Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

B.9 VRAGENRONDE (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
  • Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
  • Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
  • Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
  • Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
  • Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
  • Bob Konings (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
  • Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
  • Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
  • Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
  • Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
  • Anne Somers (Gemeenteraadslid)
  • Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
  • Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
  • Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
  • Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
  • Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
  • Guy Van den Broek (Gemeenteraadslid)
  • Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
  • Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)

Vervolgens worden vragen en opmerkingen geformuleerd door:

Marc Scheepers

  • Fusie van politiezones – geen losse flodder?

Het idee dat federaal minister van Binnenlandse Zaken Verlinden via de pers lanceerde om het aantal politiezones in het land drastisch te verminderen, is mogelijk meer dan een opstoot van vroege verkiezingskoorts. De minister zocht de redenen voor een fusie vooral in ‘een efficiëntere besteding van de middelen’. Dat zou de politie slagvaardiger moeten maken. De huidige zones zijn veelal niet opgewassen tegen drugs- en cybercriminaliteit of fenomenen die een verregaande specialisatie vereisen zoals zedenfeiten. Voor al die zaken is een benadering nodig op grotere schaal, aldus de minister. Via vrijwillige fusies die begeleid worden door een speciaal daarvoor opgerichte cel binnen Binnenlandse Zaken wil ze het huidige aantal van 184 lokale politiezones tegen 2030 herleiden tot 40.

Er is hier in deze raad meermaals het overlastprobleem aangehaald en hoe de burgers dit ervaarden als laksheid. Daarom enkele vragen aan onze burgemeester hierover in het kader van het veiligheidsbeleid in onze gemeente

  • Hoe staat de burgemeester tegenover het idee van minister van Binnenlandse Zaken Verlinden dat een drastische fusieoperatie noodzakelijk is om de lokale politie slagvaardiger te maken en het hoofd te kunnen bieden aan criminele fenomenen die een aanpak op grotere schaal vereisen zoals drugs- en cybercriminaliteit of een verregaande specialisatie zoals zedenfeiten? Beschikt onze politie op dit moment ‘in eigen huis’ over de vereiste expertise hieromtrent?

  • Zijn er taken die onze politie niet (meer) alleen aankan en waarvoor beroep wordt gedaan op een samenwerking met korpsen uit andere zones? Denk bijvoorbeeld aan bewaking van de cellen, patrouilles (tijdens het weekend), verkeersbegeleiding vb. aan oversteekplaatsen, overbrengen van gevangenen, aankopen, personeelsadministratie, ICT, … Indien dat het geval is: op welke manier wordt er beroep gedaan op andere zones?

  • Wat is de huidige kost van onze politie voor elke inwoner van onze gemeente? Hoe evolueerde die kost de afgelopen vijf jaar?

  • Voor een meergemeentenpolitiezone: hoe evolueerde de politiedotatie van onze gemeente aan de politiezone de afgelopen vijf jaar?

  • Beschikt onze politie over voldoende financiële middelen om, naast het uitvoeren van alle opgelegde taken, een eigen veiligheidsbeleid te voeren? Bijvoorbeeld omtrent inbraken in woningen. Of dient dat te worden overgelaten aan de gemeente (voorbeeld: inbraakpreventie)?

Is het personeelskader van onze politie voldoende ingevuld? Zijn er momenteel (langdurige) openstaande vacatures?

Heeft er reeds een aftoetsen met burgemeesters van andere gemeenten / politiezones plaatsgevonden omtrent een mogelijk zone-fusie?

Kent de burgemeester de mening van de zonechef over een eventuele fusieoperatie?

Graag enige toelichting daaromtrent.

 

 

                       

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat de vraag zeer interessant is en hij  hierover een halfuur kan praten. In Kalmthout geeft Vlaams Belang de vragen door aan de politieraad. Hij wil kort een aantal punten doorgeven. Het mag niet bedoeling zijn om hierover een halfuur te praten nu.

                                Er is over gepraat en men is voorstander voor een samenwerking met andere zones, maar niet voor een fusie. De federale politie moet de lokale politie helpen bij gespecialiseerde of technische items maar in de praktijk is dit eerder andersom. Voor de samenwerking met andere zones
 (bv. Voorkempen) is er gekeken om een synergie te vinden.

                                De huidige kost van de politie voor ons bestuur is terug te vinden in de begrotingsdocumenten.  
Als je deze kost (ong. 2,4 miljoen) deelt door het aantal inwoners
 (+/- 19.700), dan weet je hoeveel het bedrag per inwoner bedraagt.
85% van de kostprijs van de politie is personeelskost. Aangezien we een indexaanpassing hebben gehad, is het niet abnormaal dat de personeelskost verhoogd is, net zoals de pensioenen.

                                Verder geeft burgemeester Gaston Van Tichelt aan dat we een eigen veiligheidsplan hebben. Niet alles kan gedaan worden door de lokale politie. We rekenen ook op de federale politie.
Dit plan is reeds afgetoetst met andere burgemeesters binnen de zones.
7 à 8 jaar geleden is wel gewerkt om samen te gaan met De Voorkempen, maar is toen niet doorgegaan.
Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan raadslid Marc Scheepers mee dat indien hij meer details wilt, hij best deze vragen één op één kan doorgeven en dat hierop schriftelijke geantwoord zal worden dan.


      -   Tiktok: onschuldige video’s of risico op Chinese spionage?

De populaire app TikTok is volop in de actualiteit. Het blijkt niet alleen het meest    populaire sociaal netwerk te zijn bij jongeren, ook een (groeiende) groep politici   maakt er gebruik van. De app zou echter ernstige veiligheidsrisico’s inhouden.

Na grondige analyses van de eventuele veiligheidsrisico’s op verschillende politieke niveaus, beslisten zowel de Europese commissie, het Europees Parlement, de Federale overheid en de Vlaamse overheid om het gebruik van de app TikTok door medewerkers te verbieden. Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers riep de lokale besturen op om ook zo’n verbod in te voeren.

Hierover volgende vragen:

  • Zal onze gemeente ingaan op de oproep van minister Somers om de app TikTok (tijdelijk) te verbieden voor medewerkers? Indien ja, vanaf wanneer geldt dit verbod en voor hoe lang? Indien nee, waarom niet?

  • Zal dat verbod ook gelden voor uitvoerende mandatarissen, meer bepaald de leden van het college? Indien ja, vanaf wanneer geldt dit verbod en voor hoe lang? Indien nee, waarom niet?

  • Welke (andere) stappen onderneemt het bestuur om medewerkers en mandatarissen te sensibiliseren bij het gebruik van apps op toestellen waarmee men ook toegang kan hebben tot (gevoelige) informatie?

 

 

Antwoord:          Schepen Dirk Konings kan het raadslid geruststellen. Na het advies van minister Somers is de ICT dienst hierop ingegaan en de toegang van het domein geblokkeerd. De mensen die verbonden zijn met het netwerk van de gemeente krijgen geen toegang tot TikTok. De medewerkers die beschikken over een toestel van de gemeente zijn ook aangemaand geweest om de app te verwijderen.

 

  • Chalet Steenovenstraat

Er zou, volgens dhr. Japink, een geïnteresseerde zijn voor het chaletpark te Wildert. Deze persoon zou alle chalets en de grond willen opkopen om er terug één geheel van te maken.  Is hier iets van bekend bij de gemeente?

 

 

Antwoord:          Schepen Arno Aerden geeft aan dat hij niet op de hoogte is, dat wij de eigenaar niet zijn en hij hier geen weet van heeft.

 

  • Pidpa

Op de jaarlijkse afrekening van uw waterrekening vindt men de volgende verdelingen terug:

  • Drinkwater

  • Gemeentelijke bijdrage voor afvoer

  • Bovengemeentelijke bijdrage voor zuivering

 

Nu zijn in heel veel wijken in Essen de huizen niet aangesloten aan het rioolnetwerk waardoor hemelwater en afvalwater worden gescheiden. Het is zelfs geen prioriteit meer om bij wegvernieuwingen de onderbouw te voorzien van dit gescheiden riolenstelsel.  Bij vele huizen zijn zelfs geen riolen, maar rekent Pidpa wel 227 euro aan voor zuivering en afvoer? Hier betalen onze burgers voor iets dat er niet is.

 

Vragen hierover:

  • Om hoeveel geld gaat dit jaarlijks onterecht geïnde bedrag?

  • Heeft de gemeente hier al bij stil gestaan en wat gaat het hier tegen ondernemen?

Antwoord:          Schepen Dirk Konings vraagt of het raadslid de saneringsbijdrage en gemeentelijke heffing bedoelt.

                               Raadslid Marc Scheepers verduidelijkt dat mensen een bijdrage moeten betalen voor de afvoer van water, terwijl ze niet zijn aangesloten op de riolering.

                               Schepen Dirk Konings zegt dat als deze mensen een kleinschalige waterzuivering hebben (IBA), zij hiervoor een ontheffing kunnen aanvragen bij de gemeente. Na een controle zullen deze mensen een vrijstelling krijgen.

 

 

Jan Suykerbuyk

  • Vraag omtrent begraving, wilsbeschikking, orgaandonatie en crematies in 2022
    Het raadslid heeft deze vraag ingediend op 6 februari, maar heeft nog geen antwoord ontvangen.

 

 

Antwoord:          Raadslid Jan Suykerbuyk geeft aan dat hij deze vraag niet gaat stellen aangezien hij wel een antwoord verwacht.

 

  • Inspraak voor jongeren

Is al duidelijk hoe dit uitgewerkt wordt ?

 

Antwoord:          Schepen Arno Aerden heeft enkele weken geleden aan de jeugdconsulent gevraagd om de nodige stappen te zetten. Het gaat hier over enerzijds het bijbrengen van democratie bij kinderen en anderzijds de effectieve inspraakmogelijkheden. Hij geeft aan dat hij vandaag nog geïnformeerd heeft naar de stand van zaken en dat er aan gewerkt wordt. Hij hoopt dat er snel iets concreets zal zijn.

                                Raadslid Jan Suykerbuyk vraagt of dit iets gaat zijn voor volgend schooljaar.

                                Schepen Arno Aerden geeft aan dat het democratisch gebeuren inderdaad iets voor volgend schooljaar is. Wat participatie betreft wilt men al zoveel mogelijk proberen te doen bv. jeugdraad en anderzijds bij de invulling van de buurtspeelpleintjes werden de inwoners ook actief betrokken.

 

 

Geert Vandekeybus

  • Evenement vzw Kobie

Hoe ver staat de planning voor een nieuw groot evenement?  Het raadslid vraagt of er al een opvolging is voor Niemandsland.

 

 

Antwoord:          Schepen Helmut Jaspers geeft aan dat er in het dagelijks bestuur al gesprekken zijn geweest en contacten gelegd met regisseurs. Het is nog afwachten op reactie. Momenteel zijn we op zoek naar een goede trekker. Er is een oproep geweest in de algemene vergadering, maar er heeft zich nog niemand kandidaat gesteld. Volgende week komt het dagelijks bestuur terug bijeen.

  • Industrial trail

Is er bij de planning van de Industry Trail rekening gehouden met andere evenementen in Essen? Het raadslid geeft aan dat het gaat over een empathisch verhaal. Er is namelijk een botsing met een mooi initiatief van de industriezone en de activiteiten van Chiro Happy Dorp. Deze activiteiten vinden op dezelfde dag plaats. Het raadslid heeft aangegeven aan de Chiro dat hij hun gekwetst gevoel gaat doorgeven aan de raad, maar dat hij niet meer kan doen. Chiro is een stukje geraakt. Het is een spijtig voorval, maar het is zoals het is.

 

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan de bezorgdheid ook hen ter ore is gekomen. Hij wilt graag duidelijk maken dat de Industry Trail niet van de gemeente is, maar we mogen ook onze paraplu niet opendoen en ons verschuilen.  Wat van onderuit vertrokken is en zo een dynamiek heeft gekregen, is schitterend. Na verloop van tijd gaat dit wel afvlakken.
Chiro van den Uil is al ver gevorderd in hun plannen en ook Chiro Happy Dorp heeft goed initiatief (Mugshot).

                                Raadslid Geert Vandekeybus geeft aan dat hij enkel de bezorgdheid wil uiten en hun geraaktheid wilt doorgeven. Hij zegt dat de burgemeester het groter maakt dan hijzelf.

                                Burgemeester Gaston Van Tichelt zegt dat het raadslid het zelf aanbrengt in de gemeenteraad.

                                Schepen Arno Aerden zegt dat het een beschermd weekeind is maar dat men het ook niet groter moet maken dan het is. De Industry Trail is niet vanuit een jeugdvereniging. Op zaterdag staat Mugshot gepland en op vrijdag wordt nog een quiz georganiseerd,. De vraag is of de bekommernis terecht is?

 

 

Joris Brosens

  • Evenementen en politie

Klopt het dat er Essense evenementen niet zijn kunnen doorgaan bij gebrek aan beschikbare politieagenten ?

 

 

Antwoord:          Burgemeester Gaston Van Tichelt geeft aan dat dit niet klopt en ook niet bij wielerwedstrijden.

                                Raadslid Tom Bevers zegt dat hij zelf het verhaal niet kent van de wielerwedstrijd, maar vraagt of het klopt dat er aanvragen van evenementen zijn geweigerd wegens een tekort aan personeel bij de politie. Hij vraagt of er dan samengewerkt wordt met andere zones.

                                Burgemeester Gaston Van Tichelt zegt dat tot nu toe het nog niet is geweest dat de politie er niet kan zijn. Dit in tegenstelling met de perceptie die gecreëerd is dat dit wel zo is. Hij heeft dit laten verifiëren, want is niet fijn en het is onterecht.
De burgemeester stelt dat als de situatie zo zijn, afhankelijk van de grootte en het risiconiveau kan bekeken worden of de politie van andere zones ingeschakeld wordt. Het is al gebeurd dat onze zone wordt ingezet op evenementen zoals Tomorrowland. Dit is niet voor plaatselijke wielerevenement in Ranst. Bij de Europese top in Brussel levert onze zone ook personeel aan.

                                Met carnaval of de paasmarkt komen er politieagenten van andere zones (soms zelfs de federale politie) naar onze gemeente om onze politie bij te staan.  Dit kan niet voor om het even wat, er moet een duidelijke risico analyse gebeuren.

 

 

Anne Somers

  • Aanwerving zorgpunt

Klopt het dat de aanwerving van een A1-verpleegster voor het Zorgpunt vertraging heeft opgelopen ?


Antwoord:          Schepen Dirk Konings geeft aan dat er reeds een verpleger in het Zorgpunt werkt. Het is wel een verpleger en geen verpleegster.

                                Raadslid Anne Somers vraagt of dus buiten de dokter er ook een verpleger aanwezig is.

                                Schepen Dirk Konings zegt dat dhr. Geert Vinck werkzaam is in het Zorgpunt Essen.

 

 

Robin Jacobs

  • Subsidies verenigingen

   Er blijken enkele hiaten te zitten in de subsidiereglementen voor de verenigingen.
   Kan daaraan iets gedaan worden ?


Antwoord:    Raadslid Robin Jacobs geeft aan dat de diensten hun werk goed hebben gedaan, zelfs prachtig werk. Maar bepaalde bedragen wijken af van de verenigingen. We stellen vast dat het huidige reglement is achterhaald. 40 tot 80% van de subsidies wordt toegekend op basis van diploma. Bij voetbal of wielrennen wordt via een ander kanaal het diploma uitgereikt.

Een diploma UEFA B of C en maanden opleidingen volgen, krijgen het geld niet, maar een gym coach die 15u les moet volgen krijgt het geld wel. Bepaalde sporten worden overgewaardeerd terwijl andere ondergewaardeerd worden en dit geeft verschil in het bedrag van de subsidie. Het raadslid zegt dat er wat spanning op zit en stelt voor om het reglement op de commissie vrije tijd te agenderen om op die manier een nieuw reglement te bekijken waar iedereen zich in kan vinden en objectiever is.

 

                         Schepen Brigitte Van Aert geeft aan dat het reglement dat we momenteel hanteren dateert van 2015 en toen unaniem in de raad is  goedgekeurd.  Zij stelt vast dat in de sportraad ook is aangegeven dat er slordig wordt omgegaan met het indienen van subsidiedossiers stukken opengelaten, laattijdige indiening maar waar college uiteindelijk beslist heeft om deze toch nog toe te voegen,….). Er zijn natuurlijk ook uitstekende studenten in de klas die het dossier heel goed indienen. Maar de goede leerlingen mogen niet gestraft worden wegens de minder goede leerlingen. Zij kunnen een voorbeeld zijn hoe anderen het dossier moeten invullen. We kunnen de sportverenigingen ondersteunen bij het indienen van het subsidiedossier. Aan het begin van de legislatuur was er de intentie om alle subsidiereglementen (jeugd, cultuur, senioren en sport) te veranderen. Om dit te verwezenlijken moet je participatie aangaan. Hiermee zijn we ook gestart met een eerste vergadering in de                       Oude Pastorij. Helaas kwam toen corona en werd de wereld op zijn kop gezet. Toen werd dit stilgelegd omdat het niet de moment was om aan verenigingen te vragen om het reglement te veranderen terwijl zij het moeilijk hadden om hun werking uit te voeren. Vanuit onze diensten hebben we ondersteuning op maat gegeven. We weten dat er verschillen bestaan en vanuit college van burgemeester en schepenen hebben we beslist om kleine aanpassingen te doen zoals de implementatie van de UITPAS,  aftopping in goed evenwicht, toelagen bekijken en actualiseren.
De diensten zijn bezig met de voorbereiding zodat we de volgende legislatuur alle reglementen kunnen vernieuwen.

Raadslid Robin Jacobs zegt dat hij de dossiers gezien heeft en dat er inderdaad verschillen zijn bij het indienen. De één heeft een heel naslagwerk ingediend en de andere is nonchalant. Het punt is dat niet alle diploma’s worden opgenomen of hetzelfde gequoteerd worden. Sommige diploma’s worden niet gewaardeerd. Hij zegt dat schepen Brigitte Van Aert 100% gelijk heeft dat er ondersteuning moet zijn bij  het indienen van het dossier.

                         Schepen Arno Aerden geeft aan dat vanuit jeugd inderdaad de verdeling minder een probleem is voor de werkingssubsidies. Veel  verenigingen zijn weinig met die werkingssubsidies. Het is een stimulans, maar zijn structureel geen grote steun.  Hij vraagt zich af of  we dit deze legislatuur nog geregeld krijgen.

                         Burgemeester Gaston Van Tichelt zegt dat in het college van burgemeester en schepenen enkele weken geleden is gevraagd  om er enkele simulaties te maken om het dossier te stofferen.

                         Schepen Arno Aerden geeft nog aan dat het jammer is dat corona er  tussen is gekomen.

                         Raadslid Dirk Smout vraagt of er in het programma LB 365 ook een module voor subsidieaanvraag wordt voorzien.

                         Schepen Helmut Jaspers zegt dat dit punt net werd uitgesteld door de raad.