Datum publicatie: 2 december 2022
Notulen van de Gemeenteraad Baarle-Hertog, van 20/10/2022 20:00
Geplande start: 20/10/2022 20:00
Locatie: Gemeentehuis Baarle-Hertog
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Silvie Segers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
De voorzitter opent de zitting op 20/10/2022 20:00 .
Agenda overzicht
- Agendapunt - Gepland openbaar
1. Opening
- Agendapunt - Gepland openbaar
2. Uitloting voorstemmer
- Agendapunt - Gepland openbaar
3. Onderzoek van de geloofsbrieven, aanstelling en eedaflegging van een opvolger als titelvoerend lid van de gemeenteraad in vervanging van mevrouw Silvie Segers
- Agendapunt - Gepland openbaar
4. Deontologische code van de gemeenteraad
- Agendapunt - Gepland openbaar
5. Veerkrachtige Dorpen – samenwerkingsovereenkomst tussen provincie Antwerpen en gemeente Baarle-Hertog – goedkeuring
- Agendapunt - Gepland openbaar
6. IOK – deelname aan intergemeentelijke dienstverlening Handhaving Milieu
- Agendapunt - Gepland openbaar
7. Straatnaamgeving inbreidingsproject “Het Dorp”
- Agendapunt - Gepland openbaar
8. Ruimtelijke ordening – voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘CCB Pastoor de Katerstraat’
- Agendapunt - Gepland openbaar
9. Ruimtelijke ordening – voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘CCB WUG Loswal – Burgmeester van Gilsestraat’
- Agendapunt - Gepland openbaar
10. Pensioenverzekering mandatarissen en statutairen gemeente en OCMW – lastvoorwaarden – goedkeuring
- Agendapunt - Gepland openbaar
11. Financiën – jaarrekening 2021 – besluit goedkeuring gouverneur – kennisneming
- Agendapunt - Gepland openbaar
12. Schorsing gemeenteraad
- Agendapunt - Gepland openbaar
13. Rondvraag
- Agendapunt - Gepland openbaar
14. Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 15 september 2022
- Agendapunt - Gepland openbaar
15. Sluiting
Behandeling van de Agendapunten
Openbare behandeling van agendapunt
Opening (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Silvie Segers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Om 20.00 uur opent de voorzitter de vergadering.
Openbare behandeling van agendapunt
Uitloting voorstemmer (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Silvie Segers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Als voorstemmer wordt uitgeloot: raadslid J. Van de Perre.
Openbare behandeling van agendapunt
Onderzoek van de geloofsbrieven, aanstelling en eedaflegging van een opvolger als titelvoerend lid van de gemeenteraad in vervanging van mevrouw Silvie Segers (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Silvie Segers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Onderzoek van de geloofsbrieven, aanstelling en eedaflegging van een opvolger als titelvoerend lid van de gemeenteraad in vervanging van mevrouw Silvie Segers
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 6 en 14;
Overwegende dat mevrouw Silvie Segers op 6 september 2022 ontslag heeft ingediend bij de voorzitter van gemeenteraad als gemeenteraadslid;
Overwegende dat de voorzitter van de gemeenteraad hiervan op 6 september 2022 kennis heeft genomen;
Overwegende dat een gemeenteraadslid dat ontslag heeft genomen, wordt vervangen door diens opvolger die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Overwegende dat mevrouw Anne-Mie Dierckx als eerste opvolger op de lijst nr. 2 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoorde, in aanmerking komt ingevolge het proces-verbaal van het hoofdbureau betreffende de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018;
Gelet op het schrijven van mevrouw Anne-Mie Dierckx van 29 september 2022 aan de voorzitter van de gemeenteraad waarbij zij uitdrukkelijk stelt haar mandaat van raadslid niet te zullen opnemen;
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van de afstand van het mandaat van gemeenteraadslid door mevrouw Anne-Mie Dierckx;
Overwegende dat mevrouw Maria Mathijssen als tweede opvolger op de lijst nr. 2 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoorde, in aanmerking komt ingevolge het proces-verbaal van het hoofdbureau betreffende de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018;
Gelet op het schrijven van mevrouw Maria Mathijssen van 1 oktober 2022 aan de voorzitter van de gemeenteraad waarbij zij uitdrukkelijk stelt haar mandaat van raadslid niet te zullen opnemen;
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van de afstand van het mandaat van gemeenteraadslid door mevrouw Maria Mathijssen;
Overwegende dat de heer Mano Jansens als derde opvolger op de lijst nr. 2 (N-VA) waartoe het te vervangen raadslid behoorde, in aanmerking komt ingevolge het proces-verbaal van het hoofdbureau betreffende de kiesverrichtingen van 14 oktober 2018;
Overwegende dat ingevolge artikel 14 van het decreet lokaal bestuur enkel de opvolger van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd, de decretale eed kan afleggen;
Overwegende dat het onderzoek van de geloofsbrieven erin bestaat dat de gemeenteraad nagaat of de opvolger voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt;
Overwegende dat de geloofsbrieven de schriftelijke bewijsstukken omvatten die elk lid van de gemeenteraad moet voorleggen en waaruit blijkt dat hij op een wettige wijze is verkozen en dat er tegen zijn verkiezing geen bezwaren zijn;
Overwegende dat hiertoe door de opvolger, de heer Mano Jansens, navolgende documenten werden ingediend:
- een recent uittreksel uit het bevolkings- of rijksregister,
een recent bewijs van goed zedelijk gedrag,
- een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals opgesomd in artikel 10 van het decreet lokaal bestuur;
Gaat over tot onderzoek van de geloofsbrieven en tot vaststelling dat de opvolger, de heer Mano Jansens, voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid, en zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid;
Besluit
Openbare behandeling van agendapunt
Deontologische code van de gemeenteraad (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Deontologische code van de gemeenteraad
Gelet op het verzoekschrift gericht aan de gemeenteraad ingediend door de heer J. Keustermans op datum van 4 november 2019met navolgende vragen cq. wensen in verband met de deontologische code van de gemeenteraad van Baarle-Hertog;
“1. De nieuwe deontologische modelcode van het VVSG als basis te nemen van de code voor de gemeente. Hierin staan een aantal belangrijke aanvullingen t.o.v. de vorige code, bv. op het gebied van omgaan met informatie (als voorbeeld: onder discretieplicht verstaan we de plicht om ten aanzien van derden voorzichtig om te gaan met informatie die een lokale mandataris heeft. Het gaat daarbij over bepaalde informatie niet verspreiden, maar ook over het plaatsen van bepaalde informatie in de juiste context en zich te realiseren dat informatie ook uit de context kan worden gehaald) en onderlinge omgang en afspraken voor vergaderingen).
2. In het hoofdstuk “omgaan met informatie” wil ik voorstellen om een extra artikel op te nemen, nl. "Een lokale mandataris zal de feiten juist weergeven en niet liegen.”
3. In het hoofdstuk “onderlinge omgang" wil ik voorstellen om de werkingssfeer uit te breiden tot vergaderingen van het GOB Plenair.
4. Het lijkt me zinvol om spelregels op te nemen over hoe men zich op de sociale media uit. Dezelfde richtlijnen als bij het hoofdstuk over vergadering lijken me hier aangewezen. Deze richtlijnen kunnen vanzelfsprekend ook van toepassing zijn op het gebruik van de meer traditionele media (bv. kranteninterviews, verslagen in lokale media, etc.). De Vlaamse overheid heeft een handreiking sociale media gepubliceerd die aanknopingspunten bevat om in de deontologische code op te nemen (bijlage 3). Een specifiek aspect van het internet waar de nodige jurisprudentie over bestaat, betreft identiteitsfraude. Ook dit lijkt me zinvol om op te nemen in de deontologische code en ik wil hierbij de volgende tekst voorstellen: “Lokale mandatarissen zullen duidelijk herkenbaar voor burgers hun standpunten vertegenwoordigen, en afzien van het gebruik van schuilnamen of fictieve identiteiten om commentaar op burgers, politieke situaties en mede mandatarissen te uiten.”.
5. Tot slot is het m.i. eveneens zinvol om alsnog een evaluatie te doen in hoeverre – sinds de invoering van de deontologische code in 2007 – geen overtredingen van de vorige code hebben plaatsgevonden.”;
Overwegende dat bij gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2019 voormeld verzoekschrift ontvankelijk werd verklaard en aan het college van burgemeester en schepenen opdracht werd gegeven de wenselijkheid na te gaan tot herziening van de deontologische code voor de gemeenteraadsleden zoals goedgekeurd in zitting van 15 november 2007;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen het belangrijk vond om de visie van elke fractie die deel uitmaakt van de gemeenteraad over een eventuele wijziging van de bestaande deontologische code voor de gemeenteraadsleden te kennen en daarom om advies heeft gevraagd aan de Commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken;
Overwegende dat de heer J. Keustermans uitgenodigd werd voor de commissievergadering van 12 april 2022 doch op 5 april 2022 per mail heeft laten weten niet aanwezig te kunnen zijn wegens verblijf in buitenland maar dat hij er een bezwaar tegen had dat de commissie zonder hem zou vergaderen;
Overwegende dat in zitting van 12 april 2022 de leden van de leden van Commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken kennis hebben genomen van:
-het verzoekschrift van gericht aan de gemeenteraad ingediend op 4 november 2019;
-voormelde gemeenteraadsbeslissing van 21 november 2019;
-voormelde mail van de heer Jef Keustermans van 5 april 2022;
Overwegende dat de commissie vindt dat de bestaande deontologische code zoals vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 15 november 2017 een goede algemene leidraad is voor onze lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen bij de uitoefening van hun mandaat en met eenparigheid van stemmen aan het college van burgemeester en schepenen adviseert om aan de gemeenteraad voor te stellen om de deontologische code van de gemeenteraad niet te wijzigen;
Overwegendedat volgens het decreet lokaal bestuur van 22 september 2017 een deontologische code moet worden opgesteld, maar aan de lokale besturen een grote autonomie laat om dit in te vullen ;
Overwegende dat het college burgemeester en schepenen zich aansluit bij voormeld advies van de Commissie Algemeen Bestuurlijke Zaken;
Besluit
Openbare behandeling van agendapunt
Veerkrachtige Dorpen – samenwerkingsovereenkomst tussen provincie Antwerpen en gemeente Baarle-Hertog – goedkeuring (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 6
Totaal aantal tegenstanders: 4
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
Veerkrachtige Dorpen – samenwerkingsovereenkomst tussen provincie Antwerpen en gemeente Baarle-Hertog – goedkeuring
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur, inzonderheid artikel 40 en 41 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Overwegende dat de provincie Antwerpen en de gemeente Baarle-Hertog samen op contractuele basis het dorpenbeleid willen uitbouwen met de bedoeling hun krachten te bundelen;
Overwegende dat door de provincie Antwerpen en de gemeente Baarle-Hertog hun infrastructuur, personeel en middelen worden gebundeld voor dit dorpenbeleid;
Overwegende dat de provincie Antwerpen dit project uitvoert in meerdere dorpen van de provincie;
Gelet op het voorliggende ontwerp van samenwerkingsovereenkomst ter uitvoering van het project Veerkrachtige Dorpen tussen de provincie Antwerpen en de gemeente Baarle-Hertog;
Overwegende dat beide partijen in deze overeenkomst de modaliteiten van deze samenwerking wensen vast te leggen;
Overwegende dat deze samenwerkingsovereenkomst de deelname van de gemeente Baarle-Hertog als inhoudelijk en financieel partner aan het project ‘Veerkrachtige dorpen’ betreft;
Overwegende dat de hoofddoelstelling van dit project het vergroten van de veerkracht van het kerkdorp Zondereigen is, waarbij inwoners en bestuur samen het vermogen ontwikkelen om met de uitdagingen van het dorp om te gaan op een open, actieve en betrokken manier, door samen een traject te doorlopen in het kerkdorp Zondereigen;
Besluit
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
IOK – deelname aan intergemeentelijke dienstverlening Handhaving Milieu (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
IOK – deelname aan intergemeentelijke dienstverlening Handhaving Milieu
Gelet op het Gemeentedecreet en het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op het Decreet Intergemeentelijke Samenwerking en het Decreet Lokaal bestuur;
Gelet op het Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid (DABM), meer specifiek Titel XVI Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen, en het Uitvoeringsbesluit hierbij (Milieuhandhavingsbesluit);
Overwegende dat het Milieuhandhavingsbesluit bepaalt dat elke gemeente beroep moet kunnen doen op minstens 1 lokale toezichthouder en indien meer dan 300 klasse II inrichtingen of meer dan 30.000 inwoners bij onvoldoende gekend aantal inrichtingen, minimum 2 lokale toezichthouders;
Overwegende dat het Milieuhandhavingsbesluit voorziet in de mogelijkheid voor de gemeente om hiervoor beroep te doen op toezichthouders van een intergemeentelijk samenwerkingsverband of van de politiezone;
Overwegende dat de gemeente Baarle-Hertog tot op heden hiervoor beroep doet op de toezichthouders van de politiezone Turnhout;
Overwegende dat IOK sinds 2012 ook over toezichthouders beschikt en aan de aangesloten gemeenten een dienstverlening op het vlak van milieuhandhaving verleent. Voor deze dienstverlening werd een interlokale vereniging opgestart met als deelnemers de deelnemende gemeenten, politiezones en IOK. De Interlokale Vereniging Milieuhandhaving Kempen (IVMK) had als hoofddoelstelling het milieuhandhavingsbeleid van de deelnemende gemeenten te organiseren en op elkaar af te stemmen, waarbij de ervaringen kennis van alle deelnemers werd gebundeld om zo te streven naar een efficiënter milieuhandhavingsbeleid. Hierbij gold als uitgangspunt een taakverdeling op basis van de expertise van alle actoren, waarbij zo veel als mogelijk de bestaande taakverdeling en performante werking werden geformaliseerd in een kostenefficiënt samenwerkingsmodel. In 2017 werd IVMK opgeheven en werd de dienstverlening geïntegreerd binnen IOK, onder gelding van dezelfde principes;
Overwegende dat IOK sinds 2019 eveneens voorziet in een dienstverlening handhaving ruimtelijke ordening, waarbij zij beschikt over enkele verbalisanten ruimtelijke ordening en stedenbouwkundige inspecteurs;
Overwegende dat, aangezien handhaving een specifieke inhoudelijk-technische kennis vergt en vaak ook juridische kennis, de dienstverlening handhaving milieu en ruimtelijke ordening ingebed zijn binnen de Juridische dienst – Cluster omgeving;
Overwegende dat er op dit moment 17 gemeenten aangesloten zijn bij de dienstverlening milieuhandhaving en 23 gemeenten bij de dienstverlening handhaving ruimtelijke ordening. De intergemeentelijke dienstverlening handhaving (IDH) beschikt over 5,2 VTE, bestaande uit milieutoezichthouders, verbalisanten ruimtelijke ordening, stedenbouwkundige inspecteurs en administratieve kracht. In het najaar zullen nog 3 personeelsleden van IOK aangesteld worden als milieutoezichthouder. De aansluiting van extra gemeenten vergt de aanwerving van minstens 1 VTE;
Overwegende dat de gemeente Baarle-Hertog, net als de andere gemeenten die deel uitmaken van de politiezone Turnhout, aangesloten is bij de dienstverlening handhaving ruimtelijke ordening van IOK, doch niet voor handhaving van milieudossiers;
Overwegende dat, vanuit de synergie en de insteek dat milieu en ruimtelijke ordening onder de noemer van omgeving als één thema beschouwd worden, op het politiecollege van 11 april 2022 de mogelijke aansluiting van de 7 gemeenten binnen de politiezone Turnhout bij de dienstverlening milieuhandhaving van IOK besproken werd. Op deze zitting van het politiecollege verklaarden alle burgemeesters zich principieel akkoord;
Overwegende dat de dienstverlening een intergemeentelijke inhouse dienstverlening uitmaakt voor de deelnemers van IOK en wordt vergoed volgens de modaliteiten van de kostendelende vereniging IOK. De kosten van deze dienstverlening worden zodoende verdeeld over de deelnemende gemeenten. Het aandeel van de gemeente wordt opgenomen in de “Werkingskosten 2023” en in de “Begroting 2023” van IOK;
Overwegende dat de gemeente Baarle-Hertog gevraagd wordt een beslissing te nemen over haar deelname aan deze intergemeentelijke dienstverlening;
Besluit
Openbare behandeling van agendapunt
Straatnaamgeving inbreidingsproject “Het Dorp” (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 6
Totaal aantal tegenstanders: 4
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
Straatnaamgeving inbreidingsproject “Het Dorp”
Gelet op de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door Haagen Projects BVBA, gevestigd te Knokke-Heist, Zeedijk-Knokke 647 bus 11 d.d. 1 mei 2019 voor het bouwen van 33 wooneenheden en twee winkels op het perceel kadastraal bekend sectie C nummer 149A, 153W, 153X, 155E, 156H, 156L, 158P, 158R, 159T, 165A2, 165C2;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 september 2019 houdende goedkeuring van de aanleg van de nieuwe gemeentewegen zoals opgenomen in het plan van de wegen, onderdeel van voormelde omgevingsvergunningsaanvraag;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 oktober 2019 waarbij een omgevingsvergunning werd afgegeven voor het bouwen van 33 wooneenheden en twee winkels;
Overwegende dat voormelde inbreiding gelegen is aan de Molenstraat tegenover de kerk;
Overwegende dat het wenselijk wordt geacht om aan deze nieuwe straat een straatnaam toe te kennen;
Gelet op het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen;
Gelet op het advies van de Heemkundekring Amalia van Solms van 10 februari 2022;
Gelet op het advies van de commissie algemeen bestuurlijke zaken van 12 april 2022;
Overwegende dat naar aanleiding van voormelde bespreking in de commissie algemeen bestuurlijke zaken, de Heemkundekring Amalia van Solms om een nieuw advies werd verzocht;
Gelet op het (nieuw) advies van de Heemkundekring Amalia van Solms van 6 september 2022;
Gelet op het voorstel om volgende nieuwe straatnaam toe te kennen aan de nieuwe weg gelegen in het inbreidingsproject “Het Dorp”:
- Den Dijk;
Gelet op navolgend amendement ingediend door raadslid M. Bruurs namens CDK:
"Overwegende dat in het voorstel onder artikel 1 in principe besloten wordt aan de nieuwe weg gelegen in het inbreidingsproject "Het Dorp" de naam "Den Dijk" te kennen;
Overwegende dat verwezen wordt naar het advies van de Heemkundekring Amalia van Solms van 6 september 2022 doch dit advies gebaseerd blijkt te zijn op onjuiste, minstens onvolledige gegevens;
Dat volgens dit advies, het eerste stuk van de huidige Molenstraat, als volksnaam "Den Dijk" zou hebben;
Dat dit al onjuist is: het is niet het eerste stuk van de huidige Molenstraat, doch wel het stuk van de Molenstraat ter hoogte van het vroegere café-feestzaal OLYMPIA, dat in de volksmond "Den Dijk" werd genoemd, omwille van de hogere ligging;
Dat het advies voorts stelt dat de nieuwe straat zou vertrekken op het hoogste punt van het dorpscentrum, doch wat ook niet juist is;
Dat het inbreidingsproject met de hierin gelegen straat aanzienlijk lager gelegen is ten opzichte van de Molenstraat, tot 1,5 meter toe;
Dat de naam "Den Dijk" dan niet als de meest geschikte naam voorkomt en deze naam zelfs misleidend is, vermits deze naam gebruikt werd voor een ander stuk van de Molenstraat, terwijl het inbreidingsproject veel lager is gelegen, zodat er geen sprake kan zijn van een 'Dijkgevoel";
Dat door een inwoner van de gemeente Baarle-Hertog, aldaar sinds zijn heugenis woonachtig, de naam "Enclavehof" is voorgesteld en wat een meer geschikte naam is;
Dat volgens het gebruikelijk advies van de Heemkundekring Amalia van Solms de historische plaatselijke gesteldheid wordt beschouwd om zich hierop te baseren voor een naamgeving en welke werkwijze kan worden gevolgd, mits correct toegepast;
Dat op de desbetreffende plaats dan wel in de directe omgeving van het huidige inbreidingsproject "Het Dorp", voorheen en gedurende decennia een eetgelegenheid was gevestigd met de naam "ENCLAVE";
Dat "enclave" bovendien rechtstreeks verwijst naar de bijzondere enclavesituatie van de gemeente Baarle-Hertog / Baarle-Nassau;
Dat in het inbreidingsproject een "groen plein" is voorzien, zodat de benaming "hof" dan ook zeer toepasselijk is;
Dat het overigens zeer lovenswaardig is dat een eigen inwoner een naam wil voorstellen en op actieve wijze wil participeren in de besluitvorming;
Dat bovendien en zeer geschikte en aangepaste naam wordt voorgesteld;
Overwegende dat ook de partijen N-VA en FORUM hechten aan inspraak van de burger, althans toch volgens de beweringen van deze partijen;
Dat onderhavig amendement dan ook kan worden aangenomen;
VOORSTEL VAN AMENDEMENT
In artikel 1 van het voorstel de naam "Den Dijk" te veranderen in de naam "Enclavehof". "
Gelet op de besprekingen;
Gelet op het feit dat raadslid M. Bruurs (CDK) voorstelt om de behandeling van dit agendapunt uit te stellen;
Overwegende dat voormeld voorstel tot verdaging van raadslid M. Bruurs (CDK) ter stemming wordt gebracht;
Het voorstel tot verdaging wordt verworpen met vier stemmen voor van A. Brosens (CDK), M. Bruurs (CDK), L. Van Tilburg (CDK) en J. Van de Perre (CDK); en zes stemmen tegen;
Overwegende dat vervolgens voormeld amendement ingediend door raadslid M. Bruurs namens CDK ter stemming wordt gebracht;
Het amendement wordt verworpen met vier stemmen voor van A. Brosens (CDK), M. Bruurs (CDK), L. Van Tilburg (CDK) en J. Van de Perre (CDK); en zes stemmen tegen;
Overwegende dat vervolgens het voorliggende voorstel ter stemming wordt gebracht;
Gelet op de stemverklaring van raadslid M. Bruurs (CDK): "dat ik de inwoners oproep om gebruik te maken van het recht om bezwaar in te dienen zodat het opgenomen wordt in het proces-verbaal";
Besluit
Er wordt in principe besloten aan de nieuwe weg gelegen in het inbreidingsproject “Het Dorp”, zoals aangeduid op bijgevoegde situatietekening, navolgende naamtoe te kennen:
- Den Dijk.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
Ruimtelijke ordening – voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘CCB Pastoor de Katerstraat’ (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Ruimtelijke ordening – voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘CCB Pastoor de Katerstraat’
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd, inzonderheid Titel II, hoofdstuk II, afdeling 4 en gelet op de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997 wat de bindende bepalingen betreft;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003 houdende de definitieve vaststelling van een herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 19 maart 2004 wat de bindende bepalingen betreft;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 houdende de definitieve vaststelling van een tweede herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 25 februari 2011 wat de bindende bepalingen betreft;
Gelet op het ministerieel besluit van 10 juli 2001 houdende de goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen;
Gelet op het ministerieel besluit van 4 mei 2011 houdende de gedeeltelijke goedkeuring van de partiële herziening van het Ruimtelijk Structuurplan voor de provincie Antwerpen;
Gelet op het besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 10 juli 2014houdende de definitieve goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Baarle-Hertog;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 1977 houdende de definitievevaststelling van het gewestplan Turnhout;
Overwegende dat in het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan een visie met betrekking tot logische bestemmingszones voor wonen en parkeervoorzieningen werd opgenomen;
Gelet op het Bijzonder Plan van Aanleg Gemeentehuis, goedgekeurd door de Vlaamse regering bij ministerieel besluit op 29 september 2006;
Overwegende dat het cultuurcentrum Baarle gevestigd is op een site langsheen de Pastoor de Katerstraat;
Gelet op beslissing van het GOB in plenaire samenstelling van 19 december 2017 waarbij ingestemd wordt met de keuze om het CCB te huisvesten in een nieuwbouw op een andere locatie;
Overwegende dat in het verleden een deel van de site mee werd opgenomen in het BPA Gemeentehuis waardoor de gewestplanbestemming recreatiegebied werd aangepast naar bestemming ‘zone voor openbare gebouwen met een publieke bestemming;
Overwegende dat bij toekomstige verhuis van het cultuurcentrum de huidige grondbestemming achterhaald is;
Overwegende dat hetzelfde geldt voor de huidige site van de technische werkplaatsen van de gemeente Baarle-Hertog die ook vervat werd in BPA Gemeentehuis. Voor deze activiteiten zal tevens op zekere termijn een alternatieve locatie opgezocht worden omwille van de gebreken van de huidige locatie;
Overwegende dat daarom een uniforme bestemming voorzien wordt voor het gedeelte van de huidige site van het CCB dat momenteel de gewestplanbestemming woongebied heeft, het gedeelte van de huidige site van het CCB dat binnen BPA Gemeentehuis gelegen is en de daarop aansluitende site van de technische werkplaatsen, tevens gelegen binnen BPA Gemeentehuis, en dit om de toekomst voor te bereiden teneinde deze omgeving een zinvolle herbestemming te kunnen laten kennen;
Overwegende dat een optimale herontwikkeling van deze omgeving ten dienste van een kwalitatieve kernontwikkeling van Baarle een bestemming vereist die wonen en andere kernondersteunende functies toelaat;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 15 april 2021 waarbij aan dienstverlenende vereniging IOK opdracht wordt gegeven tot opmaak van navolgende Gemeentelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (RUP’s)
- Opmaak van een RUP voor de realisatie van het nieuwe CCB: RUP CCB WUG Loswal – Burgemeester Van Gilsestraat,
- Opmaak van een RUP ter vervanging van een gedeelte van het BPA Gemeentehuis: RUP CCB Pastoor De Katerstraat;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2021 houdende goedkeuring van de startnota en procesnota opgemaakt door IOK voor het RUP CCB Pastoor De Katerstraat, alsmede van de startnota en procesnota opgemaakt door IOK voor het RUP CCB Loswal – Burgemeester van Gilsestraat;
Gelet op de eerste raadpleging georganiseerd over voormelde startnota’s en procesnota’s van 1 oktober 2021 tot en met 29 november 2021 alsmede het participatiemoment op maandag 11 oktober 2021;
Gelet op het verslag participatiemoment startnota ‘RUP CCB Pastoor De Katerstraat’ van 11 oktober 2021;
Overwegende dat volgende adviesinstanties naar aanleiding van de start- en procesnota advies hebben uitgebracht:
- GECORO Baarle-Hertog op datum van 18 oktober 2021
Deputatie van de provincie Antwerpen, Departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit, Dienst ruimtelijke planning op datum van 25 november 2021.
OVAM op datum van 13 oktober 2021
Sport Vlaanderen op datum van 26 november 2021
- Toerisme Vlaanderen op datum van 28 november 2021
Overwegende dat volgende adviesinstanties geen advies uitgebracht hebben:
- Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid
Gemeentebestuur van Baarle-Nassau
Provincie Noord-Brabant / Nederland
Agentschap Wonen-Vlaanderen
Vlaams Energieagentschap
- Agentschap Onroerend Erfgoed
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2022 houdende goedkeuring van de scopingnota;
Overwegende dat in voormelde scopingsnota onder meer de ontvangen adviezen en inspraakreacties van de eerste raadplegingsronde verwerkt worden, en wordt bekeken hoe met deze adviezen en inspraakreacties wordt omgegaan;
Overwegende dat op 10 maart 2022 een RVR-toets werd doorlopen (met kenmerk RVR-AV-1600) en dat op basis hiervan werd geconcludeerd dat
- er geen bestaande Seveso-inrichting gelegen is binnen het plangebied;
het plangebied niet gelegen is binnen de consultatiezone van een bestaande Seveso-inrichting;
het inplanten van nieuwe Seveso-inrichtingen in het plangebied niet mogelijk is, aangezien er geen bedrijvigheid aanwezig of gepland is binnen het plangebied;
- er zich voor wat betreft het aspect externe mensveiligheid in dit geval geen probleem stelt: dat het RUP niet verder voorgelegd dient te worden aan het Team Externe Veiligheid en dat er geen ruimtelijk veiligheidsrapport dient te worden opgemaakt.
Overwegende dat startnota, de adviezen, de reacties, het verslag van het participatiemoment en de scopingnota op 18 maart 2022 werden overgemaakt aan de bevoegde dienst MER; dat deze bevoegde dienst MER op 27 april 2022 bevestigde dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggend RUP; dat deze beslissing verwerkt werd in een bijgewerkte versie van de scopingsnota;
Overwegende dat alle informatie werd gebundeld en verwerkt in een voorontwerp RUP dat, samen met de verplicht voorgeschreven adviezen en rapporten volgens artikel 2.2.20 Vlaamse Codex ruimtelijke Ordening voor een schriftelijk plenair advies werd voorgelegd;
Overwegende dat naar aanleiding van het schriftelijk plenair overleg volgende adviesinstanties advies hebben uitgebracht:
- Deputatie van de provincie Antwerpen, Departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit op datum van 23 juni 2022,
Gecoro op datum van 15 juni 2022,
Sport Vlaanderen op datum van 9 juni 2022,
- Toerisme Vlaanderen;
Overwegende dat het studiebureau IOK de plannen en documenten heeft aangepast naar aanleiding van voormelde adviezen;
Overwegende dat voorgesteld wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RUP CCB Pastoor De Katerstraat’ voorlopig vast te stellen. Dit ontwerp bestaat uit volgende documenten:
- Procesnota
Toelichtingsnota
Grafisch plan
- Stedenbouwkundige voorschriften
Gelet op het decreet van 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid;
Overwegende dat in toepassing van artikel 1.3.1.1 van het gecoördineerd decreet van 15 juni 2017 betreffende het integraal waterbeleid het plan dient onderworpen te worden aan de watertoets;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, zoals gewijzigd in het bijzonder artikel 2 en 4 en de in bijlage 1 opgenomen kaarten;
Overwegende dat het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4 van het waterwetboek (gecoördineerde decreten betreffende het integraal waterbeleid);
Overwegende dat in de milieueffectenbespreking, als onderdeel van de start- en scopingsnota, onderzoek werd gevoerd naar de waterhuishouding van het gebied, de mogelijke impact bij de uitvoering van het RUP en maatregelen die daarbij zijn aangewezen; dat een bespreking hiervan is opgenomen onder hoofdstuk 5 van de toelichtingsnota;
Overwegende dat hierdoor geoordeeld kan worden dat de planinhoud geen aanleiding geeft tot een significant nadelig of schadelijk effect op het watersysteem; dat het plan verenigbaar is met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid, dat de doelstellingen zoals bedoeld in artikel 1.2.2 van het waterwetboek in acht werden genomen bij de opmaak van het plan en dat daarbij werd uitgegaan van de relevante beginselen zoals geformuleerd in artikel 1.2.3.
Overwegende dat op basis hiervan geconcludeerd kan worden dat het plan de doelstellingen en beginselen, vermeld in artikel 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4 van het waterwetboek (gecoördineerde decreten betreffende het integraal waterbeleid), in acht heeft genomen.
Besluit
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RUP CCB Pastoor De Katerstraat’ voorlopig vast. Dit ontwerp bestaat uit volgende documenten:
- Procesnota
Toelichtingsnota
Grafisch plan
- Stedenbouwkundige voorschriften.
Bijlagen
- 08_BIJLAGEh - RUP_13002_214_00004_00001_TNK_VV.pdf
- 08_BIJLAGEe - RUP_13002_214_00004_00001_SCN_VV.pdf
- 08_BIJLAGEg - RUP_13002_214_00004_00001_TN_VV.pdf
- 08_BIJLAGEb - RUP_13002_214_00004_00001_GP_VV.pdf
- 08_BIJLAGEc - RUP_13002_214_00004_00001_PN_VV.pdf
- 08_BIJLAGEa - Adviezen ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) CCB Pastoor de Katerstraat (002)_rd.pdf
- 08_BIJLAGEd - RUP_13002_214_00004_00001_RPC_VV.pdf
- 08_BIJLAGEf - RUP_13002_214_00004_00001_SV_VV.pdf
Openbare behandeling van agendapunt
Ruimtelijke ordening – voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘CCB WUG Loswal – Burgmeester van Gilsestraat’ (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Ruimtelijke ordening – voorlopige vaststelling ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) ‘CCB WUG Loswal – Burgmeester van Gilsestraat’
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zoals gewijzigd, inzonderheid Titel II, hoofdstuk II, afdeling 4 en gelet op de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997 wat de bindende bepalingen betreft;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003 houdende de definitieve vaststelling van een herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 19 maart 2004 wat de bindende bepalingen betreft;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 houdende de definitieve vaststelling van een tweede herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 25 februari 2011 wat de bindende bepalingen betreft;
Gelet op het ministerieel besluit van 10 juli 2001 houdende de goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie Antwerpen;
Gelet op het ministerieel besluit van 4 mei 2011 houdende de gedeeltelijke goedkeuring van de partiële herziening van het Ruimtelijk Structuurplan voor de provincie Antwerpen;
Gelet op het besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 10 juli 2014houdende de definitieve goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan Baarle-Hertog;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 september 1977 houdende de definitievevaststelling van het gewestplan Turnhout;
Overwegende dat in het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan een visie met betrekking tot wonen en gemeenschapsvoorzieningen werd opgenomen;
Gelet op de beslissing van het GOB in plenaire samenstelling van 21 december 2010 betreffende de begroting 2011 van het Cultureel Centrum Baarle (CCB), om een werkgroep, bestaande uit de in de gemeenteraden van Baarle-Hertog en Baarle-Nassau vertegenwoordigde fracties, te formeren welke de toekomstige kaders moet bepalen waarbinnen het CCB moet fungeren (werkgroep Toekomst CCB);
Gelet op de gespreksnotitie, vastgesteld door voormelde werkgroep op 21 september 2011, welke vertrekt van de uitgangspunten en randvoorwaarden waarover in de werkgroep consensus bestaat, zoals de wens om ontmoeting te bevorderen, bundeling van activiteiten (clustering) en het beheersbaar houden van de kosten;
Overwegende dat voormelde werkgroep in dit verband opteerde om een onderzoek naar een toekomstbestendig cultureel- en ontmoetingscentrum te laten uitvoeren;
Overwegende dat voormeld onderzoek, in opdracht van de Stichting Cultureel Centrum Baarle (SCCB) i.o.m.de werkgroep, werd uitgevoerd door onderzoeksbureaus Zet en Complan;
Gelet op het eindrapport “Toekomst Cultureel Centrum Baarle” opgemaakt door Zet en Complan, dat op 18 september 2013 werd toegelicht aan het GOB in plenaire samenstelling;
Gelet op de beslissing van het GOB in plenaire samenstelling van 21 september 2015 betreffende de toekomstige huisvesting van het CCB, waarbij het GOB-plenair onder meer kennis nam van de conclusie van de kleine werkgroep Toekomst CCB (bestaande uit de portefeuillehouders en afvaardiging dagelijks bestuur CCB), met name dat een variant-scenario 2 (inpassen, uitbreiden en afstoten) als kans- en perspectiefrijk wordt beoordeeld, en waarbij aan het GOB-beperkt en de werkgroep Toekomst CCB opdracht wordt gegeven om essentiële elementen en aspecten – nodig om te komen tot besluitvorming over het al dan niet verder uitwerken/uitvoeren van variant-scenario 2 – gefaseerd nader uit te zoeken;
Gelet op de beslissing van het GOB in plenaire samenstelling van 15 december 2015 om voorbereidingskrediet ten bedrage van € 50.000,00 te verstrekken voor de opmaak van een voorstudie, welke moet resulteren in een plan van eisen bestaande uit onder meer een functioneel, ruimtelijk, technisch en financieel programma;
Overwegende dat in uitvoering van voormelde beslissing van het GOB in plenaire samenstelling een plan van eisen voor de opdracht “Advisering verbouwing cultureel centrum Baarle-Nassau-Hertog” is opgemaakt door de kleine werkgroep;
Overwegende dat de gemeente Baarle-Nassau middels een meervoudige onderhandse aanbesteding van voormelde opdracht voormelde opdracht gunde aan Laride B.V., Bastion 58, 5509 MJ Veldhoven (Nederland);
Gelet op het plan van eisen, opgeleverd door Laride B.V. op 10 april 2017;
Gelet op de beslissing van het GOB in plenaire samenstelling van 26 juni 2017 waarbij aan het GOB-beperkt de opdracht gegeven wordt om de opties ‘nieuwbouw elders’ en ‘totaalrenovatie’ op basis van het voorliggende Programma van Eisen te verkennen en daarover aan het GOB-plenair te rapporteren;
Gelet op beslissing van het GOB in plenaire samenstelling van 19 december 2017 waarbij ingestemd wordt met de keuze om het CCB te huisvesten in een nieuwbouw op een andere locatie en waarbij aan GOB-beperkt opdracht wordt gegeven om de verwerving van een locatie op te starten;
Gelet op de beslissing van het GOB in plenaire zitting van 19 december 2017 waarbijtoestemming wordt gegeven om voor de concrete uitwerking professionele begeleiding in te huren;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 juni 2018 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure voor de opdracht “Trajectbegeleiding en advies bij het PPS project CULTUREEL CENTRUM BAARLE-HERTOG / BAARLE-NASSAU”;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 december 2018 om de opdracht “Trajectbegeleiding en advies bij het PPS project CULTUREEL CENTRUM BAARLE-HERTOG / BAARLE-NASSAU” te gunnen aan Sweco Belgium nv, Stationsstraat 51 te 2800 Mechelen;
Overwegende dat op basis van het Programma van Eisen voor het nieuw cultureel centrum en de door Sweco Belgium nv uitgewerkte volumestudie een reële inschatting werd gemaakt van de benodigde aan te kopen gronden;
Overwegende dat voor de locatiekeuze rekening werd gehouden met de nadrukkelijke wens om de landsgrens door het nieuwe gebouw te laten lopen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 7 mei 2020 houdende aankoop van navolgende onroerende goederen:
a) Een perceel grond, gelegen te Baarle-Hertog, ter streke De Boschovensche Akkers, kadastraal bekend volgens huidig kadaster sectie C, deel van nummers 241 L 3 P0000 en 241 V 3 P0000, met gereserveerde perceelidentificatie 241 Z 3 P0000, en met een oppervlakte volgens nagemelde meting zeventien are drieënzestig centiare (17a 63ca), zijnde lot B1 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020;
b) Een perceel grond, gelegen te Baarle-Hertog, ter streke De Boschovensche Akkers, kadastraal bekend volgens huidig kadaster sectie C, deel van nummer 242 F 2 P0000, met gereserveerde perceelidentificatie 241 A 4 P0000, en met een oppervlakte volgens nagemelde meting van twaalf centiare (12ca), zijnde lot B2 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020;
c) Een perceel grond, gelegen te Baarle-Nassau, kadastraal bekend sectie C nr. 3930/deel en 3931/deel, met een met een oppervlakte volgens nagemelde meting van zevenentwintig are negenentachtig centiare (27a89ca), zijnde lot NL1 van het metingsplan opmetingsplan opgemaakt door de heer Karel Snoeckx, beëdigd landmeter-schatter, dd. 6 januari 2020;
Overwegende dat de gemeente vermelde onroerende goederen heeft aangekocht om reden van openbaar nut, uitsluitend en alleen voor de bouw van een cultureel centrum en/of het oprichten van caritatieve constructies zoals seniorenresidenties;
Overwegende dat voor de realisatie van nieuw cultureel centrum op voormelde locatie het raadzaam wordt geacht om een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan op te maken;
Overwegende dat inmiddels ook bekend werd dat aansluitend op de finaal beoogde locatie voor de nieuwe ontwikkeling van het CCB er op Nederlands grondgebied ook een ontwikkeling van een voorziening voor begeleid wonen van personen met een mentale handicap opgenomen wordt in het planinitiatief aan Nederlandse zijde; dat dit initiatief past binnen de visie van de gemeente Baarle-Hertog op de vooropgestelde ontwikkeling van een zone voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen langsheen de Loswal, en hiervan een concrete invulling vormt en daarom werd gehonoreerd en verwerkt in het traject tot opmaak van het voorliggende RUP;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 15 april 2021 waarbij aan dienstverlenende vereniging IOK opdracht wordt gegeven tot opmaak van navolgende Gemeentelijke Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (RUP’s)
- Opmaak van een RUP voor de realisatie van het nieuwe CCB: RUP CCB WUG Loswal – Burgemeester Van Gilsestraat,
- Opmaak van een RUP ter vervanging van een gedeelte van het BPA Gemeentehuis: RUP CCB Pastoor De Katerstraat;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 september 2021 houdende goedkeuring van de startnota en procesnota opgemaakt door IOK voor het RUP CCB WUG Loswal - Burgemeester van Gilsestraat, alsmede van de startnota en procesnota opgemaakt door IOK voor het RUP CCB Pastoor de Katerstraat;
Gelet op de eerste raadpleging georganiseerd over voormelde startnota’s en procesnota’s van 1 oktober 2021 tot en met 29 november 2021 alsmede het participatiemoment op maandag 11 oktober 2021;
Gelet op het verslag participatiemoment startnota ‘RUP CCB WUG Loswal – Burgemeester van Gilsestraat’ van 11 oktober 2021;
Overwegende dat volgende adviesinstanties naar aanleiding van de start- en procesnota advies hebben uitgebracht:
- GECORO Baarle-Hertog op datum van 18 oktober 2021
Deputatie van de provincie Antwerpen, Departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit, Dienst ruimtelijke planning op datum van 25 november 2021
- OVAM op datum van 13 oktober 2021
Overwegende dat volgende adviesinstanties geen advies uitgebracht hebben:
- Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid
Gemeentebestuur van Baarle-Nassau
Provincie Noord-Brabant / Nederland
Agentschap Wonen-Vlaanderen
- Vlaams Energieagentschap
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 maart 2022 houdende goedkeuring van de scopingnota;
Overwegende dat in voormelde scopingsnota onder meer de ontvangen adviezen en inspraakreacties van de eerste raadplegingsronde verwerkt worden, en wordt bekeken hoe met deze adviezen en inspraakreacties wordt omgegaan;
Overwegende dat op 10 maart 2022 een RVR-toets werd doorlopen (met kenmerk RVR-AV-1599) en dat op basis hiervan werd geconcludeerd dat
- er geen bestaande Seveso-inrichting gelegen is binnen het plangebied,
het plangebied niet gelegen is binnen de consultatiezone van een bestaande Seveso-inrichting,
het inplanten van nieuwe Seveso-inrichtingen in het plangebied niet mogelijk is, aangezien er geen bedrijvigheid aanwezig of gepland is binnen het plangebied,
er zich voor wat betreft het aspect externe mensveiligheid in dit geval geen probleem stelt: dat het RUP niet verder voorgelegd dient te worden aan het Team Externe Veiligheid en dat er geen ruimtelijk veiligheidsrapport dient te worden opgemaakt;
Overwegende dat startnota, de adviezen, de reacties, het verslag van het participatiemoment en de scopingnota op 18 maart 2022 bezorgd werden aan de bevoegde dienst MER; dat deze bevoegde dienst MER op 27 april 2022 bevestigde dat er geen plan-MER opgesteld moet worden voor het voorliggend RUP; dat deze beslissing verwerkt werd in een bijgewerkte versie van de scopingsnota;
Overwegende dat alle informatie werd gebundeld en verwerkt in een voorontwerp RUP dat, samen met de verplicht voorgeschreven adviezen en rapporten volgens artikel 2.2.20 Vlaamse Codex ruimtelijke Ordening voor een schriftelijk plenair advies werd voorgelegd;
Overwegende dat naar aanleiding van het schriftelijk plenair overleg volgende adviesinstanties advies hebben uitgebracht:
- Deputatie van de provincie Antwerpen, Departement Ruimte, Erfgoed en Mobiliteit op datum van 23 juni 2022,
- Gecoro op datum van 15 juni 2022;
Overwegende dat het studiebureau IOK de plannen en documenten heeft aangepast naar aanleiding van voormelde adviezen;
Overwegende dat voorgesteld wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RUP CCB WUG Loswal – Burgemeester van Gilsestraat’ voorlopig vast te stellen. Dit ontwerp bestaat uit volgende documenten:
- Procesnota
Toelichtingsnota
Grafisch plan
- Stedenbouwkundige voorschriften
Gelet op het decreet van 15 juni 2018 betreffende het integraal waterbeleid;
Overwegende dat in toepassing van artikel 1.3.1.1 van het gecoördineerd decreet van 15 juni 2017 betreffende het integraal waterbeleid het plan dient onderworpen te worden aan de watertoets;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, zoals gewijzigd in het bijzonder artikel 2 en 4 en de in bijlage 1 opgenomen kaarten;
Overwegende dat het plan werd getoetst aan de kenmerken van het watersysteem en aan de relevante doelstellingen en beginselen van artikel 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4 van het waterwetboek (gecoördineerde decreten betreffende het integraal waterbeleid);
Overwegende dat in de milieueffectenbespreking, als onderdeel van de start- en scopingsnota, onderzoek werd gevoerd naar de waterhuishouding van het gebied, de mogelijke impact bij de uitvoering van het RUP en maatregelen die daarbij zijn aangewezen; dat een bespreking hiervan is opgenomen onder hoofdstuk 8 van de toelichtingsnota:
Overwegende dat hierdoor geoordeeld kan worden dat de planinhoud geen aanleiding geeft tot een significant nadelig of schadelijk effect op het watersysteem; dat het plan verenigbaar is met de doelstellingen en beginselen van het decreet integraal waterbeleid, dat de doelstellingen zoals bedoeld in artikel 1.2.2 van het waterwetboek in acht werden genomen bij de opmaak van het plan en dat daarbij werd uitgegaan van de relevante beginselen zoals geformuleerd in artikel 1.2.3.
Overwegende dat op basis hiervan geconcludeerd kan worden dat het plan de doelstellingen en beginselen, vermeld in artikel 1.2.2, 1.2.3 en 1.2.4 van het waterwetboek (gecoördineerde decreten betreffende het integraal waterbeleid), in acht heeft genomen.
Besluit
De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RUP CCB WUG Loswal – Burgemeester van Gilsestraat’ voorlopig vast. Dit ontwerp bestaat uit volgende documenten:
- Procesnota
Toelichtingsnota
Grafisch plan
- Stedenbouwkundige voorschriften.
Het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘RUP CCB WUG Loswal – Burgemeester van Gilsestraat’ wordt overgemaakt aan de deputatie van de provincie Antwerpen, het departement Omgeving en de Vlaamse Regering.
Bijlagen
- 09_BIJLAGEb - RUP_13002_214_00003_00001_GP_VV.pdf
- 09_BIJLAGEc - RUP_13002_214_00003_00001_PN_VV.pdf
- 09_BIJLAGEa - Adviezen ontwerp gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) CCB WUG Loswal Burgmeester van Gilsestraat_rd (002).pdf
- 09_BIJLAGEd - RUP_13002_214_00003_00001_RPC_VV.pdf
- 09_BIJLAGEf - RUP_13002_214_00003_00001_SV_VV.pdf
- 09_BIJLAGEe - RUP_13002_214_00003_00001_SCN_VV.pdf
- 09_BIJLAGEg - RUP_13002_214_00003_00001_TN_VV.pdf
- 09_BIJLAGEh - RUP_13002_214_00003_00001_TNK_VV.pdf
Openbare behandeling van agendapunt
Pensioenverzekering mandatarissen en statutairen gemeente en OCMW – lastvoorwaarden – goedkeuring (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Ann Brosens
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Pensioenverzekering mandatarissen en statutairen gemeente en OCMW – lastvoorwaarden – goedkeuring
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Pensioenverzekering mandatarissen en statutairen” een bestek pensioenverzekering opgesteld werd door de financiële dienst;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Besluit
Het bestek pensioenverzekering voor de opdracht “Pensioenverzekering mandatarissen en statutairen”, opgesteld door de financiële dienst wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
Financiën – jaarrekening 2021 – besluit goedkeuring gouverneur – kennisneming (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Financiën – jaarrekening 2021 – besluit goedkeuring gouverneur – kennisneming
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur van 27 september 2022 tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Baarle-Hertog.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
Schorsing gemeenteraad (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
De voorzitter schorst de vergadering van de gemeenteraad om 20.52 uur. Om 20.53 uur heropent de voorzitter de vergadering van gemeenteraad.
Openbare behandeling van agendapunt
Rondvraag (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Openbare behandeling van agendapunt
Goedkeuring notulen en zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 15 september 2022 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Daar tijdens de vergadering van de gemeenteraad geen opmerkingen zijn gemaakt, worden de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 15 september 2022 als goedgekeurd beschouwd, en worden voormelde notulen ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur.
Openbare behandeling van agendapunt
Sluiting (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Om 21.23 uur sluit de voorzitter de vergadering.