Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

15. Financiën – retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en administratieve prestaties – wijziging nr. 3

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
  • Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
  • Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
  • Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
  • Philip Loots (Gemeenteraadslid)
  • Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
  • Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
  • Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
  • Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
  • Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

stemming over het voorstel van besluit:

Aanwezigen tijdens de stemming

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Philip Loots
  • Bart Mertens
  • Jeroen Raeijmaekers
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

Effectieve stemmers

  • Ann Brosens
  • Mark Bruurs
  • Frans De Bont
  • Mano Jansens
  • Philip Loots
  • Bart Mertens
  • Jeroen Raeijmaekers
  • Tom Sommen
  • Jef Van de Perre
  • Jeroen Van den Bogaert
  • Leo Van Tilburg

goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

15. Financiën – retributiereglement op de afgifte van administratieve stukken en administratieve prestaties – wijziging nr. 3

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 40 §3;

Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

Besluit

Artikel 1

Met ingang van 1 januari 2020 wordt een retributie gevestigd voor het opzoeken, het samenstellen en het afleveren door het gemeentebestuur van allerhande administratieve stukken en andere administratieve prestaties.

Artikel 2

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de prestatie, het stuk, het attest of de inlichting.

Artikel 3

De retributie is verschuldigd vanaf de aanvraag van de administratieve prestatie, ongeacht het resultaat ervan.

Artikel 4

De retributie wordt als volgt vastgesteld:

a) identiteitsbewijzen:

  • voor elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar ( Kids-ID ) zoals bepaald in het KB van 18 oktober 2006: 10 euro;  

  • voor elektronische identiteitskaarten (eID), zoals bepaald in het KB van 25 maart 2003 (BS 28 maart 2003): 25 euro per kaart;

b)  verblijfsbewijzen voor vreemdelingen:

  • 10 euro voor een eerste attest van immatriculatie en voor ieder attest van immatriculatie tegen teruggave van het oude;

  • elektronische verblijfskaarten voor kinderen onder de twaalf jaar: EU-, EU+-, F-, F+, M-kaart,: 10 euro per kaart;

  • voor elektronische verblijfskaarten voor kinderen onder de twaalf jaar: A-,B-,K-,L-kaart; 15 euro per kaart;

  • een elektronische Europese (EU en EU+-kaart) en niet-Europese (F en F+-kaart) vreemdelingenkaart voor volwassenen heeft dezelfde kostprijs als de elektronische identiteitskaart voor Belgen, namelijk 25 euro;

  • een elektronische niet-Europese vreemdelingenkaart (overige): 25 euro;

c)  dringende identiteitskaarten (D = dag van de bestelling)

  • extreme spoedprocedure met levering in de gemeente (D+1) voor elektronische identiteitskaart, elektronische vreemdelingenkaart: 120 euro;

  • extreme spoedprocedure met levering in de gemeente (D+1) voor elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (kids-id) en voor  verblijfskaarten van niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar: EU-, EU+-, F-, F+, M-kaart: 110 euro;

  • extreme spoedprocedure met levering in de gemeente (D+1) voor verblijfskaarten van niet-Belgische kinderen onder de twaalf jaar (A-,B-,K-,L-kaart): 120 euro;

  • extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering bij FOD Binnenlandse Zaken (Brussel D+1) voor de Belgische elektronische identiteitskaart: 155 euro;

  • extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering bij FOD Binnenlandse Zaken (Brussel D+1) voor elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar (kids)id: 145 euro;

d) bijlage 3ter en 3

  • melding van aanwezigheid en aankomstverklaring (o.a. seizoenarbeiders): 5 euro;

e) internationaal paspoort en reisdocument

  • internationaal paspoort voor Belg -18 j volgens de gewone procedure: 35 euro;

  • internationaal paspoort voor Belg -18 j volgens de spoedprocedure: 210 euro;

  • internationaal paspoort voor Belg -18 j volgens de superdringende procedure: 270 euro;

  • internationaal paspoort voor Belg +18 j volgens de gewone procedure: 70 euro;

  • internationaal paspoort voor Belg +18 j volgens de spoedprocedure: 245 euro;

  • internationaal paspoort voor Belg +18 j volgens de superdringende procedure: 305 euro;

  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling -18 j volgens de gewone procedure: 41 euro;

  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling -18 j volgens de spoedprocedure: 210 euro;

  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling -18 j volgens de superdringende procedure: 270 euro;

  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling +18 j volgens de gewone procedure: 66 euro;

  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling +18 j volgens de spoedprocedure: 235 euro;

  • reisdocument voor vluchteling, staatloze of vreemdeling +18 j volgens de superdringende procedure: 295 euro;

f) rijbewijzen

  • elektronische rijbewijzen, elektronische voorlopige rijbewijzen en internationale rijbewijzen: 25 euro;

g) diverse documenten

  • trouwboekje: 20 euro per stuk;

h) vrijstellingen

Voor wat de administratieve bescheiden vermeld onder artikel 4 a, b, c, d, e, en f betreft, zijn vrijgesteld van retributie:

  1. de stukken welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door het gemeentebestuur dienen te worden afgegeven;

  2. de vergunning betreffende de activiteiten, die als dusdanig reeds door de gemeente aan een belasting of retributie onderworpen zijn, of die de betaling van een bijkomend recht ten voordele van de gemeente krachtens een wet of enig ander algemeen of provinciaal reglement voor gevolg hebben;

  3. de machtiging betreffende godsdienstige of politieke manifestaties;

  4. de bescheiden afgeleverd aan de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en de daarmee gelijkgestelde instellingen, alsmede de instellingen van openbaar nut;

i) Belgische nationaliteit

Voor het opmaken, controleren, vervolledigen en versturen van een dossier in verband met de aanvraag van de Belgische nationaliteit volgens artikel 11§2, artikel 12bis§1 en artikel 24 van het wetboek van de Belgische nationaliteit: 100 euro per dossier.

j) pincode, pukcode, digitale sleutel

  • voor de aanvraag van een nieuwe pin en puk-code voor een elektronische identiteitskaart of een elektronische vreemdelingenkaart: 5 euro per aanvraag

  • voor een aanvraag van een digitale sleutel: 10 euro per aanvraag

k) voornaamwijziging

Voor een verzoek tot voornaamwijziging:

  • 490 euro gewoon tarief

  • 49 euro voor transgender voor een eerste voornaamswijziging. Hierop gelden twee uitzonderingen:

    1° De niet ontvoogde minderjarige wiens naam werd veranderd overeenkomstig het artikel 370/3§, tweede lid van het burgerlijk wetboek, kan een tweede maal om dezelfde reden om een naamsverandering verzoeken, voor zover hij niet overgaat tot de aanpassing van de registratie van zijn geslacht overeenkomstig artikel 135/1 van het burgergerlijk wetboek. Voor deze tweede naamswijziging geldt een retributie van 49 euro.

    2° Indien de verandering van de voornaam werd toegestaan door de familierechtbank na een nieuwe aanpassing van de registratie van het geslacht. Voor deze naamswijzigingen geldt een retributie van 49 euro per verzoek tot naamswijziging.

Zijn vrijgesteld van retributie de personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijgen van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)m(en) bij het verzoek tot voornaamtoevoeging.

l) verklaring wettelijke samenwoonst

Voor de controle van de voorwaarden, de registratie en het afdrukken van een verklaring van wettelijke samenwoonst: 20 euro.

m) Bijlage 19

  • Kosten voor de afgifte van een bijlage 19 “aanvraag van een verklaring van inschrijving” voor een EU burger: 25 euro

n) Bijlage 19ter

  • Kosten voor afgifte van een bijlage 19 ter “aanvraag voor een verblijfskaart van een familielid van een burger van de Europese Unie” voor een burger buiten de EU: 25 euro

o) Conformiteitsattesten

Voor de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor zelfstandige woningen en kamerwoningen, zoals gedefinieerd in het Besluit uitvoering Vlaamse Codex Wonen 2021:

  • 90 euro op de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor een zelfstandige woning;

  • 90 euro op de behandeling van een aanvraag van een conformiteitsattest voor een kamerwoning, verhoogd met 15 euro per kamer, met een maximum van 1.775 euro.

De retributie is niet verschuldigd indien er geen aanvraag is, m.n. indien de behandeling van het conformiteitsdossier op eigen initiatief van de burgemeester gebeurt, al dan niet na ontvangst van een melding over de mogelijk gebrekkige kwaliteit van een woning (in de zgn. ‘waarschuwingsprocedure ’).

De retributie is niet verschuldigd indien het conformiteitsattest wordt aangevraagd voor een woning of kamer die ingehuurd wordt door het sociaal verhuurkantoor.

p) stedenbouwkundige inlichtingen

Voor inlichtingen betreffende vastgoedinformatie en bodemwetgeving die schriftelijk worden verstrekt door de gemeentelijke diensten en die niet louter het laten inzien ervan, het uitleg geven over en een afschrift afleveren van bestuursdocumenten betreffen, maar opzoekwerk en samenstelling van een dossier of schriftelijk antwoord vereisen betreffende specifieke zaken of eigendommen: 100 euro per aanvraag en per eigendom.

Artikel 5

De retributie moet worden betaald bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van de stukken of het verstrekken van inlichtingen.

Artikel 6

Dit retributiereglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur, en de toezichthoudende overheid wordt hiervan op de hoogte gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur.