Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
13. 13. Verkeer en mobiliteit – aanvullend verkeersreglement – wijziging nr. 17 (Kerkpad, Enclavehof en verbindingspad naar Kapelstraat)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Staf Braspenning (Gemeenteraadslid)
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Claudia Manders (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Anja Van Gils (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Remco van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
over het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Staf Braspenning
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Staf Braspenning
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
- Leo Van Tilburg
Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
13. Verkeer en mobiliteit – aanvullend verkeersreglement – wijziging nr. 17 (Kerkpad, Enclavehof en verbindingspad naar Kapelstraat)
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het decreet van 16 mei 2008 en het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Gelet op omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;
Gelet op het aanvullend verkeersreglement goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 februari 2015, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissingen van 2 juli 2015, 17 november 2016, 21 december 2017, 19 april 2018, 15 november 2018, 18 april 2019, 19 september 2019, 20 februari 2020, 7 mei 2020, 25 juni 2020, 17 september 2020, 15 april 2021, 17 februari 2022, 18 april 2024, 16 mei 2024 en 20 maart 2025;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 september 2019 houdende instemming met het plan van de wegen behorende bij de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Haagen Projects BVBA voor het bouwen van 33 wooneenheden en 2 winkels in het inbreidingsproject gelegen tussen Kerkpad, Molenstraat, Kapelstraat en Klokkenstraat te Baarle-Hertog, op de percelen kadastraal gekend sectie C nrs.149A, 152M, 153W, 153X, 155E, 156H, 156L, 158P, 158R, 159T, 165A2 en 165C2;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 september 2019 om in uitvoering van artikel 4.2.20 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aan voormelde omgevingsvergunning lasten te verbinden zoals opgenomen in navolgende overeenkomsten:
overeenkomst tot het vestigen van openbare erfdienstbaarheden,
overeenkomst betreffende de overige lastvoorwaarden;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 april 2022 houdende:
"Ruimtelijke ordening – bouwproject “Het Dorp”
– wijziging lastvoorwaarden
– goedkeuring ontwerpplannen infrastructuurwerken";
Overwegende dat voormelde beslissing van 21 april 2022 onder meer de overeenkomst tot het vestigen van openbare erfdienstbaarheden en de overeenkomst betreffende de overige lastvoorwaarden wijzigt; Overwegende dat alle wegen die in private eigendom blijven, inzonderheid de wegen die worden aangelegd bovenop de ondergrondse privéparking, zijn opgenomen in de overeenkomst tot het vestigen van openbare erfdienstbaarheden;
Gelet inzonderheid op de bepalingen van artikel 1.3 uit voormelde overeenkomst tot het vestigen van openbare erfdienstbaarheden:
"1.3 Statuut van openbare weg
Partijen erkennen dat de Publieke binnenstraat en het verbindingspadje na de aanvaarding door het publiek vrij kan gebruikt worden alsook kan genieten van een vrije doorgang en dat de Publieke binnenstraat en het verbindingspadje bijgevolg het statuut van openbare weg krijgt na aanvaarding in de zin van:
KB 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van openbare weg.
Uniform Gemeentelijke Politieverordening zoals gepubliceerd op 04/01/2014
art 135 van de Nieuwe Gemeentewet
art 40 decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s
en elke wijziging van deze bepalingen.
Dit houdt o.a. in dat de Gemeente instaat voor het regelen van een veilig en vlot verkeer, de reiniging en opruiming van hindernissen die de publieke doorgang belemmeren of bemoeilijken, de aansluiting op haar elektriciteitsnet, de werking en onderhoud van de verlichting, het aanbrengen van de nodige verkeerssignalisatie, het reinigen van de vuilnisbakken en het handhaven van de openbare orde in Publieke binnenstraat en het verbindingspadje.
De Gemeente verbindt er zich toe in de uitoefening van haar bevoegdheden van beheerder van de openbare weg, rekening te houden met de belangen van de Eigenaar.
De Gemeente kan eenzijdig (zonder instemming van de Eigenaar) vergunningen verlenen aan derden voor recht van doorgang op de Publieke binnenstraat en het verbindingspadje";
Overwegende dat na realisatie en ingebruikname van voormeld bouwproject het wenselijk is om beperkingen op vlak van weggebruik in te voeren om aldus een verkeersluwe en veilige omgeving te bekomen;
Overwegende bovendien dat voormelde bouwontwikkeling gelegen is in de zone 30 en in de zone waar een parkeerverbod geldt;
Overwegende dat wordt voorgesteld om deze maatregelen in het aanvullend verkeersreglement op te nemen;
Besluit
Artikel 1.
In het aanvullend verkeersreglement van 19 februari 2015 wordt artikel 5 als volgt gewijzigd:
“Artikel 5 – Het Kerkpad wordt verboden voor alle verkeer met uitzondering van fietsers. Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3 met onderbord M2.”
Art. 2.
In het aanvullend verkeersreglement van 19 februari 2015 wordt navolgend artikel 5bis toegevoegd:
“Artikel 5bis – Het Enclavehof wordt verboden voor alle verkeer met uitzondering van fietsers en met uitzondering voor laden en lossen. Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3 met onderbord M2 en met onderbord “uitgezonderd laden en lossen”.”
Art. 3.
In het aanvullend verkeersreglement van 19 februari 2015 wordt navolgend artikel 5ter toegevoegd:
“Artikel 5ter – Het verbindingspad tussen Enclavehof en de Kapelstraat wordt verboden voor alle verkeer met uitzondering van fietsers en met uitzondering van plaatselijk verkeer. Deze maatregel wordt aangeduid met het verkeersbord C3 met onderbord M2 en met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer”.”
Art. 4.
In artikel 15 (zone 30) van het aanvullend verkeersreglement van 19 februari 2015, worden volgende straten bijkomend opgenomen:
Enclavehof
Kerkpad
Verbindingspad tussen Enclavehof en Kapelstraat
Art. 5.
In artikel 22 (zonaal parkeerverbod) van het aanvullend verkeersreglement van 19 februari 2015, worden volgende straten bijkomend opgenomen:
Enclavehof
Kerkpad
Verbindingspad tussen Enclavehof en Kapelstraat
Art. 6.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 7.
Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.