Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

18. Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) – goedkeuren wijzigingen

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
  • Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
  • Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
  • Philip Loots (Gemeenteraadslid)
  • Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
  • Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
  • Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

stemming over het voorstel van besluit:

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Philip Loots
  • Bart Mertens
  • Jeroen Raeijmaekers
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Philip Loots
  • Bart Mertens
  • Jeroen Raeijmaekers
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Totaal aantal voorstanders: 7

Totaal aantal tegenstanders: 0

Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 4

Voorstanders

  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Philip Loots
  • Bart Mertens
  • Jeroen Raeijmaekers
  • Tom Sommen
  • Jeroen Van den Bogaert

Onthoudingen, blanco of ongeldig

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Jef Van de Perre
  • Leo Van Tilburg

Met als gevolg,

goedgekeurd

18. Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) – goedkeuren wijzigingen

Gelet op de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in de artikelen 135 §2, 119 en 119bis van de nieuwe gemeentewet en artikel 41,2° van het decreet over het lokaal bestuur;

Gelet op de wettelijke kernopdracht van de gemeenten om ten behoeve van hun inwoners te voorzien in een goede politie op hun grondgebied;

Gelet op de wet van 13 mei 1999 waarbij de gemeentelijke administratieve sancties werden ingevoerd in artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, en haar uitvoeringsbesluiten;

Gelet op de wet 11 december 2023 tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet;

Gelet op de wet van 07 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid dat een paragraaf twee heeft toegevoegd aan artikel 29 Wegverkeerswet;

Gelet op het decreet van 09 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, dat een nieuw artikel 29quater heeft ingevoegd in de wegverkeerswet;

Gelet op de omzendbrief OOP 30bis aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet, en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;

Gelet op de omzendbrief OOP 30ter van 10 november 2005, waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen;

Gelet op de omzendbrief nr. COL 6/2005 van het college van Procureurs-generaal bij de Hoven van Beroep en de Arbeidshoven betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

Overwegende dat punt 14 van de omzendbrief OOP 30bis stelt dat: “Voor de meergemeentenpolitiezones, is het sterk aanbevolen dat elke gemeente die deel uitmaakt van dezelfde zone, dezelfde politieverordening zou aannemen. Dit zal de taak van de politieambtenaren, die bevoegd zijn voor de vaststelling van deze inbreuken, aanzienlijk vergemakkelijken. In het andere geval zouden ze immers systematisch moeten nagaan of op het grondgebied waarop ze opereren, een inbreuk wordt vervolgd en op welke wijze. Een voorafgaand overleg tussen de betrokken gemeenten is hier dan ook noodzakelijk; de politieraad van de meergemeentenpolitiezone kan hierin een essentiële rol spelen en ter zake advies geven”;

Overwegende dat Baarle-Hertog –samen met Beerse, Kasterlee, Lille, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar– behoort tot de politiezone Politie Regio Turnhout;

Overwegende dat de politieraad reeds op 28 januari 2003 het voornemen heeft uitgedrukt om, in het belang van de rechtszekerheid en de rechtsgelijkheid voor de burgers, in de zeven gemeenten van de politiezone te evolueren naar een uniform gemeentelijk politiereglement met een vaste structuur en zoveel als mogelijk dezelfde inhoud;

Overwegende dat de zes andere gemeenten van de politiezone al sinds 2006 een uniform gemeentelijke politieverordening, afgekort “UGP”, hebben aangenomen;

Overwegende dat iedere gemeenteraad autonoom bevoegd is én dat het soms ook noodzakelijk is om inhoudelijk verschillende bepalingen op te nemen, waardoor uiteindelijk werd gekozen voor een uniforme structuur waarbij de inhoud zoveel als mogelijk identiek is, doch waarbij bepaalde onderdelen afwijkende bepalingen kunnen bevatten;

Overwegende dat de UGP doorheen de jaren is uitgegroeid tot een lijvige politiecodex;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2023 houdende Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) waarbij besloten is om de omvangrijke UGP niet onmiddellijk in zijn totaliteit goed te keuren, maar stapsgewijs, te beginnen met volgende hoofdstukken:

AFDELING VI OPENBARE RUST EN ORDE
Hoofdstuk XV Nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie
Hoofdstuk XVI Vergunningsplichtige inrichtingen
Deel II Clubhuizen van motorclubs
Deel III Andere vergunningsplichtige inrichtingen
Deel IV Kansspelen
Hoofdstuk I Kaart- en gezelschapsspelen
Hoofdstuk II Wedkantoren en speelautomatenhallen
Hoofdstuk XVII Horecazaken
Hoofdstuk XXI Niet-vergunningsplichtige inrichtingen
AFDELING VII VERKEER
Hoofdstuk I Gemengde verkeersinbreuken
Hoofdstuk II Gedepenaliseerde verkeersinbreuken
Hoofdstuk III Parkeerplaatsen voorbehouden aan de bewoners - Opgeheven
Hoofdstuk IV Beperkte snelheidsovertredingen

Overwegende dat de UGP een dynamisch instrument is dat een periodieke evaluatie en –in principe jaarlijkse– aanpassing en bijwerking behoeft; zo’n jaarlijkse bijwerking van de UGP dringt zich op hetzij ingevolge gewijzigde (hogere) wetgeving, hetzij ingevolge nieuwe beleidskeuzes;

Gelet op het voorstel tot aanpassing van de UGP welke positief geadviseerd werden door de politieraad van de Politie Regio Turnhout van 5 september 2023;

Gelet op de wet 11 december 2023 tot wijziging van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, van de Nieuwe Gemeentewet en van de wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet;

Overwegende dat voormelde wet van 11 december 2023 (in werking getreden op 8 januari 2024) de GAS-wet aanpast ingevolge o.m. uitspraken van het Grondwettelijk Hof en praktische problemen die de dagelijkse werking bemoeilijkten. Volgende wijzigingen zijn belangrijk voor de UGP:

  • Voor volwassenen stijgt het boetebedrag naar 500 euro; de boetes voor minderjarigen blijven ongewijzigd (175 euro). Een verhoging van het maximale boetebedrag zal toelaten het bedrag van de geldboete optimaal af te stemmen op de aard van de feiten en eventuele herhaling. Er wordt wel onderlijnd dat het verhoogde bedrag een maximum bedrag is dat slechts uitzonderlijk kan opgelegd worden. De administratieve boete moet immers proportioneel zijn in functie van de zwaarte van de feiten die haar verantwoorden en in functie van de eventuele herhaling (een nieuwe vaststelling van een inbreuk waarvoor de overtreder reeds werd gesanctioneerd in de 24 maanden die de nieuwe vaststelling van de inbreuk voorafgaan). In het uitzonderlijke geval dat de maximale geldboete van 500 euro zou worden opgelegd, dient dit dan ook bijzonder uitvoerig gemotiveerd te worden;

    Voor de inbreuken stilstaan en parkeren en de overtreding van de verkeersborden C3 en F103 gelden evenwel vaste boetebedragen;

  • Een nieuwe gemengde inbreuk wordt toegevoegd aan de GAS-wet: overtredingen m.b.t. het niet-hebben van een gemeentelijke vergunning kunnen voortaan bestraft worden met GAS (artikel 18 wet openingsuren);

  • In de wetsaanpassing is voorzien dat in één welbepaald geval de termijn voor het opleggen van de administratieve geldboete kan verlengd worden, namelijk in het kader van de bemiddeling en op verzoek van de bemiddelaar. Soms is het belangrijk dat de bemiddelaar voldoende tijd heeft om de bemiddeling naar behoren uit te voeren. In het geval van een financiële schadeloosstelling kan het gebeuren dat de overtreder die het slachtoffer financieel wenst te vergoeden, afbetalingstermijnen vraagt. In zo’n geval kan de termijn van 12 maanden om een boete op te leggen, verlengd worden tot 15 maanden;

  • Overtredingen van de bepalingen betreffende de verkeersborden C3 (verboden toegang) en F103 (voetgangerszone) die in aanmerking komen voor GAS (gemengde verkeersinbreuken), zullen voortaan op eender welke wijze kunnen vastgesteld worden;

    De verwijzing naar de uitsluitende vaststelling door automatisch werkende toestellen, zoals bedoeld in artikel 62 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer, wordt geschrapt. Het kan derhalve gaan om vaststellingen door automatisch werkende toestellen maar ook om louter materiële vaststellingen. De overtreder moet in beginsel onmiddellijk worden geïdentificeerd. Is dat niet mogelijk, dan gelden de regels m.b.t. de kentekenaansprakelijkheid. Maar het is voorlopig nog niet mogelijk om overtredingen op de verkeersborden C3 en F103 te sanctioneren via GAS als die niet werden vastgesteld met automatisch werkende toestellen. Daarvoor is een aanpassing van het KB van 9 maart 2014 vereist;

  • Ingevolge de wetsaanpassing staat nu onomstotelijk vast dat de kentekenaansprakelijkheid geldt voor de gemengde verkeersinbreuken én voor de gedepenaliseerde parkeerinbreuken;

Overwegende dat de voorgestelde aanpassingen aan de UGP ingevolge de wet van 11 december 2023 positief werden geadviseerd door de politieraad van de Politie Regio Turnhout op 13 maart 2024;

Gelet op het voorstel om de aanpassingen aan de UGP goed te keuren;

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2023 houdende Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) – afdeling VI – hoofdstuk XVI – deel 1;

Overwegende dat ingevolge voormeld besluit van de gemeenteraad van 29 juni 2023 een hoofdstuk XVI (Vergunningsplichtige inrichtingen) in afdeling VI (Openbare rust en orde) werd goedgekeurd en toegevoegd aan de gemeentelijke politieverordening (UGP) en dit op grond van de artikelen 119, 119bis en 135§2 van de nieuwe gemeentewet waardoor automatenshops en vuurwerkwinkels onder het toepassingsgebied van deze politieverordening werden gebracht;

Overwegende dat tegen voormelde beslissing meerdere klachten werden ingediend bij het Agentschap Binnenlands Bestuur, afdeling Lokale organisatie en Werking;

Overwegende dat na onderzoek van voormelde klachten de gouverneur van Antwerpen vraagt om de nodige aanpassing aan te brengen aan het regelement – afdeling VI – hoofdstuk XVI – deel 1, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 29 juni 2023 en dit om navolgende redenen:

  • Artikel 2, §1 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties (GAS-wet) vermeldt :

    “De gemeenteraad kan straffen of administratieve sancties bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald.”

  • Artikel 9 van afdeling VI – hoofdstuk XVI van de uniform gemeentelijke politieverordening bepaalt :

    “Inbreuken op de artikelen 3, 6 en 7 en 12 worden bestraft met een gemeentelijke administratieve geldboete die maximaal 175 of 350 euro bedraagt, naargelang de overtreder minderjarig of meerderjarig is. Het college van burgemeester en schepenen kan bovendien op basis van artikel 4 § 1 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties overgaan tot :
    - een administratieve schorsing of intrekking van de vergunning;
    - een tijdelijke of definitieve sluiting van de inrichting bedoeld in artikel 2.”

  • Wat betreft voormeld artikel 2, §1 van de GAS-wet heb ik vastgesteld dat er zich een probleem stelt voor het betreffende artikel 12.2 :

    Artikel 12.2 stelt : “De verkoop van vuurwerk aan consumenten jonger dan 12 jaar voor wat betreft categorie F1, jonger dan 16 jaar voor categorie F2 en jonger dan 18 jaar voor de categorieën T1 en P1, is verboden. De exploitant en diens aangestelde is verplicht de leeftijd van de consumenten te controleren wanneer zij hen pyrotechnische artikelen overhandigen.”

    De leeftijdsvoorwaarden voor verkoop worden geregeld in artikel 13 van het Koninklijk Besluit van 20 oktober 2015 betreffende het op de markt aanbieden van pyrotechnische artikelen. Inbreuken op deze bepalingen worden strafbaar gesteld door de artikelen 5-9 van de wet van 28 mei 1956 betreffende ontplofbare en voor deflagratie vatbare stoffen en mengsels en de daarmee geladen tuigen. De gemeenteraad kan hiervoor bijgevolg geen sanctie meer opleggen.

  • Artikel 10 van de bestreden beslissing bepaalt eveneens :

    Artikel 10 Administratieve maatregelen.

    Conform artikel 133 tot en met 134 quater van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester een inrichting bedoeld in artikel 2 tijdelijk of definitief sluiten indien de exploitatie aanleiding geeft tot enige vorm van overlast, van aard om de openbare orde te verstoren wat moet blijken uit een door de politie samengesteld dossier. “

    Aangezien in de artikelen 133 tot en met 134 quater van de Nieuwe Gemeentewet nergens sprake is van een definitieve sluiting, moet de term ‘definitief’ geschrapt worden in het betreffende reglement

Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen voorstelt om naar aanleiding van de lopende aanvragen tot hernieuwing van de springstofvergunningen en de lopende aanvragen tot hernieuwing van de omgevingsvergunningen voor de opslagplaatsen voor vuurwerk, de gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2023 waarbij in Afdeling VI (Openbare rust en orde) van de uniform Gemeentelijke Politieverordening (UGP) een hoofdstuk XVI (Vergunningsplichtige inrichtingen) wordt toegevoegd, in te trekken;

Besluit

Artikel 1

Het bij onderhavig beslissing gevoegde voorstel tot wijziging van de uniform gemeentelijke politieverordening (UGP), goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing van 29 juni 2023 houdende Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP), goed te keuren.

Artikel 2

De beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2023 houdende Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) – afdeling VI – hoofdstuk XVI – deel 1, waarbij in het UGP, Afdeling VI Openbare rust en orde, Hoofdstuk XVI Vergunningsplichtige inrichtingen, een Deel I Inrichtingen die voor overlast kunnen zorgen, werd ingevoegd, wordt ingetrokken.

Bijlagen