Uittreksel van Gemeenteraad Essen , zitting van 20 december 2022, 19:00
Datum publicatie: 9 januari 2023
Openbare behandeling van agendapunt
B.10 ZORG. Overeenkomst Klina voor zorgpunt Essen. (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Arno Aerden (Gemeenteraadslid)
- Tom Bevers (Gemeenteraadslid)
- Joris Brosens (Gemeenteraadslid)
- Tuur Goormachtig (Gemeenteraadslid)
- Jokke Hennekam (Gemeenteraadslid)
- Helmut Jaspers (Gemeenteraadslid)
- Bob Konings (Gemeenteraadslid)
- Dirk Konings (Gemeenteraadslid)
- Steff Nouws (Gemeenteraadslid)
- Kevin Ooye (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Quick (Gemeenteraadslid)
- Marc Scheepers (Gemeenteraadslid)
- Dirk Smout (Gemeenteraadslid)
- Anne Somers (Gemeenteraadslid)
- Ludo Somers (Gemeenteraadslid)
- Jan Suykerbuyk (Gemeenteraadslid)
- Kirsten Tobback (Gemeenteraadslid)
- Brigitte Van Aert (Gemeenteraadslid)
- Gaston Van Tichelt (Gemeenteraadslid)
- Guy Van den Broek (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Annemie Baeyaert (Gemeenteraadslid)
- Robin Jacobs (Gemeenteraadslid)
- Geert Vandekeybus (Gemeenteraadslid)
- Marita Verpalen (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
Overeenkomst met Klina voor Zorgpunt Essen
Aanwezigen tijdens de stemming
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Guy Van den Broek
- Gaston Van Tichelt
Effectieve stemmers
- Arno Aerden
- Tom Bevers
- Joris Brosens
- Tuur Goormachtig
- Jokke Hennekam
- Helmut Jaspers
- Bob Konings
- Dirk Konings
- Steff Nouws
- Kevin Ooye
- Brigitte Quick
- Marc Scheepers
- Dirk Smout
- Anne Somers
- Ludo Somers
- Jan Suykerbuyk
- Kirsten Tobback
- Brigitte Van Aert
- Guy Van den Broek
- Gaston Van Tichelt
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Openbare titel besluit:
B.10 ZORG. Overeenkomst Klina voor zorgpunt Essen.
Korte openbare beschrijving:
ZORG. Overeenkomst Klina voor zorgpunt Essen.
de gemeenteraad,
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 23 maart 2019 met betrekking op het wetboek van vennootschappen en verenigingen;
Gelet op het huidig meerjarenplan 2020-2025 binnen de strategische doelstelling “Gerust” voorziet in de beleidsdoelstelling van een Zorgzaam en Gezond Essen. Het concreet actieplan behelst het nabij en toegankelijk brengen van de zorg, met als concreet actiepunt het uitbouwen en ondersteunen van het zorgpunt aan het Kerkeneind;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 30 maart 2021 waarbij een terbeschikkingsovereen-komst met Klina vzw werd goedgekeurd;
Overwegende dat die versie van overeenkomst niet bekrachtigd geraakte door Klina;
Overwegende dat beide partijen het Zorgpunt Essen een belangrijk initiatief blijven vinden om zorg in Essen nabij te brengen;
Overwegende dat er daarom gezamenlijk een nieuwe versie werd opgesteld;
Overwegende dat de grootste wijziging zit in het beschrijvend gedeelte voorafgaand aan artikel 1, waarbij het doel van het Zorgpunt minder bindend is opgenomen, maar nu wel mee wordt bepaald door een overlegplatform waarin ook de lokale zorgactoren zijn vertegenwoordigd;
Overwegende dat dit ook zal bijdragen om de draagkracht voor het Zorgpunt Essen bij de lokale eerstelijns actoren te vergroten;
Overwegende dat in artikel 3 de opzegtermijn van deze overeenkomst is van 5 maanden gebracht naar 1 jaar.
Overwegende dat het concept Zorgpunt Essen en deze nieuwe terbeschikkingstellingsovereen-komst ter plaatse is toegelicht op de gemeenteraadscommissie welzijn van 28 november 2022;
Gehoord de toelichting door burgemeester Gaston Van Tichelt;
Gehoord raadslid Anne Somers die stelt dat in de commissie was toegelicht dat Klina de ambulance gaat overkopen;
Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die antwoordt dat dit de bedoeling was, maar dat dit nog verder overlegd moet worden en een andere mogelijke formule huur is;
Gehoord raadslid Tuur Goormachtig die stelt dat men fier mag zijn op de verwezenlijking van het zorgpunt; Hij stelt dat een aantal zaken niet meer opgenomenzijn, dat er meer tijd nodig is voor de nierdialyse, maar men moet er over blijven waken dat het naar Essen komt, men mag trots zijn dat er een gynaecoloog in Essen komt;
Gehoord burgemeester Gaston Van Tichelt die antwoordt dat dit een gefaseerd project is, het is complex, maar de ambitie is er nog steeds en ook bij Klina;
Na beraadslaging;
Beslist,
Besloten wordt goedkeuring te hechten aan de terbeschikkingstellingsovereenkomst tussen het gemeentebestuur en AZ Klina vzw als volgt:
ZORGPUNT ESSEN – TERBESCHIKKINGSTELLINGSOVEREENKOMST MET KLINA VZW
Tussen de ondergetekenden:
Enerzijds: De GemeenteEssen, met ondernemingsnummer 0207.537.438, gevestigd te Heuvelplein 23 te 2910 Essen, vertegenwoordigd door de heer Ludo Somers, voorzitter van de gemeenteraad en de heer Ivan Kockx, algemeen directeur, handelend in uitvoering van het besluit van de gemeenteraad van30 maart2021 , hierna genoemd “de gemeente”.
Anderzijds vzw AZ KLINA, met ondernemingsnummer 0434.302.850 met zetel gevestigd te Augustijnlei 100 2950 Brasschaat, hierbij vertegenwoordigd door dokterJoost Baert, algemeen directeur en door dokter Bart Van Daele, Voorzitter Raad van Bestuur.
Wordt in overweging genomen wat volgt:
De gemeente Essen is eigenaar van het gebouw gelegen te Essen, Kerkeneind 1, kadastraal gekend als zijnde gelegen te Essen, Nieuwstraat 115, 1 AFD/ESSEN A 11016_A_0004_C_000_00
De gemeente Essen en AZ Klina vzw werken samen aan de ontwikkeling van het toekomstgericht concept ‘zorgpunt’, met als uitgangspunt dat de medische zorgverlening verder gaat dan enkel de klassieke raadpleging. Het zorgpunt wil nieuwe accenten leggen met de focus op onder meer preventie. Bij preventie bedoelt men onder meer infosessies over wondzorg of het voorkomen van obesitas.
Het zorgpunt wil voorkomen dat mensen voor alle onderzoeken naar AZ Klina vzw moeten komen.
Het concept zorgpunt is een gefaseerd project. Elke activiteit komt tot stand in breed overleg met de lokale zorgactoren.
Hiertoe wordt een overlegplatform waarin naast de ziekenhuisartsen van AZ KLINA, een vertegenwoordiging van de gemeente Essen, de huisartsen, thuisverpleegkundigen, vroedvrouwen, kinesisten, en eventuele andere zorgberoepen werkzaam in Essen zijn vertegenwoordigd. Zij bepalen de concrete zorgnoden. AZ KLINA zal ernaar streven deze te realiseren. Indien AZ KLINA deze zorgvraag zelf niet kan beantwoorden, dan zal AZ KLINA samen met de gemeente op zoek gaan naar een andere zorgactor om aan de zorgnood een goed antwoord te bieden.
Het zorgpunt biedt aan de lokale zorgactoren ook de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten.
In het zorgpunt zal de ambulancedienst 112 worden gehuisvest. De operationele aansturing van de dienst zal vanuit Klina gebeuren. De gemeente zal daarvoor zijn licentie terug ter beschikking stellen. De lokale verankering blijft.
In het kader van het zorgpunt onderzoeken de gemeente en AZ KLINA samen de mogelijkheden naar grensoverschrijdende opportuniteiten zoals bijvoorbeeld dringend ziekenvervoer.
In het kader van de ontwikkeling van het concept ‘zorgpunt’ is de gemeente Essen bereid een deel van het hogervermeld gebouw overeenkomstig de modaliteiten van de Overeenkomst ter beschikking te stellen aanAZ Klina vzw.
Wordt overeengekomen en aanvaard wat volgt:
Artikel 1 - Voorwerp van de Overeenkomst
De gemeente stelt – overeenkomstig de modaliteiten van de Overeenkomst – een deel van het gebouw gelegen te Essen, Kerkeneind 1, kadastraal gekend als [°], zoals aangeduid in [kleur] markering op het grafisch plan in bijlage 1 (hierna het “Goed”), kosteloos ter beschikking aan AZ Klina vzw, die dit uitdrukkelijk aanvaardt, in de staat waarin het zich bevindt op het ogenblik van aanvang van de Overeenkomst. Partijen maken bij de aanvang van de Overeenkomst een omstandige ingaande plaatsbeschrijving op, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Voormelde ingaande plaatsbeschrijving wordt als bijlage 2 aan de Overeenkomst gehecht en maakt daar integraal deel van uit.
Artikel 2 - Bestemming
§1. HetGoedmag uitsluitend aangewend worden voor doeleinden die kaderen in het pionierproject Zorgpunt. Gedurende de duur van de Overeenkomst zal AZ Klina vzw deze bestemming van het Goed ongewijzigd handhaven en niet wijzigen en/of uitbreiden zonder voorafgaand schriftelijk akkoord van de gemeente.
In geen geval mag AZ Klina vzw het Goed aanwenden voor doeleinden waardoor deze Overeenkomst onder toepassing zou vallen van de Handelshuurwet van 30 april 1951.
§2. De Overeenkomst is een “sui generis” overeenkomst en is niet onderworpen aan de bepalingen van het Vlaams Woninghuurdecreet van 9 november 2018, noch de Handelshuurwet van 30 april 1951, noch de Pachtwet van 4 november 1969.
Artikel 3 - Duur en opzegbaarheid van de overeenkomst
§1. Deze overeenkomst vangt aan op [1 april2021] en wordt afgesloten voor onbepaalde duur.
§2. Deze overeenkomst is door beide partijen opzegbaar met een opzegtermijn van één jaar door een aangetekend schrijven te richten aan de andere partij.
Artikel 4 – Onderhoud en herstellingen
§1. AZ Klina vzw moet het Goed (en alle door hem zelf aangebrachte werken en aanpassingen van welke aard ook) onderhouden als een goede huisvader. Herstellingen ten laste van AZ Klina of kleine herstellingen tot onderhoud waartoe AZ Klina gehouden is, zijn deze die door het plaatselijk gebruik als dusdanig beschouwd worden (dit mutatis mutandis overeenkomstig artikel 1754 oud Burgerlijk Wetboek).
AZ Klina vzw zal in ieder geval de schade, die werd veroorzaakt door zijn eigen fout of door de fout van een persoon, een zaak of een dier voor welke hij instaat, herstellen. Wanneer AZ Klina vzw in gebreke blijft de nodige herstellingen te doen of onderhoud te voorzien, dan zal de gemeente AZ Klina vzw hiertoe onverwijld in gebreke stellen per aangetekend schrijven. De gemeente is gerechtigd de herstellingen of het onderhoud op kosten van AZ Klina vzw te laten uitvoeren, indien AZ Klina vzw binnen 14 dagen geen gevolg zou hebben gegeven aan dit schrijven.
§2. De gemeente zal het goed in alle opzichten in goede staat van onderhoud aan AZ Klina vzw ter beschikking stellen. De gemeente zal daaraan gedurende de duurtijd alle herstellingen doen, die nodig mochten worden, behalve deze die overeenkomstig deze overeenkomst ten laste van AZ Klina vzw zijn. De gemeente zal ook instaan voor de noodzakelijke voorzieningen voor de toegankelijkheid en de brandveiligheid van het gebouw.
§3. AZ Klina vzw stelt de gemeente onmiddellijk en per aangetekende brief ter kennis van de noodzaak tot uitvoering van grote herstellingen. Bij gebreke aan (formele-) kennisgeving vanwege AZ Klina vzw, is hij verantwoordelijk voor de beschadigingen en voor alle nadelige gevolgen die eruit voortvloeien en waarvoor de gemeente in geen geval verantwoordelijk geacht kan worden.
§4. AZ Klina vzw moet, zonder aanspraak te kunnen maken op enige (schade-)vergoeding, de uitvoering dulden van alle reparaties en verbeteringen die tijdens de duur van deze overeenkomst nodig blijken, ook al duren deze langer dan 40 dagen, zodat de gemeente zijn verplichtingen als eigenaar naar behoren en onmiddellijk kan nakomen. Tijdstip voor uitvoering van deze reparaties en verbeteringen wordt in onderling overleg tussen de gemeente en AZ Klina vzw vastgesteld.
§5. AZ Klina vzw moet de gemeente, zijn zaakgelastigde of elke andere door de gemeente aangestelde persoon op een vooraf afgesproken moment toegang verlenen tot het Goed ter uitvoering van de inspecties en reparaties.
Artikel 5 – Inrichting en veranderingen
§1. AZ Klina vzw mag geen veranderingen, wijzigingen, bouwwerken of sloopwerkzaamheden, ander dan louter herstellings- of onderhoudswerken, uitvoeren op of aan het Goed, zonder voorafgaandelijke uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de gemeente.
§2. Kleine werken van louter inwendige schikking vallen niet onder dit verbod, mits daardoor noch de veiligheid, noch de gezondheid, noch de esthetische waarde, noch de aard en de bestemming van het Goed in zijn geheel in het gedrang komen.
§3. Bij zijn verzoek om toestemming voor de uitvoering van de werken zoals omschreven in de eerste paragraaf van dit artikel, dient AZ Klina vzw de plannen en het bestek m.b.t. de geplande werken voorafgaand ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeente.
§4. De gemeente is gerechtigd om zijn toestemming voor de uitvoering van de werken zonder motivering te weigeren of afhankelijk te stellen van de voorafgaande aanpassing van de plannen en/of bestekken.
§5. De gemeente zal geïnformeerd worden over de uitvoering van de werkzaamheden, met dien verstande dat de gemeente niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor die werken.
§6. AZ Klina vzw mag geen enkel werk uitvoeren waarvoor volgens de op dat ogenblik vigerende regelgeving een vergunning vereist is, vooraleer hij over de voorgeschreven definitieve en uitvoerbare vergunningen beschikt. AZ Klina vzw moet zich verder aan alle veiligheidsvoorschriften houden die eventueel op het Goed-/de daarin-/aan uit te voeren werkzaamheden van toepassing zijn.
§7 Alle door AZ Klina vzw geïnitieerde werken gebeuren onder de volle en uitsluitende verantwoordelijkheid, risico en kosten van AZ Klina vzw.
§8. De werken, wijzigingen of verbeteringen die door AZ Klina vzw bij toepassing op dit artikel worden uitgevoerd aan het Goed en de aanwezige infrastructuur komen bij het einde van deze Overeenkomst in volle eigendom en in goede staat toe aan de gemeente zonder dat AZ Klinavzw aanspraak kan maken op enige vergoeding onder welke benaming of uit welke titel ook. De gemeente kan er echter ook de voorkeur aan geven deze bouwwerken geheel of gedeeltelijk te laten verwijderen op kosten van AZ Klina vzw en het Goed terug in zijn oorspronkelijke staat te doen herstellen.
Artikel6 – Aansprakelijkheid
Onverminderd hetgeen bedongen in artikel 7 §2 van de overeenkomst, is AZ Klina vzw gehouden tot vergoeding aan de gemeente en vrijwaring van de gemeente, op haar eerste schriftelijke verzoek, voor alle schade aan personen en/of goederen (incl. het goed) die rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeit uit:
- onregelmatigheden en/of tekortkomingen van AZ Klina vzw aan deze overeenkomst
- de uitvoering van de overeenkomst door AZ Klina vzw, met inbegrip van de aansprakelijkheid die voortvloeit uit artikel 544 (oud) Burgerlijk Wetboek, artikel 1382 (oud) Burgerlijk Wetboek, artikel 1383 (oud) Burgerlijk Wetboek, artikel 1384 lid 1 en lid 3 (oud) Burgerlijk Wetboek en artikel 1385 (oud) Burgerlijk Wetboek
Artikel 7 – Verzekeringen
§1. AZ Klina vzw zal zich verzekeren voor haar burgerlijke en objectieve aansprakelijkheid. Op eerste verzoek zal AZ Klina vzw een afschrift van de verzekeringspolissen en een betalingsbewijs van de premies bezorgen aan de gemeente.
§2. AZ Klina vzw neemt in haar brandverzekeringspolis voor het Goed, afstand van verhaal op t.o.v. de gemeente. De gemeente neemt in haar brandverzekeringspolis voor het Goed, afstand van verhaal op t.o.v. AZ Klina vzw. Tevens geldt dit afstand van verhaal naar derden toe ook ten voordele van de gebruikers.Inboedel, eigendom van AZ Klina vzw, is niet verzekerd door de gemeente
Artikel 8 – Overdracht en onderverhuring
AZ Klina vzw mag zijn gebruiksrecht zoals verleend in deze Overeenkomst noch geheel noch gedeeltelijk afstaan of overdragen aan derden, zonder de uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de gemeente .De gemeente dienthaar gebeurlijke weigeringevenwel te motiveren indien de onderverhuring kadert in het ‘concept zorgpunt’.
Artikel 9 – Kosten en lasten
§1 De grondlasten (onroerende voorheffing) zijn ten laste van de gemeente
§2 De gemeentebetaalt ook de kosten voor het huren van de tellers. De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de periodieke controles, jaarlijks, door een erkend technicus.
§3 De gebruiks-gerelateerde kosten zoals onderhoud en schoonmaak, nutsvoorzieningen, water-, gas- en elektriciteitsverbruik, beveiliging, sanitair, ventilatie, zonder limitatief te zijn, worden doorgerekend aan AZ Klinavzw. Hiervoor worden driemaandelijkse provisies afgesproken.
Artikel 10 – Activiteitenverslag en overlegmoment
§1. Met het oog op de uitvoering van het toezicht op de naleving van onderhavige overeenkomststelt AZ Klina vzw een activiteitenverslag op met betrekking tot elk werkingsjaar. De gemeente kan alle informatie die zij in dat kader nodig acht opvragen die ze nodig acht
§2 Het jaarverslag wordt jaarlijks besproken op het eerste overlegplatform en ter beschikking gesteld van de gemeente.
Artikel 11 – Beëindiging
Indien een Partij – na verloop van een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na de ingebrekestelling per aangetekend schrijven van de andere Partij daartoe – in gebreke blijft aan één van haar verplichtingen uit onderhavige Overeenkomst te voldoen, dan is de andere niet in gebreke blijvende Partij ertoe gerechtigd om de Overeenkomst per aangetekend schrijven te ontbinden.
In ieder geval neemt de Overeenkomst van rechtswege, zonder opzeg(termijn/vergoeding) of kennisgeving, een einde in geval van ontbinding/vereffening en faillissement van AZ Klina vzw.
Artikel 12 – Ontbindende voorwaarde
Onderhavige Overeenkomst en haar onderliggende verbintenissen worden gesloten onder de (ontbindende-) voorwaarde dat een besluit tot ondertekening van onderhavige Overeenkomst niet wordt nietig verklaard in het kader van het algemeen administratief toezicht en/of een procedure voor de Raad van State en-/of een procedure voor (één van-) de civiele rechtbanken.
Indien voormeld(e) besluit(en) zou(den) worden vernietigd, dan wordt de Overeenkomst ontbonden en herneemt elke Partij haar rechten zonder ten aanzien van elkaar tot enige vorm van (schade-)vergoeding of betaling te zijn gehouden.
Artikel 13 – Splitsbaarheid
De nietigheid van één der artikelen, of een deel ervan, van de Overeenkomst tast de geldigheid van de overige bepalingen van de Overeenkomst of van de Overeenkomst in haar geheel niet aan.
In geval van ongeldigheid of onafdwingbaarheid van enige bepaling van de Overeenkomst, zullen de Partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde deze te vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk hetzelfde effect teweegbrengt als de ongeldige of onafdwingbare bepaling.
Desgevallend zullen Partijen te goeder trouw onderhandelen teneinde een voor ieder aanvaardbare oplossing te vinden indien zich een situatie voordoet, die niet is voorzien in de Overeenkomst.
Artikel 14 – Volledige overeenkomst
Deze Overeenkomst vormt de volledige overeenkomst tussen de Partijen met betrekking tot het voorwerp zoals omschreven in artikel 1 van deze Overeenkomst en komt in de plaats van alle eerdere mondelinge en-/of schriftelijke overeenkomsten en afspraken daaromtrent tussen de Partijen.
Op initiatief van beide partijen en na akkoord van beide partijen kunnen bepalingen van deze overeenkomst worden aangepast. Deze wijzigingen worden neergeschreven in een addendum dat onlosmakelijk deel uitmaakt van onderhavige overeenkomst en dat wordt ondertekend door de daartoe gemachtigde vertegenwoordigers van beide Partijen.
Artikel 15 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank
De Overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
Alle geschillen verbonden aan de geldigheid, de interpretatie en de uitvoering van deze Overeenkomst behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken en hoven van Antwerpen.
Opgemaakt te Essen, op 20 december 2022in twee exemplaren. Beide partijen erkennen één exemplaar ontvangen te hebben.