Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
11. Verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Bart Mertens
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Bart Mertens
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
11. Verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad
Gelet op het verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad ingediend door de heer P. Loots namens Loots BV van 4 september 2023 met navolgende vragen c.q. wensen in verband met de oostelijke parking:
“Via deze weg wensen wij een verzoek in te dienen om de realisatie van de Oostelijke parking door een private investeerder op de gemeenteraad van september te plaatsen.
Zoals u allen gekend wordt op dit eigenste moment de Kapelstraat heraangelegd, bij de heraanlegging wordt een stevige reductie doorgevoerd van het aantal parkeerplaatsen.
Zo zullen in de toekomstige situatie nog slechts 5 parkeerplaatsen ingericht worden in het gedeelte tussen het kruispunt Molenstraat/Kapelstraat en Klokkenstraat/Kapelstraat, waar er nu 16 parkeervakken beschikbaar zijn.
Van het kruispunt Klokkenstraat/Kapelstraat tot het kruispunt Smederijstraat/Kapelstraat wordt het aantal parkeervakken gereduceerd tot 16, waar er in de huidige situatie over de volledige lengte van +-475m aan beide kanten van het wegdek geparkeerd mag worden mits er voldoende doorgang wordt gelaten voor het verkeer.
Dat er in de huidige toestand reeds een zeer hoge parkeerdruk aanwezig is, bleek al in 2009 en wordt bevestigd in het RUP Randzones, die voorschrijft dat “de aanleg van ca. 180 extra plaatsen (langparkeren) noodzakelijk is”. Ook in het door de gemeente bijgebracht mobiliteitsplan wordt op basis van gegevens van 2016 herbevestigd dat de parkeerdruk in de omgeving hoog is.
Deze inkrimping van de publieke parkeergelegenheid wordt doorgevoerd zonder volwaardig alternatief, nu de gemeente Baarle-Hertog heeft beslist om de Oostelijke Parking te schrappen uit de meerjarenbegroting vanwege een tekort aan financiële middelen.
De realisatie van de Oostelijke parking en de herinrichting van de Kapelstraat zijn volgens ons onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zo wordt ook bevestigd in het RUP randzones dat bij de heraanleg van de Kapelstraat rekening gehouden zal worden met de realisatie van de Oostelijke parking. Op het moment dat het herinrichtingplan van de Kapelstraat werd goedgekeurd, was er echter nog geen sprake van het schrappen van de Oostelijke parking.
Om te vermijden dat in de toekomst de mobiliteit in Kapelstraat en haar directe omgeving, volledig in de soep draait, is het dus m.a.w. noodzakelijk dat de Oostelijke parking gerealiseerd wordt.
Niet enkel ontstaat er een tekort aan publieke parkeerplaatsen voor bewoners, ook de vuurwerkwinkels zullen langer in het centrum gevestigd blijven, nu ter kennis is gekomen dat men de huidige RUP Baarle Oost stopzet en opnieuw zal beginnen met een nieuwe procedure.
De gevestigde vuurwerkwinkels overwegen nu zelf de parking te realiseren. Zij hebben hiervoor navraag gedaan bij de grondeigenaar, die tevens geen probleem ziet, indien de gemeente Baarle-Hertog het initiatief ondersteund.
Uiteraard betreft het hier een flinke investering en om deze reden zal het dan ook gaan om een betaalparking, maar weliswaar met lage tarieven die door de gemeente Baarle-Hertog eveneens gelimiteerd zouden kunnen worden. Ook zou er ook onderscheid gemaakt kunnen worden tussen toeristen en bewoners in de gehanteerde tarieven.”;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 304 §2;
Overwegende dat inwoners van de gemeente het recht hebben verzoekschriften in te dienen;
Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is om de nadere modaliteiten voor de uitoefening van dit recht te bepalen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 februari 2019 houdende goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van Baarle-Hertog, inzonderheid art. 39 en 40 waarbij de gemeenteraad deze nadere modaliteiten heeft vastgelegd;
Overwegende dat het verzoekschrift gericht is aan het orgaan tot wiens de bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort en derhalve ontvankelijk is;
Overwegende dat ingevolge voormeld huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, de gemeenteraad binnen de drie maanden na de indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerd antwoord aan de verzoeker dient te verstrekken;
Gelet op het ontwerp van gemeenteraadsbeslissing waarbij voorgesteld wordt om:
1. Het verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad ingediend door de heer P. Loots op 4 september 2023 ontvankelijk te verklaren;
2. In toepassing van artikel 40 §2 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad het ingediende verzoekschrift naar het college van burgemeester en schepenen en naar de Gecoro te verwijzen;
3. Deze beslissing over te maken aan de indiener van het verzoekschrift;
Overwegende dat de oostelijke parking waarnaar de verzoeker verwijst gelegen is het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Randzones Baarle-Hertog’ definitief goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 mei 2019;
Overwegende dat de aan te leggen parking dient te voldoen aan de stedenbouwkundige voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan Randzones wat onder meer inhoudt dat:
1. het een openbare parking moet zijn,
2. de parking qua schaal en qua ruimtelijke impact verenigbaar moet zijn met de draagkracht van de omgeving,
3. de parkeerzone kwalitatief en duurzaam dient ingericht te worden,
4. de vergunningsaanvraag beoordeeld wordt op de toename van de verkeersdynamiek;
Overwegende dat de gemeenteraad na het organiseren van een openbaar onderzoek zich dient uit te spreken over het tracé van de gemeentewegen indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat alvorens het college van burgemeester en schepenen een omgevingsvergunning kan afleveren voor de aan te leggen parking;
Gelet op het voorstel van de voorzitter van de gemeenteraad om artikel 2 van voormeld ontwerp van gemeenteraadsbeslissing als volgt te wijzigen:
“Artikel 2
Na het indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag voor de beoogde aan te leggen parking door de vuurwerkhandelaars zal de gemeenteraad zich uitspreken over het tracé van de gemeentewegen indien in de aanvraag nieuwe wegen zijn opgenomen en zal het college van burgemeester en schepenen als bevoegd gezag zich uitspreken over de omgevingsvergunningsaanvraag rekening houdend met de stedenbouwkundige voorschriften zoals opgenomen in het RUP Randzones.”;
Gaat over tot stemming over navolgend voorstel van beslissing:
"Artikel 1
Het verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad ingediend door de heer P. Loots op 4 september 2023 wordt ontvankelijk verklaard.
Artikel 2
Na het indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag voor de beoogde aan te leggen parking door de vuurwerkhandelaars zal de gemeenteraad zich uitspreken over het tracé van de gemeentewegen indien in de aanvraag nieuwe wegen zijn opgenomen en zal het college van burgemeester en schepenen als bevoegd gezag zich uitspreken over de omgevingsvergunningsaanvraag rekening houdend met de stedenbouwkundige voorschriften zoals opgenomen in het RUP Randzones.
Artikel 3
Deze beslissing over te maken aan de indiener van het verzoekschrift."
Besluit
Het verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad ingediend door de heer P. Loots op 4 september 2023 wordt ontvankelijk verklaard.
Na het indienen van een omgevingsvergunningsaanvraag voor de beoogde aan te leggen parking door de vuurwerkhandelaars zal de gemeenteraad zich uitspreken over het tracé van de gemeentewegen indien in de aanvraag nieuwe wegen zijn opgenomen en zal het college van burgemeester en schepenen als bevoegd gezag zich uitspreken over de omgevingsvergunningsaanvraag rekening houdend met de stedenbouwkundige voorschriften zoals opgenomen in het RUP Randzones.
Deze beslissing over te maken aan de indiener van het verzoekschrift.