Datum publicatie: 29 september 2023
Notulen van de Gemeenteraad Baarle-Hertog, van 29/06/2023 20:00
Geplande start: 29/06/2023 20:00
Locatie: Gemeentehuis Baarle-Hertog
Onderbrekingen
Van 29/06/2023 20:47 tot 29/06/2023 20:48 na 06. Toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO aangaande duurzame voertuigen – aankoop elektrische voertuigen
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
De voorzitter opent de zitting op 29/06/2023 20:00 .
Agenda overzicht
- Agendapunt - Gepland openbaar
1. 01. Opening
- Agendapunt - Gepland openbaar
2. 02. Uitloting voorstemmer
- Agendapunt - Gepland openbaar
3. 03. Eedaflegging – financieel directeur
- Agendapunt - Gepland openbaar
4. 04. Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP)
- Agendapunt - Gepland openbaar
5. 05. Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) – afdeling VI – hoofdstuk XVI – deel 1
- Agendapunt - Gepland openbaar
6. 06. Toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO aangaande duurzame voertuigen – aankoop elektrische voertuigen
- Agendapunt - Gepland openbaar
7. 07. Financiën – OCMW – jaarrekening 2022 – goedkeuring vaststelling
- Agendapunt - Gepland openbaar
8. 08. Financiën – jaarrekening 2022 – vaststelling
- Agendapunt - Gepland openbaar
9. 09. Financiën – OCMW – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – goedkeuring vaststelling
- Agendapunt - Gepland openbaar
10. 10. Financiën – gemeente – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – vaststelling
- Agendapunt - Gepland openbaar
11. 11. Aanduiding van een sanctionerend ambtenaar
- Agendapunt - Gepland openbaar
12. 12. Sluiting
Behandeling van de Agendapunten
Openbare behandeling van agendapunt
01. Opening (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Om 20.00 uur opent de voorzitter de vergadering.
Openbare behandeling van agendapunt
02. Uitloting voorstemmer (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Als voorstemmer wordt uitgeloot: raadslid B. Mertens.
Openbare behandeling van agendapunt
03. Eedaflegging – financieel directeur (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
3. Eedaflegging – financieel directeur
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 20 april 2023 houdende aanstelling van een financieel directeur;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, Artikel 163.;
Overwegende dat de heer Jan Hermans, na aanstelling door de gemeenteraad als financieel directeur met ingang van 1 juli 2023, tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de volgende eed dient af te leggen in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.";
Besluit
De gemeenteraad gaat over tot de procedure van eedaflegging, in openbare zitting, door de heer Jan Hermans als financieel directeur met ingang van 1 juli 2023, waarbij de volgende eed wordt afgelegd in handen van de voorzitter: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen.".
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van de heer Jan Hermans waardoor voornoemde aangesteld is als financieel directeur met ingang van 1 juli 2023.
Openbare behandeling van agendapunt
04. Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 3
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
4. Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP)
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in de artikelen 135 §2, 119 en 119bis van de nieuwe gemeentewet en artikel 41,2° van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de wettelijke kernopdracht van de gemeenten om ten behoeve van hun inwoners te voorzien in een goede politie op hun grondgebied;
Gelet op de wet van 13 mei 1999 waarbij de gemeentelijke administratieve sancties werden ingevoerd in artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, en haar uitvoeringsbesluiten, onder andere :
het koninklijk besluit van 09/03/2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, gewijzigd bij koninklijk besluit van 19/07/2018;
het koninklijk besluit van 28 januari 2014 houdende de minimumvoorwaarden en modaliteiten voor de bemiddeling in het kader van de wet betreffende de Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS);
het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
het koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
Gelet inzonderheid op volgende artikelen van voornoemde wet van 24 juni 2013:
artikel 2 §1 dat bepaalt dat de gemeenteraad straffen of administratieve sancties kan bepalen voor de inbreuken op zijn reglementen of verordeningen, tenzij voor dezelfde inbreuken door of krachtens een wet, een decreet of een ordonnantie, straffen of administratieve sancties worden bepaald;
artikel 4 §5 dat bepaalt: Indien de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen de mogelijkheid voorziet om de administratieve geldboete ten aanzien van minderjarigen, wint hij vooraf het advies in betreffende dat reglement of die verordening van het orgaan of de organen die een adviesbevoegdheid hebben in jeugdzaken, voor zover het aanwezig is of zij aanwezig zijn in de gemeente;
artikel 6 §1 dat bepaalt dat de administratieve geldboete wordt opgelegd door de sanctionerend ambtenaar;
artikel 45 dat bepaalt dat de schorsing, de intrekking en de sluiting worden opgelegd door het college van burgemeester en schepenen of het gemeentecollege;
Gelet op ook op artikel 3, 3° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en artikel 1 van het koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen;
Gelet op de wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen inzake verkeersveiligheid dat een paragraaf twee heeft toegevoegd aan artikel 29 Wegverkeerswet;
Gelet op het decreet van 9 oktober 2020 houdende diverse bepalingen over het gemeenschappelijk vervoer, het algemeen mobiliteitsbeleid, de weginfrastructuur en het wegenbeleid, en de waterinfrastructuur en het waterbeleid, dat een nieuw artikel 29 quater heeft ingevoegd in de wegverkeerswet;
Gelet op de omzendbrief OOP 30 bis aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de omzendbrief OOP 30ter van 10 november 2005, waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen;
Gelet op de omzendbrief nr. COL 6/2005 van het college van Procureurs-generaal bij de Hoven van Beroep en de Arbeidshoven betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende dat punt 14 van de omzendbrief OOP 30 bis stelt dat: “Voor de meergemeentenpolitiezones, is het sterk aanbevolen dat elke gemeente die deel uitmaakt van dezelfde zone, dezelfde politieverordening zou aannemen. Dit zal de taak van de politieambtenaren, die bevoegd zijn voor de vaststelling van deze inbreuken, aanzienlijk vergemakkelijken. In het andere geval zouden ze immers systematisch moeten nagaan of op het grondgebied waarop ze opereren, een inbreuk wordt vervolgd en op welke wijze. Een voorafgaand overleg tussen de betrokken gemeenten is hier dan ook noodzakelijk; de politieraad van de meergemeentenpolitiezone kan hierin een essentiële rol spelen en terzake advies geven”;
Overwegende dat Baarle-Hertog, samen met Beerse, Kasterlee, Lille, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar, behoort tot de politiezone Politie Regio Turnhout;
Overwegende dat de politieraad reeds op 28 januari 2003 het voornemen heeft uitgedrukt om, in het belang van de rechtszekerheid en de rechtsgelijkheid voor de burgers, in de zeven gemeenten van de politiezone te evolueren naar een uniform gemeentelijk politiereglement met een vaste structuur en zoveel als mogelijk dezelfde inhoud;
Overwegende dat de zes andere gemeenten van de politiezone al sinds 2006 een uniform gemeentelijke politieverordening, afgekort “UGP”, hebben aangenomen;
Overwegende dat iedere gemeenteraad autonoom bevoegd is én dat het soms ook noodzakelijk is om inhoudelijk verschillende bepalingen op te nemen, waardoor uiteindelijk werd gekozen voor een uniforme structuur waarbij de inhoud zoveel als mogelijk identiek is, doch waarbij bepaalde onderdelen afwijkende bepalingen kunnen bevatten;
Overwegende dat de UGP een dynamisch instrument is dat een periodieke evaluatie en -in principe jaarlijkse- aanpassing en bijwerking behoeft; zo’n jaarlijkse bijwerking van de UGP dringt zich op hetzij ingevolge gewijzigde (hogere) wetgeving, hetzij ingevolge nieuwe beleidskeuzes;
Overwegende dat de UGP doorheen de jaren is uitgegroeid tot een lijvige politiecodex;
Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om de omvangrijke UGP niet onmiddellijk in zijn totaliteit goed te keuren, maar stapsgewijs, te beginnen met volgende hoofdstukken:
AFDELING VI OPENBARE RUST EN ORDE
Hoofdstuk XV Nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie
Hoofdstuk XVI Vergunningsplichtige inrichtingen
Deel II Clubhuizen van motorclubs
Deel III Andere vergunningsplichtige inrichtingen
Deel IV Kansspelen
Hoofdstuk I Kaart- en gezelschapsspelen
Hoofdstuk II Wedkantoren en speelautomatenhallen
Hoofdstuk XVII Horecazaken
Hoofdstuk XXI Niet-vergunningsplichtige inrichtingen
AFDELING VII VERKEER
Hoofdstuk I Gemengde verkeersinbreuken
Hoofdstuk II Gedepenaliseerde verkeersinbreuken
Hoofdstuk III Parkeerplaatsen voorbehouden aan de bewoners - Opgeheven
Hoofdstuk IV Beperkte snelheidsovertredingen
Overwegende dat hoofdstukken XV t/m XVII en XXI van afdeling VI volledig gericht zijn op bestuurlijke handhaving;
Overwegende dat in hoofdstukken XV t/m XVII een exploitatievergunning wordt ingevoerd voor de uitbating van publiek toegankelijke inrichtingen die een inherent risico op overlast en op een verstoring van de openbare orde, veiligheid (o.m. brandveiligheid), rust en gezondheid vormen; dergelijke inrichtingen vormen bovendien een risico voor aantrekking van uitbaters met een strafrechtelijk verleden of vennootschappen met bestuursorganen die veelvuldig wijzigen, met misbruik van de rechtspersoonsstructuur;
Overwegende dat het opvolgen van de moraliteit van exploitanten en feitelijke verantwoordelijken van dit type inrichtingen noodzakelijk is om de openbare orde te verzekeren, om te voorkomen dat de uitbating van dergelijke inrichtingen uitmondt in reële ordeverstoringen;
Overwegende dat het invoeren van een exploitatievergunning de gemeente de mogelijkheid biedt het toezicht en de handhaving op dergelijke overlastgevende of ordeverstorende instellingen, toegankelijk voor het publiek, te organiseren;
Overwegende dat in hoofdstuk XXI van afdeling VI bepalingen zijn opgenomen voor alle andere publiek toegankelijke inrichtingen die niet onderworpen zijn aan een exploitatievergunning; het is immers niet mogelijk, noch wenselijk om alle publiek toegankelijke inrichtingen te onderwerpen aan een exploitatievergunning;
Overwegende dat ook hoofdstuk XXI kadert in de wettelijke kernopdracht van de gemeente om de openbare orde te verzekeren; Op basis van de bevoegdheden die aan de gemeente zijn toegekend door de Nieuwe Gemeentewet, kan de gemeenteraad reglementen en politieverordeningen aannemen om te voorzien in een goede politie op hun grondgebied. De burgemeester kan op zijn beurt een breed scala aan maatregelen nemen om zijn bevoegdheden van bestuurlijke politie optimaal te kunnen uitoefenen; Een aantal van die maatregelen zijn expliciet bepaald (bijv. het opleggen van een plaatsverbod of de tijdelijke sluiting van een inrichting) maar de Nieuwe Gemeentewet biedt geen exhaustieve lijst van wat mogelijk is. Het komt dus toe aan de beoordelingsbevoegdheid van de burgemeester om te bepalen wat de gepaste maatregel is, afhankelijk van de omstandigheden;
Overwegende dat voormelde hoofdstukken aldus gericht zijn op het voorkomen van overlast en het verzekeren van de openbare orde, alsook op het niet faciliteren van criminele activiteiten; criminele activiteiten hebben op termijn tot gevolg dat de openbare orde rechtstreeks of onrechtstreeks (criminele activiteiten (kunnen) worden gepleegd achter de schermen van een legale activiteit) in het gedrang komt. Het is de taak van alle gemeenten om ondermijnende criminaliteit te trachten te voorkomen;
Overwegende dat deze hoofdstukken in het UGP slagkracht geven aan de gemeente om indien nodig tussen te komen en te voorkomen dat dergelijke dreiging zich voordoet;
Overwegende dat in afdeling VII de gemengde verkeersinbreuken worden gesanctioneerd met een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS 4); Het gaat over verkeersinbreuken die strafbaar gesteld worden in de verkeerswetgeving, maar waarvan de wetgever het mogelijk heeft gemaakt om deze verkeersinbreuken ook strafbaar te stellen in een gemeentelijk politiereglement; het gaat hier hoofdzakelijk over inbreuken inzake stilstaan en parkeren;
Overwegende dat de gemeenteraad een administratieve geldboete kan voorzien voor deze gemengde verkeersinbreuken, opgenomen in Afdeling VII, hoofdstuk I, begaan door meerderjarige natuurlijke personen of door rechtspersonen;
Gelet op het Protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen;
Overwegende dat in dit protocol werd vastgelegd dat deze inbreuken in eerste instantie worden gesanctioneerd door de sanctionerend ambtenaar;
Overwegende dat in afdeling VII ook de gedepenaliseerde parkeerinbreuken (niet meer strafbaar volgens het strafwetboek) worden strafbaar gesteld met een gemeentelijke administratieve sanctie; het gaat hier over parkeerinbreuken die niet meer strafrechtelijk kunnen worden bestraf (‘gedepenaliseerd’) maar waarvoor de gemeente wel administratieve sancties kan voorzien;
Overwegende dat in afdeling VII tenslotte ook de beperkte snelheidsovertredingen worden gesanctioneerd met een GAS boete;
Overwegende dat de gemeenteraad de mogelijkheid heeft om administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen; In dat geval worden deze snelheidsovertredingen gedepenaliseerd en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze snelheidsovertredingen strafrechtelijk af te handelen;
Overwegende dat de strafrechtelijke afhandeling van de gemengde verkeersinbreuken en de beperkte snelheidsovertredingen, wegens capaciteitsredenen, voor het parket geen prioriteit is; -dit blijkt ook uit het recente ontwerp van visienota “Handhaving snelheidsovertredingen” van de sectie verkeer van het Parket Antwerpen-, zodat het aangewezen is om deze verkeersinbreuken op te nemen in een gemeentelijk politiereglement, met sanctionering via de GAS procedure;
Besluit
Het bij onderhavigebeslissing gevoegde uniform gemeentelijke politieverordening (UGP) goed te keuren.
Vanaf de inwerkingtreding van het UGP waarvan sprake in artikel 1 wordt de bestaande politieverordening betreffende nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 maart 2009, opgeheven.
Vanaf de datum van inwerkingtreding van het UGP waarvan sprake in artikel 1 wordt het bestaande retributiereglement op het parkeren in een blauwe zone zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 december 2004, opgeheven.
De gemeenteraad stelt de uniform gemeentelijke politieverordening (UGP) vast zoals in bijlage gevoegd bij onderhavige beslissing.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
05. Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) – afdeling VI – hoofdstuk XVI – deel 1 (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 0
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 3
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
Onthoudingen, blanco of ongeldig
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
5. Politieverordening – uniform gemeentelijk politiereglement (UGP) – afdeling VI – hoofdstuk XVI – deel 1
Gelet op de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in de artikelen 135 §2, 119 en 119bis van de nieuwe gemeentewet en artikel 41,2° van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op de wettelijke kernopdracht van de gemeenten om ten behoeve van hun inwoners te voorzien in een goede politie op hun grondgebied;
Gelet op de wet van 13 mei 1999 waarbij de gemeentelijke administratieve sancties werden ingevoerd in artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, en haar uitvoeringsbesluiten, inzonderheid de artikelen 2 §1, 6 §1 en 45;
Gelet op de omzendbrief OOP 30 bis aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet (BS 20/01/2005);
Gelet op de omzendbrief nr. COL 6/2005 van het college van Procureurs-generaal bij de Hoven van Beroep en de Arbeidshoven betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Overwegende dat de zes andere gemeenten van de politiezone al sinds 2006 een uniform gemeentelijke politieverordening, afgekort “UGP”, hebben aangenomen;
Overwegende dat iedere gemeenteraad weliswaar autonoom bevoegd is én dat het soms ook noodzakelijk is om inhoudelijk verschillende bepalingen op te nemen, waardoor uiteindelijk werd gekozen voor een uniforme structuur waarbij de inhoud zoveel als mogelijk identiek is, doch waarbij bepaalde onderdelen afwijkende bepalingen kunnen bevatten;
Overwegende dat de gemeenteraad in huidige zitting een (voorlopig) afgeslankt UGP heeft goedgekeurd;
Overwegende dat de hoofdstukken XV t/m XVII en XXI van afdeling VI van de goedgekeurde UGP volledig gericht zijn op bestuurlijke handhaving;
Overwegende dat in hoofdstuk XVI een exploitatievergunning wordt ingevoerd voor de uitbating van publiek toegankelijke inrichtingen die een inherent risico op overlast en op een verstoring van de openbare orde, veiligheid (o.m. brandveiligheid), rust en gezondheid vormen;
Overwegende dat het opvolgen van de feitelijke verantwoordelijken van dit type inrichtingen noodzakelijk is om de openbare orde te verzekeren, om te voorkomen dat de uitbating van dergelijke inrichtingen uitmondt in reële ordeverstoringen;
Overwegende dat het invoeren van een exploitatievergunning de gemeente de mogelijkheid biedt het toezicht en de handhaving op dergelijke overlastgevende of ordeverstorende instellingen, toegankelijk voor het publiek, te organiseren;
Overwegende dat deze hoofdstukken in de UGP slagkracht geven aan de gemeente om indien nodig tussen te komen en te voorkomen dat dergelijke dreiging zich voordoet;
Overwegende dat, behoudens de inrichtingen die in de UGP vergunningsplichtig zijn in elke gemeente van de politiezone, er in de gemeente Baarle-Hertog nood is om ook de vuurwerkwinkels te onderwerpen aan een exploitatievergunning;
Overwegende dat binnen de bebouwde kom van de gemeente Baarle-Hertog zes vuurwerkwinkels gevestigd zijn;
Overwegende dat vuurwerkwinkels het gehele jaar door vuurwerk mogen verkopen en dit in tegenstelling tot Nederland waar dit slechts toegestaan is de laatste drie dagen van het jaar;
Overwegende dat mede ingevolge deze verschillen in wetgeving en de specifieke enclavesituatie van de gemeente Baarle-Hertog, de gemeente Baarle-Hertog de laatste vier maanden van het jaar geconfronteerd wordt met “vuurwerktoerisme”, het fenomeen waarbij bezoekers hoofdzakelijk vanuit Nederland vuurwerk komen aankopen bij vuurwerkwinkels gevestigd in de gemeente Baarle-Hertog; dat dit fenomeen de laatste jaren alleen maar is toegenomen;
Overwegende dat beide gemeenten om de overlast ten gevolge van het “vuurwerktoerisme” zoveel als mogelijk te beperken ook in 2022 diverse tijdelijke verkeersmaatregelen hebben uitgevaardigd om de volkstoeloop te kanaliseren zoals het instellen van parkeerverboden, het instellen van éénrichtingsstraten, en het afsluiten van een bepaalde straat;
Overwegende dat ondanks deze maatregelen de overlast ervaren en waargenomen door buurtbewoners, politiediensten en gemeentebestuur blijft, met name parkeerdrukte, foutparkeren, het achterlaten van zwerfvuil, verbale intimidatie door klanten van de vuurwerkwinkels;
Overwegende dat voor de periode 1 september 2022 tot en met 31 december 2022 er 424 processen-verbaal inzake verkeersinbreuken werden opgesteld specifiek in de omgeving Kapelstraat-Klokkenstraat-Molenstraat waar vijf van de zes vuurwerkwinkels zijn gevestigd;
Overwegende dat de politie regio Turnhout meer dan 500 manuren gespendeerd heeft aan toezicht en het uitvoeren van controles specifiek gerelateerd aan het “vuurwerktoerisme”;
Overwegende dat het “vuurwerktoerisme” grote overlast veroorzaakt als het gaat om verkeer en bereikbaarheid van hulpdiensten;
Overwegende dat krachtens art. 135, §2 van de nieuwe gemeentewet gemeenten tot taak hebben maatregelen te nemen om de openbare overlast, en ook de openbare zindelijkheid, openbare rust, openbare veiligheid en openbare gezondheid te vrijwaren;
Overwegende dat krachtens art. 119 en 135 §2 van de nieuwe gemeentewet gemeenten een vergunningsbeleid voor bepaalde inrichtingen kunnen invoeren, voor zover de materie niet geregeld is in de hogere wetgeving en voor zover de finaliteit ervan betrekking heeft op het voorkomen van problemen inzake openbare rust, openbare veiligheid, openbare gezondheid, openbare zindelijkheid en overlast; dat indien uit het onderzoek, voorafgaand aan de aflevering van de vergunning, zou blijken dat daartoe redenen zijn, de burgemeester kan weigeren om de vergunning af te leveren;
Overwegende dat indien na de opening van de inrichting blijkt dat er toch problemen zijn in het kader van de openbare orde (rust, veiligheid of gezondheid), openbare zindelijkheid of overlast, het college van burgemeester en schepenen de vergunning kan schorsen of intrekken (art 4 §1 GAS wet);
Overwegende dat de voorzitter op verzoek van raadslid M. Bruurs (CDK) de vergadering om 20.26 uur schorst. De voorzitter heropent de vergadering om 20.28 uur;
Besluit
Het in bijlage bij onderhavige beslissing gevoegde hoofdstuk XVI (Vergunningsplichtige inrichtingen van Afdeling VI (Openbare rust en orde) van de uniform gemeentelijke politieverordening (UGP) goed te keuren en toe te voegen aan de gemeentelijke politieverordening (UGP).
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
06. Toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO aangaande duurzame voertuigen – aankoop elektrische voertuigen (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
6. Toetreding tot de aankoopcentrale aangaande de groepsaankoop van IGEMO aangaande duurzame voertuigen – aankoop elektrische voertuigen
Getet op het Decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikels 40 en 41 inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, artikel 2, 6°a) en 7°b) en artikel 47 § 2
Overwegende dat de Vlaamse streekintercommunales, waaronder IOK, een aankoopcentrale duurzame voertuigen ‘Gestroomd.be’ hebben opgestart voor lokale besturen; dat 'Gestroomd.be' de besturen verzekert van interessante voorwaarden en kortingen. Bovendien ontzorgt de aankoopcentrale ook: er zijn immers géén afzonderlijke bestekken vereist en alles gebeurt via één aanbestedende overheid (IGEMO);
Overwegende dat IGEMO een groepsaankoop aangaande “duurzame voertuigen” heeft gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen – GUBES2100005”, voor een periode van 48 maanden;
Overwegende dat IGEMO optreedt voor diverse lokale besturen als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet;
Overwegende dat de raad van bestuur van IGEMO op 28 januari 2022 de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund heeft aan diverse partijen in functie van de percelen. Het volledige gunningsverslag is ter inzage op de website www.gestroomd.be onder juridische info;
Overwegende dat de opdracht gesloten werd op 19 april 2022;
Overwegende dat de gemeente opgenomen is als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst;
Overwegende dat de gemeente wenst over te gaan tot de aankoop van 2 elektrische bestelwagens, te weten:
Peugeot E-partner voor een bedrag van €43.147,34 inclusief btw + commissie uitvoerende administratie van €935,33 inclusief btw;
Peugeot E-expert voor een bedrag van €49.641,27 inclusief btw + commissie uitvoerende administratie van €1.335,84 inclusief btw;
Overwegende dat de gemeente nu gevraagd wordt om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IGEMO;
Overwegende dat voor deze opdracht de gemeenteraad bevoegd is om te beslissen over toetreding tot de aankoopcentrale;
Overwegende dat de gemeente het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst begroot op €100.000 inclusief btw;
Besluit
De gemeente treedt toe tot de aankoopcentrale van IGEMO aangaande degroepsaankoop“duurzamevoertuigen”.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op € 100.000,00 inclusief btw.
De gemeente beslist gebruik te maken van de raamovereenkomst waarvan sprake in artikel 2 door afname van volgende 2 elektrische bestelwagens:
Peugeot E-partner voor een bedrag van €43.147,34 inclusief btw + commissie uitvoerende administratie van €935,33 inclusief btw;
Peugeot E-expert voor een bedrag van €49.641,27 inclusief btw + commissie uitvoerende administratie van €1.335,84 inclusief btw.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
07. Financiën – OCMW – jaarrekening 2022 – goedkeuring vaststelling (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
7. Financiën – OCMW – jaarrekening 2022 – goedkeuring vaststelling
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Besluit
De gemeenteraad keurt de vaststelling door de raad voor maatschappelijk welzijn in zitting van 29 juni 2023 van de jaarrekening 2022 van het OCMW – bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting, zoals opgenomen in bijlage – goed.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
08. Financiën – jaarrekening 2022 – vaststelling (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 3
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
8. Financiën – jaarrekening 2022 – vaststelling
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen;
Besluit
De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 van de gemeente – bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting, zoals opgenomen in bijlage – vast.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
09. Financiën – OCMW – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – goedkeuring vaststelling (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
9. Financiën – OCMW – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – goedkeuring vaststelling
Gelet op de artikelen 41, 171 §4 en 176, 249 tot en met 256 van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018;
Gelet op het ministerieel besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 inzake strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen van 3 mei 2019;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 inzake de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025,deel OCMW;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2020 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2021 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2022 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel ocmw.
Overwegende dat een aanpassing van het goedgekeurde meerjarenplan noodzakelijk is, onder meer voor het inschrijven het resultaat van de rekening 2022 en de aanpassing van diverse posten bij zowel werkingsmiddelen als investeringen;
Gelet op de besprekingen van het managementteam van 5 juni 2023 inzake het voorontwerp van aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW;
Overwegende dat de OCMW-raad het ontwerp van aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW, heeft vastgesteld;
Besluit
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel OCMW, dat door de OCMW-raad werd vastgesteld, wordt goedgekeurd.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur, en de toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Bijlagen
Openbare behandeling van agendapunt
10. Financiën – gemeente – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – vaststelling (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Totaal aantal voorstanders: 7
Totaal aantal tegenstanders: 3
Totaal aantal onthoudingen, blanco of ongeldig: 0
Voorstanders
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jeroen Van den Bogaert
Tegenstanders
- Mark Bruurs
- Jef Van de Perre
- Leo Van Tilburg
Met als gevolg,
goedgekeurd
10. Financiën – gemeente – aanpassing meerjarenplan 2020-2025 – vaststelling
Gelet op de artikelen 41, 171 §4 en 176, 249 tot en met 256 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus van 30 maart 2018;
Gelet op het ministerieel besluit over de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/4 inzake strategische meerjarenplannen 2020-2025 lokale en provinciale besturen van 3 mei 2019;
Gelet op de omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 van 18 september 2020 inzake de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 december 2019 houdende vaststelling van het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2020 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2021 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 22 december 2022 houdende goedkeuring van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025;
Overwegende dat een aanpassing van het goedgekeurde meerjarenplan noodzakelijk is, onder meer voor het inschrijven het resultaat van de rekening 2022 en de aanpassing van diverse posten bij zowel werkingsmiddelen, investeringen als financieringen;
Gelet op de besprekingen van het managementteam van 5 juni 2023 inzake het voorontwerp van aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025;
Gelet op het ontwerp van wijziging meerjarenplan 2020-2025, deel gemeente, dat aan de gemeenteraad wordt voorgelegd;
Besluit
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, deel gemeente, wordt vastgesteld zoals voorgelegd aan de gemeenteraad.
Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur, en de toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Bijlagen
Besloten behandeling van agendapunt
11. Aanduiding van een sanctionerend ambtenaar (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen geheim
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Jeroen Raeijmaekers
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
11. Aanduiding van een sanctionerend ambtenaar
Openbare behandeling van agendapunt
12. Sluiting (gepland)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Om 21.15 uur sluit de voorzitter de vergadering.