Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
17. Financiën – belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 4
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
17. Financiën – belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem
- beslissing van de gemeenteraad van 20 november 2003 houdende beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK Afvalbeheer
- beslissing van de gemeenteraad van 30 september 2004 houdende participatie in het DIFTAR-project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer
- de financiële toestand van de gemeente
- dit reglement vervangt het reglement van 19 november 2020
JURIDISCHE GRONDEN - decreet over het lokaal bestuur
- decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen , Artikel 26.
- besluit van de vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
ARGUMENTATIE
Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in daartoe voorziene grijze container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
Het thuiscomposteren van het gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de gemeente de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, analoog als bij huisvuil, aangeboden te worden in daartoe voorziene groene container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht. Hierdoor kan de gemeente deels het principe “de vervuiler betaalt” toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:
- de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
- de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
- de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil en gft is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram. Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA.
Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor :
- de terbeschikkingstelling van gft-containers, grote rolcontainers van 1100 liter, ondergrondse containers, evenementencontainers;
- het gebruik van een slot;
- de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas;
- de omruiling van een container.
Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de gemeente in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
Besluit
Met ingang van 01 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2023 wordt een belasting gevestigd op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.
Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing.
Daarnaast wordt in dit reglement verstaan onder:
- aansluitpunt: een adres dat geregistreerd staat in het DIFTAR-systeem;
- container: een mobiel inzamelrecipiënt dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
De contantbelastingen in artikelen 4 t.e.m. 9 zijn per aansluitpunt hoofdelijk verschuldigd door:
- de referentiepersoon of andere leden van een (één- of meerhoofdig) gezin, die op het aansluitpunt ingeschreven is/zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “gezin”, uitgezonderd studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool/universiteit of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergund studentenhuis;
- iedere natuurlijke persoon die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “2de verblijf”;
- ieder natuurlijke of rechtspersoon die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent, en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, verder omschreven als “bedrijf”;
- iedere natuurlijke of rechtspersoon die een gebouw beheert (eigenaar, vereniging van mede-eigenaars, syndicus …), en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem;
De contantbelastingen in artikel 10 zijn per evenement hoofdelijk verschuldigd door:
- ieder natuurlijke of rechtspersoon die een evenement organiseert, waarvoor op diens vraag tijdelijk een container ter beschikking wordt gesteld, verder omschreven als “evenementenorganisator”.
Het huisvuil wordt aangeboden in een grijze container.
Het gft wordt aangeboden in een groene container.
De containers worden in opdracht van de gemeente via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:
- standaardvolume:
Voor gft is het standaardvolume een container van 120 liter. Er is voor gft geen container van 240 liter beschikbaar.
- maximaal toekenbaar volume:
- container van 40 liter:
- appartement, studentenkamer of studio
- aanéénsluitende bebouwing
- assistentie- of bejaardenwoning
- verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde
- container van 1100 liter:
- jeugd-, cultuur-, sport- en andere verenigingen
- gemeenschapshuizen en rusthuizen
- scholen
- openbare en semi-openbare instellingen
- verhuring voor evenementen
Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.
Per aansluitpunt is een vaste contantbelasting van 6,79 euro per maand verschuldigd voor:
- de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
- de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
- de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
- de algemene reinheid van de gemeente Baarle-Hertog.
Voor onderstaande containers is een contantbelasting verschuldigd, die per maand wordt verrekend:
Type container | | Tarief per maand |
40 liter container: gft | | 4,16 euro voor de eerste container en 4,16 euro per bijkomende container |
120 liter container: gft | | 4,16 euro voor de eerste container en 4,16 euro per bijkomende container |
1100 liter container: gft | | 11,66 euro voor de eerste container en 11,66 euro per bijkomende container |
1100 liter container: huisvuil | | 13,93 euro voor de eerste container en 13,93 euro per bijkomende container |
Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van 35,00 euro per container verschuldigd.
Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt per kilogram of per volume, met de mogelijkheid voor de aanrekening van een bijkomende aanrijkost:
| Tarief |
container: huisvuil | 0,26 euro per kilogram |
container: gft | 0,10 euro per kilogram |
Alle bedragen worden na elke aanbieding afgerond op 2 cijfers na de komma.
Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container is een contantbelasting verschuldigd:
| 40 liter container | 120 liter container | 240 liter container | 1100 liter container |
wiel met wielas | / | 4,39 euro | 4,44 euro | / |
deksel met dekselas | 6,93 euro | 3,38 euro | 4,69 euro | / |
beugel | 4,09 euro | / | / | / |
romp | 22,31 euro | 20,91 euro | 26,16 euro | / |
slot | 35,00 euro | 35,00 euro | 35,00 euro | 35,00 euro |
elektronische gegevensdrager | 7,34 euro | 7,34 euro | 7,34 euro | 7,34 euro |
container | 33,34 euro | 28,68 euro | 35,30 euro | 242,99 euro |
De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.
De omruiling naar een ander containerformaat is éénmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.
Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 10,00 euro per container verschuldigd.
Containers voor huisvuil en gft kunnen aan evenementenorganisators ter beschikking worden gesteld voor het afval dat op het evenement ontstaat. De containers worden ter beschikking gesteld voor een vastgelegde periode.
Voor de terbeschikkingstelling van containers op een evenement is een contantbelasting verschuldigd:
| Tarief |
120 liter container : huisvuil | 10,00 euro per container |
120 liter container : gft | 10,00 euro per container |
240 liter container : huisvuil | 10,00 euro per container |
1100 liter container : huisvuil | 25,00 euro per container |
1100 liter container : gft | 25,00 euro per container |
Bijkomend is voor de ingezamelde hoeveelheden afval een variabele kost verschuldigd volgens de tarieven vastgelegd in artikel 7.
Indien er vervangings- of herstellingskosten van toepassing zijn worden deze aangerekend volgens de tarieven vastgelegd in artikel 8.
De contantbelastingen in artikelen 4 t.e.m. 9 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is.
De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de gemeente.
Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers per aansluitpunt:
| Bedrag van de eerste betalingsuitnodiging |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter | 50,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter | 150,00 euro |
Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers per aansluitpunt:
| Drempelbedrag |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter | 15,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter | 45,00 euro |
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige:
| Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging |
afvalhistoriek < 3 maanden | bedrag van de eerste betalingsuitnodiging + negatieve saldo van de provisie |
afvalhistoriek > 3 maanden | bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 6 maanden + negatieve saldo van de provisie |
In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting,… wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige.
De afmelding moet uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren.
Na afmelding worden de containers voor verder gebruik geblokkeerd.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
De contantbelastingen voor een evenement, vermeld in artikel 10, worden geïnd via een aparte betalingsuitnodiging en worden aldus niet verrekend via een provisie. Deze betalingsuitnodiging wordt verzonden door IOK Afvalbeheer, in opdracht van de financieel directeur. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.
Bijlagen