Type document
Uittreksel document
Openbare behandeling van agendapunt
Aankoopcentrale van CIPAL dv – raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten (bestek nr. CSMRTGIS21)
Aanwezigen bij agendapunt
Aanwezige leden
- Mark Bruurs (Gemeenteraadslid)
- Frans De Bont (Gemeenteraadslid)
- Mano Jansens (Gemeenteraadslid)
- Philip Loots (Gemeenteraadslid)
- Bart Mertens (Gemeenteraadslid)
- Tom Sommen (Gemeenteraadslid)
- Leo Van Tilburg (Gemeenteraadslid)
- Jef Van de Perre (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Van den Bogaert (Gemeenteraadslid)
- Sophieke Verhoeven (Gemeenteraadslid)
Afwezige leden
- Ann Brosens (Gemeenteraadslid)
- Jeroen Raeijmaekers (Gemeenteraadslid)
Voorzitter: Frans De Bont
Secretaris: Joannes Vervoort
Stemmingen bij agendapunt
De leden van de raad stemmen openbaar
stemming over het voorstel van besluit:
Aanwezigen tijdens de stemming
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
- Sophieke Verhoeven
Effectieve stemmers
- Mark Bruurs
- Frans De Bont
- Mano Jansens
- Philip Loots
- Bart Mertens
- Tom Sommen
- Jef Van de Perre
- Jeroen Van den Bogaert
- Leo Van Tilburg
goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen
Aankoopcentrale van CIPAL dv – raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten (bestek nr. CSMRTGIS21)
Gelet op de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op de principebeslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 25 maart 2021 tot de inrichting van een overheidsopdracht met als voorwerp “De verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten”, waarvan de mededingingsprocedure met onderhandelingen en de oproep tot kandidaatstelling werden goedgekeurd tijdens de zitting van 24 juni 2021;
Gelet op de selectiebeslissing en de goedkeuring van het ontwerp van initieel bestek door de raad van bestuur van Cipal dv van 16 september 2021;
Gelet op de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
- het bestek waar het stelt (punt 3.5): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle entiteiten die in het selectiedocument - onder de hoofding ‘Bereik van de opdracht’ - bij de oproep tot kandidaatstelling voor onderhavige opdracht werden vermeld.
- …verwijzend naar het selectiedocument (punt 3.8): “Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
…
Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als
aankoopcentrale (opdrachtencentrale) voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst):
• Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en
verzelfstandigde entiteiten;
…;"
- het bestek waar het stelt (punt 3.4): “Cipal dv is, net als de afnemers van de raamovereenkomst, na toewijzing vrij om eender welk product of dienst te bestellen zoals die door de opdrachtnemer in het kader van deze opdracht wordt aangeboden en dit in de aantallen die de opdrachtgever of afnemer nodig acht.
Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd.”;
- het bestek waar het stelt (punt 3.6): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”;
- de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 10/03/2022 waarbij
- perceel 2 van voornoemde opdracht werd gegund aan Geo-IT bv, Potvlietlaan 5b 2600 Antwerpen ,
- perceel 3 werd gegund aan Geo Solutions NV, Prins Boudewijnlaan 41 2650 Edegem (als eerst gerangschikte) en GIM NV, Philipssite 5 bus 27 3001 Leuven (als tweede gerangschikte);
Overwegende dat voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een geografisch informatie- en beheersysteem en ondersteunende diensten” (Bestek CSMRTGIS21) een raamovereenkomst is met meerdere leveranciers en Cipal dv hierbij optreedt als aankoopcentrale (opdrachtencentrale) in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016;
Overwegende dat de gemeente van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik kan maken waardoor zij krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Overwegende dat het aangewezen is dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
- de in de aankoopcentrale voorziene GIS oplossingen en diensten voldoen aan de behoefte van het bestuur;
- het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
- Cipal dv beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van GIS oplossingen en diensten door aanbestedende overheden;
Overwegende dat de gemeente niet verplicht is tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
Besluit