Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

14.  14. Verzoekschriften gericht aan de gemeenteraad dd. 17 september 2024 en dd. 23 oktober 2024

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
  • Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
  • Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
  • Philip Loots (Gemeenteraadslid)
  • Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
  • Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
  • Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

stemming over het voorstel van besluit:

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Philip Loots
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Philip Loots
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

14. Verzoekschriften gericht aan de gemeenteraad dd. 17 september 2024 en dd. 23 oktober 2024

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet inzonderheid op artikel 42, §1, 1°, d) van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (België) en artikel 2.32, 1.b. van de Aanbestedingswet 2012 (Nederland) welke bepalen dat een opdracht gegund kan worden aan een opdrachtnemer op basis van de exclusiviteit wanneer de mededinging ontbreekt;

Gelet op de beslissing van de Enclaveraad van de BGTS Baarle van 1 juli 2024 houdende Cultuurcentrum Baarle – toekomst huisvesting – princiepsovereenkomst – goedkeuren;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 1 juli 2024 houdende Cultuurcentrum Baarle – toekomst huisvesting – princiepsovereenkomst – goedkeuren;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 juli 2024 houdende Ontwerpen en bouwen van nieuw cultuurcentrum Baarle – gunning;

Overwegende dat krachtens voormelde beslissingen ingestemd werd met de exclusieve samenwerking tussen de gemeenten Baarle-Hertog en Baarle-Nassau enerzijds en Bruheze Beheer B.V. anderzijds voor het ontwerpen en bouwen van een nieuw cultuurcentrum op de voorziene locatie aan de Loswal en daarmee samenhangende gewijzigde uitgangspunten en randvoorwaarden en goedkeuring verleend werd aan de princiepsovereenkomst “Op weg naar een nieuw Cultureel Centrum Baarle – Uitgangspunten samenwerking”; dat daarbij het unieke karakter erkend werd van het aanbod van Bruheze Beheer B.V.;

Overwegende dat in uitvoering van voormelde beslissingen deze exclusieve samenwerking voor het ontwerpen en bouwen van een nieuw cultuurcentrum, in de vorm van een gunningsbeslissing bekendgemaakt werd via e-procurement (o.b.v. artikel 62 Wet inzake overheidsopdrachten (België)) en via Tenderned en Gemeenteblad (o.b.v. artikel 2.37, e van de Aanbestedingswet 2012 (Nederland)), alsmede via alle andere beschikbare kanalen (o.a. gemeentelijke websites) waarbij een termijn van 80 kalenderdagen zal worden gerespecteerd, zodat eventuele andere geïnteresseerden de kans krijgen om een gelijkaardig aanbod in te dienen. Als dat niet het geval is, zal er tot contractsluiting met Bruheze Beheer B.V. worden overgegaan nadat alle rechten en verplichtingen van de overeenkomst zijn vastgelegd;

Gelet op het verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad van Baarle-Hertog, ingediend door de heer Pieter Loots namens Loots BV met adres Kapelstraat 11 te 2387 Baarle-Hertog op 17 september 2024 (zie 14_BIJLAGEa - Verzoekschrift Pieter Loots – 20240917) waarbij een bod wordt uitgebracht tot aankoop van de volgende percelen grond ‘Boschcovensche akkers’ (Loswal) met een totale oppervlakte van 45a64ca:

  1. Een perceel grond, gelegen te Baarle-Hertog, ter streke De Boschovensche Akkers, kadastraal bekend volgens huidig kadaster sectie C, deel van nummers 241 L 3 P0000 en 241 V 3 P0000, met gereserveerde perceelidentificatie 241 Z 3 P0000, en met een oppervlakte volgens nagemelde meting zeventien are drieënzestig centiare (17a 63ca), zijnde lot B1 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020,

  2. Een perceel grond, gelegen te Baarle-Hertog, ter streke De Boschovensche Akkers, kadastraal bekend volgens huidig kadaster sectie C, deel van nummer 242 F 2 P0000, met gereserveerde perceelidentificatie 241 A 4 P0000, en met een oppervlakte volgens nagemelde meting van twaalf centiare (12ca), zijnde lot B2 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020,

  3. Een perceel grond, gelegen te Baarle-Nassau, kadastraal bekend sectie C nr. 3930/deel en 3931/deel, met een met een oppervlakte volgens nagemelde meting van zevenentwintig are negenentachtig centiare (27a89ca), zijnde lot NL1 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020;

Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 september 2024 waarin bovenstaand verzoekschrift werd beoordeeld, doch werd geconcludeerd dat het bod te vaag geformuleerd werd teneinde te kunnen beoordelen of er sprake was van een gelijkaardig aanbod; waarna de termijn van 80 kalenderdagen werd verlengd met 14 dagen zodat verzoeker de mogelijkheid kreeg om een gelijkaardig aanbod in te dienen uiterlijk 23 oktober 2024;

Gelet op het verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad van Baarle-Hertog, ingediend door de heer dhr. Pieter Loots met adres Castelréweg 2 te 2322 Minderhout, en onderneming Loots B.V. met adres Kapelstraat 11 te 2387 Baarle-Hertog, op 23 oktober 2024 (zie 14_BIJLAGEb - Verzoekschrift Pieter Loots – 20241023) waarbij een voorstel van lening tot renovatie en verbeteringswerken van het bestaand cultuurcentrum Baarle wordt uitgebracht;

Overwegende dat dhr. Pieter Loots op 12 november 2024, volgend op zijn verzoek daartoe, zijn voorstel mondeling is komen toelichten;

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB), inzonderheid artikel 304§2;

Overwegende dat inwoners van de gemeente het recht hebben verzoekschriften in te dienen;

Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is om de nadere modaliteiten voor de uitoefening van dit recht te bepalen;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Baarle-Hertog, inzonderheid art. 39 en 40 waarbij de gemeenteraad deze nadere modaliteiten heeft vastgelegd;

Overwegende dat het verzoekschrift gericht is aan het orgaan tot wiens de bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort en derhalve ontvankelijk is;

Overwegende dat ingevolge voormeld huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, de gemeenteraad binnen de drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker dient te verstrekken;

Gelet op de bepalingen van artikel 40 en 41 DLB inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad;

Overwegende dat het vervreemden van onroerende goederen tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort;

Overwegende voorts dat de gemeenteraad bevoegd is inzake het aangaan van leningen;

Overwegende dat de gemeenteraad belast is met de algemene behartiging van het gemeentelijk belang en ter zake beschikt over de volheid van bevoegdheid cfr. artikel 2 §2 Decreet Lokaal Bestuur en artikel 41 van de Grondwet; zodanig dat zij voor de verwezenlijking daarvan alle initiatieven kunnen nemen;

Overwegende dat het derhalve aan de gemeenten toekomt om vrij en autonoom te beslissen binnen de grenzen van hun doel over de verwerving, de aanwending en de vervreemding van hun onroerende goederen; dat de autonomie van de gemeente ertoe strekt dat zij het recht en de mogelijkheid bezit om onder eigen verantwoordelijkheid de gemeente te besturen en daarin bepaalde keuzes te maken;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Baarle-Hertog van 7 mei 2020 houdende aankoop perceel grond Boschcovensche akkers – goedkeuring ontwerp van authentieke akten;

Overwegende dat de gemeente de in voormelde beslissing genoemde onroerende goederen aankocht om reden van openbaar nut, uitsluitend en alleen voor de bouw van een cultureel centrum en/of het oprichten van caritatieve constructies zoals seniorenresidenties;

Overwegende zodanig dat het de gemeenteraad vrij staat om zelf te beslissen hoe en waar men een cultureel centrum wil voorzien voor de burgers van de gemeente;

Overwegende dat de gemeenten Baarle-Hertog en Baarle-Nassau, alvorens tot een exclusieve samenwerking met Bruheze Beheer B.V. te beslissen, alle mogelijke uitvoeringswijzen van het cultureel centrum uitvoerig hebben onderzocht;

Overwegende dat beide gemeenten in december 2010 een werkgroep (waarin elke gemeenteraadsfractie van beide gemeenten vertegenwoordigd was) hebben opgericht om zich te buigen over de toekomst van het cultuurcentrum Baarle (CCB) omwille van de steeds stijgende exploitatiekost van het CCB;

Overwegende dat een opdracht werd gegeven aan ZET en COMPLAN om een toekomstbestendig cultureel en ontmoetingscentrum te onderzoeken, hetwelk geleid heeft tot een eindrapport in september 2013 waarin 5 mogelijke scenario’s voor verbouwing van het CCB werden uitgewerkt;

Overwegende dat beide gemeenteraden op 21 september 2015 het inpassen van het ruimtebehoefteplan, het uitbreiden van het CCB-gebouw en het afstoten van een deel van het CCB-gebouw als kans- en perspectiefrijk beoordeelden; Overwegende dat dit geleid heeft tot het opmaken van een plan van eisen, dat werd opgeleverd op 10 april 2017; Overwegende dat de beide gemeenteraden op 26 juni 2017 besloten om de optie nieuwbouw elders en de optie totaalrenovatie te verkennen en tegenover elkaar af te wegen;

Overwegende dat dit alternatievenonderzoek op 19 december 2017 geleid heeft tot een beslissing van de gemeenteraad dat – rekening houdende met alle kostenelementen maar tevens de opbrengst uit verkoop van (delen van) het bestaande CCB-gebouw – enkel nieuwbouw een interessante optie is en derhalve beslist werd om het CCB te huisvesten op een andere locatie op basis van zowel financiële overwegingen (investeringskost én exploitatiekost), de inpasbaarheid van het beoogde functionele programma als duurzaam bouwen en kwaliteit; Overwegende dat deze beslissing geleid heeft tot het verwerven van de nodige gronden aan de Loswal (bij gemeenteraadsbeslissing van 7 mei 2020);

Overwegende dat beide gemeenteraden op 10 december 2020 in een grensoverschrijdend bestuursakkoord de keuze herbevestigden om gezamenlijk een nieuw cultuurcentrum te (laten) ontwerpen en bouwen op de daarvoor verworven percelen aan de Loswal;

Overwegende dat in voormeld grensoverschrijdend bestuursakkoord van 10 december 2020 tevens werd bepaald dat het bestaande gebouw waarin het CCB thans is gevestigd, op termijn zal worden verkocht met het oog op de herontwikkeling van deze site;

Overwegende dat dit geleid heeft tot het definitief vaststellen van het gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) ‘CCB WUG Loswal – Burgemeester van Gilsestraat’ (locatie nieuwbouw) en het ‘RUP CCB Pastoor De Katerstraat’ (locatie bestaand gebouw) door de gemeenteraad op 20 april 2023, waarin de zone van de percelen aan de Loswal gelegen op Belgisch grondgebied bestemd is voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, in het bijzonder voor de oprichting van een cultuurcentrum en een gemeenschapsvoorziening voor begeleid wonen (andere gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen waaronder socio-culturele en zorgvoorzieningen en bijhorende inrichtingen zijn tevens toegelaten);

Overwegende dat, voor wat betreft de delen van voormelde percelen grond die op Nederlands grondgebied gelegen zijn, overeenkomstig de bepalingen van het vigerende bestemmingsplan ‘Cultuurcentrum Baarle’ zoals vastgesteld door de gemeente Baarle-Nassau (publicatie vaststelling dd. 10 juli 2024) geen seniorenresidenties toelaten, maar enkel een cultuurcentrum;

Overwegende dat de besturen aldus zowel de renovatie van het huidige cultuurcentrum op de huidige locatie (ook met de mogelijkheid om een gedeelte van het bestaande cultureel centrum te vervreemden), als de bouw van een nieuw cultureel centrum op de hierboven vermelde gronden, uitvoerig hebben overwogen;

Overwegende dat de gemeenteraad op basis van deze analyses een weloverwogen beslissing heeft genomen om op de bovenvermelde gronden een nieuw cultureel centrum te bouwen en dat alle mogelijke alternatieven dan ook geen bevredigende oplossing bieden; Overwegende dat op grond van voormelde beslissingen vaststaat dat de verwerving van voormelde percelen grond uitdrukkelijk en enkel geschiedde met het oog op de realisatie van een nieuw cultuurcentrum op deze locatie;

Overwegende dat in de periode 2021-2022 de aanbestedingsdocumenten werden voorbereid en een overheidsopdracht in de markt werd geplaatst, waarbij uit de input van 2 van de 3 deelnemende partijen bleek dat de totale kosten voor de bouw van een nieuw cultureel centrum (incl. aankoop van de bouwpercelen, kosten van trajectbegeleiding en opvolging van de uitvoering) financieel niet haalbaar bleek;

Overwegende dat de gemeente op 1 juni 2023 werd gecontacteerd door dhr. Joep de Jong die via zijn vennootschap Bruheze Beheer B.V. de gemeenten te hulp wilde schieten;

Overwegende dat het aanbod van Bruheze Beheer B.V. een exclusief karakter vertoont om redenen die beoordeeld werden door de gemeenteraad op 1 juli 2024 en door de college op 15 juli 2024;

Overwegende dat de indiener van onderhavige verzoekschriften ten aanzien van geen enkele van voormelde beslissingen van de gemeenteraad, het GOB-plenair en de Enclaveraad bezwaar maakte of beroep aantekende;

Overwegende dat dhr. Pieter Loots en onderneming Loots B.V. nadrukkelijk in het verzoekschrift van 17 september 2024 aangeven geen interesse te hebben in het oprichten van een nieuw cultureel centrum op voormelde locatie, zij het wel de mogelijkheden nader zal onderzoeken voor het oprichten van seniorenwoningen; dat evenmin in zijn verzoekschrift van 23 oktober 2024 een dergelijke intentie tot het ontwerpen en bouwen van een nieuw cultuurcentrum wordt geuit; Overwegende dat hun aanbod aldus niet aansluit bij de keuzes die de gemeente i.k.v. volheid van bevoegdheid gemaakt heeft om over te gaan tot de realisatie van een nieuw cultureel centrum op de voormelde gronden;

Overwegende dat dhr. Pieter Loots op 12 november 2024 zijn verzoekschrift mondeling is komen toelichten en blijft aandringen op het verbouwen van het bestaande cultureel centrum; Overwegende dat op 19 december 2017, op basis van een alternatievenonderzoek, beide gemeenteraden beslist hebben dat nieuwbouw een interessantere optie was; Overwegende dat deze beslissing gemotiveerd werd op basis van de afweging dat nieuwbouw leidt tot een volledig efficiënte inpassing van het programma van eisen van een cultuurcentrum en een nieuwbouw ook aan alle duurzaamheidsvereisten (vrijwel energieneutraal en onderhoudsvrij) voldoet, ten opzichte van een renovatie waarbij het programma van eisen minder efficiënt kan toegepast worden en er beperktere mogelijkheden tot verduurzaming voorhanden zijn; overwegende dat de exploitatielasten in een nieuwbouw bovendien aanzienlijk lager liggen dan in een gerenoveerd gebouw; Overwegende dat de gemeenteraad op heden vaststelt dat deze motieven onverkort van toepassing blijven;

Overwegende dat de gemeente Baarle-Hertog, thans eigenaar van voormelde percelen grond, deze percelen niet wenst te verkopen, tenzij de verwervende partij zich ertoe verbindt op deze locatie een nieuw cultuurcentrum te ontwerpen en te bouwen, zoals blijkt uit en overeenkomstig navolgende beslissingen:

  • beslissing van de Enclaveraad van de BGTS Baarle van 1 juli 2024 houdende Cultuurcentrum Baarle – toekomst huisvesting – goedkeuring princiepsovereenkomst,

  • beslissing van de gemeenteraad van Baarle-Hertog van 1 juli 2024 houdende Cultuurcentrum Baarle – toekomst huisvesting – goedkeuring princiepsovereenkomst,

  • beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 juli 2024 houdende ontwerpen en bouwen van nieuw cultuurcentrum Baarle – gunning;

Overwegende ten overvloede en voor de volledigheid dat het filantropisch, ondersteunend gebaar van de heer De Jong één van de hoofdelementen is om het aanbod als exclusief te omschrijven; Overwegende dat het aanbod van Bruheze Beheer B.V. duidelijk geen winstgedreven doelstelling inhoudt; Overwegende dat het aanbod van dhr. Pieter Loots en onderneming Loots B.V. duidelijk wel uitgaat van een winstgedreven doelstelling en zelfs verwijst naar financiële meerwaarden die de gemeente kan bereiken door de gronden te verkopen aan 155 €/m²; Overwegende dat bovendien de vooropgestelde lening van dhr. Pieter Loots en onderneming Loots B.V. niet volstaat om de kosten van een renovatie van het bestaande cultureel centrum te dekken, zelfs niet indien de meerwaarde bij de verkoop van de gronden eveneens zou worden aangewend voor de renovatie;

Overwegende dat er geen andere marktpartijen gelijkaardige aanboden hebben ingediend binnen de voorziene termijn van 80 kalenderdagen, dewelke met 14 kalenderdagen werd verlengd;

Overwegende dat op basis van al die motieven moet geconcludeerd worden dat er geen andere marktpartijen bereid zijn om het project uit te voeren zodat er sprake is van een objectieve exclusiviteit in hoofde van Bruheze Beheer B.V.;

Overwegende dat op het aanbod van dhr. Pieter Loots en onderneming Loots B.V. dan ook niet ingegaan kan worden;

Gelet op de publicatie, in uitvoering van voormelde beslissingen van 1 juli 2024 en 15 juli 2024, van de exclusieve samenwerking voor het ontwerpen en bouwen van een nieuw cultuurcentrum, in de vorm van een gunningsbeslissing via e-procurement (o.b.v. artikel 62 Wet inzake overheidsopdrachten (België)) en via Tenderned en Gemeenteblad (o.b.v. artikel 2.37, e van de Aanbestedingswet 2012 (Nederland)), alsmede via alle andere beschikbare kanalen (o.a. gemeentelijke websites) en waarbij een termijn van 80 kalenderdagen zal worden gerespecteerd, zodat eventuele andere geïnteresseerden de kans krijgen om een gelijkaardig aanbod in te dienen. Als dat niet het geval is, zal er tot contractsluiting met Bruheze Beheer B.V. worden overgegaan nadat alle rechten en verplichtingen van de overeenkomst zijn vastgelegd;

Gelet op artikel 56 DLB inzake de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen;

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen van Baarle-Hertog alsmede het college van burgemeester en wethouders van Baarle-Nassau bevoegd zijn inzake het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten; dat derhalve de beide colleges van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau dienen te oordelen en besluiten inzake het al dan niet voorliggen van een gelijkaardig aanbod voor het ontwerpen en bouwen van een nieuw cultuurcentrum binnen de contouren zoals bepaald in voormelde beslissingen van resp. 1 en 15 juli 2024; dat derhalve aan de beide colleges zal voorgesteld worden om de exclusiviteit in hoofde van Bruheze Beheer B.V. te bevestigen;

Besluit

Artikel 1.

Het aanbod van dhr. Pieter Loots en onderneming Loots B.V. tot aankoop van de gronden, hierna vermeld, tegen een bedrag van 155 €/m² met als tegenprestatie het verstrekken van een lening ten bedrage van € 1.500.000,00 terug betaalbaar over 10 jaar aan een rentevoet van 3,5% (2,9% indien er hypothecaire waarborgen worden gegeven door de gemeente);

  1. Een perceel grond, gelegen te Baarle-Hertog, ter streke De Boschovensche Akkers, kadastraal bekend volgens huidig kadaster sectie C, deel van nummers 241 L 3 P0000 en 241 V 3 P0000, met gereserveerde perceelidentificatie 241 Z 3 P0000, en met een oppervlakte volgens nagemelde meting zeventien are drieënzestig centiare (17a 63ca), zijnde lot B1 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020,

  2. Een perceel grond, gelegen te Baarle-Hertog, ter streke De Boschovensche Akkers, kadastraal bekend volgens huidig kadaster sectie C, deel van nummer 242 F 2 P0000, met gereserveerde perceelidentificatie 241 A 4 P0000, en met een oppervlakte volgens nagemelde meting van twaalf centiare (12ca), zijnde lot B2 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020,

  3. Een perceel grond, gelegen te Baarle-Nassau, kadastraal bekend sectie C nr. 3930/deel en 3931/deel, met een met een oppervlakte volgens nagemelde meting van zevenentwintig are negenentachtig centiare (27a89ca), zijnde lot NL1 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020;

wordt afgewezen gezien dit niet tegemoet komt aan de weloverwogen genomen beslissingen van de gemeenteraad om op voormelde gronden een nieuw cultureel centrum op te richten;

Art. 2.

De gemeenteraad verzoekt aan het college om een definitief standpunt in te nemen omtrent de gunning en sluiting van de opdracht met Bruheze Beheer B.V. o.b.v. exclusiviteit.