Datum publicatie: 24 april 2023
Notulen van de Gemeenteraad Baarle-Hertog, van 22/12/2022 20:00
Geplande start: 22/12/2022 20:00
Locatie: Gemeentehuis Baarle-Hertog
Onderbrekingen
Van 22/12/2022 21:07 tot 22/12/2022 21:38 tijdens 19. Financiën – OCMW – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – goedkeuring
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
De voorzitter opent de zitting op 22/12/2022 20:00 .
Agenda overzicht
- Agendapunt - Gepland openbaar
1. 01. Opening
- Agendapunt - Gepland openbaar
2. 02. Uitloting voorstemmer
- Agendapunt - Gepland openbaar
3. 03. Bibliotheek – kennisname begroting 2023 en toekenning van voorschotten
- Agendapunt - Gepland openbaar
4. 04. Cultuur – nominatieve subsidie voor verenigingen voor het dienstjaar 2023
- Agendapunt - Gepland openbaar
5. 05. Ruimtelijke ordening – opmaak RUP “Dorpskom” ter vervanging van het BPA “Dorpskom” – toekenning ‘in-house-opdracht’ aan IOK
- Agendapunt - Gepland openbaar
6. 06. Wegenis- en rioleringswerken – Kapelstraat – goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunning
- Agendapunt - Gepland openbaar
7. 07. Personeel – openverklaring en invulling functie financieel directeur – invulling, bekendmaking, vaststellen selectiecriteria, samenstelling selectiecommissie en vaststellen functiebeschrijving
- Agendapunt - Gepland openbaar
8. 08. Erediensten – Kerkbestuur Sint Remigius – interne kredietaanpassing 2021/1 – aktename
- Agendapunt - Gepland openbaar
9. 09. Erediensten – Kerkbestuur Sint Remigius – jaarrekening 2021 – advies
- Agendapunt - Gepland openbaar
10. 10. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – interne kredietaanpassing 2021/1 – aktename
- Agendapunt - Gepland openbaar
11. 11. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – jaarrekening 2021 – advies
- Agendapunt - Gepland openbaar
12. 12. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – budget 2023 – goedkeuring
- Agendapunt - Gepland openbaar
13. 13. Hulpverleningszone Taxandria – financiële bijdrage 2023 – goedkeuring
- Agendapunt - Gepland openbaar
14. 14. Politie Regio Turnhout – financiële bijdrage 2023 – goedkeuring
- Agendapunt - Gepland openbaar
15. 15. Financiën – aanvullende belasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2023
- Agendapunt - Gepland openbaar
16. 16. Financiën – opcentiemen onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2023
- Agendapunt - Gepland openbaar
17. 17. Financiën – belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem
- Agendapunt - Gepland openbaar
18. 18. Financiën – retributie op de aanvoer van materialen op de milieustraat en het ter beschikking stellen van PMD-zakken en van papieren zakken voor GFT
- Agendapunt - Gepland openbaar
19. 19. Financiën – OCMW – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – goedkeuring
- Agendapunt - Gepland openbaar
20. 20. Financiën – gemeente – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – vaststelling
- Agendapunt - Gepland openbaar
21. 21. Wijziging en goedkeuring notulen en zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 1 december 2022
- Agendapunt - Gepland openbaar
22. 22. Sluiting
Behandeling van de Agendapunten
Openbare behandeling van agendapunt
01. Opening (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Om 20.00 uur opent de voorzitter de vergadering.
Openbare behandeling van agendapunt
02. Uitloting voorstemmer (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Als voorstemmer wordt uitgeloot: raadslid J. Van de Perre.
Openbare behandeling van agendapunt
03. Bibliotheek – kennisname begroting 2023 en toekenning van voorschotten (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
3. Bibliotheek – kennisname begroting 2023 en toekenning van voorschotten
De gemeente Baarle-Nassau wil in 2023 minimaal 25.000 euro bezuinigen op de bibliotheekwerking. Of deze bezuiniging effectief gerealiseerd kan worden, alsmede de wijze waarop, is nog onderwerp van gesprek tussen de drie partijen, te weten de gemeente Baarle-Hertog, de gemeente Baarle-Nassau en Theek 5.
Voor het verderzetten van de besprekingen ter zake is het noodzakelijk om voorafgaandelijk over voldoende informatie / kengetallen te beschikken om de gevolgen van eventuele bezuinigingsvoorstellen te kunnen inschatten en te kunnen toetsen aan de beoogde minimale kwaliteit die de gemeente Baarle-Hertog vooropstelt voor haar bibliotheek. Deze bijkomende informatie werd inmiddels opgevraagd bij Theek 5.
Mogelijks leiden deze besprekingen tot aanpassing van de ingediende begroting 2023. De definitieve begroting zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Enclaveraad van de BGTS Baarle.
In afwachting wordt voorgesteld om kennis te nemen van de bijgevoegde begroting 2023 en een maandelijks voorschot van 90 procent toe te kennen aan Theek 5.
In voormelde begroting is een bijdrage van beide gemeenten opgenomen van 322.996 euro. De verdeling van de gemeentelijke bijdrage tussen Baarle-Hertog en Baarle-Nassau gebeurt op basis van het verwachte inwoneraantal op 1 januari 2023. Op basis hiervan wordt de gemeentelijke bijdrage van Baarle-Hertog geraamd op 138.426 euro.
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
04. Cultuur – nominatieve subsidie voor verenigingen voor het dienstjaar 2023 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 4
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
4. Cultuur – nominatieve subsidie voor verenigingen voor het dienstjaar 2023
Gelet op de nota Subsidies verenigingen 2023;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
05. Ruimtelijke ordening – opmaak RUP “Dorpskom” ter vervanging van het BPA “Dorpskom” – toekenning ‘in-house-opdracht’ aan IOK (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
5. Ruimtelijke ordening – opmaak RUP “Dorpskom” ter vervanging van het BPA “Dorpskom” – toekenning ‘in-house-opdracht’ aan IOK
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening inzonderheid Titel 2, hoofdstuk2;
Gelet op het Bijzonder Plan van Aanleg “Dorpskom”, definitief vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 19 maart 1998;
Overwegende dat naar aanleiding van de locatiekeuze voor het nieuw gemeentehuis de gemeente in 2007 een haalbaarheidsstudie heeft laten opmaken door Prof. Dr. Ingenieur-architect Raf De Saeger en de heer Didier Vanheddeghem voor het realiseren van een grootschalig inbreidingsproject in het midden van het centrum van Baarle-Hertog;
Overwegende dat op basis van deze haalbaarheidsstudie de gemeente de strategische keuze heeft gemaakt om dit inbreidingsproject te realiseren en al de handelingen van de gemeente en het OCMW hierop af te stellen;
Overwegende dat in uitvoering hiervan navolgende beslissingen werden genomen:
- bouw nieuw gemeentehuis buiten het inbreidingsgebied (2009)
- bouw nieuwe school buiten het inbreidingsgebied (2012, einde werken eind 2017)
- grondruil tussen Dekenaat Kempen waarbij de huidige schoolgebouwen en klooster aan de gemeente zijn overgedragen (2014)
- aankoop winkelpand (Kerkstraat 10) door het OCMW (2011)
- aankoop gronden gelegen binnengebied en ontsluitingsweg richting Uitbreidingstraat (2013)
- aankoop panden Kerkstraat nrs. 8 en 9 (2020);
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 februari 2016 om een gezamenlijke stedenbouwkundige studie te laten opmaken voor het ‘inbreidingsproject Gemeente – DE ARK’ met Sociale Huisvestingsmaatschappij DE ARK, de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen en de gemeente Baarle-Hertog en waarbij de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen wordt aangeduid om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van deze studieopdracht als opdrachtgevend bestuur op te treden, overeenkomstig artikel 38 van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten;
Gelet op de gunningsbeslissing van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen van 9 augustus 2016 (kenm. WU 2015 0378 01) voor de opmaak van de stedenbouwkundige studie voor ‘Inbreidingsproject Gemeente – DE ARK’, overgemaakt door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen met schrijven van 12 augustus 2016, waarbij de opdracht gegund wordt aan BRUT architecture and urban design, A. Dansaertstraat 92 te 1000 Brussel;
Overwegende dat de stedenbouwkundige studie betrekking heeft op een deel van het centrumgebied en het binnengebied van een bouwblok gelegen tussen de Kerkstraat, de Molenstraat, Parallelweg en Donkerstraat, bestaande uit twee aaneengesloten projectgebieden met name het projectgebied van de gemeente en het projectgebied van de DE ARK;
Overwegende dat de opmaak door BRUT architecture and urban design gebeurde in overleg met de projectgroep waarin de drie opdrachtgevers vertegenwoordigd waren;
Overwegende dat door BRUT architecture and urban design twee communicatiemomenten voor omwonenden van het projectgebied werden georganiseerd, alsmede één communicatiemoment voor de bevolking van Baarle;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 april 2018 waarbij besloten werd om:
1) het deelgebied Centrum dat onderworpen werd aan de stedenbouwkundige studie die werd uitgevoerd door Brut architecture and urban design, verder te ontwikkelen in samenwerking met (een) private partner(s);
2) de stedenbouwkundige studie ‘masterplan maart 2018’ van BRUT architecture and urban design als leidraad te gebruiken voor de verdere ontwikkeling van het projectgebied;
3) aan dienstverlenende vereniging IOK opdracht te geven tot het begeleiden van dit PPS-project;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 15 april 2021 houdende goedkeuring van het bestek voor de publiek-private samenwerking met betrekking tot de gebiedsontwikkeling in het centrum van Baarle-Hertog en deze opdracht met betrekking tot de gebiedsontwikkeling in het centrum van Baarle-Hertog te gunnen bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandeling;
Overwegende dat de bestemmingen en de stedenbouwkundige voorschriften zoals in 1998 vastgelegd in de laatste wijziging van het BPA “Dorpskom” hierdoor niet langer in overeenstemming zijn met de visie op de ontwikkeling van het projectgebied;
Overwegende een Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan ter vervanging van het voormeld BPA “Dorpskom” hiervoor een nieuw kader kan bieden;
Overwegende dat het RUP een eenvoudige vertaling beoogt van de resultaten van de masterplanning en van de ontwerpen in het kader van de PPS gebiedsontwikkeling in bestemmingen en voorschriften in het op te maken RUP;
Overwegende dat de opmaak van voormeld RUP werd ingeschreven in het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan, definitief goedgekeurd door de deputatie van de provincie Antwerpen dd. 10 juli 2014;
Overwegende dat de opmaak van het Gemeentelijke Ruimtelijk Uitvoeringsplan zal verlopen via het geïntegreerde planningsproces zoals beschreven in titel II, hoofdstuk II VCRO;
Overwegende dat de gemeente een beroep wenst te doen op IOK, dienstverlenende vereniging, voor de opmaak van het RUP welke een ‘in-house’-opdracht uitmaakt;
Gelet op de opdrachtnota opgemaakt door de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij voor de Kempen (IOK) voor deze opdracht;
Overwegende dat artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016 opdrachten die kaderen in diverse in house relaties uitsluit van het toepassingsbied van deze wet. Een opdracht die wordt gegund aan een intergemeentelijk samenwerkingsverband door een aandeelhouder is een gezamenlijke in house opdracht wanneer voldaan is aan de voorwaarden van artikel 30 § 3 van deze wet:
Een aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan niettemin een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Voor de toepassing van het eerste lid, onder 1°, oefenen de aanbestedende overheden gezamenlijk toezicht uit op een rechtspersoon indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
1° de besluitvormingsorganen van de gecontroleerde rechtspersoon zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemende aanbestedende overheden. Individuele vertegenwoordigers kunnen verscheidene of alle deelnemende aanbestedende overheden vertegenwoordigen;
2° deze aanbestedende overheden zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van de gecontroleerde rechtspersoon; en
3° de gecontroleerde rechtspersoon mag geen belangen nastreven die in strijd zijn met de belangen van de controlerende aanbestedende overheden.
Overwegende dat in casu voldaan is aan alle bovenvermelde voorwaarden; IOK heeft immers een aandeelhoudersstructuur van louter openbare besturen; Alle activiteiten van IOK worden verricht ten behoeve van haar aandeelhouders; De bestuursorganen van IOK zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemende aandeelhouders zodat toezicht door de aandeelhouders wordt uitgeoefend op IOK zoals op de eigen diensten;
Overwegende dat op basis van bovenvermelde overwegingen in casu toepassing kan worden gemaakt van de ‘in-house’-exceptie, waardoor een aandeelhouder rechtstreeks opdrachten kan toekennen aan IOK zonder toepassing te maken van de overheidsopdrachtenwetgeving;
Overwegende dat de plangroep van IOK reeds eerdere opdrachten voor de gemeente naar tevredenheid heeft uitgevoerd;
Overwegende dat de plangroep van IOK een grote expertise en know-how heeft verworven inzake de opmaak van ruimtelijke plannen, ten gevolge van de uitvoering van talrijke gelijkaardige opdrachten voor haar aandeelhouders sinds meerdere jaren;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
06. Wegenis- en rioleringswerken – Kapelstraat – goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunning (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
6. Wegenis- en rioleringswerken – Kapelstraat – goedkeuring lastvoorwaarden en wijze van gunning
Gelet op de wet [betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies];
Gelet op de wet inzake overheidsopdrachten, Artikel 36.;
Gelet op het koninklijk besluit [tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten (verv. KB 22 juni 2017, art. 1, I: 30 juni 2017)];
Gelet op het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 februari 2021 houdende goedkeuring van het bijzonder bestek met nr. 2021001BH voor de opdracht “Studieopdracht : wegenis- en rioleringswerken Kapelstraat”;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de overheidsopdracht “wegenis- en rioleringswerken Kapelstraat” werd gegund aan Gowaco bvba, Sint Gummarusstraat 7 te 2520 Emblem (Ranst);
Overwegende dat in het kader van de overheidsopdracht “Wegenis- en rioleringswerken Kapelstraat” een bestek met nr. BAH/01-21 werd opgesteld door de ontwerper Gowaco bvba, Sint Gummarusstraat 7 te 2520 Emblem (Ranst);
Overwegende dat de gemeente Baarle-Hertog optreedt als aanbestedende overheid voor het gehele project;
Overwegende dat de totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 1.826.134,23 excl. btw of € 2.209.622,42 incl. 21% btw, waarvan € 875.245,86 excl. btw ten laste van de gemeente Baarle-Hertog en € 950.888,37 excl. btw ten laste van de gemeente Baarle-Nassau;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Gelet op de beslissing van het schepencollege in zitting van 15 juni 2015 houdende de goedkeuring van de bijdrage van de gemeente Baarle-Hertog in de meerkost voor de aanleg van het regenwaterriool op het nieuwe industrieterrein (Winkelhaak) van Baarle-Nassau;
Overwegende dat deze bijdrage € 11.500 bedraagt;
Overwegende dat dit bedrag aan de gemeente Baarle-Nassau dient terugbetaald te worden bij aanvang van de heraanleg van de Kapelstraat;
Besluit
Openbare behandeling van agendapunt
07. Personeel – openverklaring en invulling functie financieel directeur – invulling, bekendmaking, vaststellen selectiecriteria, samenstelling selectiecommissie en vaststellen functiebeschrijving (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
7. Personeel – openverklaring en invulling functie financieel directeur – invulling, bekendmaking, vaststellen selectiecriteria, samenstelling selectiecommissie en vaststellen functiebeschrijving
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2008 en gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissingen van 18 mei 2009, 8 maart 2010, 16 februari 2017, 15 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022 en 1 december 2022;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 162. bepaalt dat er in elke gemeente een algemeen directeur en een financieel directeur zijn die zowel van de gemeente als van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, ten dienste staan, en dat deze ambten worden uitgeoefend door personeelsleden van de gemeente;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 28 juni 2018 alsook van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2018, houdende uitoefening van de taak van financieel directeur bij het lokaal bestuur van Baarle-Hertog door een gewestelijke ontvanger, in toepassing van het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 590.;
Gelet op het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale Financiën van 22 november 2022 waarin wordt meegedeeld dat mevrouw Diane De Proost, sinds 1 augustus 2021 aangesteld als gewestelijke ontvanger voor 40% bij het lokaal bestuur van Baarle-Hertog, in 2023 met pensioen zal gaan, en dat het agentschap geen andere gewestelijke ontvangers meer beschikbaar heeft die ter beschikking gesteld kunnen worden van het bestuur en derhalve niet voor een vervanger kan zorgen;
Gelet op artikel 1, 2° van voormelde rechtspositieregeling dat bepaalt dat de bepalingen betreffende de financieel directeur van toepassing worden indien de gemeente niet meer bediend wordt door een gewestelijke ontvanger, en de mogelijkheid heeft te opteren voor een eigen financieel directeur en hiervan ook gebruik maakt;
Overwegende dat de gemeenteraad derhalve dient over te gaan tot de aanstelling van een lokale financieel directeur in 2023;
Overwegende dat krachtens artikel 27 van voormelde rechtspositieregeling de gemeenteraad de functiebeschrijving vaststelt voor de decretale graden;
Gelet op het bij onderhavig besluit gevoegde ontwerp van functiebeschrijving voor de betrekking van financieel directeur;
Gelet op de bepalingen van Titel II, Hoofdstuk XII van voormelde rechtspositieregeling, inzonderheid inzake de bevordering waarbij sprake is van de aanstelling van een personeelslid in een functie van een graad van een hogere rang;
Besluit
- een proef die het financieel-economisch inzicht van de kandidaten toetst,
- een sollicitatiegesprek waarbij de motivatie en het profiel van de kandidaat getoetst worden aan de competenties vereist voor de functie op basis van het functie- en competentieprofiel zoals omschreven in de functiebeschrijving.
De selectie wordt uitgevoerd door een selectiecommissie die wordt samengesteld overeenkomstig de bepalingen van artikel 15 en 16 van voormelde rechtspositieregeling. De leden en de secretaris van de selectiecommissie worden nominatief door het college van burgemeester en schepenen aangewezen.
Deze selectiecommissie zal op basis van het resultaat van de bevorderingsprocedure een advies van meest geschikte kandidaat voorleggen aan het college van burgemeester en schepenen dat voor de aanstelling doorverwijst naar de gemeenteraad. De geslaagde kandidaten worden opgenomen in een bevorderingsreserve met een geldigheidsduur van drie jaar.
1° de functiebenaming en de functiebeschrijving;
2° de salarisschaal;
3° de bevorderingsvoorwaarden;
4° de selectieproeven;
5° de wijze waarop de kandidaturen moeten worden ingediend en de uiterste datum voor het indienen ervan;
6° het interne contactpunt voor meer informatie.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
08. Erediensten – Kerkbestuur Sint Remigius – interne kredietaanpassing 2021/1 – aktename (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
8. Erediensten – Kerkbestuur Sint Remigius – interne kredietaanpassing 2021/1 – aktename
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de eredienst;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Remigius, bestaande uit een strategische nota, financiële nota en afsprakennota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 4 juni 2019 en door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22 oktober 2020 houdende goedkeuring van het budget 2021 van het kerkbestuur Sint Remigius, bestaande uit financiële nota en beleidsnota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 5 augustus 2020 en waarover gunstig advies werd uitgebracht door de bisschop van Antwerpen op 17 september 2020;
Gelet op de voorliggende interne kredietaanpassing 2021/1 van het kerkbestuur Sint Remigius zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 6 januari 2022;
Overwegende dat voormelde wijziging van het budget 2021 binnen de grenzen blijft van voormeld goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025 waardoor de gemeenteraad enkel akte dient te nemen van voormelde interne kredietaanpassing 2021/1 van het kerkbestuur Sint Remigius;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
09. Erediensten – Kerkbestuur Sint Remigius – jaarrekening 2021 – advies (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
9. Erediensten – Kerkbestuur Sint Remigius – jaarrekening 2021 – advies
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint Remigius, bestaande uit een strategische nota, financiële nota en afsprakennota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 4 juni 2019 en door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22 oktober 2020 houdende goedkeuring van het budget 2021 van het kerkbestuur Sint Remigius, bestaande uit financiële nota en beleidsnota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 5 augustus 2020 en waarover gunstig advies werd uitgebracht door de bisschop van Antwerpen op 17 september 2020;
Gelet op de jaarrekening 2021 van het kerkbestuur Sint Remigius zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 6 januari 2022, bestaande uit het financiële gedeelte en een toelichting bij de jaarrekening;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
10. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – interne kredietaanpassing 2021/1 – aktename (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
10. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – interne kredietaanpassing 2021/1 – aktename
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB-2007/01 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering van 12 januari 2007 betreffende de boekhouding van de eredienst;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint Rumoldus, bestaande uit een strategische nota, financiële nota en afsprakennota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 2 november 2019 en door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22 oktober 2020 houdende aktename van het budget 2021 van het kerkbestuur Sint Rumoldus, bestaande uit financiële nota en beleidsnota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 29 augustus 2020 en waarover gunstig advies werd uitgebracht door de bisschop van Antwerpen op 17 september 2020;
Gelet op de voorliggende interne kredietaanpassing 2021/1 van het kerkbestuur Sint Rumoldus zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 22 november 2022;
Overwegende dat voormelde wijziging van het budget 2021 binnen de grenzen blijft van voormeld goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025 waardoor de gemeenteraad enkel akte dient te nemen van voormelde interne kredietaanpassing 2021/1 van het kerkbestuur Sint Rumoldus;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
11. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – jaarrekening 2021 – advies (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
11. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – jaarrekening 2021 – advies
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint Rumoldus, bestaande uit een strategische nota, financiële nota en afsprakennota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 2 november 2019 en door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 22 oktober 2020 houdende aktename van het budget 2021 van het kerkbestuur Sint Rumoldus, bestaande uit financiële nota en beleidsnota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 29 augustus 2020 en waarover gunstig advies werd uitgebracht door de bisschop van Antwerpen op 17 september 2020;
Gelet op de jaarrekening 2021 van het kerkbestuur Sint Rumoldus zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 22 november 2022, bestaande uit het financiële gedeelte en een toelichting bij de jaarrekening;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
12. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – budget 2023 – goedkeuring (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
12. Erediensten – Kerkbestuur Sint Rumoldus – budget 2023 – goedkeuring
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 14 december 2012 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
Gelet op het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst, gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 februari 2013 tot invoeging van artikel 5/1 en vervanging van bijlage V bij het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst;
Gelet op de omzendbrief BB 2013/01 van 1 maart 2013 betreffende de boekhouding van de besturen van de eredienst;
Gelet op het meerjarenplan 2020-2025 van het kerkbestuur Sint Rumoldus, bestaande uit een strategische nota, financiële nota en afsprakennota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 2 november 2019 en door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2019;
Gelet op het budget 2023 van het kerkbestuur Sint Rumoldus, bestaande uit een financiële nota en beleidsnota, zoals goedgekeurd door de kerkraad in zitting van 22 november 2022;
Overwegende dat voormeld budget 2023 niet binnen de grenzen blijft van voormeld goedgekeurd meerjarenplan 2020-2025 en de gemeente derhalve goedkeuring dient te verlenen aan voormeld budget 2023;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
13. Hulpverleningszone Taxandria – financiële bijdrage 2023 – goedkeuring (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
13. Hulpverleningszone Taxandria – financiële bijdrage 2023 – goedkeuring
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, inzonderheid Titel III, Hoofdstuk 2 inzake de organisatie van de financiering van de hulpverleningszones;
Overwegende dat artikel 67 van voornoemde wet stelt dat de zones worden gefinancierd door:
1. de dotaties van de gemeenten van de zone;
2. de federale dotaties;
3. de eventuele provinciale dotaties;
4. de vergoedingen van de opdrachten waarvan de Koning de terugvordering machtigt;
5. diverse bronnen;
Overwegende dat de begrote werkingsdotaties en investeringsdotaties worden verdeeld volgens de vastgestelde dotatiepercentages die gelden vanaf 1 januari 2021, gewijzigd bij beluit van het zonecollege de dato 23 oktober 2019;
Gelet op de begroting 2023-2025 van Hulpverleningszone Taxandria zoals goedgekeurd door de zoneraad op 21 september 2022;
Gelet op de beslissing van de zoneraad van de Hulpverleningszone Taxandria van 26 oktober 2022 houdende kennisname van de aanpassing van de begroting 2023-2025;
Overwegende dat in voormelde begroting 2023 navolgende financiële bijdrage van de gemeente Baarle-Hertog aan Hulpverleningszone Taxandria is opgenomen:
— gewone dienst: 131.067,00 euro
— buitengewone dienst: 28.373,00 euro
Besluit
— gewone dienst: 131.067,00 euro
— buitengewone dienst: 28.373,00 euro
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
14. Politie Regio Turnhout – financiële bijdrage 2023 – goedkeuring (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
14. Politie Regio Turnhout – financiële bijdrage 2023 – goedkeuring
Overwegende dat in toepassing van artikel 40 van voormelde wet in meergemeentezones de begroting van het lokaal politiekorps wordt goedgekeurd door de politieraad volgens de vastgestelde minimale begrotingsnormen en elke gemeenteraad van de zone de dotatie dient te stemmen die aan het lokaal politiekorps moet worden toegekend;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 april 2005 houdende vaststelling van de nadere regels inzake berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotatie in de schoot van een meergemeentezone;
Gelet op de ministeriële omzendbrief BB 2013/3 van 15 maart 2013 houdende wijzigingen aan het bestuurlijk toezicht op de beslissingen van de politiezones van het Vlaamse Gewest door het decreet van 29 juni 2012 tot wijziging van het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op de begroting 2023 goedgekeurd door de politieraad van Politieregio Turnhout in zitting van 8 november 2022;
Overwegende dat in voormelde begroting 2023 navolgende financiële bijdrage van de gemeente Baarle-Hertog aan Politieregio Turnhout is opgenomen:
— dotatie gewone dienst: 323.645,00 euro
— dotatie buitengewone dienst: 26.299,00 euro
Besluit
— dotatie gewone dienst: 323.645,00 euro
— dotatie buitengewone dienst: 26.299,00 euro
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
15. Financiën – aanvullende belasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2023 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
15. Financiën – aanvullende belasting op de personenbelasting voor het aanslagjaar 2023
Gelet op de artikelen 464 tot en met 470/2 van het Wetboek van de Inkomstenbelastingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40, §3;
Besluit
Openbare behandeling van agendapunt
16. Financiën – opcentiemen onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2023 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
16. Financiën – opcentiemen onroerende voorheffing voor het aanslagjaar 2023
Gelet op artikel 464/1, 1°, van het Wetboek Inkomstenbelastingen van 10 april 1992;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40, §3;
Gelet op het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Besluit
Openbare behandeling van agendapunt
17. Financiën – belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 4
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
17. Financiën – belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem
- beslissing van de gemeenteraad van 20 november 2003 houdende beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK Afvalbeheer
- beslissing van de gemeenteraad van 30 september 2004 houdende participatie in het DIFTAR-project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer
- de financiële toestand van de gemeente
- dit reglement vervangt het reglement van 19 november 2020
JURIDISCHE GRONDEN - decreet over het lokaal bestuur
- decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
- decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen , Artikel 26.
- besluit van de vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
ARGUMENTATIE
Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in daartoe voorziene grijze container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
Het thuiscomposteren van het gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de gemeente de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, analoog als bij huisvuil, aangeboden te worden in daartoe voorziene groene container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht. Hierdoor kan de gemeente deels het principe “de vervuiler betaalt” toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:
- de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
- de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
- de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil en gft is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram. Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA.
Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor :
- de terbeschikkingstelling van gft-containers, grote rolcontainers van 1100 liter, ondergrondse containers, evenementencontainers;
- het gebruik van een slot;
- de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas;
- de omruiling van een container.
Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de gemeente in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
Besluit
Met ingang van 01 januari 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2023 wordt een belasting gevestigd op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.
Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing.
Daarnaast wordt in dit reglement verstaan onder:
- aansluitpunt: een adres dat geregistreerd staat in het DIFTAR-systeem;
- container: een mobiel inzamelrecipiënt dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement.
De contantbelastingen in artikelen 4 t.e.m. 9 zijn per aansluitpunt hoofdelijk verschuldigd door:
- de referentiepersoon of andere leden van een (één- of meerhoofdig) gezin, die op het aansluitpunt ingeschreven is/zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “gezin”, uitgezonderd studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool/universiteit of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergund studentenhuis;
- iedere natuurlijke persoon die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “2de verblijf”;
- ieder natuurlijke of rechtspersoon die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent, en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, verder omschreven als “bedrijf”;
- iedere natuurlijke of rechtspersoon die een gebouw beheert (eigenaar, vereniging van mede-eigenaars, syndicus …), en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem;
De contantbelastingen in artikel 10 zijn per evenement hoofdelijk verschuldigd door:
- ieder natuurlijke of rechtspersoon die een evenement organiseert, waarvoor op diens vraag tijdelijk een container ter beschikking wordt gesteld, verder omschreven als “evenementenorganisator”.
Het huisvuil wordt aangeboden in een grijze container.
Het gft wordt aangeboden in een groene container.
De containers worden in opdracht van de gemeente via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:
- standaardvolume:
Voor gft is het standaardvolume een container van 120 liter. Er is voor gft geen container van 240 liter beschikbaar.
- maximaal toekenbaar volume:
- container van 40 liter:
- appartement, studentenkamer of studio
- aanéénsluitende bebouwing
- assistentie- of bejaardenwoning
- verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde
- container van 1100 liter:
- jeugd-, cultuur-, sport- en andere verenigingen
- gemeenschapshuizen en rusthuizen
- scholen
- openbare en semi-openbare instellingen
- verhuring voor evenementen
Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.
Per aansluitpunt is een vaste contantbelasting van 6,79 euro per maand verschuldigd voor:
- de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
- de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
- de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
- de algemene reinheid van de gemeente Baarle-Hertog.
Voor onderstaande containers is een contantbelasting verschuldigd, die per maand wordt verrekend:
Type container | | Tarief per maand |
40 liter container: gft | | 4,16 euro voor de eerste container en 4,16 euro per bijkomende container |
120 liter container: gft | | 4,16 euro voor de eerste container en 4,16 euro per bijkomende container |
1100 liter container: gft | | 11,66 euro voor de eerste container en 11,66 euro per bijkomende container |
1100 liter container: huisvuil | | 13,93 euro voor de eerste container en 13,93 euro per bijkomende container |
Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van 35,00 euro per container verschuldigd.
Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt per kilogram of per volume, met de mogelijkheid voor de aanrekening van een bijkomende aanrijkost:
| Tarief |
container: huisvuil | 0,26 euro per kilogram |
container: gft | 0,10 euro per kilogram |
Alle bedragen worden na elke aanbieding afgerond op 2 cijfers na de komma.
Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container is een contantbelasting verschuldigd:
| 40 liter container | 120 liter container | 240 liter container | 1100 liter container |
wiel met wielas | / | 4,39 euro | 4,44 euro | / |
deksel met dekselas | 6,93 euro | 3,38 euro | 4,69 euro | / |
beugel | 4,09 euro | / | / | / |
romp | 22,31 euro | 20,91 euro | 26,16 euro | / |
slot | 35,00 euro | 35,00 euro | 35,00 euro | 35,00 euro |
elektronische gegevensdrager | 7,34 euro | 7,34 euro | 7,34 euro | 7,34 euro |
container | 33,34 euro | 28,68 euro | 35,30 euro | 242,99 euro |
De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.
De omruiling naar een ander containerformaat is éénmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.
Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 10,00 euro per container verschuldigd.
Containers voor huisvuil en gft kunnen aan evenementenorganisators ter beschikking worden gesteld voor het afval dat op het evenement ontstaat. De containers worden ter beschikking gesteld voor een vastgelegde periode.
Voor de terbeschikkingstelling van containers op een evenement is een contantbelasting verschuldigd:
| Tarief |
120 liter container : huisvuil | 10,00 euro per container |
120 liter container : gft | 10,00 euro per container |
240 liter container : huisvuil | 10,00 euro per container |
1100 liter container : huisvuil | 25,00 euro per container |
1100 liter container : gft | 25,00 euro per container |
Bijkomend is voor de ingezamelde hoeveelheden afval een variabele kost verschuldigd volgens de tarieven vastgelegd in artikel 7.
Indien er vervangings- of herstellingskosten van toepassing zijn worden deze aangerekend volgens de tarieven vastgelegd in artikel 8.
De contantbelastingen in artikelen 4 t.e.m. 9 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is.
De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de gemeente.
Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers per aansluitpunt:
| Bedrag van de eerste betalingsuitnodiging |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter | 50,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter | 150,00 euro |
Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers per aansluitpunt:
| Drempelbedrag |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter | 15,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter | 45,00 euro |
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige:
| Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging |
afvalhistoriek < 3 maanden | bedrag van de eerste betalingsuitnodiging + negatieve saldo van de provisie |
afvalhistoriek > 3 maanden | bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 6 maanden + negatieve saldo van de provisie |
In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting,… wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige.
De afmelding moet uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren.
Na afmelding worden de containers voor verder gebruik geblokkeerd.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
De contantbelastingen voor een evenement, vermeld in artikel 10, worden geïnd via een aparte betalingsuitnodiging en worden aldus niet verrekend via een provisie. Deze betalingsuitnodiging wordt verzonden door IOK Afvalbeheer, in opdracht van de financieel directeur. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
18. Financiën – retributie op de aanvoer van materialen op de milieustraat en het ter beschikking stellen van PMD-zakken en van papieren zakken voor GFT (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
18. Financiën – retributie op de aanvoer van materialen op de milieustraat en het ter beschikking stellen van PMD-zakken en van papieren zakken voor GFT
Gelet op het decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Gelet op besluit van de vlaamse regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA);
Gelet op het Benelux-verdrag inzake grensoverschrijdende en interterritoriale samenwerking van 20 februari 2014;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Baarle-Hertog van 16 september 2021 houdende samenwerking Baarle-Hertog - Baarle-Nassau – oprichting en toetreding Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Baarle (BGTS Baarle) – goedkeuring statuten en beheersoverdracht;
Gelet op de administratieve afspraak van 2001, zoals gewijzigd, tussen de gemeenten Alphen-Chaam (NL), Baarle-Nassau (NL) en Baarle-Hertog betreffende de exploitatie van de grensoverschrijdende milieustraat;
Overwegende dat tussen de drie gemeenten (Baarle-Hertog, Baarle-Nassau, Alphen-Chaam) is afgesproken dezelfde eenheidstarieven te gebruiken;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2021 houdende goedkeuring van het retributiereglement op de aanvoer van materialen op de milieustraat voor het aanslagjaar 2021;
Gelet op het voorstel aan de Enclaveraad van de BGTS van 13 december 2022 met betrekking tot de tarieven van de milieustraat voor 2022;
Gelet op de afvalstoffennota 2023 en de nota vast recht voor de huisvuilophaling 2023;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente;
Besluit
- kaart met 5 eenheden: € 5,00
- kaart met 10 eenheden: € 10,00
- kaart met 20 eenheden: € 20,00
- kaart met 30 eenheden: € 30,00
De retributie is verschuldigd door de persoon die een eenheidskaart aanschaft.
De retributie is verschuldigd door de persoon die de materialen aanvoert.
§2 – Ieder gezin woonachtig in Baarle-Hertog kan maximaal 200 kg asbest per jaar gratis aanbieden op het containerpark van IOK Afvalbeheer, te 2340 Beerse, Oosteneinde.
Bij aanlevering dient de bezoeker zich aan te melden met zijn identiteitskaart.
Voor grotere hoeveelheden (meer dan 200 kg/jaar) die men aanbiedt op het containerpark van IOK Afvalbeheer gelden de tarieven vastgesteld door IOK Afvalbeheer.
De retributie is eisbaar op het moment van het afleveren van de PMD-zakken.
De retributie bedraagt 3,60 euro per rol van 24 PMD-zakken.
De retributie is eisbaar op het moment van het afleveren van de papieren zakjes.
De retributie bedraagt 6 euro voor 80 stuks.
― aanrijkosten: € 12,00
― grof huisvuil: € 0,165/kg
De retributie is verschuldigd op het moment dat voormelde goederen opgehaald worden.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
19. Financiën – OCMW – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – goedkeuring (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
19. Financiën – OCMW – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – goedkeuring
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018;
Gelet op het ministerieel besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 inzake strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen van 3 mei 2019;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 inzake de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025,deel OCMW;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2020 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2021 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW;
Overwegende dat een aanpassing van het goedgekeurde meerjarenplan noodzakelijk is, onder meer voor het inschrijven het resultaat van de rekening 2021 en de aanpassing van diverse posten bij zowel werkingsmiddelen als investeringen;
Gelet op de besprekingen van het managementteam van 28 november 2022 inzake het voorontwerp van aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW;
Overwegende dat de OCMW-raad het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW, heeft vastgesteld;
Gelet op de besprekingen;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
20. Financiën – gemeente – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – vaststelling (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 4
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
20. Financiën – gemeente – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – vaststelling
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018;
Gelet op het ministerieel besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 inzake strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen van 3 mei 2019;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 inzake de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2020 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2021 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat een aanpassing van het goedgekeurde meerjarenplan noodzakelijk is, onder meer voor het inschrijven het resultaat van de rekening 2021 en de aanpassing van diverse posten bij zowel werkingsmiddelen, investeringen als financieringen;
Gelet op de besprekingen van het managementteam van 28 november 2022 inzake het voorontwerp van aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op het ontwerp van wijziging meerjarenplan 2020-2025, deel gemeente, dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Gelet op de besprekingen;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
21. Wijziging en goedkeuring notulen en zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 1 december 2022 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel tot wijziging en goedkeuring van de notulen en het zittingsverslag van de gemeenteraad van 1 december 2022:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
21. Wijziging en goedkeuring notulen en zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 1 december 2022
Gelet op de ontwerpnotulen van de vergadering van de gemeenteraad van 1 december 2022, inzonderheid de verslaggeving betreffende het agendapunt: “8. PIDPA – algemene vergadering van 16 december 2022 – goedkeuren agendapunten en bepalen mandaat van vertegenwoordiger”;
Overwegende dat de agenda voor de gemeenteraadsvergadering van 1 december 2022 overeenkomstig het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 20. acht dagen voor de dag van de vergadering aan alle raadsleden bezorgd werd; dat deze oproeping eveneens een toegelicht voorstel van beslissing bevatte inzake het agendapunt: “8. PIDPA – algemene vergadering van 16 december 2022 – goedkeuren agendapunten en bepalen mandaat van vertegenwoordiger”;
Gelet op voormeld toegelicht voorstel van beslissing:
"Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de opdrachthoudende vereniging PIDPA;
Gelet op de statuten van PIDPA;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur
Gelet op het schrijven van PIDPA van 21 oktober 2022 waarbij de gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering op 16 december 2022;
Gelet op het dossier dat door PIDPA werd overgemaakt met voormeld schrijven;
Overwegende dat de agenda van voormelde algemene vergadering volgende agendapunten bevat:
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Verslag van de raad van bestuur over het jaar 2021
3. Verslag van de commissaris over het jaar 2021
4. Goedkeuring van de jaarrekening, afgesloten op 31 december 2021
5. Decharge te verlenen aan bestuurders en commissaris
6. Toetredingen/uitbreidingen van opdracht
7. Benoemingen
8. Presentiegeld voorzitter – voorstel aanpassing cfr. artikel 448 DLB
9. Verlenging mandaat commissaris
10. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – mondelinge toelichting ter vergadering
b) Vragen van vennoten
11. Goedkeuring van het verslag van de algemene vergadering
Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur, in het bijzonder op artikel 40 en artikel 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Overwegende dat de gemeenteraad krachtens artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur het mandaat van de vertegenwoordiger vaststelt voor elke algemene vergadering;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 18 maart 2021 houdende aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente Baarle-Hertog om als volmachtdrager deel te nemen aan de algemene vergaderingen van PIDPA;
Voorstel
Artikel 1
Akkoord te gaan met de voorstellen van de raad van bestuur van PIDPA betreffende de agendapunten van de algemene vergadering van PIDPA op 16 december 2022.
Artikel 2
Onderhavige beslissing bepaalt het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente Baarle-Hertog op voormelde algemene vergadering, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze vergadering.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met uitvoering van deze beslissing en onder meer de opdrachthoudende vereniging PIDPA hiervan in kennis te stellen."
Overwegende dat dit voorstel van beslissing ongewijzigd met eenparigheid van stemmen werd goedgekeurd tijdens de gemeenteraadsvergadering van 1 december 2022;
Overwegende dat in de overwegingen (motivatie) bij deze beslissing de verkeerde agendapunten vermeld zijn voor de algemene vergadering van PIDPA van 16 december 2022;
Gelet op het voorstel van de voorzitter van de gemeenteraad om in de overwegingen bij voormelde beslissing de vermelding van agenda van de algemene vergadering van PIPDA als volgt te wijzigen:
“1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Begroting 2023
3. Toetredingen
4. Benoemingen
5. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
6. Goedkeuring van het verslag van de vergadering ”
Overwegende dat het beslissend gedeelte van voormelde beslissing ongewijzigd blijft;
Overwegende dat door voormeld voorstel van de voorzitter van de gemeenteraad tot aanpassing van de ontwerpnotulen deze materiële vergissing wordt rechtgezet;
Besluit
In de ontwerpnotulen van de gemeenteraadsvergadering van 1 december 2022 het agendapunt: “8. PIDPA – algemene vergadering van 16 december 2022 – goedkeuren agendapunten en bepalen mandaat van vertegenwoordiger” de vermelding van agenda van de betreffende algemene vergadering van PIPDA in de overwegingen bij deze beslissing als volgt te wijzigen en vast te stellen:
“1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Begroting 2023
3. Toetredingen
4. Benoemingen
5. Varia
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
6. Goedkeuring van het verslag van de vergadering”
Met inachtneming van de wijziging waarvan sprake in artikel 1 worden de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 1 december 2022 goedgekeurd, en worden voormelde notulen ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Openbare behandeling van agendapunt
22. Sluiting (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Om 21.58 uur sluit de voorzitter de vergadering.