekam die suggereert dat de scholen misschien in groep aankopen zouden kunnen doen;

    Gehoord burgemeester Geert Vandekeybus die aanvult dat bij zijn bezoek aan de scholen bleek dat scholen weinig investeren in voor- of naschoolse opvang. Het is voor hen vaak een kost of een last. Hij vervolgt dat er een diversiteit is tussen scholen wat betreft wat ze willen aankopen en dat er soms zelfs verschillen zijn in visie. Het gaat hier over kinderen die soms vanaf 7u in de opvang zitten. Hij vindt het een goede zaak dat de gemeente dit bedrag aan de scholen geeft;



Beslist,

Artikel 1.

Besloten wordt het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2020 betreffende de herziening van het subsidiereglement voor- en naschoolse opvang, artikels 3 t.e.m. art. 6, op te heffen. 

Art. 2.

Besloten wordt goedkeuring te hechten aan het subsidiereglement voor- en naschoolse opvang: randvoorwaarden en impulsen voor kwaliteitsvolle opvang als volgt:

Art.1              Inwerkingtreding

Het reglement ‘subsidie voor- en naschoolse opvang: randvoorwaarden en impulsen voor kwaliteitsvolle opvang’ treedt in werking op 1 januari 2026.

 Art.2              Doestelling

In uitvoering van het decreet BOA (Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) en het bestuursakkoord 2025-2030 wil de gemeente zorgen dat elk kind in Essen kan rekenen op kwaliteitsvolle voor- en naschoolse opvang. De gemeente ondersteunt de verschillende onderwijsnetten bij het realiseren van deze kwaliteitsvolle opvang in de scholen.

In dit reglement worden de randvoorwaarden voor deze opvang vastgelegd en impulsen gegeven voor de uitbouw van een kwaliteitsvolle opvang.

Art.3              Doelgroep

Alle gesubsidieerde scholen gevestigd op het grondgebied van de gemeente Essen van het kleuter-, lager- of basisonderwijs die opvang voorzien volgens de randvoorwaarden voor kwaliteit zoals geformuleerd in artikel 4, komen in aanmerking voor de subsidie.

Scholen die samenwerken voor de opvang kunnen ook in aanmerking komen voor de basissubsidie.

Art.4              Randvoorwaarden voor kwaliteitsvolle opvang

Algemene voorwaarden:

  • De school die opvang organiseert en hiervoor met vrijwilligers werkt, respecteert de wettelijke bepalingen rond vrijwilligerswerk.

  • De school vraagt geen bijdrage voor opvang tijdens de periode van normale aanwezigheid van de leerlingen (met inbegrip van 15’ voor de eerste les ’s ochtends en ’s middags en 15’ na de laatste les ’s middags en ’s avonds)

  • Scholen maken voor alle kinderen jonger dan 12 jaar die gebruik maken van de opvang een attest belastingvermindering kinderopvang op.

  • De school respecteert, indien van toepassing, de wetgeving op de overheidsopdrachten.

  • De school is zelf verantwoordelijk voor de organisatie en kwaliteit van de opvang

Bijkomende kwaliteitsvoorwaarden:

We pleiten voor maximale kwaliteit en zorgen voor een lokaal erkenningskader.

In afwachting van het definitieve erkenningskader worden volgende bijkomende kwaliteitsvoorwaarden gesteld:

  • Minimum opvangaanbod

    • Scholen voorzien minimaal opvang op de volgende momenten:

      • Voorschools: vanaf 7.30 u

      • Naschools: tot 17.30 u

  • Maximum aantal kinderen per begeleider

    • Het maximum aantal lagereschoolkinderen dat per opvangbegeleider mag opgevangen worden in de opvang is 25 kinderen

    • Het maximum aantal kleuters dat per opvangbegeleider mag opgevangen worden in de opvang is 15 kleuters

    • Als binnen de opvang kleuters en lagere schoolkinderen samen worden opgevangen, bestaat het maximum aantal kinderen dat per opvangbegeleider mag opgevangen worden 20 kinderen.

    • Het eerste half uur na afloop van de lessen mag het maximum aantal kinderen overschreden worden, op voorwaarde dat er nog voldoende medewerkers

aanwezig zijn op de opvanglocatie zodat de norm toch gerealiseerd wordt, ook al zijn deze medewerkers geen opvangbegeleider.

  • Voorwaarden voor opvangbegeleiding

    • De school kan van elke opvangbegeleider die werkzaam is in de opvang aantonen dat zijn/haar gezondheidstoestand geen gevaar oplevert voor de gezondheid van de kinderen. De medische geschiktheid wordt aangetoond via een medisch attest, afgeleverd door een arts.

    • De school kan van elke opvangbegeleider aantonen dat hij/zij geschikt is om met kinderen te werken.  De geschiktheid wordt aangetoond via een uittreksel uit het strafregister artikel 596.2. Als de begeleider niet in België gedomicilieerd is, moet hij/zij een gelijkwaardig document voorleggen.  Bij het aanstellen van opvangbegeleiders is dit uittreksel maximum 2 maanden oud.

    • De voertaal in de opvang tussen de begeleider(s) en de kinderen is Nederlands.

  • Veiligheid

    • Er is altijd een tweede persoon aanwezig in de opvanglocatie, het gebouw of in de nabije omgeving die oproepbaar is in geval van nood. De tweede persoon is altijd telefonisch bereikbaar en kan binnen maximaal 10 minuten aanwezig zijn in het opvanglokaal.

    • De opvangbegeleiders beschikken over alle relevante informatie van kinderen in functie van de opvang en over de contactgegevens van de ouders/voogd

    • De opvang is telefonisch bereikbaar tijdens de opvanguren en de ouders zijn geïnformeerd over het telefoonnummer van de opvang

    • Er is een aangepast en werkend noodplan afgestemd op de situatie van de voor- en naschoolse opvang. De school zorgt er voor dat alle opvangbegeleiders hiervan op de hoogte zijn.

    • De school houdt minimaal 1 keer per jaar een evacuatieoefening tijdens de voor- en naschoolse opvang

  • Inclusie en toegang tot de opvang

    • Alle kinderen die schoollopen in de eigen vestigingsplaats zijn welkom in de opvang.  In geval van samenwerking met een andere school zijn ook alle kinderen van de school waarmee wordt samengewerkt welkom.

    • In de mate van het mogelijke en rekening houdend met de specifieke noden worden ook kinderen toegelaten tot de opvang die vanuit het buitengewoon onderwijs met busvervoer naar de school worden gebracht.

  • Vanaf 1 september 2025 bedraagt de ouderbijdrage per kind € 0,65 per begonnen kwartier. Kinderen die een UiTPAS hebben met kansentarief betalen € 0,13 per begonnen kwartier.  De bijdrage wordt gefactureerd op de schoolrekening en wordt geïnd door de scholen zelf.

Art.5     Subsidiebedrag

De subsidie wordt opgesplitst als volgt:

  • Basissubsidie voor logistieke ondersteuning:

De basissubsidie bedraagt € 5 per regelmatige leerling

Voor de bepaling van het aantal regelmatige leerlingen wordt de meest recente telling van 1 februari als basis genomen.

De basissubsidie kan ingezet worden voor:

  • Administratieve ondersteuning

  • Loonkost toezichters en/of vrijwilligers

Deze basissubsidie kan aangevraagd worden door elke school die voor- en naschoolse opvang organiseert, al dat niet in samenwerking met andere scholen. De organiserende school vraagt deze subsidie aan.

  • Subsidie voor aankoop van kwaliteitsvolle educatieve materialen:

De subsidie bedraagt € 15 per regelmatige leerling.

De subsidie kan aangevraagd worden door elke school die effectief in zijn lokalen opvang aanbiedt, al dat niet in samenwerking met andere scholen. Scholen die de opvang organiseren in samenwerking met een andere school en waarbij de kinderen in hun lokalen opgevangen worden, kunnen ook aanspraak maken op dit bedrag van de school die de kinderen voor de opvang aan hen overdraagt. De organiserende school (m.a.w. de school die de kinderen overdraagt aan de andere school) vraagt deze subsidie aan, met vermelding van het rekeningnummer waarop deze subsidie moet gestort worden.

Voor de bepaling van het aantal regelmatige leerlingen wordt de meest recente telling van 1 februari als basis genomen.

  • Ondersteuning UiTPAS-kansentarief

De gemeente hanteert het 5%-principe voor de opvang van kinderen met UiTPAS-kansentarief. Dit houdt in dat:

  • Minder dan 5% van de opgevangen leerlingen heeft UiTPAS-kansentarief:

    • De gemeente neemt 40% van de opvangkosten voor deze kinderen ten laste

    • De school neemt 40% van de opvangkosten voor deze kinderen ten laste

  •  Meer dan 5% van de opgevangen leerlingen heeft UiTPAS-kansentarief:

    • De gemeente neemt 40% van de opvangkosten voor de kinderen van de eerste 5% ten laste

    • De school neemt 40% van de opvangkosten voor de kinderen van de eerste 5% ten laste

    • De gemeente neemt 80% van de opvangkosten voor alle kinderen boven de 5% met UITPAS-kansentarief ten laste

De school stuurt hiervoor op het einde van het schooljaar een factuur / kostennota aan het gemeentebestuur van Essen, met een overzicht van de opvang van kinderen met UiTPAS-kansentarief.

Art.6     Procedure voor de aanvraag van de subsidie

De subsidieaanvraag gebeurt aan de hand van het daartoe bestemde aanvraagformulier.

  • De aanvraagperiode loopt van 1 februari tot en met 31 maart van het schooljaar waarvoor de subsidie wordt aangevraagd.

  • De aanvraag wordt vergezeld van:

    • De telling van 1 februari van het lopende schooljaar

    • De factuur voor de aankoop van kwaliteitsvolle educatieve materialen. De factuur mag max. 4 maanden oud zijn.

  • Door het indienen van de aanvraag verklaart de aanvrager zich akkoord met de bepalingen van dit subsidiereglement

Art.7     Overgangsregeling

Tijdens het schooljaar 2025-2026 kunnen scholen uitsluitend beroep doen op deze subsidie, niet op de betoelaging van voor- en naschoolse opvang zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 30 juni 2020.

Art. 3.

Dit reglement wordt bekend gemaakt conform het Decreet Lokaal Bestuur.