Nieuwe pagina: bestuurseenheid.zittingen.zitting.uittreksels.detail.raw

Vlaanderen

publicatie.gelinkt-notuleren.vlaanderen.be Naar de hoofdinhoud

Type document
Uittreksel document

Openbare behandeling van agendapunt

9. Aanpassing gebruikersreglement bibliotheek (gepland)

Aanwezigen bij agendapunt

Aanwezige leden

  • René De Becker (Gemeenteraadslid)
  • Walter De Brouwer (Gemeenteraadslid)
  • Melody Debaetselier (Gemeenteraadslid)
  • Axel Degreef (Gemeenteraadslid)
  • Carla Demaertelaere (Gemeenteraadslid)
  • Kristien Goeminne (Gemeenteraadslid)
  • David Haelterman (Gemeenteraadslid)
  • Gabriëla Langmans (Gemeenteraadslid)
  • Sabine Ledens (Gemeenteraadslid)
  • Thomas Malisart (Gemeenteraadslid)
  • Wim Moons (Gemeenteraadslid)
  • Bart Nevens (Gemeenteraadslid)
  • Francis Peeters (Gemeenteraadslid)
  • Jonas Piot (Gemeenteraadslid)
  • Stef Ryckmans (Gemeenteraadslid)
  • Alexandra Thienpont (Gemeenteraadslid)
  • Hendrik Trappeniers (Gemeenteraadslid)
  • Ann Van de Casteele (Gemeenteraadslid)
  • Mia Vandervelde (Gemeenteraadslid)
  • Wim Vangoidsenhoven (Gemeenteraadslid)
  • Harold Vanheel (Gemeenteraadslid)
  • Hans Vanhoof (Gemeenteraadslid)
  • Ann Vannerem (Gemeenteraadslid)
  • Chris Wynants (Gemeenteraadslid)
  • Marinus van Greuningen (Gemeenteraadslid)

Afwezige leden

  • Tine Vanneste (Gemeenteraadslid)
  • Maarten Willems (Gemeenteraadslid)

Voorzitter: Ann Van de Casteele

Secretaris: Leen Ceuppens

Stemmingen bij agendapunt

De leden van de raad stemmen openbaar

De gemeenteraad keurde de wijziging aan het gebruikersreglement van de bibliotheek goed. De wijziging betreft een toegevoegd artikel rond specifieke afspraken voor de doelgroep- en projectwerking van de bibliotheek.

Aanwezigen tijdens de stemming

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Melody Debaetselier
  • Axel Degreef
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sabine Ledens
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Marinus van Greuningen
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Chris Wynants

Effectieve stemmers

  • René De Becker
  • Walter De Brouwer
  • Melody Debaetselier
  • Axel Degreef
  • Carla Demaertelaere
  • Kristien Goeminne
  • David Haelterman
  • Gabriëla Langmans
  • Sabine Ledens
  • Thomas Malisart
  • Wim Moons
  • Bart Nevens
  • Francis Peeters
  • Jonas Piot
  • Stef Ryckmans
  • Alexandra Thienpont
  • Hendrik Trappeniers
  • Ann Van de Casteele
  • Marinus van Greuningen
  • Mia Vandervelde
  • Wim Vangoidsenhoven
  • Harold Vanheel
  • Hans Vanhoof
  • Ann Vannerem
  • Chris Wynants

Goedgekeurd, met eenparigheid van stemmen

https://data.vlaanderen.be/id/concept/BesluitType/fb92601a-d189-4482-9922-ab0efc6bc935

Openbare titel besluit:

9. Aanpassing gebruikersreglement bibliotheek
 

Korte openbare beschrijving:

De gemeenteraad keurde de wijziging aan het gebruikersreglement van de bibliotheek goed. De wijziging betreft een toegevoegd artikel rond specifieke afspraken voor de doelgroep- en projectwerking van de bibliotheek.


Gemeenteraad,


  • Gelet op de toepasselijke bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur 

  • Overwegende dat de bibliotheek voor een efficiënte doelgroep- of projectwerking in bepaalde gevallen en binnen een specifieke context over de mogelijkheid wil beschikken om te kunnen afwijken van het gebruikersreglement om specifieke afspraken te kunnen opstellen;

  • Overwegende dat een artikel 20 wordt toegevoegd ter verduidelijking voor de klant rond het bestaan van mogelijke specifieke afspraken voor de doelgroep- en projectwerking van de bibliotheek;

  • Gelet op het unaniem gunstige advies van de Bibraad van 30 maart 2022 om het reglement als dusdanig aan te passen;



Beslist,

Artikel 1
 

Artikel 1: Het nieuwe gebruikersreglement van de bibliotheek, waarover de Bibraad op 12 december 2022 een gunstig advies gaf, wordt als volgt goedgekeurd.

 

Gebruikersreglement bibliotheek Kortenberg

Artikel 1 – Toegankelijkheid

De bibliotheek is vrij toegankelijk voor iedereen die zich aan dit reglement houdt. De aanwezige documenten en informatiebronnen, inclusief internet, zijn vrij en gratis raadpleegbaar.

Artikel 2 – Inschrijving

Inschrijving gebeurt na voorlegging van de identiteitskaart. Door zich in te schrijven verklaart de bibliotheekgebruiker zich akkoord met dit reglement, waarvan hij een exemplaar ontvangt bij inschrijving of op verzoek.

Voor de inschrijving van een minderjarige onder de 14 jaar is de toestemming en de aanwezigheid van een ouder of voogd vereist bij de inschrijving. Een minderjarige van 14 jaar of ouder verklaart, bij afwezigheid van de ouders op het ogenblik van de inschrijving, dat (i) hij onmiddellijk zijn ouders of voogd op de hoogte brengt van zijn lidmaatschap en het daaraan verbonden gebruikersreglement en de privacyverklaring van de bibliotheek, (ii) dat hij de door hem verstrekte contactgegevens van zijn/haar ouder(s) of voogd (naam, e-mail, telefoonnummer, …) mag doorgeven met het oog op het beheer van het lidmaatschap.

 

Artikel 3 – Lidmaatschap

Een lidmaatschap is strikt persoonlijk. Zonder lidkaart worden geen uitleningen of andere verrichtingen toegestaan. Adreswijzigingen dient men onmiddellijk aan de bibliotheek mee te delen.

Onder 18 jaar is het lidmaatschap gratis. Vanaf 18 jaar is het lidmaatschap betalend. De bibliotheek van Kortenberg maakt deel uit van het Slim Netwerk. Het lidmaatschap wordt in één van de aangesloten bibliotheken van het Slim Netwerk betaald en betekent automatisch het lidmaatschap in alle bibliotheken aangesloten op dat netwerk. Een overzicht van de aangesloten bibliotheken is te vinden op de website van de bibliotheek.

Het lidmaatschap geldt voor 12 maanden en wordt één maal betaald per 12 maanden.

Artikel 4 – Tarieven

Lidmaatschap

€ 5

Vervanging lidkaart

€ 3

Boete per dag voor alle materialen

€ 0,10

IBL

€ 2,50

Reservatie

€ 1

Zwart-witkopie of -print

€ 0,10

Kleurenkopie

€ 0,50

Aanmaningsbrief

Aangetekende aanmaningsbrief

€ 1

€ 5

 

 

Artikel 5 – Verantwoordelijkheid

De bibliotheekgebruiker is verantwoordelijk voor de op zijn naam geleende materialen. Hij mag deze materialen niet verder uitlenen. Hij kijkt het geleende materiaal bij ontvangst na om eventuele beschadigingen te laten vaststellen. Indien er problemen zijn, verwittigt hij het personeel om te vermijden dat hij zelf aansprakelijk wordt gesteld.

De bibliotheekgebruiker is zelf verantwoordelijk voor het correct registreren van uitleningen, teruggebrachte materialen en het verlengen van uitleentermijnen aan de zelfuitleenbalie. Hij controleert steeds welke titels op zijn lidkaart geregistreerd staan, evenals de inleverdata van al deze materialen. Bij twijfel, onzekerheid, onduidelijkheid of technische problemen vraagt hij onmiddellijk hulp aan een medewerker van de bibliotheek.

Artikel 6 – Auteursrechten

De bibliotheek zorgt ervoor dat de bepalingen van de auteurswet worden gerespecteerd. Documenten mogen uitsluitend voor eigen gebruik worden gekopieerd. De volledige verantwoordelijkheid in verband met het gebruik van de bibliotheekmaterialen berust bij de gebruiker.

 

Artikel 7 – Verwerking en bescherming van persoonsgegevens

De bibliotheekgebruiker verklaart kennis te hebben genomen van de privacyverklaringen m.b.t. de bibliotheek en voldoende te zijn geïnformeerd over de verwerking door de bibliotheek van zijn persoonsgegevens. De bibliotheek brengt de bibliotheekgebruikers op de hoogte van belangrijke wijzigingen die worden aangebracht in deze privacyverklaringen.

Artikel 8 – Onvoorziene omstandigheden

Alle onvoorziene omstandigheden worden geregeld door de verantwoordelijke van de bibliotheek waar het probleem zich voordoet, en indien nodig door het college van burgemeester en schepenen van de respectievelijke gemeente.

Artikel 9 – Aantal items per keer

Elke bibliotheekgebruiker kan maximaal 20 items uitlenen.

Artikel 10 – Uitleentermijn en verlengen

Voor alle materialen bedraagt de uitleentermijn 4 weken (28 dagen). Verlengen in de bibliotheek, telefonisch of online kan één keer voor telkens een periode van 4 weken, voor zover de materialen niet gereserveerd zijn en de eerste uitleentermijn niet overschreden is.

Artikel 11 – Overschrijden uitleentermijn

Wie de uitleentermijn overschrijdt, betaalt een vergoeding en eventueel de kosten voor de aanmaningsbrieven. Het aanrekenen van de vergoeding start op de dag na het verstrijken van de uitleentermijn en wordt per dag berekend. Zie artikel 4 over de tarieven die van toepassing zijn op – eventueel aangetekende – aanmaningsbrieven. Er worden maximaal 2 gewone aanmaningen gestuurd. De tweede aanmaning zal standaard per brief verstuurd worden. Daarna volgt een aanmaning die aangetekend wordt verstuurd.

Materialen kunnen slechts tot acht weken na de oorspronkelijke uitleendatum teruggebracht worden naar de bibliotheek om zo een vergoeding te vermijden. Nadien wordt het materiaal als verloren beschouwd, zie daarvoor artikel 14.

Artikel 12 – Reserveren

De bibliotheekgebruiker kan gelijktijdig maximaal 5 reservaties plaatsen. De hieraan verbonden kosten vallen ten laste van de bibliotheekgebruiker.

Werken die de bibliotheek van Kortenberg niet bezit, kunnen op vraag van de gebruiker via interbibliothecair leenverkeer (IBL) ontleend worden bij een andere bibliotheek. De gebruiker kan maximaal 5 IBL-aanvragen gelijktijdig plaatsen. De bibliotheken kunnen te allen tijde beslissen om dit voor sommige materialen niet toe te staan. Zie artikel 4 over de tarieven voor IBL-aanvragen.

Gereserveerde materialen worden maximaal 10 dagen ter beschikking gehouden. Ook indien de bibliotheekgebruiker de gevraagde materialen niet afhaalt, blijven de kosten verbonden aan reservaties ten laste vallen van de gebruiker.

Artikel 13 – Inleverherinneringen en aanmaningen

De bibliotheek garandeert niet dat alle inleverherinneringen en aanmaningen correct verstuurd en ontvangen worden. Er is geen verhaal mogelijk tegen een eventuele boete ten gevolge hiervan. De correcte inleverdatum staat steeds vermeld op het uitleenticket en is ook online raadpleegbaar via kortenberg.bibliotheek.be.

Artikel 14  – Verlies of beschadiging

Bibliotheekmaterialen dienen steeds volledig vergoed te worden na verlies of beschadiging. Hierbij wordt de oorspronkelijke prijs incl. btw van het materiaal in rekening gebracht, vermeerderd met een administratieve kost van 1 euro per materiaal en de eventueel opgelopen boetes en portkosten.

Materialen die de uitleentermijn reeds acht weken overschreden hebben, zullen automatisch als verloren worden beschouwd. Hierna is het niet meer mogelijk om materialen terug te brengen. Nadien gebeurt de verdere opvolging van de openstaande kosten door de financiële dienst van de gemeente, die een beroep kan doen op alle bestaande wettelijke middelen.

Artikel 15 – Openstaande kosten

Wanneer de openstaande kosten minstens vijf euro bedragen, is uitlenen niet meer mogelijk. Het debet mag maximaal drie maanden openstaan. De bibliotheek kan in dit geval overgaan tot het sturen van een aanmaningsbrief, die zal worden aangerekend aan de klant. Blijft de klant verder in gebreke, dan kan de bibliotheek een beroep doen op bestaande wettelijke middelen om het geleende materiaal of het openstaande schuldensaldo terug te vorderen.

Artikel 16 – Inleverbus

Wanneer de bibliotheek gesloten is, kan binnen de openingsuren van het Administratief Centrum gebruikgemaakt worden van de inleverbus van de Bib. De materialen worden de eerstvolgende openingsdag ingenomen. Deze openingsdag geldt als inleverdatum, waarop de eventuele boetes worden berekend. Tegen onze vaststelling van beschadigingen of onvolledigheid is geen verhaal mogelijk.

E-readers mogen niet ingeleverd worden via de inleverbus, maar moeten steeds afgegeven worden aan een medewerker aan de infobalie.

Artikel 17 – Surfen op het internet

Het gebruik van de pc’s in de bibliotheek is kosteloos en is dagelijks beperkt tot één uur per persoon. Het is mogelijk sessies te reserveren voor de lopende en voor de volgende week. Wanneer de klant minstens 10 minuten te laat aanwezig is, verliest men de gehele gereserveerde tijdsspanne. In de hele bibliotheek is gratis wifi ter beschikking.

Artikel 18 – Uitlening e-readers

Alleen leden van Bib Kortenberg die 18 jaar of ouder zijn, kunnen een e-reader ontlenen. Een e-reader wordt steeds uitgeleend met een bijhorend beschermhoesje en de e-reader mag niet uit het hoesje gehaald worden. Een uitgeleende e-reader mag alleen gebruikt worden voor het lezen van e-boeken die door het bibliotheekpersoneel op het toestel werden geplaatst. Het kopiëren, verwijderen en/of toevoegen van e-boeken is met andere woorden strikt verboden. De e-boeken op de e-reader zijn traceerbaar en de lener kan bij misbruik verantwoordelijk worden gesteld.

Bij een eerste uitlening krijgt de lener een beknopte uitleg over de werking van de e-reader. De volledige handleiding is te vinden op de website.

De lener ontvangt de e-reader volledig opgeladen en in goede staat. Het uitlenen van de e-reader aan derden is verboden.

Het uitlenen en het inleveren van de e-reader gebeurt steeds aan de balie.

Bij verlies of beschadiging van de e-reader en/of bijhorend hoesje zal gevraagd worden om beide steeds geheel te vergoeden.

Artikel 19 – Huisregels

Bezoekers mogen zich niet hinderlijk of aanstootgevend gedragen. Het bibliotheekpersoneel zal klanten hierop wijzen. De bibliothecaris behoudt zich het recht voor om de klanten in kwestie tijdelijk de toegang tot de bibliotheek te ontzeggen.

 

Artikel 20 – Doelgroep- en projectwerking

Omwille van specifieke doelgroep- of projectwerking kan er afgeweken worden van dit gebruikersreglement (bijvoorbeeld op vlak van leenduur, het aantal materialen). Dit gebeurt enkel binnen een specifieke context waarvoor aparte afspraken worden opgemaakt.

 

 

 
Artikel 2
 

Het nieuwe gebruikersreglement van de Bib treedt in werking op 1 mei 2022.

 

 
Artikel 3
 
Alle voorgaande reglementen worden opgeheven.