Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
07. Personeel – openverklaring en invulling functie financieel directeur – invulling, bekendmaking, vaststellen selectiecriteria, samenstelling selectiecommissie en vaststellen functiebeschrijving
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
7. Personeel – openverklaring en invulling functie financieel directeur – invulling, bekendmaking, vaststellen selectiecriteria, samenstelling selectiecommissie en vaststellen functiebeschrijving
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2008 en gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissingen van 18 mei 2009, 8 maart 2010, 16 februari 2017, 15 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022 en 1 december 2022;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 162. bepaalt dat er in elke gemeente een algemeen directeur en een financieel directeur zijn die zowel van de gemeente als van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, ten dienste staan, en dat deze ambten worden uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 juni 2018 alsook van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2018, houdende uitoefening van de taak van financieel directeur bij het lokaal bestuur van Baarle-Hertog door een gewestelijke ontvanger, in toepassing van het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 590.;
Gelet op het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën van 22 november 2022 waarin wordt meegedeeld dat mevrouw Diane De Proost, sinds 1 augustus 2021 aangesteld als gewestelijke ontvanger voor 40% bij het lokaal bestuur van Baarle-Hertog, in 2023 met pensioen zal gaan, en dat het agentschap geen andere gewestelijke ontvangers meer beschikbaar heeft die ter beschikking gesteld kunnen worden van het bestuur en derhalve niet voor een vervanger kan zorgen;
Gelet op artikel 1, 2° van voormelde rechtspositieregeling dat bepaalt dat de bepalingen betreffende de financieel directeur van toepassing worden indien de gemeente niet meer bediend wordt door een gewestelijke ontvanger, en de mogelijkheid heeft te opteren voor een eigen financieel directeur en hiervan ook gebruik maakt;
Overwegende dat de gemeenteraad derhalve dient over te gaan tot de aanstelling van een lokale financieel directeur in 2023;
Overwegende dat krachtens artikel 27 van voormelde rechtspositieregeling de gemeenteraad de functiebeschrijving vaststelt voor de decretale graden;
Gelet op het bij onderhavig besluit gevoegde ontwerp van functiebeschrijving voor de betrekking van financieel directeur;
Gelet op de bepalingen van Titel II, Hoofdstuk XII van voormelde rechtspositieregeling, inzonderheid inzake de bevordering waarbij sprake is van de aanstelling van een personeelslid in een functie van een graad van een hogere rang;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2008 en gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissingen van 18 mei 2009, 8 maart 2010, 16 februari 2017, 15 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022 en 1 december 2022;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 162. bepaalt dat er in elke gemeente een algemeen directeur en een financieel directeur zijn die zowel van de gemeente als van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, ten dienste staan, en dat deze ambten worden uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 juni 2018 alsook van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2018, houdende uitoefening van de taak van financieel directeur bij het lokaal bestuur van Baarle-Hertog door een gewestelijke ontvanger, in toepassing van het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 590.;
Gelet op het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën van 22 november 2022 waarin wordt meegedeeld dat mevrouw Diane De Proost, sinds 1 augustus 2021 aangesteld als gewestelijke ontvanger voor 40% bij het lokaal bestuur van Baarle-Hertog, in 2023 met pensioen zal gaan, en dat het agentschap geen andere gewestelijke ontvangers meer beschikbaar heeft die ter beschikking gesteld kunnen worden van het bestuur en derhalve niet voor een vervanger kan zorgen;
Gelet op artikel 1, 2° van voormelde rechtspositieregeling dat bepaalt dat de bepalingen betreffende de financieel directeur van toepassing worden indien de gemeente niet meer bediend wordt door een gewestelijke ontvanger, en de mogelijkheid heeft te opteren voor een eigen financieel directeur en hiervan ook gebruik maakt;
Overwegende dat de gemeenteraad derhalve dient over te gaan tot de aanstelling van een lokale financieel directeur in 2023;
Overwegende dat krachtens artikel 27 van voormelde rechtspositieregeling de gemeenteraad de functiebeschrijving vaststelt voor de decretale graden;
Gelet op het bij onderhavig besluit gevoegde ontwerp van functiebeschrijving voor de betrekking van financieel directeur;
Gelet op de bepalingen van Titel II, Hoofdstuk XII van voormelde rechtspositieregeling, inzonderheid inzake de bevordering waarbij sprake is van de aanstelling van een personeelslid in een functie van een graad van een hogere rang;
Besluit
Artikel 1
Goedkeuring te hechten aan de in bijlage bij onderhavig besluit gevoegde functiebeschrijving voor de betrekking van financieel directeur.
Artikel 2
De functie financieel directeur - decretale graad, statutair, halftijds - open te verklaren en te vervullen door middel van een procedure van bevordering overeenkomstig Titel II, Hoofdstuk XII van de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Baarle-Hertog vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2008 en latere wijzigingen.
Artikel 3
De selectieprocedure voor voormelde functie vast te stellen overeenkomstig artikel 117 van voormelde rechtspositieregeling, te weten de selectieprocedure zoals van toepassing bij de aanwerving zoals bepaald in Titel II, Hoofdstuk III van voormelde rechtspositieregeling. De selectiecriteria en de selectietechnieken zijn afgestemd op de functiebeschrijving. De selectietechnieken bevatten in elk geval:
De selectie wordt uitgevoerd door een selectiecommissie die wordt samengesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 15 en 16 van voormelde rechtspositieregeling. De leden en de secretaris van de selectiecommissie worden nominatief door het college van burgemeester en schepenen aangewezen.
Deze selectiecommissie zal op basis van het resultaat van de bevorderingsprocedure een advies van meest geschikte kandidaat voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen dat voor de aanstelling doorverwijst naar de gemeenteraad. De geslaagde kandidaten worden opgenomen in een bevorderingsreserve met een geldigheidsduur van drie jaar.
- een proef die het financieel-economisch inzicht van de kandidaten toetst,
- een sollicitatiegesprek waarbij de motivatie en het profiel van de kandidaat getoetst worden aan de competenties vereist voor de functie op basis van het functie- en competentieprofiel zoals omschreven in de functiebeschrijving.
De selectie wordt uitgevoerd door een selectiecommissie die wordt samengesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 15 en 16 van voormelde rechtspositieregeling. De leden en de secretaris van de selectiecommissie worden nominatief door het college van burgemeester en schepenen aangewezen.
Deze selectiecommissie zal op basis van het resultaat van de bevorderingsprocedure een advies van meest geschikte kandidaat voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen dat voor de aanstelling doorverwijst naar de gemeenteraad. De geslaagde kandidaten worden opgenomen in een bevorderingsreserve met een geldigheidsduur van drie jaar.
Artikel 4
Voormelde interne vacature bekend te maken overeenkomstig artikel 114 §3 van voormelde rechtspositieregeling, door middel van de in bijlage bij onderhavige beslissing gevoegde oproep tot kandidaatstelling aan de personeelsleden die in aanmerking komen, met minstens volgende vermeldingen:
1° de functiebenaming en de functiebeschrijving;
2° de salarisschaal;
3° de bevorderingsvoorwaarden;
4° de selectieproeven;
5° de wijze waarop de kandidaturen moeten worden ingediend en de uiterste datum voor het indienen ervan;
6° het interne contactpunt voor meer informatie.
1° de functiebenaming en de functiebeschrijving;
2° de salarisschaal;
3° de bevorderingsvoorwaarden;
4° de selectieproeven;
5° de wijze waarop de kandidaturen moeten worden ingediend en de uiterste datum voor het indienen ervan;
6° het interne contactpunt voor meer informatie.