Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
3. 03. Huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad – goedkeuring
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Staf Braspenning (Gemeenteraadslid)
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Claudia Manders (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Anja Van Gils (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Remco van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
over het amendenemt
Aanwezigen tijdens de stemming
- Staf Braspenning
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Staf Braspenning
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
De leden van de raad stemmen openbaar
over het geamendeerde ontwerp huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
Aanwezigen tijdens de stemming
- Staf Braspenning
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Staf Braspenning
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Philip Loots
- Claudia Manders
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Anja Van Gils
- Remco van Tilburg
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
3. Huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad – goedkeuring
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 38;
Gelet op besluit van de Vlaamse regering van 6 juli 2018 houdende het statuut van de lokale mandataris;
Overwegende dat de gemeenteraad bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement dient vast te stellen waarin aanvullende maatregelen opgenomen worden voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen opgenomen worden over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid van het decreet Lokaal Bestuur;
Overwegende dat het wenselijk is dat het huishoudelijk reglement voor ieder gemeenteraadslid een handleiding is voor de werking van de gemeenteraad en dat de decretale bepalingen die de werking van de gemeenteraad regelen, erin worden opgenomen, naast de ter plaatse afgesproken maatregelen;
Gelet op het ontwerp van huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad zoals voorgesteld door het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de besprekingen;
Gelet op navolgend amendement op voorstel van de voorzitter van de gemeenteraad, P. Loots, waarbij voorgesteld wordt het ontwerp van huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad als volgt te wijzigen:
Artikel 36 §2 vierde lid | Artikel 36 §2 vierde lid |
zoals opgenomen in het ontwerpvoorstel: “De commissie is samengesteld uit drie leden per fractie waaruit de gemeenteraad is samengesteld. De leden worden aangeduid door de fractie en kunnen per commissievergadering wisselen.” | amendement – voorgestelde wijziging “De commissie is samengesteld uit minimaal drie leden per fractie waaruit de gemeenteraad is samengesteld en maximaal het aantal leden dat de fractie telt in de gemeenteraad. De leden worden aangeduid door de fractie en kunnen per commissievergadering wisselen.” |
Besluit
Enig artikel
Het bij onderhavige beslissing gevoegd huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad goed te keuren.