Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

09. Personeel – rechtspositieregeling – wijziging

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
  • Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
  • Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
  • Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
  • Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
  • Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Philip Loots (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

stemming over het voorstel van besluit:

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Bart Mertens
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

9. Personeel – rechtspositieregeling – wijziging


Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 en latere wijzigingen houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen;

Gelet op het decreet van 18 november 2022 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005, het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en het Bestuursdecreet van 7 december 2018, wat betreft klokkenluiders;

Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2008 en gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissingen van 18 mei 2009, 8 maart 2010, 16 februari 2017, 15 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022, 1 december 2022 en 20 april 2023;

Gelet op het voorstel om voormelde rechtspositieregeling te wijzigen met het oog op:

  1. het voorzien van loopbaanmobiliteit binnen het lokaal bestuur

  2. het verhogen van het aantal jaar privé-ervaring dat wordt meegerekend voor de geldelijke anciënniteit bij aanwerving

  3. het invoeren van de klokkenluidersregeling

Overwegende dat voormelde wijzigingsvoorstellen m.b.t. de punten a en b ertoe strekken de aantrekkelijkheid van het lokaal bestuur als werkgever te versterken;

Overwegende dat het lokaal bestuur verplicht is in een klokkenluidersmeldpunt te voorzien; dat de klokkenluidersregeling van toepassing is op de eigen personeelsleden en waarbij klokkenluiders personen zijn die in het kader van hun werkrelatie feitelijke of mogelijke inbreuken vaststellen en melden bij een intern of extern meldpunt en daarbij bescherming tegen represailles genieten;​​​​​​

Gelet op de besprekingen ter zake in het onderhandelingscomité van 4 september 2023 welke beëindigd werden met een protocol van akkoord;

Besluit

Artikel 1

De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog, zoals vastgesteld bij gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2008 en gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissingen van 18 mei 2009, 8 maart 2010, 16 februari 2017, 15 maart 2018, 22 oktober 2020, 21 april 2022, 1 december 2022 en 20 april 2023, als volgt te wijzigen:

TITEL II. DE PERSONEELSFORMATIE EN DE LOOPBAAN

Hoofdstuk I. De personeelsformatie en de indeling van de graden en de procedures voor de vervulling van de betrekkingen

Art. 4. §1. Met behoud van de toepassing van de specifieke regels per procedure, wordt een vacante betrekking, ongeacht haar rangindeling, vervuld op een van de volgende manieren:

1° door een aanwervingsprocedure;
2° door een bevorderingsprocedure;
3° door de procedure van interne personeelsmobiliteit;
4° door een procedure van externe personeelsmobiliteit;
5° door een combinatie van de in deze paragraaf vermelde procedures

Bij de aanwervingsprocedure worden tegelijk personen extern aan het gemeentebestuur en personeelsleden van het gemeentebestuur uitgenodigd om zich kandidaat te stellen voor de betrekking.

Bij de bevorderingsprocedure en bij de procedure van interne personeelsmobiliteit worden alleen leden personeelsleden van het gemeentepersoneel de gemeente en van het OCMW met hetzelfde werkingsgebied als de gemeente uitgenodigd om zich voor de vacante betrekking kandidaat te stellen.

Bij de procedure van externe personeelsmobiliteit worden niet alleen de eigen personeelsleden maar ook de personeelsleden van de andere lokale overheden van hetzelfde werkingsgebied uitgenodigd om zich voor de vacante betrekking kandidaat te stellen,

De aanstellende overheid bepaalt bij de vacantverklaring van de betrekking volgens welke procedure of combinatie van procedures ze vervuld wordt.

(…)

Hoofdstuk XII. De bevordering

Afdeling I. Algemene bepalingen

Art. 114. (…)

§2. Voor de deelname aan een bevorderingsprocedure komen de volgende personeelsleden van de gemeente en van het OCMW met hetzelfde werkingsgebied als de gemeente, in aanmerking:

1° de vast aangestelde statutaire personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, ongeacht hun administratieve toestand;
2° de contractuele personeelsleden die aan de bevorderingsvoorwaarden voldoen, als ze aan een van de volgende criteria beantwoorden:

a) ze zijn na 1 januari 2008 aangesteld na een aanwervings- en selectieprocedure als vermeld in hoofdstuk II afdeling II en III en ze hebben de proeftijd beëindigd;
b) ze zijn voor 1 januari 2008 aangesteld na een externe bekendmaking van de vacature en een gelijkwaardige selectieprocedure als van toepassing op vacatures in statutaire betrekkingen.

(…)

TITEL VI. HET SALARIS

Hoofdstuk II. De toekenning van periodieke salarisverhogingen door de opbouw van geldelijke anciënniteit

Afdeling II. Diensten in de privésector of als zelfstandige

Art. 162. Beroepservaring in de privésector of als zelfstandige wordt volledig in aanmerking genomen voor de toekenning van periodieke salarisverhogingen voor een maximum van 20 jaar, op voorwaarde dat ze relevant is voor de uitoefening van de functie.

De relevantie van de beroepservaring wordt beoordeeld op basis van een vergelijking van die ervaring met de voorwaarden en met het functieprofiel voor de functie waarin het personeelslid aangesteld wordt.

Het personeelslid levert zelf de bewijsstukken van de beroepservaring.

De geldelijke anciënniteit die op die manier verkregen wordt, blijft behouden voor het verdere verloop van de loopbaan.

TITEL VIIIbis. KLOKKENLUIDERSREGELING

Art. 329bis. §1. Deze regeling geldt voor alle personeelsleden van het lokaal bestuur en andere personen die met het lokaal bestuur samenwerken en heeft als doel om de klokkenluider meer bescherming te geven.

Klokkenluiders zijn personen die in het kader van een werkrelatie inbreuken vaststellen en die inbreuken melden. Dit kunnen personeelsleden zijn, maar ook andere personen die met het lokaal bestuur van Baarle-Hertog samenwerken, zoals vrijwilligers, aannemers, leveranciers, sollicitanten, voormalige werknemers, … Ook anonieme meldingen worden beschermd onder het decreet en het klokkenluiderssysteem.

De algemeen directeur is als hoofd van het personeel overeenkomstig het Bestuursdecreet het intern meldpunt. Enkel personeelsleden van het lokaal bestuur kunnen een melding indienen bij het intern meldpunt van hun bestuur.

Het externe meldpunt is Audit Vlaanderen en is te bereiken via volgende kanalen:

Andere personen die een werkrelatie hebben met het lokale of provinciale bestuur (bv. consultants, leveranciers, sollicitanten, stagairs, politieke mandatarissen, …) kunnen een melding maken bij het bevoegde externe meldkanaal.

Ook personeelsleden van het eigen lokaal bestuur kunnen bij het bevoegde externe meldingskanaal terecht zonder dat ze eerst een interne melding hebben gemaakt als:

  • ze menen dat de inbreuk intern niet doeltreffend behandeld kan worden,

  • er een risico op represailles bestaat.

Zij moeten dat niet motiveren bij het externe meldkanaal. Het interne meldkanaal geniet de voorkeur.

§2. Een klokkenluidersmelding kan gaan over een inbreuk op een regelgeving die op het lokale bestuur van toepassing is, die zich feitelijk of mogelijk al heeft voorgedaan of die zeer waarschijnlijk zal plaatsvinden.

Het Bestuursdecreet definieert het begrip ‘inbreuk’ als een handeling of nalatigheid die onrechtmatig is of het doel of de toepassing van de regelgeving ondermijnt.

De procedures en systemen die gebruikt worden om meldingen te ontvangen en op te volgen, bieden de nodige garanties inzake de vertrouwelijkheid, anonimiteit en kwaliteit van de behandeling.

Er geldt een verbod op represailles en dit onbeperkt in de tijd.

§3. Klokkenluiders kunnen meldingen schriftelijk, telefonisch of tijdens een fysieke ontmoeting bezorgen. De melder heeft hierbij recht op een verslag.

Binnen de zeven kalenderdagen dient de melder een ontvangstmelding te krijgen, binnen de drie maanden feedback.

Artikel 2

De wijziging van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van Baarle-Hertog zoals bepaald in artikel 1 van onderhavig besluit treedt in werking vanaf 1 oktober 2023.

Artikel 3

Deze beslissing bekend te maken in toepassing van artikel 286 §1, 2° van het decreet over het lokaal bestuur.