Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
14. 14. Financiën – belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Claudia Manders (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Anja Van Gils (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Remco van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Staf Braspenning (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
over het voorstel van besluit
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 6
Totaal aantal tegenstanders: 4
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
Tegenstanders
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
14. Financiën – belastingreglement op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem
AANLEIDING EN CONTEXT
beslissing van de gemeenteraad van 20 november 2003 houdende beheersoverdracht aan de intergemeentelijke vereniging IOK Afvalbeheer voor de activiteiten inzake afvalbeheer, zoals verwoord in artikel 4 van de statuten van IOK Afvalbeheer
beslissing van de gemeenteraad van 30 september 2004 houdende participatie in het DIFTAR-project van de opdrachthoudende vereniging IOK Afvalbeheer
de financiële toestand van de gemeente
dit reglement vervangt het reglement van 19 december 2024
JURIDISCHE GRONDEN
decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen
decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen
decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (Materialendecreet), in het bijzonder artikel 26
besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, en latere wijzigingen (VLAREMA), in het bijzonder art. 5.1.1 e.v.
Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval 2023 - 2030, goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse regering, en latere wijzigingen
ARGUMENTATIE
Het DIFTAR-systeem impliceert dat huisvuil aangeboden moet worden in een daartoe voorziene huisvuilcontainer met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd. Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van ondergrondse huisvuilcontainer(s) de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele huisvuilcontainer maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de ondergrondse huisvuilcontainer. Het aangeboden huisvuil wordt ofwel gewogen ofwel geregistreerd per volume aan de hand van de toegangspas voor 30 of 60 liter. Dit volume refereert naar de schuifgroottes die in de ondergrondse huisvuilcontainer is voorzien. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de bijhorende schuif open.
Het thuiscomposteren van het gft heeft de voorkeur op de selectieve inzameling. Bijgevolg heeft elke inwoner van de gemeente Baarle-Hertog de keuze tussen gratis thuiscomposteren en betalende huis-aan-huisinzameling van gft. In dit laatste geval dient het gft, analoog als bij huisvuil, aangeboden te worden in een daartoe voorziene gft-container met elektronische gegevensdrager, waarbij het aangeboden afval wordt gewogen en geregistreerd.
Bij grote(re) appartementsgebouwen en gebouwencomplexen geniet echter de collectieve inzameling aan de hand van (een) bovengrondse verzamelcontainer(s) voor gft de voorkeur. Zo kan er vermeden worden dat grote aantallen containers op één plaats langs de openbare weg worden aangeboden. In dat geval zal er geen individuele gft-container maar een toegangspas uitgereikt worden waarmee er toegang verleend wordt tot de bovengrondse verzamelcontainer voor gft. Het aangeboden gft wordt geregistreerd aan de hand van de toegangspas en op basis van volume. Op basis van de programmatie van de toegangspas gaat de schuif open.
Tot slot worden verschillende afvalstoffen huis-aan-huis, via wijkinzameling of selectief via het recyclagepark ingezameld.
De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden verhaald op de aanbieders. Dit gebeurt aan de hand van een vaste en een variabele contantbelasting. De variabele contantbelasting wordt gedifferentieerd in functie van de afvalstof en in functie van het aangeboden gewicht of volume. Hierdoor kan de gemeente Baarle-Hertog deels het principe “de vervuiler betaalt” toepassen, waarbij prioriteit verleend wordt aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte recyclage van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Een vaste contantbelasting is verschuldigd voor:
de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
de algemene reinheid van de gemeente Baarle-Hertog.
Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden huisvuil en gft is een contantbelasting voor de ingezamelde hoeveelheden afval verschuldigd. De verrekening gebeurt per kilogram of per volume, Bij de vaststelling van de kilogramtarieven wordt er rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA. Deze kunnen jaarlijks geïndexeerd worden. Waar wegen niet mogelijk is bij de ondergrondse huisvuilcontainer, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief op basis van een 30- of 60-liter zak. Deze volumetarieven zijn gebaseerd op het kilogramtarief en worden omgerekend volgens de tabel in bijlage 5.1.4. van het VLAREMA. Deze manier van kostenaanrekening wordt gelijk geacht aan het weegsysteem. De omrekeningtabel stelt dat een huisvuilzak van 60 liter gelijk is aan 7,5 kilogram huisvuil. Een huisvuilzak van 30 liter wordt bijgevolg gelijkgesteld aan 3,75 kilogram huisvuil.
Waar wegen niet mogelijk is bij de bovengrondse verzamelcontainer voor gft, is het kilogramtarief niet van toepassing maar wel een volumetarief. Het volumetarief is gebaseerd op het gemiddeld soortelijk gewicht voor gft vastgelegd op 400 kg/m³.
Tot slot zijn er specifieke contantbelastingen voorzien voor :
de terbeschikkingstelling van gft-containers, grote rolcontainers van 1100 liter, evenementencontainers;
het gebruik van een slot;
de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas;
de omruiling van een container.
Bij de vaststelling van de contantbelastingen in dit reglement is de financiële toestand van de gemeente Baarle-Hertog in acht genomen. De kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wegen zwaar door op de gemeentelijke financiën. De gemeentelijke inkomsten en uitgaven dienen in evenwicht te zijn.
Besluit
Artikel 1.
BELASTBAAR VOORWERP EN DEFINITIES
Met ingang van 1 januari 2026 en voor een termijn eindigend op 31 december 2031 wordt een belasting gevestigd op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.
Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing.
Daarnaast wordt in dit reglement verstaan onder:
aansluitpunt: een adres dat geregistreerd staat in het DIFTAR-systeem;
container: een mobiel inzamelrecipiënt dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement;
ondergrondse container met toegangscontrole: een inzamelrecipiënt dat vast onder de grond is geplaatst en dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement;
bovengrondse verzamelcontainer voor gft en restafval met toegangscontrole: een inzamelrecipiënt dat vast boven de grond staat en dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement;
toegangspas: een digitale kaart waarmee toegang wordt verleend tot een ondergrondse container of bovengrondse verzamelcontainer voor gft en restafval.
Art. 2.
BELASTINGPLICHTIGEN
De contantbelastingen in artikelen 4 t.e.m. 9 zijn per aansluitpunt verschuldigd door:
de referentiepersoon, die op het aansluitpunt ingeschreven is/zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “gezin”, uitgezonderd studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool/universiteit of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergund studentenhuis.
De andere leden van het gezin zijn hoofdelijk gehouden tot het betalen van de belasting.iedere natuurlijke persoon die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “2de adres”;
ieder natuurlijke of rechtspersoon die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent, en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, verder omschreven als “bedrijf”;
iedere natuurlijke of rechtspersoon die een gebouw beheert (eigenaar, vereniging van mede-eigenaars, syndicus, verzamelpunt …), en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem;
verenigingen, scholen, gemeenschapshuizen, rusthuizen, openbare en semi-openbare instellingen … die ingestapt zijn in het DIFTAR-systeem.
De contantbelastingen in artikel 9 zijn per evenement verschuldigd door:
ieder natuurlijke of rechtspersoon die een evenement organiseert, waarvoor op diens vraag tijdelijk een container ter beschikking wordt gesteld, verder omschreven als “evenementenorganisator”.
Art. 3.
TOEKENNINGSREGELS
Het huisvuil wordt aangeboden in een huisvuilcontainer, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een ondergrondse/bovengrondse verzamelcontainer voor huisvuil. In dit laatste geval wordt er per aansluitpunt één toegangspas op basis van volume of op basis van gewicht ter beschikking gesteld.
Het gft wordt aangeboden in een gft-container, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een bovengrondse verzamelcontainer voor gft. In dit laatste geval wordt per aansluitpunt één toegangspas op basis van volume ter beschikking gesteld.
De containers en/of toegangspassen worden in opdracht van de gemeente Baarle-Hertog via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:
standaardvolume:
Voor huisvuil is het standaardvolume een container van 120 of 240 liter.
Voor gft is het standaardvolume een container van 120 liter. Er is voor gft geen container van 240 liter beschikbaar.maximaal toekenbaar volume:
Voor huisvuil is het maximaal toekenbare volume voor een gezin, 2de adres en een bedrijf 240 liter en voor gft 120 liter.container van 40 liter:
Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume met de nodige containers van 40 liter:appartement, studentenkamer of studio
gesloten bebouwing
assistentie- of bejaardenwoning
verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde
container van 1100 liter:
Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume van het standaardvolume met een container van 1100 liter:jeugd-, cultuur-, sport- en andere verenigingen
gemeenschapshuizen en rusthuizen
scholen
openbare en semi-openbare instellingen
verhuring voor evenementen
Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.
Art. 4.
VASTE KOST EN GEBRUIKSRECHT CONTAINERS
Per aansluitpunt is een vaste contantbelasting van 6,23 euro per maand verschuldigd voor:
de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan;
de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark;
de algemene reinheid van de gemeente Baarle-Hertog.
GEBRUIKSRECHT CONTAINERS
Voor onderstaande containers is een contantbelasting verschuldigd, die per maand wordt verrekend:
Type container | Tarief per maand |
40 liter container: gft | 3,13 euro voor de eerste container en |
120 liter container: gft | 3,13 euro voor de eerste container en |
1100 liter container: gft | 9,77 euro voor de eerste container en |
1100 liter container: huisvuil | 9,77 euro voor de eerste container en |
De tarieven van de vaste kosten en het gebruiksrecht van de containers worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in artikel 10.
Art. 5.
SLOTKOSTEN
Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van 40,00 euro per container verschuldigd.
Art. 6.
VARIABELE KOSTEN
Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt per kilogram of per volume, met de mogelijkheid voor de aanrekening van een bijkomende aanrijkost.
De afronding van de kg’s gebeurt conform de toegekende nauwkeurigheidsklassen en afrondingsregels volgens het ijkcertificaat.
| Tarief |
container: huisvuil | 0,25 euro per kilogram |
container: gft | 0,10 euro per kilogram |
Ondergrondse/bovengrondse container met toegangscontrole: huisvuil | 0,90 euro per aanbieding van de toegangspas van 30 liter 1,80 euro per aanbieding van de toegangspas van 60 liter Indien een ander volume voor de toegangspas van toepassing, wordt de omrekensleutel gebruikt op basis van soortelijk gewicht voor huisvuil van 125 kg/m³ |
Bovengrondse verzamelcontainer met toegangscontrole: gft | 0,40 euro per aanbieding van de toegangspas van 10 liter Indien een ander volume voor de toegangspas van toepassing is wordt de omrekensleutel gebruikt op basis van soortelijk gewicht voor gft van 400 kg/m³ |
De kilogram- en volumetarieven worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in artikel 10.
Art. 7.
VERVANGINGS- OF HERSTELLINGSKOSTEN
Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas is een contantbelasting verschuldigd:
| 40 liter container | 120 liter container | 240 liter container | 1100 liter container | verzamelcontainer met |
container vervangen (euro/stuk) | 31 euro | 23 euro | 35 euro | 245 euro | |
chip vervangen (euro/stuk) | 5 euro | 5 euro | 5 euro | 5 euro | |
slot (euro/stuk) | 40 euro | 40 euro | 40 euro | 40 euro | |
omruiling (euro/interventie) | 15 euro | 15 euro | 15 euro | 15 euro | |
toegangspas (euro/stuk) | 5 euro |
De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker of de houder van een toegangspas het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.
Art. 8.
OMRUILINGSKOSTEN
De omruiling naar een ander containerformaat is éénmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.
Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 15,00 euro per container verschuldigd.
Art. 9.
KOSTEN BIJ EVENEMENTEN
Containers voor huisvuil en gft kunnen aan evenementenorganisators ter beschikking worden gesteld voor het afval dat op het evenement ontstaat. De containers worden ter beschikking gesteld voor een vastgelegde periode.
Voor de terbeschikkingstelling van containers op een evenement is een contantbelasting verschuldigd:
| Tarief |
120 liter container: huisvuil | 10,00 euro per container |
120 liter container: gft | 10,00 euro per container |
240 liter container: huisvuil | 10,00 euro per container |
1100 liter container: huisvuil | 25,00 euro per container |
1100 liter container: gft | 25,00 euro per container |
Bijkomend is voor de ingezamelde hoeveelheden afval een variabele kost verschuldigd volgens de tarieven vastgelegd in artikel 6.
Indien er vervangings- of herstellingskosten van toepassing zijn worden deze aangerekend volgens de tarieven vastgelegd in artikel 7.
Art. 10.
INDEXERING
De vaste kosten en gebruiksrecht containers, vermeld in artikel 4, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.
De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:
met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het tarief wordt gewijzigd, en
met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in september 2020.
Het zo verkregen getal wordt afgerond op 2 cijfers na de komma.
De kilogramtarieven, vermeld in artikel 6, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.
De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:
met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het tarief wordt gewijzigd, en
met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in september 2020.
Het zo verkregen getal wordt naar beneden afgerond op 2 cijfers waarvan het laatste cijfer een even getal is na de komma.
De kilogramtarieven worden enkel geïndexeerd indien een even tarief na afronding op 2 cijfers na de komma bereikt wordt. Tevens wordt er voor huisvuil rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA.
De volumetarieven, vermeld in artikel 6, worden niet zelfstandig geïndexeerd maar worden, in geval van tariefwijziging van de kilogramtarieven, eveneens aangepast volgens de omrekensleutel in VLAREMA bijlage 5.1.4. voor huisvuil; voor gft op basis van het soortelijk gewicht van 400 kg/m³.
Art. 11.
WIJZE VAN INNING
De contantbelastingen in artikelen 4 t.e.m. 8 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is.
De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de gemeente.
Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:
| Bedrag van de eerste betalingsuitnodiging |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container | 75,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter | 250,00 euro |
Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:
| Drempelbedrag |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter | 15,00 euro |
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter | 50,00 euro |
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige:
| Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging |
afvalhistoriek < 3 maanden | bedrag van de eerste betalingsuitnodiging + negatieve saldo van de provisie |
afvalhistoriek > 3 maanden | bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 6 maanden + negatieve saldo van de provisie |
In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting, … wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige.
De afmelding moet uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren.
Na afmelding worden de containers en/of de toegangspas voor verder gebruik geblokkeerd.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
De contantbelastingen voor een evenement, vermeld in artikel 9, worden geïnd via een aparte betalingsuitnodiging en worden aldus niet verrekend via een provisie. Deze betalingsuitnodiging wordt verzonden door IOK Afvalbeheer, in opdracht van de financieel directeur. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
Art. 12.
BEZWAREN
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Art. 13.
KENNISGEVING
Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.